Je hoort wel vaker dat telecombedrijven of internetproviders niet zomaar de identiteit van hun klanten vrijgeven aan overheidsdiensten als bijvoorbeeld de politie. Privacy van klantgegevens is een heilig goed. Vaak moet er een rechterlijk bevel aan te pas komen, voordat de bedrijven de informatie vrijgeven. Dit geldt ook voor Mercedes.
Afgelopen vrijdag werd de Amerikaanse Elizabeth Sandoval uit Glendale, California doodgereden en de bestuurder was doorgereden. Ooggetuigen zagen dat het een Mercedes S430 betrof en gaven het kenteken door aan de politie. De Mercedes S-klasse was uitgerust met een anti-diefstal GPS tracking systeem, waardoor het voor Mercedes een fluitje van een cent was om de auto te achterhalen.
Het hoofdkantoor van Mercedes in New Jersey gaf aanvankelijk echter geen gehoor op het rechterlijke bevel de auto op te sporen en pas na een tweede bevel werd de locatie van de auto aan de autoriteiten doorgegeven. De auto werd gevonden, maar de dader is nog altijd spoorloos.
Hoewel niet officieel is bevestigd dat Mercedes hier actief de privacy van haar klanten probeerde te beschermen, kan ik mij goed voorstellen dat dit een rol heeft gespeeld bij het trage reageren van Mercedes. In deze specifieke situatie had Mercedes wat mij betreft de informatie natuurlijk direct prijs moeten geven, maar je moet oppassen niet in een groot grijs gebied verzeild te raken, want waar ligt de grens. Hoe heilig is onze privacy en onder wat voor omstandigheden? (via: engadget)
PatrickE zegt
Ja, dat is een moeilijke keuze, maar in deze situatie moest dat niet echt heel erg moeilijk zijn in mijn ogen.
Snuru zegt
Nooit door rijden na een ongeluk .. bespaart je een hoop moeite en gezeur
Jan zegt
Ik weet het niet hoor maar justitie heeft toch de meeste benodigde gegevens al op het moment dat ze het nummerbord van die auto hebben- Dan gaan ze naar het huis van die eigenaar en wachten ze hem daar rustig op zonder noodzaak voor achtervolgingen en zo. Goed- dan zal die eigenaar zijn auto zoek hebben gemaakt, dan heeft justitie in ieder geval de eigenaar in de smiezen. Kan die niet bewijzen dat de auto gejat was toen het ongeluk gebeurde, dan is dus de eigenaar de l.. verantwoordelijk.
En is het bovendien niet zo dat als je de wet overtreedt, je hoe dan ook allerlei rechten op privacy verspeelt? “Waar was je toen en toen?” “Bewijs maar eens dat je daar en daar dan niet was.” En daar horen dan gps-gegevens van je auto bij, lijkt mij. Ook lijkt het mij dan zo dat als ik een crimineel ben die niet wil dat hij getraceerd kan worden, dan zorg ik dat ik mijn mobiel niet gebruik, dat ik niet naar mij toe traceren pasjes gebruik en dat ik niet een auto heb waarvan ik bij voorbaat weet dat er ingebouwde tracker in zit. Heb je niets te verbergen, dan hoef je dus ook geen vrees te hebben van een autofabrikant die je gegevens door zou kunnen spelen.
Of zie ik dat te naïef?
MarcO zegt
Hebben ze in de VS geen soortgelijke RDW? Ben je gelijk van dit soort gezeur af.
vr6-rijder zegt
2 weken terug op de A27 richting Hilversum tijdens het ritsen een motorrijder ‘net niet’ geschept. Hij ging wel onderuit, nadat hij wonderbaarlijk over 3 banen zwiepte zonder iemand te raken. Natuurlijk was het zijn eigen schuld, tussen auto ’s doorrijden die aan het ritsen zijn in een file, terwijl het eind van de ritsstrook al bereikt was, maar allá, toch maar even stoppen. Er stopten in totaal 4 auto ’s (waarbij mensen uitstapten), iemand bood EHBO aan, en een ander wist hoe een motor in zijn vrij gezet moest worden, zodat de rijbaan alvast weer vrij gemaakt kon worden.
Zowaar een hulpzaam stukje menselijkheid op de Nederlandse snelweg.
(off topic, maar toch) :-)
Classic red zegt
@Jan
Via de GPS gegevens kun je ook zaken als snelheid nagaan. Dus als jij ten alle tijden alle verkeersregels naleeft, heb je niets te vrezen. Anders wel. Jij weet zelf het beste hoe je rijdt.
Windhoos zegt
Ik hoop dat ze die zakkenwasser snel te pakken krijgen, er is imo bijna niets erger dan doorrijden na een (dodelijk) ongeval…………….
davidxkr zegt
Je leven stort zo’n beetje in als je een dodelijk ongeval veroorzaakt, dus ik snap de paniek en het geschifte idee door te rijden wel. Ik zou het nooit van iemand accepteren en zelf het nooit doen… maarja.. dat is makkelijk te zeggen ;)
Ik geloof zelf trouwens wel erg dat de rol van Mercedes is zijn klanten te beschermen en die van de overheid de daders op te pakken.. dus zelfs in deze situatie dat Mercdes volledig terecht bezig is.
lincoln zegt
goed bezig mercedes .. als de amerikaanse politie nou een goede klant van jullie was !!!!!
Windhoos zegt
lincoln schrijft,
17 July 2007 om 22:40
goed bezig mercedes ..
———————————————————–
Laat dat de nabestaanden maar niet horen…….
Murrrphy zegt
Dat je niets te verbergen hebt en dus ook niets te vrezen, is een beetje te makkelijk. Klinkt een beetje PVV-achtig. Het idee dat je continue gevolgd kan worden, geeft misschien het gevoel van veiligheid maar ik wil daar wel voor kiezen. Op deze manier heb je die keuze niet…
Waar gaat dit dan heen? Actieve opsporing? Zo meneer Murrrphy: U was om 11:00 nog in Amsterdam en om 12:00 in Eindhoven. We gooien er even ons wiskundig modelletje tegenaan en voila: hier is uw bekeuring voor *uch* euri.
Ik vind dat Mercedes z’n poot stijf had moeten houden. Doorrijden na een ongeval is ernstig (persoonlijk vind ik het niet verlenen van hulp nog veel erger) maar het is een ongeluk en er was voldoende informatie beschikbaar om de schuldige op te sporen.
wimpie zegt
inderdaad, als ik nou niet zo’n ding in m’n auto heb, dan vinden ze me toch ook? hoe wisten ze trouwens dat dat ding erin zat…
Kleine Techno zegt
In hoeverre ligt dit aan Mercedes, die is niet verantwoordelijk voor track & trace systemen in auto’s…. De fabrikanten (providers) die dat ingebouwd hebben gaan over die gegevens, lijkt mij een broodje aap verhaal….
SQB zegt
@Jan:
Dat is — sorry dat ik moet zeggen — een tikje kortzichtige redenatie: “Als je de wet overtreedt, verlies je alle recht op privacy”. Het klinkt in eerste instantie logisch, maar je moet je realiseren dat de eigenaar van de auto op dit punt alleen nog maar verdachte was; dan is dus nog helemaal niet bewezen dat hij (of zij) een misdrijf heeft begaan. De auto had wel uitgeleend kunnen zijn, of gestolen.
Jan zegt
@SQB- Vandaar ook mijn vraag aan het eind “Of zie ik dat te naiëf?”. Maar ik vind nog steeds dat als omstanders merk, type en het nummerbord van die auto hebben genoteerd, dat dan de politie alle recht heeft om van de fabrikant de actuele gps-gegevens te krijgen. Want daarmee wordt dan meteen bewezen of het inderdaad die auto was die daar op het moment van dat ongeluk was. En dan kan meteen een goed gesprek worden gevoerd met de eigenaar zodat zeer snel duidelijk wordt of die zelf aan het stuur zat of dat er wat anders gaande is.
Everigens moeten we ons niet vergissen- Dat Mercedes nu moeilijk doet over het overdragen van die gegevens maakt tegenwoordig niet meer zoveel uit. Had die man zijn mobieltje aan staan, dan staat ergens in een log dat in ieder geval zijn mobiel zich gedurende de tijd van het ongeluk in een bepaalde gms-regio bevond en met wie hij toen heeft gebeld of gesmst en waarover dat ging. Heeft hij in de buurt gepind, dan ligt ook dat vast. Afhankelijk van de routehulp die hij aan boord heeft, wordt ook daar een signaal door afgegeven wat te traceren is. Kortom- De meesten van ons worden al aardig getraceerd zonder dat we daar een dure auto van Mercedes voor nodig hebben.
SQB zegt
@Jan:
Dat is absoluut zo, maar het ging mij meer om je stelling dat je alle recht op privacy zou verliezen. Er is immers nog niet bewezen dat je daadwerkelijk schuldig bent. Maar in dit geval, zeker omdat de gegevens ook gelinkt zijn aan de auto en niet aan de bestuurder, denk ik dat Mercedes de gegevens zou moeten kunnen verstrekken.
ralph zegt
En wie bepaalt of het nodig is dat deze persooninfo vrijgegeven wordt?
In dit geval had deze info natuurlijk wel gegeven mogen worden.
Ik denk dat de vraag is: Wie vraagt het, en hoe vragen ze het.
als dit in een telefoongesprek gevraagd wordt heeft mercedes goed gehandeld. wie garandeert hun dat het inderdaad de police is met een goede reden.
laat de aanvrager (de politie in dit geval) maar zwart op wit zetten dat ze deze info moeten hebben.
/me werkt bij een provider en vindt het goed dat dit soort info niet voor het oprapen ligt.
goedzo mercedes!!