Na het modeljaar 2011 zullen alle toekomstige Toyota hybride-auto’s als ‘Prius’ door het leven gaan in plaats van ‘Toyota Prius’, aldus een ingewijde binnen het Toyota-concern. De komende jaren mogen we drie nieuwe Priussen verwelkomen (met de interne naam): de Prius A (formaat Yaris) in 2009, de Prius B (formaat huidige Prius) en de Prius C (iets kleiner dan de huidige Camry). Alle Priussen zullen relatief veel ruimte bieden, zonder station- of MPV-achtige vormen aan te nemen. De accu’s zullen in de vloer verwerkt zijn, om toch nog zoveel mogelijk ruimte te kunnen bieden voor personen en bagage.
De drie nieuwe Priussen zullen allen uniek gestileerd zijn en geen gelijkenis vertonen met de huidige Toyota’s. De auto’s zullen aparter vormgegeven worden dan de gemiddelde automobiel, maar zullen er minder controversieel en eigenaardig uit gaan zien als de 1e en 2e generatie Toyota Prius.
De in Genève en in dit artikel getoonde Hybrid X concept zal als inspiratiebron dienen voor de Prius C en niet, zoals eerder werd aangenomen, voor de Prius B. Omdat Toyota in 2020 100 procent hybride wil zijn, zou je mogen aannemen dat in 2020 alleen nog maar Priussen van de band rollen, maar daar geloof ik niet zo in (via: puregreencars.com).
M Freak zegt
Goed, maar dan moeten ze wel mooie modellen maken. En nu die Prius zo’n succes is, gaat t dan niet ten koste van Toyota?
Us zegt
Jeeeeeeej nog meer accu auto’s die eigenlijk niet helpen…Milieu dit milieu dat…word er schijtziek van. Alleen maar geldklopperij en Toyota verdient er goed aan. Slim. Dat wel.
Aston Martin Rapide zegt
@ Us
Milieu is toch wel een belangrijke aspect. We moeten nou eenmaal met de tijd meegaan en gaan meedenken aan de oplossingen voor klimaatverandering. Da’s ook maar mijn mening.
Menno zegt
Goed idee om er een speciaal merk van te maken. dan zal de ontwikkeling ervan ook wel sneller gaan. Ik denk en hoop dat dit een succes wordt want ook al is het jammer, we kunnen niet altijd op fossiele brandstoffen blijven rijden.
LL zegt
de prius is een lelijke baggerauto
Citrofiel zegt
“Omdat Toyota in 2020 100 procent hybride wil zijn, zou je mogen aannemen dat in 2020 alleen nog maar Priussen van de band rollen, maar daar geloof ik niet zo in.”
Hé ja! Scherp. Toyota wil 100% hybride, en hybride wordt geen Toyota! Dat zou betekenen dat Toyota idd verdwijnt… :? Huh? Wat willen ze nou?
Y. zegt
@LL: dit gaat niet over oppervlakkige uiterlijkheden, dit gaat om inhoud, om functie. Als je toch wilt meepraten, probeer je mening dan ten minste te onderbouwen. Je huidige boude stelling is van geen enkele waarde.
En verder: duidelijk dat Toyota de hybrides afscheidt van de rest, maar wat doen ze als de markt voor puur elektrische auto’s groeit? Worden dat dan ook Priussen? Of wordt daar weer een ander merk voor in het leven geroepen? Dat interesseert mij dan wel weer een beetje, want ik ben hoe langer hoe meer in de markt voor een puur elektrische auto. Lekker simpel, geen energieverslinden de, heen-en-weer-gaande massa’s, comfortabel, stil, mejeuvriendelijk. Liever vandaag dan morgen.
JPM zegt
Ok wie weet hoe het zit? Ik heb me laten vertellen dat de Toyota Prius vele malen schadelijker is voor het milieu dan alle andere auto’s. Dit komt door de accu die gebruikt wordt. Het productieproces van die accu zou veel meer vervuiling zorgen dan het gebruik van een gewone auto….
Y. zegt
@JPM: jij laat je ook alles vertellen. Er is één Amerikaanse, zwaar door de olie-industrie gesubsidieerde bron die dat slecht onderbouwde verhaal de wereld in heeft geslingerd. Het is inmiddels aan alle kanten met goede argumenten onderuit gehaald, maar toch is dat praatje een eigen leven gaan leiden, tot in de kroeg waar jij het oppikte. En nu breng jij het weer verder, want je hebt het je ‘laten vertellen’ en blijkbaar is het daardoor alleen al van voldoende waarde om verder te vertellen.
Vreemd is dat toch, hoe broodjes aap zich onstuitbaar voortplanten.
luc zegt
lekker saai, wat rij jij?
Een prius A en jij? Een prius z
Lexus zegt
@JMP, ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen wetenschapper ben en er niet veel van weet. Wat ik wel weet is dat je niet alles maar moet geloven. Iedereen heeft een mening over hybride. Maar ik vind het goed dat toyota in iedergeval Bezig is met het milieu, want al komt de opwarming van de aarde(wat ik natuurlijk niet weet) niet door de mens, kan al die CO2 uitstoot natuurlijk nooit goed zijn. En de aardolie raakt natuurlijk een keer op, en dan heb je niet alleen geen benzine en diesel, maar plastic en andere dingen worden er ook allemaal van gemaakt dus.
JPM zegt
@ Y.
Ik heb het me laten vertellen ja, net zoals jij. Jij hebt het ook gehoord dus heb jij je het ook laten vertellen. En vermeld deze ‘door de olie-industrie gesubsidieerde’ bron dan eens. Ik wil wel eens zien welke argumenten zij geven. Ik weet hoe accu’s worden geproduceerd en schoon is het niet, de uitstoot van CO2 trouwens ook niet. Ik weet niet of het verhaal waar is maar ik bekijk eerst de feiten voordat ik een conclusie trek zoals jij. Een algemene mening maakt iets nog niet waar.
@Lexus
Ik zeg toch ook niet dat ik het geloof. Ik wil gewoon argumenten horen.
ZOEF zegt
Aan de milieukant zitten er natuurlijk net zo goed broodjes aap. Decennialang hebben ze gezocht achter het juiste argument om de olie-industrie een hak te kunnen zetten. Eerst moesten we er zuinig mee zijn omdat het bijna op was. Dat werd tegengesproken door “ons” (mensen die niet in die milieupraatjes intrappen) en uiteindelijk hebben we gelijk gekregen, de mejeumannetjes geven nu toe dat er misschien wel voor nog 700 jaar fossiele brandstoffen aanwezig zijn. Dat geven ze nu toe, omdat ze het geweer van schouder hebben gewisseld: nu is het CO2 argument hot. Maar als ze er bij zeggen dat de olie dadelijk op zal zijn, heeft dat CO2 argument natuurlijk geen zin. CO2 schadelijk? So what? Dadelijk is de olie toch op!
Ze zoeken gewoon argumenten tot ze er eentje hebben dat impact heeft.
CO2 is overigens volstrekt onschadelijk. Het enige waar je CO2 van kan verdenken is haar rol in de Global Warming. Moest je CO2 iets anders smerigs kunnen toedichten, hadden de sandalendragende parka’s dat natuurlijk allang gedaan.
Besides…ik vind een Prius eigenlijk best mooi, begrijp niet dat anderen ‘m zo lelijk vinden. Het prototype hierboven is toch geweldig, niet?
“hybride” worden alle auto’s. Toch indien je een brake energy recuperation systeem hybride noemt. Want brake energy recuperation, dat komt er. Dat kan al tot 20% schelen in verbruik, op de snelweg minder en in de stad meer. Altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Want geld besparen op brandstof is de enige geldige reden om energie te besparen. Energie raakt immers nooit op, maar geld kost het altijd natuurlijk.
Arnoud zegt
Hmm, ik vind deze concept wel wat. Als de koplampen op een normale plaats worden gepositioneerd mocht ie zo bij mij op de oprit geparkeerd worden. Ik vind dat “cab forward” design wel wat. ’t Is dat het met botsveiligheden wat moeilijk wordt maar anders mochten ze van mij een auto ontwerpen waarmee je met je voeten in de bumper steekt.
En verder wil ik nog niet erg geloven in het broeikas spook. Tenminste, niet dat de auto er de veroorzaker van is. Klimaatveranderingen kunnen ook door andere factoren teweeggebracht worden. Iemand al eens gehoord van Milankovitch parameters? Redelijk makkelijk te vinden op Wiki. Ik heb nog niet vernomen dat een wetenschapper daar serieus rekening mee gehouden heeft in zijn/haar onderzoek naar klimaatsverandering als gevolg van CO2 uitstoot.
Rick dos zegt
Ik begrijp de logica ook even niet. Ik kan begrijpen dat als Toyota de Prius zó in de markt wilt positioneren, als zijnde de “groen tak” van Toyota, dat ze er een eigen merk van maken. Maar als ze ALLE Toyota´s met hybride technieken willen voorzien, wat is dan nog de nut om Prius “zelfstandig” te maken? Ik bedoel, ik begrijp de meerwaarde van de Prius in de toekomst niet meer.
autoblogger zegt
@JPM: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Mr. R zegt
@Citrofiel: Dat was ook het eerste wat ik dacht! Toyota wilde 100% hybride en als alle hybrides van Toyota Prius heten, blijft er geen Toyota meer over. Misschien heeft de ingewijde van Toyota het gewoon fout. Of Toyota gelooft toch niet écht in Hybride…
DAT zegt
Heel slim. Gaat heen en vermenigvuldigt u !
Toyota voor de massa, Lexus voor de luxe en Prius voor het milieu.
Geen merken opkopen of fuseren maar zelf uitvinden !
Citrofiel zegt
@ Mr. R; Zou kunnen…
Guido zegt
@ ZOEF,
Gelijk heb je! Beide kanten kennen hun ‘broodje aap’-verhalen. Beide kant hebben argumenten die een kern hebben.
Vergeet ook niet dat er zelfs wetenschappers zijn, die hun promotie misliepen omdat ze vraagtekens zetten bij het onheilsverhaaltje van Al Gore. Sommigen zijn zelfs ontslagen!!!
CO2 is niets meer dat een residu uit een verbranding. En ik vind het erg goedkoop om dan naar de auto te wijzen, die AANTOONBAAR (Duits onderzoek) voor 12% bijdraagt.
En CO2 is helemaal niet gevaarlijk, maar zo wordt het wel “verkocht” aan het publiek. Stel dat Europa het gehalte terug kan krijgen naar het niveau van 1990, dan moet je geen vulkaanuitbarsting hebben (net als die van de Filipijnen)…want dan kun je helemaal opnieuw beginnen… :roll:
Enne, mensen ademen ook CO2 uit…Als ik echt flauw wil doen, kan ik ook zeggen dat we al die marathons, wielerklassiekers, voetbalwedstrijden, atletiek e.d, mooi kunnen afschaffen. allemaal verspilde moeite (wat is het nut van een marathon?). Of nog beter…”We” zorgen ervoor dat er per 2010 ca. 2 miljard minder mensen op aarde leven.
Boem! 2 miljard keer CO2-in-de-lucht-blazers. Ook 2 miljard minder mensen die voedsel nodig hebben…Tja, zo ku nje het ook bekijken, maar niemand die op DAT idee komt…(hoe kan dat?).
speedlimit zegt
@ JPM
Dus jij gelooft er heilig in dat ’t produktieproces van ’n accu zo erg schadelijk is?
Laten we dan meteen maar beginnen met ’t weggooien van onze gsm’s incl. de accu want die is schadelijk.
Typisch ’n geval van “men heeft de klok horen luiden,maar weet niet waar de klepel hangt”
Overigens geloof ik er niet in dat hybride de toekomst wordt…’t is maar ’n logische tussenstap totdat bijv. de waterstof auto rijp is voor massaproductie.
maikel zegt
oh god allemaal van die auto’s als de prius. alsjeblieft zeg ze moeten wel met iets mooiers komen anders wordt het niks. maarja veel mensen denken om het milieu maar ik ben het met speedlimit eens de hybride auto’s zijn niet de toekomst. waterstof is een beter alternatief.
Emmanuel zegt
In afwachting van waterstof is dit alvast een prachtige manier om de technieken reeds te ontwikkelen en te testen.
Zowel de accu’s (voor het hergebruik van remenergie) als de elektromotoren zullen immers identiek voorkomen bij waterstofauto’s.
Saab 9000 zegt
Ik vind het een domme zet van Toyota, iets waar Toyota opstaat verkoopt nl. als een tierelier…
ferdinand zegt
ik vond hem altijd al vreemd
Sander zegt
Volgens mij heeft Toyota juist de naam dat het betrouwbaar is. Ik zou dit naam er juist op laten. Overigens lijkt me dat het allemaal nog gewoon uit de zelfde fabriek rolt dan. En als het dit soort ontwerpen blijven, kijk ik op tegen 2020!
Ikke zegt
Ik snap de discussie over het milieuvriendelijke van de Prius niet, net zoals elke hybride auto. Een hybride auto gebruikt nog steeds benzine omdat de aandijving op alleen accu’s niet voldoende actieradius heeft. Benzine maakt men nog steeds uit olie wat dus een fossiele brandstof is. Benzine wordt na verbranding o.a. CO2 wat weer een BEWEZEN broeikasgas is. (Ga maakt eens zoeken naar Global Warming Potential (een index voor de weging van broeikasgassen)) ook NOx’en komen vrij, die weer zure regen veroorzaken.
Een auto (in welke vorm dan ook) op een fossiele brandstof is dus NIET milieuvriendelijk en zal het nooit worden omdat je altijd schadelijke emissies hebt. Een brandstofcelauto (ondanks z’n hogere rendement) ook niet naar mijn mening omdat de productie van accu’s ook zwaar milieubelastend is en ze wegen ook veel te veel (=meer vermogen nodig).
Het milieuvriendelijkste alternatief zal waterstof zijn in een verbrandingsmotor. De BMW H7 heeft bijvoorbeeld geen CO2 uitstoot, de NOx wordt vernietigd in de katalysator en het eindproduct is water. Met wind-, water-, en zonne-energie kun je daar duurzaam waterstof uit maken en TADAA, een milieuvriendelijke cyclus. Hier maakt het rendement niet zoveel uit omdat je geen schadelijke uitstoot hebt en je emissie is de basis voor je brandstof.
En zeg nu niet dat (vloeibare) waterstof niks is want BMW haalt bijna 3x zoveel litervermogen is een blok die volledig op waterstof loopt( Ja, het rendement is dan bijna 50 %!). Het enige nadeel nu is dat je nog niet overal waterstof kunt tanken. Ook het Boil-off probleem gaan ze onder de knie krijgen. (Ik werk in dat project dus lijkt mij dat ik daar voldoende van weet). En met 3x zoveel litervermogen kun je gigantisch gaan downsizen wat weer een grotere actieradius op waterstof betekent.
Dus met andere woorden: met een hybride blijven we ook lekker de aarde verkloten!!!!
http://www.amt.nl/web/show/id=56093/contentid=9360/Verbrandingsmotor-op-waterstof-blijkt-zuinige-krachtpatser.html
Voor degenen onder ons die niet geloven dat je meer vermogen uit een blok kunt halen met waterstof.
Lustigson zegt
In een apart merk gieten? Nou, da’s volgens mij het stomste dat je kunt doen. Ik zou namelijk best een Prius willen hebben (als leaseauto, dat wel), als ‘ie er maar niet als een Prius uitzag. Een Avensis met dezelfde techniek… dát zou ik willen.
Lustigson zegt
@ Ikke
En hybride auto’s zijn natuurlijk een eerste stap naar schoon transport. De waterstofcyclus die je beschrijft is in mijn ogen ook ideaal, maar door nu met hybrideauto’s te rijden — of een tegenwoordig érg schone en zuinige diesel, bijvoorbeeld — doe je al wel een stap in de goeie richting.
Ikke zegt
@ Lustigson
Hybrides zijn inderdaad een eerste stap naar schoon transport, alleen de meeste fabrikanten met een hybrideauto geven aan dat dit als overgang zal zijn voor de waterstofwagens, en in 17 jaar gebeurd er heel wat, kijk maar naar de diesels. Daarom zal er al wel meer waterstof toegpast gaan worden over 17 jaar en zal de Hybride mooi op z’n eind lopen.
Oh ja, een begrip dat veel de ronde doet. Diesels zijn niet schoner dan bezineaangedreven voertuigen. Denk aan het kankerverwekkende roet met zijn PAK deeltjes. En een roetfilter is ook al omstreden omdat deze niet al het roet verbrand maar slechts de “zichtbare deeltjes” de hele kleine partikels blijven gewoon uit de uitlaat komen en die ademen wij juist het diepst onze longen in, ook heeft de 1e generatie het probleem van brandstofspoeling waardoor de auto een verhoging heeft in het gebruk van ong. 5%!! De gigantisch hoge uitstoot van NOx wordt gecompenseerd met EGR wat weer meer roet betekent. En het roetfilter is 1 en al edelmetaal. Valt dus wel mee met de milieuvriendelijkheid, aangezien een benzinemotor met een kleine 3-weg kat. al het grootste gros CO2 verwijderd en roet is er nihil, maar dat terzijde.
Ikke zegt
Oh ja, en ik ben niet per se tegen diesels hoor !! :) M’n pa rijdt met een gechipte Audi A4 (2.7 TDI 235 pk) en dat rijdt subliem. Maar op milieugebied moeten ze het nu eenmaal afleggen, tenzij ze zoals nu de hele uitlaat volproppen met nabehandelingscomponenten
Coyote zegt
Voor iedereen die het nog niet begrepen heeft: hybrides van Toyota zijn er niet alleen als Prius.
In amerika is er al de Camry-hybride en de Highlander-Hybride. We kennen ook al de Lexus modellen waar hybrides van zijn: GS, LS en RX.
Dus de hybrides komen ook in andere Toyota’s modellen voor of die gaan spoedig komen…
@ Ikke
Het gaat wel degelijk om minder CO2 en minder benzineverbruik. Je kan met dezelfde brandstof waar een BMW X5 op rijdt, 3 priussen laten rijden.
Het is dus een uitstel om langer met fossiele brandstoffen te kunnen rijden. Intussen is er meer tijd om alternatieven te ontwikkelen die, of nog verder het brandstofverbruikt vermindert en later de emissieloze auto. Het gaat dus stap voor stap.
Patrick zegt
Beste,
Zéér leuk om al julie discusies te lezen en te ontdekken hoe men bij hybride blijft tot er ééntje over waterstof begint,dan is het hek van de dam !
Ook merk ik dat velen een hybride wagen haten vanwege z’n uitelijk en daar moet ik wel één en ander aan toegeven.
Beroepsmatig ben ik met design in GVK bezig, zeg maar plastieken wagens,
maar zélf ben ik oud genoeg om te beseffen dat er wel degelijk iets moet gebeuren met het milieu, en sta ik open voor en degelijk alternatief.
Wanneer men nu n’s bij Toyota (of elders) een sportief ogende wagen zou bouwen in kunststof mét hybride motor aan een aannemelijke prijs,
dan denk ik zo dat menig publiek z’n mening wel zou herzien, want prijselijk, sportief én milieuvriendelijk… wat moet een mens méér ?
Én inderdaad, het zou een verdoken overstap kunnen zijn naar watersofenergie.
Ikke zegt
@ Coyote
Ik heb niet bedoeld dat een Prius niet milieuvriendelijker is dan niet hybryde voertuigen, maar ze zijn en worden niet milieuvriendelijk zoals ik in m’n 1e post verteld heb.
Mijn schoonvader rijdt ook in een Prius via zijn werk (Rijkswaterstaat), en hij valt eerder onder het type “opa” dan onder “coureur” qua rijstijl. Maar de verbruikswaarden en daarmee de uitstootcijfers die ze bij Toyota geven, heeft hij nog niet gehaald, ook niet als hij het er om deed!! Het is een beetje vergelijkbaar met de Lupo 3L, die rijdt ook alleen 3 liter op 100 km als je de tank halfvol hebt, niet harder optrekt dan een fiets (bij wijze van natuurlijk :)), niet harder dan 80 rijdt enz. enz. het zijn dus niet echt waarden waar je praktisch wat mee kunt, maar waar ook weer niet mee gelogen is… Dit is waarschijnlijk ook met de Prius zo. en een SUV gaan vergelijken met een normaal formaat auto is wel makkelijk natuurlijk, dan stoot zelfs mijn kever nog minder uit (Dit is uiteraard ook bij wijze van)
Oh ja, en voor de mensen die het design hoger in het vaandel hebben staan dan wat dan ook… Is de nieuwe Honda Civic Hybrid niet wat?
Prius zegt
O, daar zijn we weer. Toon mij de eerste auto die wel de verbruikswaarden haalt die de folder belooft… 1 op 20 is in een Prius echt te halen, zonder als een opa te rijden.
Coyote zegt
@ Ikke
Toch blijft je standpunt vreemd. Kritiek hebben op een auto die minder uitstoot dan andere auto’s en dan toch zeggen dat het niet goed genoeg is. Dat kan best zo zijn… maar ik denk dat je dan niet eerst over deze auto moet beginnen. Andere merken lopen jaren achter, dus je kritiek mist een beetje de logica.
Waterstof-auto bestaat al meer dan 30 jr, maar ja, je kan het nergens tanken. De kosten zijn ook te hoog, etc. Een Prius is 100% compatibel met de huidige infrastructuur.
Ikke zegt
Nog een keer… Een Prius is meer milieuvriendelijk dan een vergelijkbare “niet hybride” auto, maar stoot nog steeds schadelijke stoffen uit en verbruikt ook nog steeds fossiele brandstof. Het zal allemaal best wel een verbetering zijn t.o.v. nu, maar het zal toch hoop ik geen vervanging gaan worden, want dat is het niet!!! Elektrisch is ook geen optie aangezien die energie niet regeneratief is en ook opgewekt moet worden uit fossiele brandstoffen, evt. waterstof in de toekomst. Ook dat moet weer geproduceerd worden enz. enz. Als we nu bijv. allemaal eens in een, ik noem maar wat, Kia Pikanto gaan rijden, die stoot maar 3 gr/km meer CO2 uit dan een Prius. Dan rijd je ook geen hybride, en ben je bijna net zo schoon!!! Ik bedoel maar te zeggen dat je niet per se hybride hoeft te rijden om schoner te zijn dan gemiddeld. Dus prijs nu niet alleen die Prius de hemel in omdat íe minder uitstoot dan gemiddeld, maar heb ook het benul dat die “boodschappenwagentjes” niet veel meer uitstoten/consumeren en een hybride niet per se een must is om schoner te gaan rijden!!! We willen nu eenmaal allemaal per se niet met een 1 liter motor rijden omdat dat dan weer niet opschiet.
Wat veel mensen ook niet weten is dat bijv. Honda al een hybride auto in zijn reeks had toen de Prius nog niet eens bestond, dus zo erg lopen andere merken niet achter.
En waarschijnlijk zal de Prius ook een verkoopstunt zijn voor Amerika. Ik weet van de BMW H7 dat deze onder meer gebouwd is om toegang te krijgen tot de Californische automarkt. Daar moet je nl. als automerk aan kunnen tonen dat je bijdraagt aan het oplossen van het klimaatprobleem. BMW doet dat met waterstof, maar Toyota heeft ook een behoorlijke afzet in Amerika en aangezien er groot belang zit in California, heeft Toyota hoogstwaarschijnlijk mede daarom de Prius ontwikkeld.
Ikke zegt
En waterstof auto’s bestaan nog geen 30 jaar. Het concept wel, maar de BMW H7 is de eerste echte waterstofauto en geen concept, dus de waterstofauto bestaat nog maar een jaar. En zeg nu niet dat ik miereneukerig doe, want zoek maar eens op hoe oud het hybride concept is. Gaat al iets langer terug in de tijd en is ook nog maar 7 jaar in productie (tenminste bij Toyota)
Coyote zegt
Sorry, maar je er kloppen een aantal dingen echt niet:
Leuk zo’n auto, maar waar tank je dan? ;-). Zo’n auto is helaas niet realistisch.
De Prius bestaat al sinds 1997.. 10 jr dus
De Prius is ook echt de eerste hybride-auto. In Nederland was dat niet zo, maar in 1997 was Toyota de eerste die een hybride op de markt neerzette.
Verder willen vele merken een Hybride maken, maar veel verder dan een concept komen ze nog niet: Peugeot, mercedes, etc. Een hybride is al 10 jr op de markt, dus dat zijn wel degelijk jaren.
Een kleine wagen is inderdaad net zo zuinig als een Prius, das ook niks nieuws. Het nieuwe van de Prius is dat je niet perse in een kleine wagen meer hoeft te rijden. De Prius is ruim en comfortabel. Zonder verlies aan ruimte en comfort zuinig rijden is wel degelijk nieuw.
Het slimme is dat het inspeelt op de gedachte dat men wel milieuvriendelijker wil rijden maar niet wil inleveren op comfort/ruimte.
Laat eerst andere merken maar eens zien wat ze kunnen, helaas blijft het stil daar, ze zijn meer bezig met overleven dan met milieuvriendelijkere auto’s te maken.
Ikke zegt
Ik heb het over het concept om een elektrische hulpmotor aan een verbrandingsmotor te koppelen. Dat concept ligt in 1899 toen Ferdinand Porsche een hybryde auto heeft gebouwd volgens de werking van de tegenwoordige hybrides. Als het nu 10 jaar geproduceerd wordt, bestaat het concept ongeveer 98 jaar… BMW is al sinds de jaren 70 serieus bezig om waterstofaangedreven voertuigen te bouwen van haar series. Het is alleen nooit op de markt gebracht. Dit zijn dus conceptauto’s. Daar is dus “maar” 30 jaar overheen gegaan tot nu toe.
De BMW H7 is al op de markt sinds 2006, ik maak namelijk conponenten voor deze auto. Mr. Arnold Schwartzenegger rijdt er met één enz. Allemaal van die hoogwaardigheidsbekleders. Hoe het in Amerika zit met de tankstations weet ik niet, behalve dan dat “The Terminator” er één heeft staan. In duitsland staan nu 2 tankstations voor waterstof in Berlijn en er staat er nog ergens 1 (ben ik even kwijt) Total (die de waterstofstations bouwt ,nu nog alleen voor BMW) is samen met BMW bezig met de mogelijkheid om een Waterstofsnelweg aan te leggen. Dit houdt in dat je op de grote A wegen in duitsland voldoende waterstof kan gaan tanken om alleen op waterstof te blijven rijden. En als er 1 schaap over de dam is…. Op deze manier wordt het kip-ei verhaal doorbroken doordat de autofabrikant én de brandstofleverancier samen de waterstofweg gaan bewandelen. Het rijden op waterstof is al gerealiseerd. Alleen doordat het (nog) niet massaal gebeurt, is het nu bij lange na nog niet concurerend met de conventionele brandstoffen.
En zo lang de mensen de brandstofprijzen nog blijven betalen, lachen alle autofabrikanten nog steeds. Want met de steeds vorderende technieken halen ze elke keer weer de nieuwste euronormen dus daar hoeven we voorlopig nog niet bang voor te zijn (denk maar aan de diesel een paar jaar geleden). Dus overleven doen ze zo lang écht wel zonder al te veel zorgen.
Oh ja, als je per se een hybride wil rijden, kijk dan hier ff, http://www.honda.nl/nparcarticles/nl_car_Civic_Hybrid_2006.pdf ,de Civic is goedkoper, sneller en net zo milieuvriendelijk als de Prius. En ik moet zeggen dat ik ‘em mooier vind, maar over smaak valt niet te twisten.
Wat klopt er dan niet?
Ikke zegt
http://www.amt.nl/web/show/id=56093/contentid=9844/Miller-maakt-Mazda-zuiniger.html
Ik kreeg deze net nog even over de mail
Arie zegt
http://clubs.ccsu.edu/Recorder/editorial/editorial_item.asp?NewsID=188
Klik op deze link en lees het verhaal eens. Bedenk dan nog eens of de prius milieu vriendelijk is. Goed we weten met zijn allen dat we zo langzamerhand wat aan het milieu moeten gaan doen. Alleen als ik dit dan lees ga ik toch niet in een toyota prius rijden, Dan maar een diesel met roetfilter die een dikke 1 op 20 rijdt.
–edit: dat onderzoek is niets waard, lees hier maar even verder: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht –
Vliex zegt
Ik vind de Prius een voorbeeld voor de schone auto.
joost zegt
Sinds 4 weken een toyota prius in plaats van mijn 2,5 jaar oude Volvo S60 Diesel D5
Bevalt zeer goed, moeten meer mensen gaan doen. Ik ben geen langzame rijder maar hij blijft 5,5 liter op 100 km rijden.
Joost Holleman
Theo zegt
LL 2 juni
zeker het geld niet om er een te kopen.
het is d meest vooruitstrevende auto die nu te koop is
peter aarts zegt
als de afgebeelde blauw hybride X er komt ruil ik mijn huidige toyota onmiddellijk in en rij met die hybride, kei-mooi hoor, en stop toch eens met die motorenkrachtenn 30-50-70-90-120 da’s alles wat we mogen rijden, wat zin heeft het om van 0 tot100 te kunnen in 7/8 of 9 seconden, er zijn tal van mensen die daar absoluut géén behoefte aan hebben !!!! moterkrachtliefhebbers kopen toch geen hybride, wel ??