Voor het eerst in 17 maanden is in Japan de verkoop van de Toyota Prius afgenomen. Vorige maand werden er in Japan “slechts” 27.249 nieuwe Priussen verkocht, een afname van 14,2 procent ten opzichte van september vorig jaar. Vergelijk dat voor de grap eens met Nederland…
Ik heb even gebeld met Toyota Nederland. Het aantal Priussen dat er vorige maand in Nederland is verkocht, had de vriendelijke pr-mevrouw niet direct paraat, maar om een en ander in perspectief te plaatsen: in Nederland werden er vanaf de introductie van de Prius (in 2000), tot op heden totaal zo’n 31.000 Priussen verkocht. Waar wij 10 jaar over hebben gedaan, hebben ze in Japan dus een goede maand voor nodig. Bedenk dat Japan slechts 7,7 keer meer inwoners telt dan Nederland.
De afname van de verkopen in Japan is toe te schrijven aan de het wegvallen van de overheidssubsidies. De Prius wordt sinds kort niet meer gesubsidieerd met kortingen en belastingvoordelen. Een aantal weken geleden werd ook bekend dat Toyota z’n target voor hybrides stevig naar beneden heeft bijgesteld. Toch is er nog lang geen man over boord, want ondanks alles is Toyota’s hybride familycar nog steeds de bestverkochte auto in Japan. In totaal heeft Toyota er sinds 1997 inmiddels al meer dan 2 miljoen gebouwd. (via: detroitnews)
meneersander zegt
Echt dit ding zo spuug en spuug lelijk. Ook al kreeg ik hem gratis zou ik hem nog niet willen.
Laue zegt
@meneersander:
Ik wel, ding schijnt handig als aggregaat te kunnen dienen.
toyotaprius zegt
@Laue: Zo´n 776pk versie.. ;)
Danny zegt
Bijna anderhalf jaar een stijgende lijn in de verkopen van de Prius…?! En in NL werden er in augustus maar liefst (ahum) 416 Priussen op kenteken gezet, en 6593 in het gehele jaar.
Hans zegt
Altijd als ik een prius zie rijden denk ik: daar gaat weer zo’n gierige aap ;) haha, laterrrr
Relief zegt
@Hans:
Ik noem dat gewoon slim. Geen wegenbelasting en een zuinige auto.
Hem gierig noemen is gwn heel zielig.
BaRa zegt
@Hans: slimme aap, gierige aap: voor mensen met een gat in hun hand en/of hun hoofd is het onderscheid niet altijd vanzelfsprekend.
lincoln zegt
10 jaar .. en nog steeds geen fatsoenlijke concurrentie ..
“maakt diepe buiging voor mr.Toyoda” ..
birdboy zegt
Blijft een rot auto.
Eric zegt
Ik hoop dat veel mensen een Prius of andere hybrid kopen. Dan blijft er genoeg benzine over voor mijn zuipende en CO2 uitspuwende big block V8. ;-) hahahahahaha………..
Laurens zegt
Lang gedacht dat Amerikanen wel de echte prijs voor dit soort technologie overhebben, tot mij verteld werd dat Californië ook ruimhartig muesli ondersteunt.
OT: technisch leuk, maar als een product na zo’n lange tijd nog steeds niet zelfstandig een plaats in de markt kan veroveren…
MDV zegt
Of je hem nou mooi of niet mooi vind, het is een kwestie van smaak.
Atenza zegt
Volgens mij roept men gewoon dat ie lelijk is omdat dat dat ‘stoer’ is om te zeggen. De Prius III ziet er gewoon volwassen, dynamisch en strak uit (itt de oubollige I en de visachtige II). Nee een traditionele hoek tussen motorkap en voorruit en een vierkante carrosserie als de Golf is natuurlijk veel spannender.. ik heb alleen moeite met de Prius recht van achter maar verder één van de mooiere C-segment auto’s
G-Ammo zegt
@Atenza: Vind ik ook :)
philippe zegt
Hier in België zie je ze bijna niet rijden, toch in mijn streek (kempen). Slechts alternatieve mensen als mijn huisdokter en de tandarts hebben er één ;). Als je ze ziet rijden, hebben ze dan nog meestal een Nederlands kenteken ook nog.
autogek123 zegt
Misschien heeft het wat te maken met de meer dan 6 maanden wachttijd en meer concurrentie van huidige modellen en modellen als de Leaf die binnenkort de markt op komen. Daarnaast was de Prius in 2009 net het nieuwe model met dus gelijk topverkoopcijfers. De vraag was zo groot dat deze nooit kon blijven doorgaan. ;)
Priusbashers: Ga je rijbewijs eerst maar halen en kijk dan eens welke auto het beste is een een bepaalde prijsklasse. Als je het lef hebt om eerlijk te zijn zal het antwoord je erg verbazen. :P
Incognito zegt
Wel typisch dat de negatieve meningen omtrent de Prius vaak klinken alsof ze door tieners worden geschreven. Het is geen praktische oplossing voor mij persoonlijk, maar een auto die alle andere wel een stapje voor is.
oh no zegt
Weer nieuws ofdat Toyota of de prius verkopen achteruit gaan. Dat AB het misschien niet een goede of mooie auto vind hoeft niet zo naar voren te komen. Hybride is de tussenstap van volledige verbrandingsmotor naar waterstof. Dat de verkopen van Fiat en Alfa of noem ze maar op minder zijn lees je hier niet. Maar als het de prius of Toyota betreft staat het op autoblog. Journalistieke onafhankelijkheid is hier soms ver te zoeken.
de sjonnies zegt
’t is zo slim van Toyota, ze hebben de hybride markt in handen en bereiden ons voor op de degradatie van premium, sportief, snel naar koelkast of wasmachine niveau.
Daarom juist hebben ze voor een neutrale vormgeving gekomen, de auto als ding en niet als penis object.
Atenza zegt
Voor de geïnteresseerden, de top 10 in Japan in augustus:
1. Toyota Prius (22.263)
2. Honda Fit (Jazz) (17.258)
3. Toyota Vitz (Yaris) (12.809)
4. Honda Freed (11.232)
5. Toyota Corolla (10.705)
6. Mazda Demio (Mazda2) (8.943)
7. Honda Stepwagon (8.091)
8. Toyota Passo (7.612)
9. Nissan Serena (6.847)
10. Toyota Voxy (6.706)
Honda Insight op nummer 15. Heeft even in de top 3 gestaan. De Fit/Jazz heeft eigenlijk altijd al in de top 3 gestaan dus de hybride staat daar los van. Die is er sowieso nog niet
KaCh1ng zegt
@Atenza: damn , gelukkig woon ik niet in japan! kheb liever een fiesta/golf :)
autogek123 zegt
@KaCh1ng: Een Fiesta of Golf? Gelukkig hebben we dan niet allemaal jouw smaak. ;)
KaCh1ng zegt
@autogek123:
kvind ‘ons’ top 10 beter dan die van japan :)
1. Volkswagen Golf – 571,838 EU Sales
2.Ford Fiesta – 472,091 EU Sales
3.Peugeot 207 – 367,160 EU Sales
4.Opel Corsa/Vauxhall Corsa – 351,807 EU Sales
5.Fiat Punto – 323,536 EU Sales
6.Renault Clio – 312,925 EU Sales
7.Ford Focus – 309,134 EU Sales
8.Fiat Panda – 298,914 EU Sales
9.Volkswagen Polo – 282,780 EU Sales
10.Opel Astra/Vauxhall Astra – 275,638 EU Sales
autogek123 zegt
@KaCh1ng: Moet helaas zeggen dat ik van geen van die auto’s uit het EU lijstje warm loop. Als ik toch moet kiezen: De 207 als het de CC is. ;)
KaCh1ng zegt
@autogek123: een 207 CC haha , ben je een vrouw? dan neem ik mijn ‘haha’ terug :)
autogek123 zegt
@KaCh1ng: Nee, geen vrouw. :P
KaCh1ng zegt
@Atenza: damn , gelukkig woon ik niet in japan! kheb liever een fiesta/golf :)
Lelijk eendje zegt
We wisten al langer dat Japanners geen smaak hadden.
Nederlanders ook niet echt, die kopen te veel kleine wagens.
Gelukkig valt het in België nog redelijk mee.
Atenza zegt
@Lelijk eendje: ik wou net zeggen.. lelijke beugelbek Peugeot 107 op nummer 1 in NL.. Golf is suf en Auris ziet er ook maar raar uit en doet het nu opeens goed vanwege de hybride. Polo BM ziet er prima uit maar is sloom, maakt herrie en maakt zijn zuinigheid niet waar
Prisma zegt
Wat gaat de Auris Hybride doen, daar zit toch al een lange wachttijd op van 5maand.
Citrofiel zegt
Nu vraag ik me wel af hoeveel de overheidssubsidie voor de Prius in Japan dan bedroeg.
KaCh1ng zegt
@Citrofiel: of je kan je afvragen hoe fel benzineslurpers bestraft worden :p
Citrofiel zegt
@KaCh1ng: Dat is inderdaad ook wel leuk om te weten. :)
autogek123 zegt
@Citrofiel: De subsidie was/is 50% vergoeden van de meerprijs in verhouding tot eenzelfde auto met een veel groter verbruik (vuiler). En er was ook (net als overal op de wereld) een slooppremie van $2500 voor auto’s ouder dan 15 jaar.
Citrofiel zegt
@autogek123: Dank je! En met wat voor auto’s vergelijken ze de Prius dan? Aangezien hij hier zo’n beetje tussen het C- en D-segment in valt… Dus op wat voor bedrag komt dat neer en hoeveel kost een ‘normale’ auto in Japan? Oftewel: Welk percentage korting komt dat op neer? Weet jij dat misschien ook? :)
autogek123 zegt
@Citrofiel: 400.000 Yen ( 3.500,- Euro) in verhouding tot de 2.000.000 Yen ( 17.500,- Euro) die hij kost daar.
Citrofiel zegt
@autogek123: @Laurens: Dat is toch een flink percentage van de prijs af. Maar dat alleen is niet genoeg voor zo’n voorsprong in de verkopen, Japanners houden gewoon van de Prius…
@toyotaprius: Onder een bepaald aantal cc inhoud zijn de belastingregels heel gunstig. Lees maar eens. Maar daarboven worden de auto’s volgens mij gewoon weer gelijkmatig belast.
autogek123 zegt
@Citrofiel: Ik ook. ;)
Citrofiel zegt
@autogek123: Dat weet ik toch. ;) En dat mag. Van mij wel…
toyotaprius zegt
@Citrofiel: Dank je, had het doorgenomen.. Toch apparte kleine auto’s. Een hele cultuur om heen ontstaan. grappig om te zien. Een Mazda in het formaat van een Ligier brommobiel en dan met vleugeldeuren. Meesterlijk…
Laurens zegt
@autogek123: waarom tel je er een slooppremie van ongeveer 1000 dollar bij op, dat heeft helemaal niets met prius te maken? Oftewel, kom eens met een bron…
autogek123 zegt
@Laurens: De slooppremie kreeg je bij elke nieuwe auto. Niet alleen bij de Prius. Dus “daarom” reken ik het niet mee.
Daarnaast is het daar net zoals hier dat vele die een 15 jaar oude auto in hebben geruild voor de slooppremie niet gelijk een nieuwe middenklasser gingen kopen. Maar het merendeel een nieuw kleintje terug kochten. ;)
Laurens zegt
@autogek123: dan kloppen je cijfers (weer eens) niet…
toyotaprius zegt
@autogek123: Maar hadden ze daar niet een specifiek belasting stelsel? waar er naar de motor inhoud van de auto wordt gekeken? Want er is een reden dat je daar heel veel van die kleine bommetjes ziet rijden…
autogek123 zegt
@toyotaprius: Ja dat klopt een beetje. Maar je kunt ze niet echt een auto noemen. Ik zou ze meer brommobielen noemen. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car
toyotaprius zegt
@autogek123: Maar zitten wel hippe brommobielen tussen.. ik vind die ene T1 kopie bijna meesterlijk. Zo lelijk, dat ie bijna mooi is.. ;)
Atenza zegt
@toyotaprius: waarom laat je die zien? Daihatsu Tanto, Suzuki Wagon, Daihatsu Move, Suzuki Palet en Honda Life zijn de populairste keicars. Zo´n driedeurs is daar nooit echt populair geweest
toyotaprius zegt
@Atenza: Ik kwam deze toevallig tegen, maar er zijn idd erg veel van dit soort auto’s. Je hebt ook een item van TopGear, eentje van bijna 10 jaar oud. Waren 3 geimporteerde kei auto’s . Een van de leukere items van Top Gear, helaas kan ik het niet terug vinden… Ik zag deze trouwens ook nog.
Laurens zegt
@Citrofiel: 300.000 yen (ongeveer 3000 dollar) per auto. Niet zo genereus als hier, zo gek zijn Japanners ook weer niet :-)
Lan_Evo zegt
Zou hem zelf nog steeds niet moeten hebben, maar zakelijk gezien is het wel een sterke zet geweest van Toyota (en doet het nog steeds heel goed). Echte concurrentie is er nog steeds niet echt, Honda hybride’s verkopen een stuk minder volgens mij.
Beetje Verward zegt
Ik vind de Prius III een van de mooiste auto’s die je nu voor rond de 30.000 euro kunt aanschaffen.
Een Golf is ook mooi. Peugeots en Seats zijn lelijk.
Laurens zegt
Ach, de meeste volume modellen hebben weinig uitstraling als je ze te vaak ziet, wat opsmuk zoals een ander setje velgen kan dan helpen. Ik zou er wel een voorstander van zijn dat dit soort zwaar gesubsidieerde auto’s in ieder geval een RDW goedkeuring krijgen voor niet af fabriek modificaties, omdat de toch al matige werkelijke CO2 uitstoot behoorlijk verziekt kan worden door montage van “sportbandjes”. Idem dito trouwens voor chiptunen van eco diesels, eerst maar eens aantonen dat dat geen gevolgen heeft voor emissie en verbruik.
Cantago zegt
Duidelijk dus dat niemand zo’n ding wil, tenzij het wat oplevert;) Goed dat dat weer even bevestigd is!
Shandar zegt
Altijd leuk om te zien dat mensen zoveel commentaar hebben op de prius terwijl ze er nog nooit van hun leven in hebben gezeten.
Vernieuwing he, daar hebben mensen moeite mee!
Baksteeneigenaar zegt
Ik heb er één en heb er dik spijt van. Verbuik haal je NOOIT iets in de buurt van hun 3.9l/100km, tijdens wat kouder weer rammelt de plastic van dashboard en koffer, als de helling te steil is raak je er vanuit stilstand gewoon amper op (sport en plankgas=kruipen omhoog met angst in je hart), …. Je moet het er gewoon niet over hebben of hij mooi is of niet. Het is gewoon rommel.