Een Nederlands primeurtje: het bedrijf Greenfuelsystems uit Heerhugowaard heeft als eerste bedrijf een Prius hybride geschikt gemaakt voor E85 bioethanol.
Door het monteren van de E85 Greenfuel Kit wordt de Prius nog milieuvriendelijker en bijna helemaal Co2 neutraal. Minister Eurlings gaat het rijden op bioethanol verder stimuleren: zo stelt hij 1,8 miljoen euro ter beschikking zo dat er per provincie in ieder geval vijf e85 ethanol tankstations komen. Momenteel zijn er 20 tankstations. De prijs van een litertje bioethanol is bij Tamoil bijvoorbeeld gelijk aan een liter euro95 benzine. Als de benzineprijs verder stijgt en mogelijk de accijns op E85 wordt verlaagd, dan wordt groen rijden op E85 bioethanol helemaal aantrekkelijk. In Frankrijk kost E85 slechts 90 cent per liter, terwijl euro95 daar pakweg 1,50 euro kost.
De E85 Greenfuel Kit conversiesysteem voor bioethanol kost slechts 549 euro exclusief btw. Na hybrides op LPG kunnen we straks dus ook hybrides op bioethanol aanschaffen. Meer informatie is te vinden op de website van greenfuelsystems.
BeLikeNoOther zegt
help “de groenen” komen aan de macht in auto-wereld
;)
M Freak zegt
Waarom zou je nou een heel zuinige auto, mega zuinig maken?
Het wordt er toch niet beter op.
W!d zegt
@M Freak.. waar staat dat hij zuiniger wordt? Door bio ethanol wordt hij CO2 neutraler.. meer niet
Joost zegt
CO2 neutraler in het rijden ja,…
Maar het productieproces van het (on)ding, en vooral de accu’s ervan, dáár heeft bijna niemand het over. En zeker onze regering niet!
Prius zegt
Kom maar op jongens met het gebruikelijke recept… Ik geef even een voorzet:
-het blijft een lelijk hok
-allemaal zelfingenomen geitenwollensokkentypes
-het is een complot tegen mensen die van auto’s genieten….
Vul maar aan.
JanJansen zegt
Is 549 euro vragen voor een ECU niet wat optimistisch, of is dit inclusief inbouwen? In dat laatste geval is het een aardige optie.
Leuk ook te lezen hoe de 2e generatie biobrandstoffen (die niet meer uit grondstoffen voor de voedsel productie gemaakt worden) langzaamaan vorm beginnen te krijgen.
Spannende ontwikkelingen, ben dan ook heel benieuwd welke techniek de auto van de toekomst gaat aandrijven.
Stiekem is het trouwens wel erg lekker dat het een NL product is. (En nee, ik stem geen Rita)
Michel zegt
@Joost
Lekker spontane reactie!
Heb je al eens de moeite genomen om het broodje-aap omtrent de Prius en de accu’s eens te onderwerpen aan een nader onderzoek?
opa plas piemel zegt
als het een succes word komen de accijns vanzelf.
*mompeld over water naar de zee dragen*
mattie zegt
kat in de zak
549 euro voor alleen een extra ecu welke is geprogrammeerd voor het gebruik van ethanol. De kit is een doe het zelf inbouw kit en alleen geschikt voor auto’s met multipoint injectie. De onderhoudskosten zullen dramatisch stijgen omdat leidingen en dergelijke niet zijn gemaakt voor het gebruik van ethanol. je brandstof pomp moet je bijvoorbeeld na 70.000km vervangen en de kans bestaat dat er onderdelen eerder gaan roesten.
Reinier zegt
Aaaarghhh…
En gaan die Bio brandtoffen niet ten koste van regenwoud? Stuwen ze de voedselprijzen niet omhoog, zodat ze mede schuldig zijn aan de wereldwijde voedselcrisis?
En eeh.. CO2? Het is niet bewezen dat dat gas de aarde doet opwarmen, voor de rest is het een onschuldig NATUURLIJK gas. Stop met ademen voor een Co2 vrije wereld. *hahah*.
Een zo schoon mogelijke motor: JA. Maar CO2? I don;t give a f**!
michiel zegt
allemaal mooi,
KOOP EEN BMW!
Rutger zegt
Ja joh!, Vet cool gaaf BMW!!! Hoe bevalt BMW jou papa???
bleegh zegt
prius zuigt… doe mij maar een polo bluemotion. net zo zuinig en geen batterijen.
Citrofiel zegt
Dus de ene neppe milieusensatie (hybride) wordt aangevuld met de andere (biobrandstoffen). Beide zijn niet echt vrij van ‘bijwerkingen’…
geun zegt
CO2 helpt wel degelijk aan de opwarming van de aarde. Wanneer de zonnestralen de aarde bereiken worden ze teruggekaatst. De CO2 deeltjes die zich in de atmosfeer bevinden vormen een obstakel voor de teruggekaatste stralen.. Natuurlijk zijn er nog veel meer gassen die hiervoor zorgen, maar CO2 zeker ook.
martijn zegt
Bio-brandstof is alles behalve groen..
Het kost meer energie om te produceren dan dat het oplevert.. Daarnaast worden mais, sojabonen en cocosolie onbetaalbaar. (Zeker voor de mensen die het willen gebruiken waar het voor bedoeld is; opeten!)
Verder kost het ontzettend veel schaars zoet water om te produceren.
Het is een hype waarmee mensen hun zakken willen vullen.. Net als al die andere groene bende die je wordt aangepraat!
Bio-ethanol gaat t niet redden..
speedlimit zegt
@ Joost
Ik mag aannemen dat jij geen mobiel,laptop,fotocamera enz. hebt want ook daar zitten accu’s in en daar ben jij zo ontzettend fel tegen he?
Weet je wat…zoek lekker die steen maar weer op en kruip er lekker weer onder!
niels zegt
Wuha, wat een handel :-) Als je ‘25% meer inspuiting’ in een kastje stopt en dat voor dit soort mega bedragen kunt verkopen dan heb je wel een gat in de markt. Dat je dan de brandstofleidingen, pomp en andere dingen niet aanpakt vind ik echt kansloos, dat moet voor zoveel geld ook in orde gemaakt worden. Dit is echt snel geld verdienen.
Joerek zegt
Ik hou wel van een warm klimaat.
vla zegt
Het enige dat je nu nog groener kan maken aan die auto, is de lak.
San Miguel zegt
Reinier heeft gelijk. dat hele gedoe rond co2 komt me inmiddels zeer de strot uit.
Gotty zegt
@Joerek: Dan moet je in Afrika gaan wonen, heb je een heel groot strand voor je alleen…
Gotty zegt
En denk je dat mensen met astma en al die mensen die in het rusthuis zitten (of zaten) van jouw oma dat warme klimaat ook fijn vinden???
René zegt
Gestimuleerd vanuit de overheid. Want een litertje bio-ethanol kost 1,90 euro. Eén na duurste land is Noorwegen waar een liter 1,00 euro kost. Dat gaat de overheid dus stimuleren! CASHEN!!!
Heavy zegt
bio-ethanol is een aan fluiting, moet eerst ruim 35 km rijden om een bio-ethanol pomp, en dan is het nog duur ook.
Vroegwakker zegt
@bleegh. Domme vergelijking van die Polo en de Prius. Dan moet je op een fiets gaan rijden, verbruik je nog minder. Maar wanneer rijeigenschappen ook nog tellen, mag je een klein autootje op diesel niet vergelijken met een fijn rijdende Prius.
Vroegwakker zegt
@Joost. Een advies voor jou Joost, verdiep je eerst eens in het rapport waar die onzin van die vervuilende accu’s uitkomt. Heb je trouwens wel eens van het woord recycling gehoord?