En ik had het al voorspeld. Inmiddels is 4% van de nieuw aangeschafte personenauto’s een hybride (over geheel 2009).
Dat zou blijken uit een analyse van RDC in samenwerking met BOVAG en RAI. De vijf best verkochte merken in september 2009 zijn als volgt: 1. Toyota (aantal: 3.090, marktaandeel 9,1 %), 2. Volkswagen (2.976, 8,7%), 3. Peugeot (2.858, 8,4%), 4. Ford (2.766, 8,1%) en 5.Opel (2415, 7,1%).
De vijf best verkochte modellen in september 2009: 1. Toyota Prius (aantal: 1.235, marktaandeel: 3,6%), 2. Volkswagen Golf (964, 2,8%), 3. Fiat Panda (937, 2,8%), 4. BMW 3-serie (850, 2,5%) en 5. Peugeot 107 (805, 2,4%)
PS: In september 2009 werden in totaal 34.030 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 41.275 stuks in september 2008 (daling van 17,5 procent). In de periode januari tot en met september 2009 zijn er 316.612 nieuwe personenwagens geregistreerd tegen 421.063 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal komt daarmee op een verlies van 24,8 procent.
SDM zegt
We weten allemaal dat dit puur door de lease rijders komt. Volgens mij kopen maar weinig privé zo’n rijdende gft bak.
jules Slaats zegt
@SDM: Wat een domme reactie. Ik rij heerlijk en prive zo n fijne auto.
Jan Rap zegt
Is er ook een totaaloverzicht van de lijst in Nederland?
OT: Eerst was ik er niet zo kapot van, maar in het echt vind ik die nieuwe Prius toch echt wel mooi.
Pijlpunt idee is wel goed gelukt.
John zegt
Dus de automarkt trekt weer iets aan?
Laue zegt
Ik haat het wanneer autoblogger’s voorspellingen uit komen…
autoblogger zegt
@Laue: get used to it ;)
Neptukker zegt
Subsidieslurper!
–
Mag dan wel iets minder drinken, zonder als die absurde staatssteun zou dit enkel een suc6 zijn in geitenwollensokken kringen. Veel te duur voor marginaal minder verbruik. Eigenlijk is een Prius een veel grotere aso-bak dan een Hummer.
Priuslover zegt
@Neptukker:
De prius is een geweldige auto en nog mooie ook. Ik wil nooit meer anders.
Huub zegt
@Jan Rap
Dat is op Bovag.nl te vinden onder pers en dan cijfers. De lijst van september staat echter nog niet online.
Vroegwakker zegt
Logisch, de Prius is (en was) een geweldige wagen met of zonder kortingen.
Dat de golf, een middelmatig wagentje voor een veel te hoge prijs, op 2 staat begrijp ik niet.
Laurens zegt
Als dat gelijk is aan het aantal GroenLinks stemmers, kan ik er mee leven :-)
OT: schaamteloos cliëntelisme. 17.000 Euro belastingsubsidie om 70 Euro CO2 uitstoot te besparen…
Laue zegt
@Laurens:
Lol @ Groenlinks stemmers
w0o0dy zegt
@Laurens: je hebt het over subsidie, maar dat is onjuist. Het is een lagere (Of zelfs geen) heffing van belastingen. Dus minder inkomsten voor de overheid maar geen uitgave, lagere aanschafwaarde in verhouding tot een andere auto wellicht maar dat is omdat er op die andere meer belasting geheven wordt.
Wellicht denk je dat het een klein verschil is, maar kijk maar naar de geldstroom van de overheid….. (bpm) +17.000 of 0 en dus niet (Hybride)-17000 of 0.
Overigens wordt bijna altijd vergeten dat een auto die op benzine rijdt (de Prius dus ook) flink wat accijns en BTW extra in het laatje brengt ten opzichte van een zuinige/schone diesel.
Benzine (Euroloodvrij) Diesel zwavelvrij
Kale prijs 0,416 Kale prijs 0,448
Voorraadheffing 0,005 Voorraadheffing 0,005
Accijns 0,700 Accijns 0,413
BTW 0,213 BTW 0,165
Adviesprijs 1,335 Adviesprijs 1,031
Ik zal je wat rekenwerk besparen. Als de Hybride en de Diesel beide 1 op 22 rijden dan vangt de overheid bij 25.000 km zo’n 400 euro extra op de benzine (hybride).
Niet gigantisch wellicht maar wel een factor.
Belastingdruk absoluut 0,9192 Belastingdruk absoluut 0,5832
Belastingdruk relatief 68,84% Belastingdruk relatief 56,55%
Laurens zegt
@w0o0dy: boeien weer. Vooral het totaal oninteressant zijn of iets subsidie heet of minder belasting, effect in iemands portemonnee is precies hetzelfde. Dat je daar weer over begint.
Je vergeet ook (voor het gemak?) iets als de hogere wegenbelasting die diesels betalen, bij hetzelfde gewicht. Prius betaalt volgend jaar zelfs niet eens meer de wegenbelasting van een benzine auto. Neemt het ding geen ruimte in op de weg; kan het ding vliegen?
De hogere wegenbelasting op een diesel compenseert de lagere accijns (is daar ook voor bedoeld). Het wegvervoer profiteert wel van lagere dieselaccijns. Mag van mij afgeschaft worden, mits wegenbelasting dan ook gelijk, en zeker niet nul zoals Prius.
Lees de hele discussie nog maar eens na. Af en toe doe je mee, meestal helaas niet erg sterk qua inhoud. Ambieer je ook hybride?
w0o0dy zegt
@Laurens: ach, als iemand de bal bij jou neerlegt dan komt er helemaal niets, dus lijkt het me nogal ongepast om iemand anders voor de voeten te werpen dat de inhoud niet sterk is….
Het mag dan in jouw ogen oninteressant zijn, het is wel 34.000 euro verschil….
Overigens… 17.000? kom eens met een berekening voor dat bedrag, ik ben benieuwd.
Ik ambieer geen hybride, ik heb 3 auto’s en geen van allen zijn Hybride. Neemt niet weg dat het hybride-bashen me af en toe een beetje in de contra-modus zet. De overheid kiest ervoor bepaalde techniek te stimuleren en het werkt. Los van de keuze voor wel of niet hybride…. de prikkels stralen wel uit naar de overige auto’s… ook daar worden steeds meer 20% bijtelling en a-labels gerealiseerd. Waarom? Omdat voor veel mensen geldt dat geld over de balk smijten aan onzinnige belastingen verkeerd voelt. Zie de Hybrides desnoods als de worst die de hond sneller laat lopen… feit is er worden meer en meer a-labels aangeboden en de grootste bedrijven hebben vaak een beleid dat er alleen nog a en b-label auto’s zakelijk gereden mogen worden… da’s toch wel een forse omslag. Verdienste van de hybride? Nee dat niet… maar als mensen zich niet teveel laten leiden door de suffe cijfers uit de boekjes en kijken naar praktijk verbruik dan zal blijken dat voor veel mensen een hybride in de praktijk uitstekend voldoet en daarnaast ook zuiniger is dan een vergelijkbare diesel (in de boekjes vergelijkbaar). De cyclus houdt nou eenmaal geen rekening met files…… je verbruik wel.
Laurens zegt
@w0o0dy: jongetje, als jij wat verder denkt dan je neus lang is, kies je er dan voor om alle auto’s hybride te subsidiëren voor 7 miljard per jaar?
Als iedere volgende Prius generatie goedkoper zou worden, kan je het nog een vorm van innovatie subsidie noemen. Maar de krengen worden zelfs minder zuinig. Denk eens een beetje rationeel in plaats van mee te huilen met de massa.
Die berekening zoek je maar lekker op, zoekwoord hybride, site autoblog. Succes weer…
w0o0dy zegt
@Laurens: je moet wel een onzeker en narcistisch kereltje zijn als je met regelmaat zo’n denegrerend toontje tegen anderen gebruikt die wel fatsoenlijk en constructief reageren. En zoals we inmiddels gewend zijn blaas je hoog van de toren, zeik je anderen te pas en te onpas af maar breng je zelf inhoudelijk weer niets.
Waste of time and energy.
Laurens zegt
@w0o0dy: Fatsoenlijk en constructief, heb je het echt over jezelf? Ik zou het niet durven te zeggen…
Priuslover zegt
@Laurens:
Voor jou zie ik maar één oplossing: koop een Prius en je ziet het leven veel zonniger!!!
Jochempie zegt
Ik heb zo’n hekel aan dit autohatende land!
Martijn zegt
Leuk ook als je na gaat hoe goed de productie van die accu’is voor het milieu, met dan nog als bijkomstigheid dat die dingen niet zo gek lang mee gaan..
Vroegwakker zegt
Ondanks dat er Prii rondrijden van 9 jaar met tonnen km’s op de klok, met nog steeds dezelfde hybride accu, blijven er idioten die stellen dat de accu niet lang mee gaat.
Bovendien worden die gerecycled.
Martijn zegt
@ vroegwakker:
Dit is toch vrij veel terug te vinden…
Other sites quoted toyota as saying the lifetime of the car is about
109,000 miles (174,400 km). Travelling about 9400 miles (15000 km per
year) this makes the lifetime of the Prius around 9 years.
Blijf maar blaffen. zegt
@Martijn: Assumed driving distance 150,000 km (New EU Drive Cycle – NEDC). Daarom worden deze cijfers gebruikt.
As some people drive more than or less than 150,000 km, we study the ratio between mileage and CO2. Material and vehicle production of Prius is similar to that of comparable diesel vehicles. The CO2 advantage begins with the first km of driving. By driving 150,000 km the CO2 reduction is already 37%. If you drive more, you can save more CO2 emissions.
Laurens zegt
@Blijf maar blaffen.: wat is in een naam, lobbyist?
Anderen: begraven (= soort recyclen) is beter voor het milieu dan cremeren, volgens sommigen. Gelieve de uitvaartpolis daar op aan te passen…
Toyota garantie Prius III is van 8 naar 5 jaar terug gebracht. Kracht of zwakte?
OT: de hybrides worden links en rechts ingehaald. Het was een technisch te gecompliceerde oplossing voor een op de lijst van mondiale CO2 uitstoot ook niet heel hoog scorend probleem.
Ruof A Idua zegt
Rijden er sinds september 2009 weer 1.235 Nederlanders meer voor lul rond……
lincoln zegt
tuurlijk mag je em “lelijk” vinden ..
en hier (op autoblog) moet je em zelfs “lelijk” vinden ..
en wat blijkt .. “lelijk” vinden vertelt meer over de lelijkvinder dan over de lelijkheid ..
knap stukje vooruitziende blik van Toyota iig .. gefeliciteerd ..
The_12oach zegt
Ik wil ook best graag voor lul rijden daarmee hoor :D
Alleen verdwijnen der wat accu’s motorblok hybride spul en cvt ding en iets van een 2.0l turbo uit een celica derin :P
Bart_V zegt
Nice weer een reden om een Toyota aan te schaffen
Ik had alleen de Aygo hoger verwacht dan de 107.Ik zie die namelijk meer rond rijden dan de 107
verder is het top 5 lijstje niet veel schokkend
rikkon zegt
@Neptukker en andere zeurpieten
Altijd maar janken dat de belastingen zo hoog zijn, hoef je eens (bijna) geen belasting te betalen is er weer wat om over te miepen.
Tis niet goed of het deugd niet.
Neptukker zegt
@rikkon
Ben je zo naief om te denken dat als we met z’n allen aan de SRV wagen gaan dat de staat genoegen neemt met zo veel minder taxpoet?
Freez zegt
Ik zeg: gefeliciteerd. Dit model ziet er ook een stuk mooier uit dan de oude versie. Ik zou me er wel in kunnen vertonen.
Vroegwakker zegt
@Martijn,
Wat jij terug vindt komt uit onzin “onderzoeken”.
Onderzoeken die bedoeld zijn om de Prius onderuit te halen, zoals het Dust to dust rapport.
Toyota geeft overigens 8 jaar of 160.000 km garantie.
MattCurlew zegt
Tja zonder de lease zou de gehele top 10 er compleet anders uitzien denk ik..
Maar de Prius is zuinig en één van de mooiste auto’s uit het C-segment. Echt een mooie auto in het echt. Dynamisch en strak. Zet zijn voorgangers gelijk in de schaduw!
Cantago zegt
@MattCurlew: De prius moooi? Moet jij ze verkopen ofzo?
@ Vroegwakker: je rijdt fijner? In een prius? Dat rijdt voor geen meter! Bijna alle auto’s rijden lekkerder, daarbij komt nog dat het er niet uit ziet, je te kennen geeft geen geld te hebben (Want er is maar één reden om een prius te kopen, en dat is de lage prijs) en je altijd ingehaald wordt;)
En wie is er vergeten dat planten goed groeien van CO2? Dus in een prius ben je tegen het milieu… Vooral met die vieze accu’s! Ik kan hier echt kwaad om worden, vooral omdat het niet klopt… Een prius is niet beter voor het milieu, een prius is goedkoop. En omdat Nederlanders geilen op goedkoop (en de staat je graag uitklopt voor iedere liter benzine en iedere gram Co2) kopen veel mensen een prius. Ik wil er nog niet dood in gevonden worden! En beloof bij deze dat ik NOOIT mee zal rijden in zo’n ding!!!
MattCurlew zegt
@Cantago: nee ik moet ze niet verkopen. Ik vind de I en II lelijk maar de III is gewoon niks mis mee. Maar het is vooral dom populair gebrabbel om te zeggen dat de Prius lelijk is. Anders hoor je er niet bij..
Over je overig gebrabbel: ach het zal de leeftijd wel zijn..
Priuslover zegt
@Cantago:
De prius is mooi en rijdt beter dan menige audi, mercedes of aso BMW. Een mooie constante snelheid van 145 km per uur aanhouden en dan ook nog eens 900 kilomter op een 45 liter tank rijden. Lukt jou echt niet met je eigen tuffer.
Waxweazel zegt
Een bewering over Hollanders wordt nog maar eens bewezen :
Gierigheid boven smaak ! :D
MattCurlew zegt
@Waxweazel: valt mee aangezien de Prius III een geslaagde auto is geworden..
Herke zegt
Ik vraag me af, waarom de bmw 3-serie in 1 keer zon stijgende lijn heeft…
Sorcerer zegt
Allemaal voor de portemonnee. Maargoed, prima, des te meer onderscheid tussen de liefhebber en de niet-liefhebber…
Majinstar zegt
@ Herke: Misschien omdat de Audi rijders toch niet tevreden waren ?
MattCurlew zegt
Wat zien mensen hier toch in? Zoiets wil je toch niet voor je deur hebben staan? :S De C1 en Aygo ziet er veel fatsoenlijker uit
mleerlooijer zegt
Hybride = de nieuwe Lada*/Trabant*/Wartburg*
* doorhalen in welk oost-Europees land je +/- 20 jaar geleden woonde
slappehap zegt
BMW: stijging van 69% !!!!!!!!!!!!
9/2009 9/2008
BMW 1 613 399
BMW 3 850 454
BMW 5 288 166
BMW 6 2 0
BMW 7 11 3
BMW Z4 57 7
BMW X1 9 0
BMW X3 49 30
BMW X5 42 53
BMW X6 15 30
BMWrest 4 5
BMW 1,940 1,147
+ 23 Panamera’s op de weg!
johan zegt
wel grappig, nu gaan mensen ineens lopen zeuren, ja dat komt door de leaserijders dat de Prius zo hoog staat!!
en denk je dan dat alle golfjes prive worden aangeschaft ofzo?
niet voor niets dat volkswagen een eigen zeer grote autolease heeft!!!!! dat is boomingbusiness voor VW…de autos worden aangeboden voor een zeer lage prijs aan de leasemaatschappijen.
raar he, dat als je een soortgelijk dure auto neemt uit hetzelfde segment dat je heel wat meer per maand kwijt bent in de lease!
Laurens zegt
@johan: je komt uit een ander land? Heb je wel eens van 14% bijtelling gehoord? En dat de overheid daarbij voor “hoger rendement maar net zo schoon” diesel technologie een andere norm hanteert?.
Lees maar eens terug in de tijd op het onderwerp hybride…
MattCurlew zegt
@Laurens: volgens mij snapt ie dat ook wel hoor. Hij vind het alleen stom dat men dat zegt over de Prius maar niet over de Golf. Maar zoals ik al zei; “Tja zonder de lease zou de gehele top 10 er compleet anders uitzien”
Jasper zegt
zo denk ik er ook over
http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
DCG zegt
Veel plezier met je ‘net niet auto’, 14% paupers! ;)
Het is een kwestie van tijd voordat de overheid door heeft dat ze inkomsten mislopen en dan mag iedereen weer het volle pond betalen voor zijn (hybride) automobiel.
Vroegwakker zegt
Met een Prius lach je iedereen uit.
Je betaald minder en rijdt fijner.
Laurens zegt
betaalt… haha!
Maar ik kan me je plezier voorstellen, met zo’n mooie achterspoilert…
bmw zegt
Toch even een klein hoeraatje voor de Fiat Panda :)
Poll zegt
Liever ’n Prius dan een Astra.
Vroegwakker zegt
@Cantago,
Knap hoor zoveel onzin in een paar regels!
Kasper zegt
Deze generatie wordt al mooier. Maar waarom die lelijke achterkant van de vorige generatie erop gedaan.
Ben niet de beste shopper, maar zoiets vind ik mooier:
Misschien verkoopt men dan nog meer.
nummer32 zegt
Ok. Ik twijfel dus.
Ik rijd nu in een witte BMW 118d van de baas. 119 gr CO2/km, dus 25% bijtelling..beetje eigen bijdrage..kost me dus ruim 550,- netto in de maand.
Prius, 14% bijtelling, leuke voorkant, lelijke achterkant(BMW is ook niet voor iedereen een geweldenaar qua looks), geen eigen bijdrage. Die gaat mij dus ongeveer 150,- per maand kosten (als ik die prive ga rijden).
Ik heb nog niet gereden in de prius, heb er nog niet eens in gezeten..lijkt me ook niet onbegrijpelijk..
Wat nu te doen? Als ik overstap dan houdt ik zo’n 400,- netto in de maand over en kan ik gerust de hele dag autoblog blijven lezen op mijn werk..ik hoef er niet harder voor te werken in ieder geval.. maar dan moet ik wel een prius of insight of civic gaan rijden..
OT: je kunt dus tov een premium hatchback zo’n 400,- netto per maand verdienen. Ik denk dat er behoorlijk wat lease-overstappers bij zitten! Wordt tijd dat de andere merken meer modellen in het 20% tarief gaan plaatsen.
Citrofiel zegt
Hoog stond hij al, het was wachten op een maand waarin hij toevallig een keer bovenaan kwam.
@lincoln: Ik vind de Prius III op een vreemde manier wel aantrekkelijk ogen…
@MattCurlew: Over het algemeen is de Aygo ook beter verkocht dan de 107, toevallig is het deze maand een keertje andersom.
Atoom lover zegt
Ben geen Groen Links stemmer, maar PVV.
Waarom al die voorin genomen standpunten over een Prius.
Ga er gewoon eens mee rijden en geef dan commentaar. Alles zit er op en aan. Rijdt al in mijn tweede Prius en echt niet vanwege dat gezeur over CO2
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@Atoom lover:
Als je in sprookjes gelooft rij je in een prius en stem je pvv. Maar je hebt gelijk, ik zal binnenkort is de Toyota dealer binnenlopen om een rondje te maken.
@nummer32:
Je vergelijkt een auto van 40/m met een auto van 29/m, dan is het dus logisch dat het leasetarief en daarmee de eigen bijdrage hoger is. Dat heeft verder nog niks met de bijtelling te maken. Voor de BMW krijg je een bijtelling van 10/m per jaar. Voor de duurste Prius 4/m. Dit bedrag minus de eigen bijdrage wordt opgeteld bij je bruto inkomen en daar betaal je vervolgens maximaal 52% belasting over. Verder moet je rekeninghouden met het feit dat de lagere bijtellingtarieven niet voor altijd blijven bestaan. Naar ik meen is dit voor de komende 2 jaar vastgesteld, wat er daarna gebeurt weet niemand, maar we kunnen er wel naar raden…
Supra1981 zegt
In de maand augustus was de Prius toch ook al de best verkochte auto? Dit artikel had er dus vorige maand al moeten staan. Of gaat het hier om het best verkopende model van heel 2009 tot nu toe?
dennis zegt
Wat een ongelooflijke reacties hier,
je kunt zeggen wat je wil over een prius maar praat geen onzin. Niet voor niets is de prius een succes het is de beste aanbieding in zijn klasse. Ik heb met diverse auto’s proefgereden en bij geen een kreeg je zoveel blikken en verdraaide nekken als met de prius. Er is terechte belangstelling voor deze auto. Voor mij een technisch top hoogstandje en terecht een best seller. Iedereen aan de prius.
Laurens zegt
@dennis: de BMW 3-serie is ex-BPM ongeveer net zo duur. Meen je serieus dat je een Prius beter vindt :shock:
OT: 110 gram is 110 gram, of het benzine of diesel is. Schaf dat bijtellingsgedifferentieer gewoon af, allemaal weer 20%, is eerlijk want een zuinige auto is al goedkoper.
MattCurlew zegt
Alle niet-autoliefhebbers aan de Prius. Alle autoliefhebbers aan een auto waar niet half NL in rijdt..
thegreencowboy zegt
heb er sinds het laatste prius topic op gelet: behalve dat een prius lelijk is… check de bestuurder; die zijn allemaal, zonder uitzondering, net zo lelijk en kijken zuur.
Arnoud zegt
Ik vind de Pruis III ook een mooie auto om te zien. Maar wat hem voor mij nog aantrekkelijker maakt is dat het een technisch wondertje is. Die synergie tussen een verbrandingsmotor en elektromotor maakt dat het een one of a kind is.
Dat CO2 geneuzel interesseert mij niet zo want dat hele opwarm gedoe vind ik tot nog toe onvoldoende bewezen.
CrazyHenkie zegt
@ Laurens
precies! Mijn electrotechniekleraar (stond ergens in de hybridespecial van AutoWeek afgelopen zomer)is ook helemaal hoteldebotel van zijn witte Prius III, en hij is ook al sinds de Prius I betrokken bij het verstrekken van informatie over de werking etc aan de pers. Voor klasgenoten is het dus ook een bijzonder lastige klus om een 1-0 te scoren, aangezien hij je dus altijd enkele stappen voor is, en we onze info via de pers krijgen. Maar goed, zijn argumenten zijn vrijwel onweerlegbaar, maar ik ga hem binnenkort eens wijzen op het feit dat zonder die BPM-/bijtellingstarieven die we nu hebben, de Prius nauwelijks zo aantrekkelijk was. Voorbeeldje? Een BMW 118iA High Exec. met navigatie en metaallak kost krap 40 mille, een Toyota Prius Dynamic (zeg maar de Comfortline van dat model) zou mét het lage BPM-tarief van 40% 43 mille kosten, met vrijwel dezelfde uitrusting! En dan legt die Prius het op vlakken als rijeigenschappen, materiaalgebruik, trekvermogen etc af, enkel op het gebied van verbruik is hij flink voordeliger!
Laurens zegt
@CrazyHenkie: kies een NL lage bijtelling diesel, bijvoorbeeld een Volvo V50. Zoek daar vervolgens de reële verbruikscijfers bij (spritmonitor oid), gooi de factor 1.15 erover ivm calorische waarde diesel, en vergelijk dat met de ECHTE verbruikscijfers van een Prius.
Blijft er geen spaan heel van die leraar. Of sla hem om de oren met verkoopcijfers. Niet in Nederland subsidieland, uiteraard. Kansloos is de man (anders was hij ook geen leraar…).
MattCurlew zegt
@CrazyHenkie: een 1-serie is harstikke klein van binnen. De Prius lijkt me meer comfort en ruimte bieden en dat is voor veel mensen belangrijker dan sportieve rijeigenschappen
Overigens kan een V50 ook wel zuinig zijn maar dat maakt de Prius niet minder zuinig. En het gaat er vooral om dat de Prius schoner is qua uitstoot. 14% bijtelling dus.. dat doen weinig anderen van dat formaat na
Laurens zegt
@MattCurlew: google eens op Euro5, en leg hier uit wat je dan leest? Kletsmajoor…
MattCurlew zegt
@Laurens: lekker vaag ben je. De Prius is nog altijd wel zuinig en weinig produceert weinig C02 uitstoot. Anders betaalde je geen 14% bijtelling op dat ding. Dat zijn feiten. Men staart zich alleen maar blind op verbruik maar men vergeet de uitstoot vaak..
Vroegwakker zegt
@CrazyHenkie.
Wanneer BMW de Prius had ontwikkelt, dan had deze meer dan 100.000 euro gekost. En was het volgens de “autoliefhebbers” een “technisch wondertje” (geleend van Arnoud) geweest.
Er is geen BWM die in de schaduw mag staan van een Prius.
Laurens zegt
“my toyota is fantastic”
“my toyota is fantastic”
“my toyota is fantastic”
“my toyota is fantastic”
“my toyota is fantastic”
Nu nog een leuk kindermelodie’tje erbij…
Vroegwakker zegt
Het verbruikscijfer van een Prius 1 is gemiddeld 1:19,7.
Over het hele jaar heen haal ik dat in de praktijk net niet.
Maar ca 1 :19 wel.
s’Zomers 1 op 22 en s’Winters 1 op 17.5 zijn mijn extremen.
Het ding is over enkele maanden 9 jaar oud en volledig probleemloos. Heb hem nieuw gekocht en ik rij ca 20.000 km per jaar.
Maar wat me veel meer interesseert is het feit dat autorijden na meer dan 20 jaar me volledig koud liet.
gewoon iets om van A naar B te komen.
Sinds de Prius, na al die jaren, verheug ik me nog steeds op iedere rit.
Geweldig wat een sprong vooruit.
En nee, ik ben geen autoverkoper.
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Gefeliciteerd, je bent wakker geworden!!!
Je hebt een echte TOYOTA!!
Laurens zegt
@Vroegwakker: dacht dat jij die kleuter was, die me wel kon helpen. Benieuwd naar welke K-3 CD je luistert tijdens je ritjes…
Guan zegt
Dit zegt 3 dingen over de NL’ers:
1: Zuinig
2: Saai
3: Zuinig en Saai (anders kochten we 500’s)
4: Hu!? (allemaal hagelschade?)
5: We hebben geen smaak.
M.M.M zegt
De enige reden dat de Prius op nummer 1 staat is dat de overheid maar 14% bijtelling rekent en er helaas geen betere alternatieven zijn te krijgen.
Als alle leaserijders die nu zo’n batterij op wielen rijden dat voordeel niet zouden hebben, zou de Prius zelfs nog niet in de top 10 terecht zijn gekomen.
Nou ik het zo zeg … en even terug denk aan een zekere affaire met vliegtuigen … zou het dan toch weer een complot zijn ???
klaasvaak zegt
@Vroegwakker
Bedankt voor het veroorzaken van files keer op keer.
Zulke verbruikscijfers zijn enkel mogelijk als je 90 km/h op de snelweg rijd.
Tevens is het gewoon zo dat de prius ex bpm te duur is voor wat je krijgt. Er is echt niemand die een prius van 40k aanschaft. (ok, misschien een enkeling). Ook is het zo dat als men gewoon 25% moet bijtellen er ook bijna niemand meer is die in een prius gaat rijden.
Cheers
mobili zegt
Een Prius wort gekocht om de door staats-steun ( http://www.ez.nl/Onderwerpen/Ruimte_voor_ondernemers/Staatssteun ) gedaalde prijs en bijtelling. Geen Prius wordt gekocht voor de lage CO2 uitstoot. De hypocriete politiek zorgen voor een vertrokken beeld in de vrije markwirtschaft. En Toyota lacht zich krom, zonder BPM kunnen zij lekker cashen, met BPM is de Prius niet in de Top 50 te vinden. En voor de productie van een Prius wordt meer CO2 produceert als een zuinige Diesel.
Dat deze wagen BTW vrij is, is bedrog. De belastingbetaler betaald de rekening voor de Prius Lease-rijder.
Rick dos zegt
In het land der gierigaards is eenoog koning.
Nee wacht…
In het land der blinden is Prius koning.
Nou ja, in ieder geval schaf je deze auto aan omdat je gierig bent of blind bent.
Freewarefreak zegt
Ik durf het bijna niet te zeggen… maar nu mis ik toch S2000 een beetje… (heel even maar hoor…) had wel even zin in een leuke hosanna reactie. Is die geëmigreerd of zo?
Vroegwakker zegt
Geweldig die tegenstand op Prius / Hybride.
Zo kan ik er tenminste nog lang dubbel van genieten.
Toyota lacht zich krom.
Ik lach me krom.
Laurens zegt
@Vroegwakker: K-3 is weer bij elkaar, dat is krom…
@MattCurlew: waar heb jij het nou weer over. Is 1 gram CO2, 1 gram CO2 of niet? Dat is 100% gecorreleerd aan brandstofverbruik (bij dezelfde soort brandstof).
@freewarefreak: kwam @autogek tegen op een andere site. @S2000 zal ook wel ergens onder gedoken zijn, het valt ook niet mee voor dat soort types, niet op inhoud kunnen discussiëren, en dan op autoliefhebber sites gaan rondhangen :-)
MattCurlew zegt
@Laurens: wat is je punt? De V50 1.6D DRIVe Start/Stop stoot 104 g/km uit en de Prius 92 g/km. Verbruik heeft er een hoop mee te maken maar de uitstoot van gassen kan ook door andere manieren beperkt worden. Maar goed, de Volvo is een diesel en de Prius maakt gebruik van een benzinemotor.
Vraag me nog altijd af wat nou je punt is eigenlijk.. wat ik al zei; omdat de Volvo zuinig is en weinig uitstoot zegt dat verder niks over de Prius. Die is en blijft namelijk ook gewoon zuinig en stoot zelfs nog wat minder uit
Vroegwakker zegt
Prius is koning!!!
Vroegwakker zegt
@klaasvaak.
Scherp opgemerkt, bijna goed!
Zulke verbruikscijfers haal je met een Prius 1 alleen door hooguit 90 tot 100 te rijden.
Mijn woon-werkverkeer gaat niet over snelwegen, alleen over 50/60/80/100 km wegen.
Op de wegen waar ik wel rij, hou ik nooit het verkeer op, rij altijd net iets boven de maximum snelheid. Voor het stoplicht op de 70 km rondweg ben ik altijd (nou bijna dan, sommige Kawa’s en Carrera’s e.d. zijn sneller weg) als eerste weg.
Hoe dan ook, het verbruik met tweeliter wagens op LPG (zonder airco) op mijn route en met mijn rijstijl was ca 1 op 10. En een Prius rijdt veel fijner.
Over diesel wil ik niet eens nadenken, dat is voor tractoren.
Maar jouw opmerking: “Bedankt voor het veroorzaken van files keer op keer.” slaat nergens op.
Laurens zegt
@Vroegwakker: een 2 liter Alfa loopt dan 1 op 13. Probleemloos. Om dan 17.000 Euro subsidie te geven ten opzichte van zeg een Volvo, voor 12 gram CO2 reductie. Dat is nog geen 2 ton CO2 bespaard over 150.000 km, en dat gasje is 25 Euro per ton waard.
Dat is meteen je antwoord, @mattcurlew, als je googled op emissieautoriteit en me daarna kunt uitleggen waarom er voor een diesel een andere norm gehanteerd wordt bij het vaststellen van BPM vrijstelling en bijtelling…
MattCurlew zegt
@Laurens: niet relevant. Gaat er mij om dat iemand de V50 erbij haalt alsof de Prius daar minder van word..
Laurens zegt
@MattCurlew: wel relevant, maar dan moet je je petje andersom zetten. Als je het tenminste over verkoopcijfers hebt, en de invloed van subsidies daarop. Sinds wanneer is de Aygo trouwens een Toyota ;-)
MattCurlew zegt
@Laurens: allemaal leuk en aardig maar ik kijk naar waar de consument te maken mee heeft. En dat is de bijtelling. De V50 is er NIET met 14% bijtelling en de Prius WEL. DUS ‘verkoopt’ de Prius stukken beter omdat Hollanders krenten zijn en de meesten geen autoliefhebbers (hoewel ik zelf de Prius III mooier vind dat de meeste andere C-segment auto’s zou ik er zelf niet in willen rijden omdat je ze op elke straathoek tegenkomt)
Brokkenpiloot zegt
Topic ging ook over de verkoopcijfers van andere auto’s dan de Prius.
Iemand opgevallen dat de Insignia nu al wegzakt ten opzichte van de concurrentie? Is de euforie over het nieuwe model nu al voorbij?
DenE zegt
Vroegwakker was een beetje té vroeg wakker zo te lezen.
Geniet maar lekker van die zoom-zoom hoor, gelijk heb je.
Het enige wat dit bewijs is dat er in Nederland heel veel ‘goedkope’ mensen wonen. Maar dat is op zich geen nieuws. ‘Zolang de buurman maar meer betaald als ik’ is het motto. Nou laat deze buurman maar lekker meer betalen.
En als je stelt dat rijden in een Prius een genot is word het echt eens tijd dat je een keer een échte auto probeert.
Het is een hok gebakken lucht die puur voor de Amerikaanse (wegwerp) markt is ontwikkeld. De Europeese versie zijn iets aangepast maar in de essentie is het een dweilbak van echt Amerikaans kaliber. En als de dát lekker vind om te rijden past de prius geheel bij jouw. Stel daarnaast dat je een heerlijke ‘oud-Hollandse-knaken-poetser’ (lees: aarts gierheid)bent, dat is deze auto precies jouw ding.
Neemt niet weg dat de Prius III er vele malen beter uitziet als zijn twee voorgangers, maar een beauty word het nooit, daar staat de ultieme wig-vorm in de weg.
En Toyota lacht zich krom, natuurlijk!! Truli is tweede geworden afgelopen weekend. En dat met één van de hoogste budgetten in de F1. Maar verder komen ze bijster weinig voor in de verkoop lijsten met hun andere modellen (waar is de nieuwe Avensis? het vlaggeschip??? ). De VAG-groep daarintegen….. Ik denk dat het succes van de Prius overschaduwd word door de tegevallende verkopen van de Avensis, de Verso, Rav4, Aygo, Yaris en de Auris.
Nogmaals het enige bewijs dat deze verkoop cijfer leverd is dat er in Nederland er veel gierige mensen wonen.
MattCurlew zegt
@DenE: en jij hebt te lang geslapen… bekijk de verkoopcijfers van geheel 2009 eens:
Op merk:
1. Toyota
2. VW
3. Ford
Op model:
2. Aygo
6. Prius
20. Yaris (oud model)
27. Avensis (saai hok met lelijke elementen. Maar verkoopt wel weer beter dan de C5 die ‘iedereen’ prachtig vind.. hm..)
Auris deed het in het begin erg goed trouwens. Maar is ingehaald door de mooiere concurrentie. De facelift + hybrid zal er voor zorgen dat ook die flink meer zal verkopen/leasen..
Nu jij weer :)
CrazyHenkie zegt
@ Laurens
Als ik een diesel vergelijk met een benzine-auto wordt veregelijking ietwat krommer dan hij reeds is (een hybride vs conventionele motor) ;) dat van die verkoopcijfers klopt, in bijv Duitsland, waar een hybride-stimulerende wetgeving ontbreekt, is het lang geen hit.
@ Vroegwakker
Klopt, BMW had er gegarandeerd winst op willen maken, en ook gezien hun imago kunnen ze er meer geld voor vragen. Maar die BMW was alleen bedoelt om te vergelijken vanwege de relatieve zuinigheid van het ED-programma. Ik had ook een VW Golf 1.4 TSI 122 pk met DSG kunnen pakken, maar juist die Einser staat te boek als duur enz, terwijl hij dus goedkoper is zonder belasting dan die Prius. Vandaar die Bimmer, en het ED-programma dus.
@ MattCurlew
Zie hierboven ;)
Laurens zegt
@CrazyHenkie: wat is het verschil tussen een meerprijs voor diesel techniek, of een meerprijs voor hybride techniek? Behalve dat de laatste veel duurder is met hetzelfde CO2 effect. Kom op, ik had wel iets beters verwacht, zo wint die leraar altijd…
@mattcurlew: als je gaat herhalen wat ik al gezegd heb…
MattCurlew zegt
@CrazyHenkie: de Prius is zuiniger en stoot minder C02 uit dan de 1-serie. Dat laatste is dan niet meer relevant mbt jouw voorbeeld zonder al die financiele voordelen die de regering heeft verzonnen. Is de Prius zonder de regelingen echt minimaal 3000 euro duurder dan dat het nu is als je hem zou komen? (ik vergelijk nu even een 1-serie High Executive automaat – € 37.335 met een Toyota Prius 1.8 HSD Executive – € 34.290)
Laurens zegt
@MattCurlew: weet je zelfs het huidige BPM percentage niet…
MattCurlew zegt
@Laurens: interesseert me niet. Wat me interesseert zijn de uiteindelijke prijzen die wij voorgeschoteld krijgen. Daar heb je pas wat aan. Net als dat zoveel gram niemand wat zegt tot het in een 14/20% categorie valt ;)
Maar goed dan snap ik het punt van CrazyHenkie niet. Als de 1-serie nu zo’n 3.000 euro duurder is, dan lijkt het me logisch dat ie zonder BPM en al die onzin OOK duurder wordt net als de Prius of zeg ik nou iets doms? :P
Laurens zegt
@MattCurlew: wat interesseert je wel, behalve weer de kletsmajoor uithangen. BPM is nu nog 40% over de kale prijs. De Prius korting is dik 10.000 Euro…
CrazyHenkie zegt
@ MattCurlew
34.290 x 1.4(100% = prijs nu, + 40% BPM) = 48.006
@ Laurens
Klopt, ik vind dat evenzogoed. Ik vind die hele wetgeving op dat vlak ook kul, iemand haalde al aan dat Co2 gewoon Co2 is, of het nou een diesel of een benzine is. Heb jij anders nog argumenten die rationeel aandraagbaar zijn?
Laurens zegt
@CrazyHenkie: eerst de BTW eraf, over dat bedrag 40% en daar weer BTW over.
Andere argumenten: zie emissieautoriteit. Een ton CO2 wordt op de CO2 markt verhandeld voor 25 Euro. Want voor dat bedrag, is al CO2 te besparen. Bijvoorbeeld door een trui te dragen en de kamerthermostaat lager te zetten. Of “het nieuwe rijden” toe te passen.
Prius kost per ton bespaarde CO2 8500 Euro investering. Belachelijk…
MattCurlew zegt
Dus ALS de BPM er niet was dan was de Prius duurder dan een 118i. En wat als dit en wat als dat? Wat is je punt? Zoals het nu is is de Prius zuinig. Daarbij is het meer auto dan een 1-serie waar je alleen paar boodschappen op de achterbank kunt leggen
CrazyHenkie zegt
@ Laurens
BMW 37.335 x 0,81 = 30.241 x 0,6 = 18.144
Toyota 34.290 x 0,81 = 27.775
Dat zijn idd argumenten waar ik wat mee kan :D dankje!
@ MattCurlew
Mijn punt is dat die Prius een duurder product is dan een redelijk vergelijkbare Einser met ongeveer dezelfde uitrusting. Dat de Einser krapper is, en bijv achterwielaandrijving enz heeft, doet er niet toe, het gaat erom dat het een prijzig product is om brandstof te besparen, en hoe technologisch uitgekiend het ook moge zijn, het is wel redelijk omslachtig om zo te besparen! Ik vraag me af wat die auto zónder hybride-aandrijving, maar mét de overige besparingen (hij heeft bijv een aluminium voortrein) zou wegen en verbruiken..
MattCurlew zegt
@CrazyHenkie: waarom komt er die x 0,6 bij die BMW en niet bij die Toyota eigenlijk? (cijfertjes zijn niet zo mijn ding, dat merk je al hehe)
CrazyHenkie zegt
– ik bedoel dus de Prius, dat had ik niet vermeldt-
CrazyHenkie zegt
@ MattCurlew
Op de Prius zit geen BPM, dus die hoef ik er dan ook niet af te halen, enkel de BTW ;)
MattCurlew zegt
Of course :P
bartholomeo zegt
Dit nieuws doet me denken aan die aflevering van Southpark waarin iedereen ook hybride ging rijden ….
DenE zegt
@MattCurlew: Sorry ik liep op de zaken vooruit. Gelukkig heeft de markt zich hersteld, hier de meest recente cijfers: http://www.autozine.nl/enquete_verkoop.html
En zoals bovenaan staat, gebaseerd op afgifte van de nieuwe kentenkens door het RDW. Waar blijft Toyota? Alleen de kleine Aygo doet get goed, de Prius is weggezakt uit de top20…. Nu jij weer.. :P
Anvaco zegt
Ik daag alle tegenstanders hier uit, om gewoon eens langs te gaan bij een Toyota-dealer en een testritje te doen.
Doe dat alvorens te praten over de negatieve eigenschappen.
Ik heb het gedaan, en mijn volgende auto wordt 100% zeker een Prius.
De discussie over mooi of lelijk is ook zinloos. Ofwel vind je hem mooi ofwel niet, punt.
Ik vind de 3e generatie echt geslaagd, met nog wat ruimte voor verbetering aan de achterkant.
DenE zegt
@Anvaco, Mijn schoonpa heeft zo’n Prius van de 3e generatie. Ik heb er al diverse keren in gereden, zowel korte stukjes als langere trajecten. Zoals ik hierboven al omschreef, een auto ontwikkeld voor de US-markt met kleine aanpassingen voor de Europeese markt. Een dweil. Ik kreeg tijdens deze ritten diverse keren een dejavú gevoel. Hij voelt aan als een Chrysler Neon die ik een paar maanden als huur-auto gehad heb in het verleden. Maar ik geef je wel gelijk, door de torenhoge subsidies die de Nederlandse staat op deze auto geeft is het een interesante auto. Maar ik hekel het feit dat een hoop Hybride-vrienden hier dat feit verdedigen als ‘begaan zijn met het milieu’. Hij is goedkoop en daarmee punt. Geef dat dan gewoon toe.
Laurens zegt
Prius II heb ik recent weer een stukje mee gestuurd in de Ardennen. Het rijdt als een Toyota Corolla, prima als dat je smaak is.
Er zijn mensen die een hoop heisa maken over het geluid en getril van een diesel. Heb ik me ook nooit echt druk over gemaakt, als ik op zoek was naar een auto met lage operationele kosten. In een Ferrari zou ik het ook wat vreemd vinden, hybride of accu idem. Want met zo’n ding wordt toch niet veel gereden. Maar door het relatief rare CO2 boete systeem, zal men daar ook wel wat moeten gaan doen. Druppels op een gloeiende plaat, voor dat soort auto’s…
Vroegwakker zegt
@DenE,
“Maar ik hekel het feit dat een hoop Hybride-vrienden hier dat feit verdedigen als ‘begaan zijn met het milieu’.”
Wie doet dat hier dan?
Hij is goedkoop voor z’n klasse, klopt. En bovendien rijdt ie beter dan alles wat in dezelfde prijsklasse en ver daarboven. Vast niet in alle opzichten, maar wel in de opzichten die ik belangrijk vind.
Sinds de Prius is autorijden voor mij weer een feest geworden, net zoals in de eerste jaren na mijn 18de.
Vroegwakker zegt
Ja een Prius rijdt als een Corolla. Maar dan anders!
DenE zegt
Heel typerend ‘Vroegwakker’ je stelt zelf dat de prius je hetzelfde rijplezier geeft als toen je 18 was.
Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar je stelt dus dat de prius hetzelfde rijd als de auto die gekocht had toen je 18 was. Stel dat je nu 36 jaar oud bent, rijd je prius dus hetzelfe als een auto van 18 jaar geleden…. :shock: Waar is dan de vooruitgang ?
bmw zegt
@vroegwakker “En bovendien rijdt ie beter dan alles wat in dezelfde prijsklasse en ver daarboven.” yeah right. Dat hij goedkoop is en dat jij hem mooi vindt, allemaal goed en wel. Maar ik kan in die prijsklasse wel wat anders vinden qua rijgedrag. Ik vind deze hele discussie trouwens echt overbodig. Ik lach me een deuk met de felle tegenstanders en evenzeer met de ridders die op kruisvaart zijn voor hun Prius. Wil je het milieu helpen, zet de pc dan af en ga wat fietsen.
Laurens zegt
@bmw: precies mijn punt! Voor 8500 Euro per ton CO2, zijn er betere bestemmingen. Want de auto laten staan levert de CO2 besparing die maar 25 Euro per ton hoeft te kosten…
MattCurlew zegt
@bmw: heel goed punt :P Ik woon en werk in A’dam. Aan een auto heb ik niks.. gelukkig kan ik regelmatig wel in leuke auto’s rijden die van een importeur zijn..
Vroegwakker zegt
DenE.
Nee een Prius rijdt onwaarschijnlijk veel beter.
Maar iemands eerste auto dat is een bijzonder iets in het leven. Ritjes maken op zich is dan gewoon leuk.
Na een paar jaar is het alleen nog maar een routine, van A naar B en liefst zo snel mogelijk.
Dat gevoel van rijden leuk weer vinden, kwam terug bij de Prius. En duurt voor mij nog steeds voort, na al die jaren.
Maar je had vast wel door wat ik ermee bedoelde.
Laurens zegt
@Vroegwakker: “wakker is lief”, zou mijn nichtje van 2 zeggen. Je bent altijd een kind gebleven…
DenE zegt
Zonder té kritisch te worden ‘vroegwakker’, maar dan heb je tijden de ‘verkeerde’ auto’s gereden. Ik geniet nog steeds van ieder meter die ik met elk van mijn 3 auto maak.
Of ik in de file sta, heerlijk aan het cruisen ben langs de binnendoorweggetjes, of lekker kan boenderen over de (Duitse) autosnelwegen. Ik rij zakelijk zo’n 1000 kilometer per week, en in het weekend ook nog genoeg privé.
En, voor de duidelijkheid, ik rij zakelijk een VAG product (welke ik ook gewoon voor 25% bijtel)Wij hebben daarnaast nog een schone Française en ik heb nog een hobbywagen uit ’87 en ‘iets’ snel Japans op 2 wielen. Ieder meter is een genot, niet alleen van A- naar B. Jammer dat jij dat gevoel zoveel jaren kwijt geweest ben. Maar ligt dat aan de auto’s die je gereden heb of aan de overtuiging en houding van de bestuurder ?… Die vraag zou je eens eerlijk aan jezelf moeten beantworden.
Supra1981 zegt
@ DenE dat de Prius weggezakt is uit de lijst heeft er meer mee te maken dat de Prius III pas sinds kort op de markt is. Als een model vernieuwd wordt dan worden er de laatste maanden weinig van verkocht, maar zoals je kan zien trekt de verkoop de laatste maanden juist aan gezien de nr1 positie in augustus én september.
I rest my case :-)
Citrofiel zegt
@Supra1981: 16:39: Het gaat niet over het bestverkopende model van 2009 in zijn geheel. Dat is nog altijd de Golf, en pas op plaats 6 komt de Prius. Maar inderdaad is het vreemd dat dit artikel nu pas geplaatst wordt, aangezien in augustus de Prius ook al op 1 stond.
MattCurlew zegt
Of de Prius uiteindelijk de nummer 1 positie over het hele jaar over zal nemen is afwachten. Zou wel geinig zijn. In Japan staat ie immers ook al een tijdje op nummer 1. Goed bezig bij Toyota. Maar ja zonder die bijtellingen was het vast een stuk minder. De Civic Hybrid verkocht voor geen meter tot die nieuwe regelingen inging. Nu word je doodgegooid met dat ding.. helaas..
Markus zegt
… slaat op de Prius en op de discussies…
Markus zegt
– Gaap – … slaat op de Prius en op de discussies… (pokkehaakjes die je niet kunt gebruiken behalve voor htmlpoep).
Laurens zegt
@Markus: lees het dan niet… maar bedenk dat 10.000 Priussen per jaar je als belastingbetaler 170 miljoen Euro subsidie kosten… mij wel een discussie waard.
DenE zegt
@Supra1981: Lees jij andere berichten als ik ?
http://www.autozine.nl/enquete_verkoop.html
Van de prius werden er in Augustus ’09 1364 op kenteken gezet, in September ’09 ‘slechts’ 1235 stuks?.. sinds wanneer is dát een stijging ? En volgens mij was in beide maanden de Prius III al in de verkoop en de Prius II niet meer….. heb ik nog de moeite gedaan om een Nederlandse site op te zoeken… sigh…..
En Toyota staat inderdaad op de eerste plaats als merk, qua verkopen maar met een schamele 92 auto’s verschil met de tweede plek van VW Maar gezien het feit dat de Prius al goed is voor ca.40% van die totale verkoop en met de verkoopcijfers aan het wegzakken is duurt dat vast niet lang meer.
Vroegwakker zegt
DenE ,
Ik heb ook wel in VAG produkten (Polo, Golf, Passat en Octavia)gereden/meegereden, niets mis mee, maar het kan me niet bekoren. Overigens neem ik aan dat je geen Audi of VW hebt, is hetzelfde spul als Seat en Skoda maar dan duurder. Je betaald dus gebakken lucht. Maar zo slim zul je wel zijn.
Voor mij gaat er op dit moment nog niets boven Hybride, alhoewel ik hoop dat er zsm volledig elektrische wagens te koop komen met normale specificaties voor acceleratie, snelheid en actie-radius. Lijkt me nog fijner.
DenE zegt
Vroege, het feit dat je stelt dat er tussen een Audi en een Skoda geen verschil zit (hetzelfde spul alleen duurder) zegt mij dat je niet iemand van ‘details’ en gevoellige rijbeleving bent.Dat is net zoiets als stellen een Ferarri en een Fiat 500 zijn hetzelfde alletwee rood.
En dát verklaart me weer een hoop inzake jouw smaak van autorijden en autorijden beleven. Maar mijn stelling sloeg niet op de VAG produkten die jij gereden heb, maar alle andere auto’s dan je eerste en je huidige. Dat zijn de auto’s die jouw beleving van het auto rijden waarschijnlijk verziekt hebben, en dat vind ik jammer voor je. En niets meer dan dat.
CW zegt
OT: Echt veel rationele argumenten worden hier niet gegeven. Wat een hoop kul reacties. Ik wed dat de meeste Prius-haters nog nooit in zo’n ding hebben gereden. Het stomste argument om voor een auto te kiezen is of-ie mooi is en nog stommer is om er over te discussieren: over smaak valt niet te twisten. Echt rationele argumenten zijn, op volgorde:
1 veiligheid: dan kun je tegenwoordig bijna alles kopen
2 betrouwbaarheid: er is maar 1 goede keus en dat is Toyota
3 comfort versus sportiviteit: voor comfort rijd je Frans, maar dan sta je ook vaker stil, voor sportiviteit koop je iets met een kleine cabine en een lange neus, maar daarin kun je nog geen krat bier vervoeren
4 praktisch gebruik: er is veel keus
5 lage kosten: er is maar 1 goede keus voor het midden-segment en dat is de Prius
6 mooi: ligt aan ieders persoonlijke smaak
PatrickH zegt
@CW:
Ff reageren op jou..
1. check
2. BS. Ik rij met mijn VAG auto’s inmiddels al een half miljoen kilometers probleemloos rond. (een collega van me heeft met zijn Toyota vaker trammelant gehad op minder kilometers..)
3. zelf geen ervaring met Franse auto’s, dus zal wel
4. check
5. BS, ik rij met mijn TDi toch echt goedkoper dan ik met een Prius zou doen hoor. Veel snelwegkilometers, dus electromotor zal weinig tot nooit meedoen en eigen auto, dus geen last van het bijtellingverhaal
6. check (persoonlijk vind ik de Prius een spuuglelijke strijkijzer op wielen)
Laurens zegt
@CW: ik heb ervaring met Prius II. Het rijdt als een voor de Amerikaanse markt ontworpen Toyota. Went.
Punt 5 is je enige min of meer objectieve opmerking. Het is een economische keuze, mogelijk gemaakt door alle subsidies. Nemen, niet geven, Prius. Zou een goede slogan zijn :-)
MattCurlew zegt
@Laurens: en volgens diverse testen rijdt de III een stuk beter dan de II. Nog altijd meer op comfort en niet vreselijk dynamisch ofzo maar gewoon prima. Net als een Golf, 308, Bravo, Auris enz enz..
Kortom; zuinig, schoon, redelijk ruim, betrouwbaar, geslaagde vormgeving, goed in de spullen, rijdt ok.. lijkt me geen verkeerde keuze dus. En al helemaal niet als je gaat leasen want dan is ie lekker goedkoop. Genoeg niet-autoliefhebbers die een auto willen die het allemaal gewoon prima doet. Doet een Golf immers ook. De meeste mensen interesseert het echt niet zoveel hoe scherp de besturing is
Laurens zegt
@MattCurlew: bagatelliseer je 17.000 Euro subsidie om 50 Euro milieuvoordeel te behalen? 170 miljoen Euro, alleen voor de Prius, per jaar? En voor dat geld rij je nog steeds in een Golf equivalent ;-)
MattCurlew zegt
Ik bedoel; de Scenic was echt een drama om te rijden. Ontzettend vage besturing, koppeling Renault-kut enz.. maar het kon de consument niks schelen. Veel mensen zijn ook niks gewend. Een vriend van me had een Hyundai Excel. Die was op en nu kocht ie laatst een Accent. Hij is er superblij mee en vind dat ie geweldig rijd.. tja.. als je niks gewend bent..
MattCurlew zegt
Ik mot geen automaat en ik wil een benzinemotor horen ten aller tijde. Voor mij geen Prius ;) Die subsidie zit er toch al in dus dat boeit de consument niet
Laurens zegt
@MattCurlew: andere consumenten wel.
Waar het om gaat, is de 17.000 Euro subsidie om 50 Euro CO2 uitstoot te reduceren. Dat interesseert de PR afdeling van toyota.nl natuurlijk helemaal niets, maar de politici uiteindelijk wel. Makkelijk gevonden in de crisis: 170 miljoen euro, en heel goed uit te leggen waarom dat stopgezet wordt.
Nemen, niet geven, Toyota. Is niet eens grappig.
DenE zegt
Ach Laurens, je weet van mijn (zware) antepathie tegen de prius en andere hybrides vanwege deze subsidies of kortingen net hoe je wilt. Maar we zijn allemaal al de dupe van die ‘groene leugen’ Fabriekanten worden onder druk gezet de uitstoot te reduceren, hierdoor moeten allerlei technische hoogstandjes uit gehaald worden. (populistische termen als ‘down-sizen’ e.d.) Daarnaast zijn de huidige auto’s volgeladen met allerlei electonica om de uitstoot maar zo veel mogelijk te controleren en te sturen. Dit werkt gevoeligheid in de hand en zo ook de kans op storingen. Face it, als ze die subsidie op de hybride auto zouden spenderen aan LED-lampen in huis, Zonneboilers en HR-Ketels zou de uitstoot van Nederland vele malen meer gereduceerd worden als wanneer we allemaal ‘en mas’ een Prius zouden kopen.
Laurens zegt
@DenE: sommige dingen zijn technische vooruitgang. Prius op zich vind ik een mooi stukje (over)engineering. Doet Honda slimmer…
Ben het helemaal eens met wat je zegt over andere methoden om CO2 te besparen, die leveren meer maatschappelijk rendement op.
De echte grootverbruik huishoudens stoken soms wel 5000 m3 gas per jaar, die zouden kunnen overstappen op zo’n electriciteit- en warmte leverende CV ketel, als ze echt iets voor het milieu over hebben. Maar ja, geven, niet nemen, ziet niemand…
CW zegt
Geheel OT
@iedereen die de subsidie op de Prius ter discussie stelt:
Ik stel mijzelf even voor: 53 jaar, getrouwd, geen kinderen, huurhuis, in mijn hart citrofiel, maar vanwege de betrouwbaarheid op Toyota overgestapt. Eerst Avensis, sinds kort Prius III. Ben er zeer tevreden over, ook al heeft deze auto minpunten (welke heeft dat niet?). Maar nu de subsidie. Als huurder betaal ik mee aan de hypotheekrenteaftrek. Veel mensen nemen een tophyoptheek en kopen van het surplus een auto, doorgaans iets wat status oplevert. Ik betaal daaraan mee. Net zoals ik meebetaal aan kinderbijslag, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en kinderopvang. Klaag ik daarover? Neen. En nu profiteer ik ook eens met mijn Prius III: vanaf 1/1 geen wegenbelasting meer. Zo krijg ik ook eens wat terug. Zo zijn de regels. Schiet niet op de Prius rijder, maar op de overheid die al die regels bedenkt. Dat heeft niets met Hollands egierigheid te maken. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen van koophuizen en kinderen en dat zou even belachelijk zijn.
En om ook even on topic te blijven: de cijfers liegen niet. In september is de Prius de meest verkochte auto. Dat is niet voor niets, daar valt niets op af te dingen. Maar over een tijdje kan dat weer heel anders liggen, afhankelijk van de economie, de regels en zo voort. Waarom dan zo’n verhitte discussie voeren?
ronald zegt
@Iedereen die het marginaal betere verbruik ter discussie stelt:
Heeft u er al in gereden dan ? Of zit u zoals velen onder u een paar pessimisten na te papagaaien …
Zelf rij ik nu ongeveer een maand een Prius III met een verbuik van rium 1 ltr op 22 km. Welke benzine motor in een auto van dit vermogen haalt dit ?
Als u er geen verstand lijkt het me beter u te weerhouden van commentaar dat geen enkel hout snijdt.
Laurens zegt
@ronald: Waar het om gaat, is de 17.000 Euro subsidie om 50 Euro CO2 uitstoot te reduceren. Dat interesseert de PR afdeling van toyota.nl natuurlijk helemaal niets, maar de politici uiteindelijk wel. Makkelijk gevonden in de crisis: 170 miljoen euro, en heel goed uit te leggen waarom dat stopgezet wordt.
Veel plezier in je auto. Al klink je zo zuur, dat het lijkt alsof je hem nu al zat bent :-)
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Lieve Laurens toch, verdiep je eens iets beter in de materie voordat je zo reageert.
Je hebt het over 50 euro CO2 besparing in 4 jaar!
Je vergeet dat bedrag te delen door 2 ivm 2de kerstdag.
Bovendien is de beurswaarde van CO2 ook nog gedaald, waardoor de besparing nu nog slechts 1 euro 25 per 4 jaar is.
Kijk nu toch uit, straks nemen mensen jou niet meer serieus!
DenE zegt
@CW / Ronald:
JA, ik heb zo’n onding gereden (type II & type III).
Jullie hebben alle twee gelijk, doe lekker je ding.
Die korting is niet te vergelijken met Hypotheek aftrek trouwens CW. IK Heb de moeite gedaan ZELF te investeren in een koophuis, jij niet.Dit houd in dat ik ook financieel verantwoordelijk ben voor die koop. Heb jij geen geld meer lever je de sleutel in en moet je misschien een paar manden huur ophoesten. Ga ik persoonlijk-falliet, blijft de bank mij de rest van mijn leven nazitten tot ze iedere cent terug hebben inclusief rente. Vang je trouwens ook huursubsidie voor die huurwoning? In alle tekst hierboven word ook gesteld dat de subsidies (of kortingen zoals jullie dat willen horen) die door de Nederlandse staat gegeven worden belachelijk. De -staat-, NIET de -rijder-….Maar veel van jullie collega-prius-rijders proberen dit weg te zetten als ‘begaan zijn met het milieu’ en dat roept weerzin op. Als je het doet voor het geld (zoals jullie toegeven) heb ik er geen problemen mee, je doet maar zolang ik maar niet hoef.
(ik ben trouwens geen ‘fan-boy’ ‘Petje’ of meer van dat soort types welke hier afgedaan worden als het commentaar niet past, Ik ben 40 jaar oud, getrouwd, 2 kinders en draag al 22 jaar onafgebroken belasting af. Daarnaast rij ik ca.1000/1100 zakelijke Kms per week)
Ronald die 1op22 is prima en heeft geen gelijke, maar waarom moet er dan in een leasecyclus van 4 jaar 16 Mile op één enkele pruis gesponsoort worden door de staan 16MILE !!! Belachelijk. Dit werkt oneerlijke concurentie in de hand en helpt de Europeese auto industrie naar de klote. En dat is mijn weerzin tegen de Toyota en de Honda Hybrides. Wij zouden allemaal eens een beetje chauvinistischer moeten zijn. Opel zowat op de fles, Saab los geweekt van GM, Rover bestaat niet meer, Jaguar/LR in handen van Indianen ga zo maar door. De Nederlandse (en Europeese) beleidsmakers zijn gek.
Vroegwakker zegt
@DenE:
Ik begrijp wel dat je de Prius een `onding´ vindt.
Immers jouw VAG produkt, ik neem aan een Audi, immers de fijne nuances tussen een Audi-VW-Skoda-Seat voel jij wel, heeft ca 350 pk. Tja dan is een Prius te min voor je.
Maar weet je er zijn mensen die het niets kan schelen of ze in 8 of 10 seconden op de 100 km-uur zitten. Dat begrijp ik net als jij ook niet hoor, wie wil er nu niet 2 seconden eerder thuis zijn ook al kost het 2 maal zoveel brandstof. Maar ze zijn er echt.
Wat ik nog wel kwijt wil is het feit dat ik zelfs al was het een VAG produkt geweest in 2001 waarschijnlijk wel een `VAG/Prius´ had gekocht als die er was geweest en Toyota nog niet zo ver was. Ondanks dat de VAG produkten niet echt Toyota-Honda-Mazda kwaliteit hebben.
Ben wel benieuwd naar je reactie wanneer VAG eindelijk zijn hybrides op de markt brengt.
ronald zegt
@DenE/@Laurens: Ik begrijp dat 14% bijtelling, BPM aftrek en vrijstelling van houderschapsbelasting u steekt maar de regeling geldt m.i. niet voor hybrides alleen. Het gaat volgens mij alleen om de mate van CO2 uitstoot.
En trouwens: Wie zegt dat ik ‘m lease? Zo’n baas heb ik niet hoor! Gewoon netjes betaald en raad eens: Ik heb niet eens het gevoel dat tie nu zo goedkoop was vergeleken met concurrerende modellen :roll: Toegegeven voor het zelfde geld had ik ook een avensis of mazda 6 station kunnen kopen. Veel meer ruimte maar ook veel meer benzine.
Van al die korting (ondanks de BPM aftrek )heb ik dus nog niet zoveel gemerkt want ik ben tenslotte nog steeds 30 mille kwijt. Ik denk dan ook dat meneer Toyota de kale prijs gewoon verhoogt heeft en dus het meeste van de korting zelf in zijn zak steekt. Vergelijk het maar eens met de prijzen in de US. Mijn voordeel merk ik pas aan de pomp en aan het feit dat er niet maandelijks 50 euro van mijn rekening richting de houderschapsbelasting gaat …
Het is gewoon een geweldig spannende auto die je uitdaagt zuinig te rijden. Bovendien verbruikt een Prius helemaal niets in de file en voor de eeuwig rood staande verkeerslichten. En ben je even niet in een zuinige bui dan maakt de PWR mode er voor mij een geweldig raceijzer van die alle auto’s bij een verkeerslicht het nakijken laat.
Vroegwakker zegt
CW & DenE.
Zo nu krijg ik pas een goed gevoel: bedankt beide.
Ik heb namelijk al vanaf 2001 een Prius.
Bovendien heb ik een hypotheek, dus ook hypotheek aftrek.
En heb ook nog jarenlang kinderbijslag gehad.
Over de rechtvaardiging ervan heb ik me nooit druk gemaakt, ik neem het zoals het komt.
Maar nu jullie me erover na laten denken. Hmmm,
dan is die kinderbijslag eigenlijk wel de gekste. Waarom jullie daaraan meebetaald hebben is me niet duidelijk. Het was de keuze van mij en mijn echtgenote om kinderen te maken (met hulp van de natuur natuurlijk).
Dat van die hypotheekaftrek is ook behoorlijk belachelijk. In feite zijn alleen de makelaars/banken en notarissen daar beter van geworden. De huizenprijzen werden er alleen maar hoger van. Zoiets als CO2 besparing hierdoor, was er helemaal niet.
Het minder hoeven betalen voor de Prius begrijp ik nog het best van de drie. Hiermee wordt een behoorlijke brandstof besparing gerealiseerd, zonder dat er slechtere rijeigenschappen ontstaan. Is misschien persoonlijk maar in mijn ogen zelfs betere rij eigenschappen.
Is best iets voor te zeggen, steun vanuit de overheid voor een goede ontwikkeling die door zoveel conservatieve personen de grond in wordt getrapt.
Onvermeld hierbij is overigens nog de ca 15000 US dollar die Toyota op iedere Prius 1 heeft verloren. Toyota bedankt daarvoor.
Vroegwakker zegt
DenE,
Hoe je aan die 16000 euro komt is me een raadsel.
Je bezorgdheid om de Europese auto/fabrikanten begrijp ik wel.
Ze hebben het ook aan zichzelf te danken, een minder kwaliteit dan de Jappen. En ze hebben bedankt voor de eer om mee te werken aan de ontwikkeling van hybrides.
Ze hebben de inspanningen van Honda en Toyota alleen maar afgekraakt. Ik wou dat het anders was.
Ik zou willen dat mijn volgende hybride of nog beter elektrische wagen een Europese wordt.
Vroegwakker zegt
Kom op zeg, dit gaat over de Prius de meest geavanceerde auto op de wereld.
Nog redelijk betaalbaar ook.
En we staan op 2 ipv 1 mbt de meest verhitte discussies deze week!
Laurens zegt
@Vroegwakker: LOL: “En we staan op 2 ipv 1 mbt de meest verhitte discussies deze week!”
Jammer dat je de essentie niet begrijpt: “Waar het om gaat, is de 17.000 Euro subsidie om 50 Euro CO2 uitstoot te reduceren. Dat interesseert de PR afdeling van toyota.nl natuurlijk helemaal niets, maar de politici uiteindelijk wel. Makkelijk gevonden in de crisis: 170 miljoen euro, en heel goed uit te leggen waarom dat stopgezet wordt.”
Verzin daar maar eens een normaal antwoord op, of accepteer dat jij door je egocentrische gedrag ook nog eens langer moet doorrijden (= werken) in je Prius I (65 -> 67) :lol:
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Tja wat kan ik daar nog op antwoorden?
Nu begrijp ik dat de AOW leeftijd van 65 naar 67 gaat.
Dat komt niet door de bonussen voor het “hogere” bank personeel. Niet door de gouden handdrukken voor slecht functionerende directieleden van zorginstellingen. Niet door de kosten van de democratische Monarchie. Niet door de kosten van reisjes naar het Rifgebergte van moeilijk opvoedbare jeugd.
Maar het komt omdat ik sinds 2001 in een Prius rij!
Laurens bedankt voor deze info.
Vroegwakker zegt
Jeetje de Golf op een tweede plaats.
Dat is voor mij onbegrijpelijk.
Een derde te duur, saai uiterlijk en niet echt betrouwbaar. Versnellingsbakken met zwakke popnagels en problemen met het electrisch circuit waardoor er per seizoen meerdere lampen kapot gaan.
PatrickH zegt
@Vroegwakker:
Oke, hier moet ik als VW-liefhebber even op reageren. Als een Golf niet betrouwbaar zou zijn, zou ik dan in totaal een half miljoen kilometer erin hebben kunnen rijden? (zonder problemen!), waarvan inmiddels meer dan 2 ton in mijn huidige? Nee he.
Verder roep je dat VAG auto’s zich niet kunnen meten aan de jap-auto’s… Laat die jappen eerst maar eens bij de duitsers een lesje afwerking nemen, daarna praten we wel weer verder!
JH zegt
Het blijft gewoonweg jammer als je bedenkt dat de eerste Smart in 1998 een hybride moest zijn (vandaar de 22L benzinetank, de rest was voor de batterijen gereserveerd) want wat was er gebeurt als Mercedes dat gedaan had en niet destijds de stekker uit de Smart hybride getrokken had…
Laurens zegt
Klopt, het is idd de verzorgingsstaat, die “stakkers” zoals jij in de watten blijft leggen. Gelukkig krijg je 2 jaar langer om te proberen meer belasting te betalen, dan je dit land gekost hebt. Maar je zal wel wat verzinnen, om uit de ruif te blijven graaien, onder het motto “solidariteit met de zwakken”.
Nemen, niet geven, Prius: het nieuwe Opeltje :-)
ronald zegt
@Laurens: Jij bent echt een mens van de wereld geloof ik. Zoals jij de dingen trefzeker weet te verdraaien uhh verwoorden dat zie je niet vaak. Ik kijk tegen je op joh. Is de politiek niet iets voor je ? :?
Laurens zegt
@ronald: een compliment, van iemand die een Prius een spannende auto noemt…
Misschien kan jij dan een eenvoudige vraag beantwoorden: “Waar het om gaat, is de 17.000 Euro subsidie om 50 Euro CO2 uitstoot te reduceren. Dat interesseert de PR afdeling van toyota.nl natuurlijk helemaal niets, maar de politici uiteindelijk wel. Makkelijk gevonden in de crisis: 170 miljoen euro, en heel goed uit te leggen waarom dat stopgezet wordt.”.
Jij als “niet-politicus” zal met het beantwoorden van deze eenvoudige vraag toch geen moeite hebben? Ik ben helaas niet hybride genoeg, en mis derhalve de draaikont eigenschappen :-)
ronald zegt
@Laurens:
Ik wil best mee denken met je kostenplaatje al begrijp ik het niet helemaal. Uitgaande van een gemiddelde Prius uitvoering (Ze zijn niet allemaal 34290 Euro) wordt er ca. 10000 euro per Prius aan BPM kwijtgescholden en daardoor wordt ook weer Euro 1900 minder aan BTW afgedragen. Toegegeven het is veel geld maar de mensen die naar een nieuwe auto op zoek zijn hebben nu wel de keuze om ipv een auto met conventionele motor voor bijna hetzelfde bedrag (de Prius is nog net ietsje duurder denk ik) een Hybride te kopen. Tot op dat moment heeft de koper nog niet het gevoel dat hij/zij een voordeel van Euro 11900 behaald heeft denk ik… dat gevoel komt later pas.
Ik denk ook niet dat het zin heeft de CO2 vermindering af te zetten tegen de subsidies. Bovendien zijn het niet alleen hybrides die van de regeling profiteren. Het gaat om de uitstoot en als een fabrikant dat voor elkaar krijgt door er een zeil op te zetten dan mag dat ook.
De subsidies maken het de consument mogelijk te kunnen kiezen voor een auto die minder brandstof verbruikt en daardoor minder uitstoot (Dat is dus niet alleen maar CO2) Met alleen die subsidie – waar jij je zo druk over maakt – zouden ze mij niet over de streep hebben kunnen trekken. Voor mij is het aantrekkelijk dat de rekening aan de pomp nu ipv euro 65,- slechts euro 40,- bedraagt waarbij ik ook nog eens minder vaak behoeft te tanken. Als je als Nederlander dan ook nog eens Euro 600,- niet hoeft af te dragen aan de houderschapsbelasting (per 1 jan volgend jaar) dan kies ik een auto met mijn hoofd en niet met mijn hart.
Laurens zegt
@ronald: is ook het antwoord aan jou. Ik begrijp je privé keuze als persoon, als belasting betalende burger begin ik dat opportunisme steeds meer te verachten.
ronald zegt
@Laurens: Slaap lekker …
DenE zegt
@allemaal, sorry voor mijn afwezigheid, was een paar dagen in het buitenland.
@Vroege, Neen mijn VAG product voor dagelijks gebruik is een VW géén Audi. Een 170Pk TDI die gechipped is naar rond 200Pk. Die hobby-auto uit ’87 is de tuut met 345Pk (dynogetest) Begrijp me goed, een Prius is me niet ’te min’ zoals jij stelt. Sterker nog bij de aanschaf van mijn toekomstige auto (nog 3 weken) heb ik nog getwijfeld vanwege het enorme financiële voordeel. Een Test rit gaf daar de doorslag, zo’n bedroevende Amerikaans-achige beleving had ik sinds mijn Chrysler Neon Huurauto niet meer gehad. De electronische stuurbekrachtiging geeft NUL feedback (sommige mensen vinden dit fijn) je voelt niet eens of je op een asfalt weg of een zandpad rijd. De remmen vond ik bedroevend (of dit aan de regeneratie van de rem-energie ligt weet ik niet maar toen uitstapte heb ik eerst even gechecked of de Prius III nog trommelremmen had ipv schijven) De stoelen gaven me nauwelijks zijdelingse steun en ik vond de automaat een aanfluiting. Betrouwbaar zijn de Toyota’s wel, geen twijfel maar ik kan je zeggen dat mijn huidige VW, nu met 270.000 Km achter de kiezen, ook geen noemenswaardige problemen gehad heeft. Mijn vorige 2 VW ook niet trouwens met ongeveer gelijk zulke Km-standen. Daarnaast heb ik ook nog twee Peugeots, een Mitsubishi en een Mazda gehad waar ik dit soort KM mee weg gereden heb. Één van de Pugs en de Mitsubishi zijn de autos die me daar wel veel problemen mee gegeven hebben.
Maar ik mag stellen dat ik redelijk wat ervaring heb met auto’s, daarnaast redelijk technisch onderlegt ben (voor een hobbyist) en ondanks dat ik de technische ontwikkeling en het lef van Toyota en Honda prima kan waarderen wat betreft hun hybrides ben ik ervan overtuigd dat dit slechts een tussen station is. Daarom snap ik de subsidies (of kortingen, net hoe jullie willen) die de Nederlandse staat hierop geeft nog minder te begrijpen. Maar misschien word het tijd dat jullie zelf een het rekensommetje doen. Ieder autoblad in Nederland heeft dit al een keer gepubliceert. Die 16Mile is echt niet uit de lucht gegrepen en makkelijk zelf na te rekenen. Het word eens tijd dat jullie de Toyota/Honda reklame folder wegleggen en zelf eens nadenken over de propoganda die daarin geschreven word. Voorbeeld: Toyota stelt in hun Prius III folder dat de auto geproduceert word in de de ‘schoonste hybride-auto-fabriek ter wereld’ waar slaat dit op ? Honda heeft er één, Toyota heeft er één en Ford heeft er één. Goh, dan is het moeilijk om dát te winnen. Maar WIE zegt mij dat die Toyota fabriek schooner is als b.v. die van Alfa Romeo,Mazda of Saab ? Maar nogmaals, gelukkig verschillen smaken, belevingen en budgetten en doen we lekker allemaal ‘ons eigen ding’ gelukkig maar. Discussies als deze bewijzen alleen maar dat we in een vrij land wonen. Eerder deze week weer in Zuid Amerika gezeten en daar zijn de discussie heel anders van aard. Ik verkies toch iedere keer weer Nederland, dan maar een ‘paar centen’ belasting betalen. En dat doe ik dan maar grif, zonder zeuren. ;)
Bart van Verseveld zegt
beste mensen,
ik moet voor school een onderzoekje doen naar groene energie voor auto’s. maar wat is nou echt een goede concurrent voor de prius, maar dan wel met een andere brandstof bijvoorbeeld waterstof… de auto moet net als de prius wel gewoon in de showroom leverbaar zijn….
Weten jullie misschien iets???
Groeten
Mavada zegt
@Bart van Verseveld: Beste Bart, nee hoor geen waterstof of zoiets. De echte concurrenten van de Prius rijden op…. diesel. Bijvoorbeeld de Bluemotion serie van VW of DRIVe van Volvo. Afhankelijk van het soort gebruik (veel stad, of juist alleen maar snelwegkilometers) kan zo’n diesel een lager verbruik (minder CO2-uitstoot hebben) dan een hybride.
Zoek je naar een alternatieve (bio)brandstof, dan zijn er veel auto’s te koop die op E85 rijden (85% alcohol, 15% benzine).
Je leest er, door al het elektrogeweld, de laatste tijd weinig over, maar er rijden ook auto’s op biodiesel (koolzaadolie bijvoorbeeld).
remco zegt
nou ik vind die aude vrakken alleen een bonk roest kijk dan eens naar een mooie renault