De Toyota Prius spreekt twee doelgroepen aan: filmsterren met een slecht geweten en nerds. De eerste groep laat zich wel eens op de foto zetten met hun Prius, maar laat de hybride auto verder in de garage staan. De tweede groep heeft een Prius als hobby en in de tweede plaats als vervoermiddel.
Al de electronica in de Prius biedt veel meer mogelijkheden dan Toyota in de handleiding zet. Dat leidt er dan weer toe dat allerlei nerds de Prius proberen te hacken. De waarschuwingstonen tijdens achteruitrijden en het “vergeten” van de gordel kunnen worden uitgezet. Het navigatiesysteem is normaal niet te bedienen als de auto rijdt, maar ook dat is te verhelpen, evenals de irritante melding voor het aanzetten van het navigatiesysteem.
Er schijnen zelfs mogelijkheden te zijn om de Prius als generator voor als de stroom thuis uitvalt.
Hacken? Dat kan op Treehugger.
Kermit zegt
moet het niet zijn filmsterren, nerds en milieu-bewuste mensen misschien?
Wouter zegt
@Kermit: nah, milieubewuste mensen gaan op de fiets of met de trein. :-)
maartenunplugged zegt
kermit voelt zich aangesproken? :P
Wouter zegt
Nerd is een geuzennaam.
http://www.nydailynews.com/front/story/317296p-271224c.html
JeffreyG zegt
uhm boeie :P
waarom zou je een auto willen hacken?
nog een andere vraag:
waarom zou je willen hacken?
zijn allemaal van die lullige dingetjes
vind het niet echt boeiend :?
MAkS zegt
Haha Jeffrey mooi gezegd….
Maar het blijven natuurlijk NERDS he
Stylez zegt
Ik zou zeggen kijk eens aflevering 2 van seizoen 10 van South Park, and you’ll understand.
Kermit zegt
@maartenunplugged
ik heb nog maar pas een vrij uitgebreide paper gemaakt over hybride wagens, ik heb toen een testrit met een prius gedaan, en dat viel echt schitterend mee, het geeft bijvoorbeeld een heel speciaal gevoel om te rijden zonder motorgeluid
marcel zegt
Net mijn Prius afgeleverd gekregen. Tot voor vorig jaar betaalde ik per jaar € 900,- extra “belasting” vanwege mijn sportieve rijstijl. Brandstof raakt mij niet in de buidel, omdat het een leaseauto is. Wat mij wel raakt is de rust, de gigantische ruimte ook achterin, de verrassende prestaties (ff invoegen geen probleem met 400 NM) en de spacy indeling. Noooit meer een golfachtige.
Gerard zegt
Waarom kan er geen aanhanger achter een Prius?
Anders zou ik er een kopen. Maar ik kan niet zonder trekhaak.
Wie weet het antwoord?
rubberenrobbie zegt
Ik, geloof ik.
De prius kan alleen voorzien worden van een houder voor fietsenrek. Men is bij Toyota bang dat je een zware ahw gaat trekken waardoor de electromotor kan doorbranden als je teveel vermogen vraagt en de benzinemotor bijgestaan wordt door de electromotoren.
Guido zegt
Een prius kan geen last trekken omdat de CVT (continu variabele transmissie) daar niet op berekend is.
Nu vraag ik we wel af wat dan zwaarder is voor de auto, 5 peronen van 100 kilo erin of een kleine aanhanger van 350 kilo trekken.
Guido.
dekster zegt
kan iemand me uitleggen hoe die cvt werkt?
w0o0dy zegt
hier staat een stukje over de werking van de cvt
http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/audi/transm.htm
dekster zegt
dat is toch hetzelfde systeem als bij die dafjes?
w0o0dy zegt
ja min of meer wel, alleen gebruiken ze nu geen riemen meer maar metale banden waardoor de krachten veel hoger kunnen zijn. Er is zelfs een test geweest met een Williams F1 auto (toen DamonHill daar nog samen met David Coultard reed geloof ik) en die bleef heel en was zelfs ruim sneller dan met de normale versnellingsbak.
Joe Beatt zegt
De Prius CVT werkt toch wel heel anders dan de bak van Audi die onder de link van WOoOdy staat. Voor een goede uitleg van de Prius CVT:
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
http://www.john2211.nl/Hybride_versnellingbak.htm
Ik vind het niet te geloven dat een bak ter grootte van een colablikje zoveel funtionaliteit heeft. Het wordt mogelijk gemaakt doordat de Prius over een elektromotor én een benzinemotor beschikt.
Peter Bijvelds zegt
De CVT in de Prius lijkt in geen enkel opzicht op de CVT in een Dafje en ook niet op de CVT die met duwbanden werkt. Het is inderdaad, zoals Joe Beatt schrijft een verbluffend eenvoudig en klein onderdeel van de Prius. Joe Beatt is echter niet helemaal volledig in zijn uitleg, want de Prius heeft niet één, maar twee electromotoren.Met de benzinemotor erbij dus 3 motoren. De werking van het planeetwielenstelsel zorgt ervoor dat steeds minstens 2 motoren moeten draaien, de derde kan stilstaan. Er kunnen ook 3 motoren draaien, maar de snelheid van een motor wordt steeds bepaald door de andere 2 motoren.Natuurlijk kunnen ook alle 3 motoren stilstaan, maar alleen als de auto stilstaat.De grote electromotor is vast verbonden met de aandrijving naar de wielen. De snelheid waarmee deze motor draait is dus altijd recht evenredig met de snelheid van de wielen en dus met de snelheid van de auto. De andere 2 motoren (benzinemotor en kleine el motor)kunnen tijdens het rijden snelheid aan elkaar doorgeven met een toerental dat electronisch te regelen is, dit is in het kort de werking van de Prius- CVT. Mechanisch dus bijzonder simpel, er komt echter in electronische zin nogal wat bij kijken. In de watergekoelde electronische circuits gaat nogal wat warmte verloren, dit heft voor een gedeelte het gunstige effect op van de relatief lage wrijving in het planeetwielstelsel.
Michiel zegt
De prius kan geen aanhanger trekken heeft niets te maken met de CVT (zijn veel auto’s die dat hebben en toch een aanhanger kunnen trekken). Het heeft te maken met het feit dat het overschakelen tussen electro- en verbrandingsmotor niet meer werkt. Bovendien zou het trekgewicht erg laag zijn, aangezien op de snelweg alleen de brandstofmotor werkt en pak m beet 80 pk dan wat weinig is om een aanhanger mee te nemen.
Paul zegt
Waarschijnlijk is men bang dat iemand met een Prius een grote zigeunercaravan gaat trekken. Ik kan me niet voorstellen dat er een probleem zou zijn met de CVT. En het fabeltje van doorbrandende electromotoren is natuurlijk gewoon bull. Via tegen EMK meting wordt dit natuurlijk gewoon netjes begrenst. In de bergen viel me op dat de volgepakte Prius met vier volwassenen elke helling met gemak aankan. De belasting is daarbij zeker vergelijkbaar met een normale Nederlandse rit met een ongeremd boedelbakje. Maar als men een typegoedkeuring aanvraagd voor een trekhaak, dan gaan er natuurlijk mensen meer achter hangen. Overigens; je kunt eenvoudig een trekhaak monteren en bij RDW keuren, dan rij je gewoon verzekerd met trekhaak. In de garantiebepalingen staat welliswaar dat je niets aan de auto mag modificeren, maar dat is effectief al overtreden als je leden bekleding hebt besteld of een fietsendrager hebt gemonteerd. In de praktijk moet er dan ook aantoonbaar een verband zijn..
Er is wel een belangrijke limiet die ik zelf geconstateerd heb (overigens zonder aanhanger). Omdat achteruitrijden alleen op electro gaat, heeft de Prius te weinig capaciteit om achteruit een stevige helling op te rijden. (ik werd in een parkeergarage geconfronteerd met deze beperking).