Kijk, zo’n Prior Design GTI Widebody ziet er in elk geval uit als een auto van een halve ton.
Vroeger was de Golf GTI een leuke, bijna betaalbare Hot Hatch. De Golf V GTI bijvoorbeeld, deze koste 32 mille en daarvoor kreeg je 200 pk, 300 Nm, die geinige sportstoelen en leuke 17 inch velgen. Dat was 15 jaar geleden. Tegenwoordig kost een standaard Golf GTI gewoon 50.990 euro.
Daarvoor krijg je een Golf die op een platform staat die slechts één generatie jonger is. De Golf V en VI staan op dezelfde basis, evenals de 7 en 8. Toegegeven, je krijgt 45 pk, 70 Nm en 160 kilogram meer waar voor je geld. Maar een prijsstijging van bijna 20 mille in zo’n korte tijd voor een auto die nauwelijks veranderd is, is fors. Daarvoor verwacht je iets meer.
Prior Design GTI Widebody
Gelukkig kun je binnenkort bij Prior Design terecht. Die hebben een complete bodykit ontwikkeld voor de Golf 8 GTI. Daarvan wordt ‘ie zeker niet lichter of goedkoper, maar ziet ‘ie er wel dikker uit. In de tuningscéne werd al snel duidelijk dat heftige bodykits zoals van Rocket Bunny en Oettinger behoorlijk populair waren. Vandaar dat de Duitsers er snel bij zijn.
Met name bij dikke bodykits (lees: brede) is het eindresultaat niet altijd even goed gelukt. In veel gevallen gaat lijkt de bodykit door een totaal anders persoon te zijn ontworpen, wat natuurlijk ook het geval is. In dit geval hebben ze bij Prior Design de lijnen van de Golf 8 GTI iets aangezet. De Prior Design GTI Widebody lijkt bijna een soort cup-raceauto van Volkswagen zelf te zijn.
Complete set
Natuurlijk, voor het mooie is ‘ie ietsje te breed. Maar ja, als je dan toch bezig bent, doe het dan goed. De totale set voor de Prior Design GTI Widebody bestaat uit een voorbumper, nieuwe wielkasten, sideskirts, achterbumper en dakspoiler. De grootste uitdaging voor de auto wordt een fatsoenlijke velgen dat mooi in de nieuwe wielkasten valt.
Daarom zal Prior Design een setje velgen (van Borbet) aanbieden dat mooi past, maar het staat je vrij om zelf aan de gang te gaan met enorm dikke spacers. Wellicht is het verstandiger om nieuwe wielen met een andere ET-waarde uit te zoeken. De bodykit is binnenkort beschikbaar.
dijan zegt
Zo had de R moeten zijn.
Poulusma zegt
Of het correct is is natuurlijk subjectief.
Maar dat het er goed uit ziet ben ik met je eens😉
soundgarden zegt
Van de zijkant gezien moddervet maar van voor klopt er niks van, compleet uit verhouding. Het lijkt wel een RWB golf, maar dan niet geslaagd.
Toineh zegt
Ik vind hem juist gaaf van de voorkant
dave09ham zegt
Als ik het geld had…😍
remarkable zegt
Voorkant is mooi geslaagd. Wordt zowaar nog een mooie neus. Achter lijken de wielen wel heel erg uit te steken waardoor de proporties zoek zijn.
jeroen82 zegt
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer met die aap en die ring..?
Groninger zegt
De achterkant is te breed, ziet er niet uit zo.
monsieurleloure zegt
Lachwekkend is het juiste woord…
Als je compleet voor lul wil rijden is dit dé auto, behalve bij de MC-drive dan ben je de koning.
burb zegt
Een echte burger-king dus…
silenro zegt
Ik ben zelf absoluut een OEM+ addict, maar dit is toch eigenlijk best wel aardig gelukt moet ik zeggen :)
pcooperworks zegt
“iets aangezet”, dat is een understatement
PunicaOase zegt
Bij de eerste auto dacht ik: mwah, wel aardig.. maar aan de zij- en achterkant gaat het helemaal mis, wat een ‘geplakte’ plastic zooi.. Te lelijk en nep..
PunicaOase zegt
@punicaoase: auto = foto
sabrerator zegt
Weet je wat? We ontwerpen er enorm stoere, enorm grote luchthappers in en die maken we zó, dat je duidelijk ziet dat ze hardstikke nep zijn!
Verder vind ik het niet eens zó verkeerd. Totaal niet mijn smaak of idee van een begeerlijke auto, maar het kan vast veel erger.
Michel-GR zegt
Hey eindelijk een golf GTI die wel op mijn lijstje zou staan . Vind hem er lekker dik uitzien. Jammer dat hij geen 4wd is.
Poulusma zegt
@Michel-GR
Ze hebben een 4WD GTI die noemen ze R ;-)
saxoke zegt
Nein nein nein… Doe m maar standaard met een goeie chip.
MarcoM zegt
Prachtig, zo hebben ze ook een Hyundai Kona in een Youtube kanaal staan, ook prachtig
kniesoor zegt
Doet terugdenken aan de door Nordstadt gebouwde GTI I body op Porsche 928 techniek van lang geleden.
kareljansen zegt
@willeme, voor het grootste deel is dat gewoon inflatie. Daar zit al 11k in tussen 2004 en nu. Kan me voorstellen dat de rest c02 heffing is.