Het is heus niet alleen maar kommer en kwel wat het Kabinet verkondigt op Prinsjesdag. Zo gaat de onbelaste vergoeding van de reiskosten omhoog.
Voor de liefhebbers van hoedjes en mooie jurken is het altijd likkebaardend wakker worden op de derde dinsdag van september. Het is namelijk Prinsjesdag en dat betekent bewindslieden in mooie jurken kijken. En ook naar hun hoedjes natuurlijk.
Speciaal voor deze liefhebbers was het dit jaar een nóg specialere Prinsjesdag; het was voor het eerst dat prinses Amalia mee mocht in de Gouden Glazen Koets. En op wat boe-roepende boeren na werd dat door iedereen met gejuich ontvangen.
En door al dit uiterlijk vertoon zou je haast vergeten dat er ook nog dingen bekend worden gemaakt die écht belangrijk zijn. Inderdaad, de begroting van het komende jaar wordt gepresenteerd in de Miljoenennota.
En het zou raar zijn als de automobilist in die plannen wordt overgeslagen. Nou, we hebben nieuws voor jullie; dat zijn we ook niet.
Onbelaste vergoeding reiskosten omhoog
Normaal gesproken is elke verandering die door het Kabinet wordt gemaakt een dure voor de automobilist. Maar dit jaar breken we met die traditie, er gaat iets goedkoper worden. Of beter gezegd, we gaan ergens meer geld voor krijgen.
De onbelaste vergoeding van de reiskosten gaat namelijk omhoog. Is dat nu nog een louzy 19 cent per kilometer, vanaf volgend jaar gaat dat omhoog naar een veel realistischer 21 cent. En alsof dat nog niet genoeg is, stijgt de vergoeding een jaar later gewoon door naar 22 cent per kilometer.
Zo komen we nog nergens, maar iedere cent is meegenomen, moet je maar denken.
Iets minder bijtelling op je lease-auto
Dan is er nog meer goed nieuws op deze Prinsjesdag; als je een lease-auto hebt, ga je iets minder bijtelling betalen. Je weet wel, die financiële aderlating als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt.
De eerste schijf van de inkomstenbelasting in box 1 gaat namelijk iets omlaag. Dat wil zeggen, tot een inkomen tot 73.071 euro betaalde je 37,07% belasting en dat wordt 36,09%. Aangezien de een percentage van de nieuwwaarde van je lease-auto bij je inkomen wordt opgeteld, is dat een meevallertje. Niet enorm, maar ach.
Want wederom geldt; wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
porker zegt
Hoezee
FiXeR zegt
En MRB en BPM op bedrijfsbusjes. Dus hopelijk zien we die lelijke dingen een stuk minder op de weg (of op 1 meter van je bumper in de spiegel).
seba zegt
Tering, wat een vetpot
sportabgasanlage zegt
Da’s natuurlijk vooral leuk als jouw werkgever dat ook daadwerkelijk betaalt. Er zijn genoeg werkgevers en cao’s die maar een deel van van wat mag, vergoeden.
berlinetta zegt
Eens, maar dan kun je ook eens overwegen om van baan te wisselen. De markt is er nu heel gunstig voor.
lekkerlinksrijden zegt
Een econoom had het een paar maanden geleden berekend op 30-32 cent de kilometer wat realistisch is op dit moment, we komen lekker in de buurt. Ben blij dat ik er zelf niets mee te maken heb
flatsix010 zegt
Ik zorg er meestal voor dat ik een afspraak net naast het kantoor heb, kan ik €0,28 per km declareren.
AudiRS zegt
Voor de “meer” kms toch..?
bischero zegt
Haha, nice one.
rutgerg zegt
Kan je wel naar fluiten dat werkgevers dat betalen als ze ook al aan de idiote looneis van FNV van 12% moeten meedoen…
bischero zegt
Is een loonEIS, en een CAO is een MINIMUMafspraak.
Daarbij, de netto inflatie is maar 6%, de rest is energie en andere ellende die nu deels kunstmatig wordt gedempt door deze maatregel (voor particulieren).
Mijn inschatting is dat de gemiddelde stijging gaat landen op tussen de 4-6% maximaal. Eventueel gefund uit een secundair potje of pensioen. Jantje M wil het spaargeld (if any) liever niet aanspreken en offert pensioen op.
rutgerg zegt
@bischero Uiteraard, maar ik krijg altijd de kriebels van het soort vakbond uitspraken als; De rekening voor de inflatie moet bij de werkgevers komen te liggen want daar is genoeg geld. Natuurlijk zijn er grote bedrijven als Shell waar het geld tegen de plinten klotst. Maar genoeg mkb’ers kunnen hun hoofd net boven water houden om dezelfde redenen als dat werknemers dat niet kunnen. 12% erbij vragen is dan zorgen voor een tweedeling tussen werknemers en werkgevers terwjjl ze van te voren weten dat ze dat niet krijgen. Omdat de werkgever het met de beste zin van de wereld waarschijnlijk gewoon niet kan missen.
mashell zegt
Die werkgever moet ook gewoon de prijzen van de producten/diensten verhogen. Dat niet willen doen op kosten van de werknemers om de concurrentie positie te verbeteren is gewoon asociaal.
En ach de FNV, die zet gewoon hoog in zodat ze redelijk uitkomen.
AudiRS zegt
Foutje. Inkomstenbelasting gaat naar 36,96%. Niet 36,09.
Een schijntje dus. Schiet je als werkende geen ruk mee op.
mp014 zegt
Ach je betaald nog altijd een stuk minder belasting dan de werkende in België 👍🏻
sportabgasanlage zegt
Stil nou. Dat willen Hollanders helemaal niet horen. Bij de buren is ’t gras altijd groener
bischero zegt
Die ene procent verdampt in een milliseconde bij de stijging van de cat waarde van de auto’s zelf.
Ik denk dat er veel bijtelling opgezegd zal gaan worden ten faveure van tweede hands ICE auto’s ..
luchtgekoeld zegt
Niet zeuren jongens, ik krijg 15 cent per km🤪
718s zegt
Ik doe ’t heel anders. Reistijd is uur tarief bij mij. Als ik naar de klant ga betaal je de tijd die ik in de auto zit. Of ik nu achter een buro zit software te programmeren of in en auto zit… Tijd is tijd.
Wil je ’t niet betalen, ook niet erg… Kom ik niet. 😁