De jaarlijkse poppenkast zit er zo’n beetje op en dus gaan we kijken wat Prinsjesdag 2016 voor autorijdend Nederland betekent.
Geen heel verrassende zaken dit jaar. Volgend jaar wordt 5,9 miljard euro gereserveerd ter financiering van ’s lands infrastructuur. Daaronder vallen dus niet alleen wegen, maar ook waterwegen en spoorlijnen. Nederland is fier op de “uitstekende infrastructuur” (niet onze woorden) en dat wil de regering graag in stand houden. Om die reden is ook de duur van het Infrastructuurfonds met twee jaar verlengd, van 2028 naar 2030.
Ook is Nederland al een poosje bezig om zich te profileren als proeftuin voor autonoom wegverkeer. Dat boeit hier waarschijnlijk helemaal niemand, maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu zet in op “slimme mobiliteit”. Denk daarbij aan verkeerslichten die met voertuigen communiceren om zo de doorstroom te vergroten. Audi is daar trouwens ook mee aan het testen in Amerika.
Dan nog effe het goede nieuws en eigenlijk het enige dat je hoefde te weten: er komt deze kabinetsperiode nog voor 717 kilometer aan rijstroken bij. Voor de extra leuk: vorig jaar maakten we ons nog druk om administratiekosten die met twee euro per prent omhoog gingen.
't Peugje zegt
Eigenlijk toch apart dat men nu pas begint over communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten. Stel het vanaf volgend jaar verplicht in. De techniek is al lang en breed aanwezig. Nu kom ik iedere keer aanrollen en pas als ik bijna stil sta springt hij op groen waardoor ik geïrriteerd volgas mijn weg vervolg zodat ik voor mijn gevoel geen tijd heb weggegooid. Kortom het zou bijzonder goed voor het milieu zijn als dit er komt!!
fanboy zegt
@straatzakelijk: Nou ik weet niet of de techniek echt af is.
Audi test ermee in Amerika, Toyota test er mee in Japan. En wat je echt wil is een standaard.
En oja, iets wat volwassen is. Geen beta dingen.
't Peugje zegt
@fanboy: en stadsbussen hebben het al jaren?
aambei zegt
@straatzakelijk: die klikken volgens mij op een knoppie als ze er aan komen
Edge zegt
Die “uitstekende infrastructuur” is natuurlijk ook maar afhankelijk van je perspectief. Vergelijk ons openbaar vervoer met dat van Japan, en je ziet alleen maar ruimte voor verbetering. Vergelijk ons wegennet met dat van een derdewereldland als België en we hebben spontaan “uitstekende infrastructuur” in handen.
't Peugje zegt
@edge: Gek dat iemand mijn middag goed maakt door België een derdewereldland te noemen.
badmat zegt
@edge: het klopt dat de infrastructuur voor het ov hier verre van perfect is, maar de illusie die mensen over Japan hebben wil ik bij deze even de wereld uit helpen. Die ‘zwevende’ treinen heb je ook echt maar in de grote steden als Tokyo, binnenland moet je daar niet eens proberen om te komen.
peug206 zegt
En die administratie maak ik me nog steeds boos om hoor! Is soms net zo duur als de boete….
hans75 zegt
@peug206: Dan moet je harder rijden… daalt het percentage administratie behoorlijk hard
autogedrocht zegt
Jammer dat we gelderland voor een klein stukje asfalt tol moeten gaan betalen… Budget zat zou je zeggen!
ThomasBol zegt
Yeah, uiteindelijk kan het kabinet met het autonoom rijden weer een stukje privacy van ons afnemen :-)
lekkaah zegt
200 miljoen naar onderwijs
200 miljoen naar defensie
5900 miljoen naar infrastructoer
Zo is natoer?
Maw, ken je nagaan wat het op korte termijn oplevert, de automobilist :)
badmat zegt
@lekkaah: hou eens op met die Dumpert taal joh!!1!1!11!!!!
;)
lekkaah zegt
@badmat: dat is geen dumperttaal, dat is mijn moedertaal, heb jij wat tegen mijn dialect? Ik vind helmaal mooi..
sr20det zegt
@lekkaah: ik vind t triest
phaeton zegt
@lekkaah: Misschien kost het aanleggen van wat spoor en de verbouwing van een aantal stations een enorme klap geld en valt het grootste gedeelte er van in het komende jaar? Zelf zou ik het niet weten, maar pas als het uitgavenpatroon structureel zo is, heb je een punt.
e1000bmw zegt
Voor de stads- en streekbussen is dit al lang beschikbaar sinds de jaren ’90 (misschien zelfs al langer?). Ik juich het alleen maar toe als ik m’n eigen auto er ook mee uit kan rusten…
desjonnies zegt
Nederland is het land geworden waar de normale mens zich geen fatsoenlijke auto meer kan veroorloven maar zich moet behelpen met rijdende staafmixers à la Aygo, Twingo, Picanto, Note, Micra, Ka of Panda.
e1000bmw zegt
@desjonnies: staafmixers? Oude koffiemolens!
michaelb zegt
Meer geld naar autonoom spul? De trein dus?
baklava zegt
Tijd voor een hogesnelheidslijn naar Groningen!
metalmike zegt
@baklava: Zoveel mensen gaan er nu ook weer niet richting het noorden, in elk geval niet genoeg om een hsl winstgevend te krijgen.
Nee, de huidige hsl zal ook niet snel winstgevend worden, maar laten we niet nogmaals aan zo’n miljardenfaal beginnen.
baklava zegt
@metalmike:
Er is ooit wel een plan geweest om hem door te trekken naar Bremen/Hamburg. Dat zou wel winstgevend kunnen zijn lijkt me.
phaeton zegt
@baklava: Da’s war einmal. De Betuweroute was ook al zo’n geniaal idee op het gebied van samenwerking. Bovendien: Groningen als hotspot voor de HSL? Er gaat uit m’n hoofd vier keer per uur een intercity. Ik vind het al irritant dat een Thalys in het kleine stukkie Nederland meer stopt en uitrolt dan doen waar ie voor gemaakt is, namelijk naar Parijs blazen.
phaeton zegt
@phaeton: En das war ook de autocorrect.
Joerek zegt
En weten we inmiddels al wat de bpm in 2017, dus over 3 maanden gaat doen? Volgens mij nog niks over co2 schijven en prijzen. Links zijn welkom
Dutchdriftking zegt
Onze infrastructuur is de 2e van de wereld. Lang niet gek dus. Maar helaas hoort wel Prorail maar NS niet bij de infrastructuur. Als dit wel zo was zouden we aanzien lager uitkomen…
phaeton zegt
@dutchdriftking: Als er een bovenleiding uit ligt, of de wissels bevroren zijn, dan is dat toch echt het pakkie an van ProRail waardoor de treinen van de NS niet kunnen rijden. Maar hé, op de vertraagde trein staat een NS logo dus die sukkels zullen wel iets verkeerd doen.
dunhozzie zegt
En de 19ct? Gaan ze die eens op niveau brengen?