Slecht nieuws voor de mensen die voor hun werk in een bedrijfswagen moeten rijden. De belasting daarop gaat flink omhoog.
Als je dacht dat we er met het vorige artikel al waren voor wat betreft autonieuws op Prinsjesdag, dan heb je het mis. De automobilist is namelijk een belangrijke melkkoe speler op het monetaire speelveld van de overheid, dus kun je er prat op gaan dat de plannen daarvoor legio zijn.
En dat klopt. We hebben nog veel meer nieuws betreffende onze geliefde vierwielers. En laten we ons nu eens concentreren op de bedrijfswagens. Waar die nu nog fiscaal gunstig te rijden zijn, gaat dat toch echt veranderen.
Bedrijfswagens worden straks meer belast
Het is nu nog (relatief) voordelig om een busje van de zaak te rijden. Of een grote SUV met afgedichte zijramen en een verwijderde achterbank. Zo betaal je minder wegenbelasting en ben je in bepaalde gevallen vrijgesteld van het betalen van BPM.
En aangezien die beide belastingen flink zijn in ons land, zeker voor auto’s op diesel, wat bedrijfswagens vaak zijn, kun je er vanuit gaan dat deze maatregel een flinke slok op een borrel gaat schelen. In negatieve zin welteverstaan.
Vanaf 2025 wordt de vrijstelling op de BPM geschrapt en gaat de wegenbelasting met 15% omhoog…
Dan maar een milieuvriendelijke bedrijfswagen
Gelukkig is er een manier om deze belastingverhogingen te omzeilen. En die manier had je vast al geraden. Inderdaad, als je in 2025 een elektrische bedrijfswagen neemt, gelden deze maatregelen niet voor jou. Alles om de energietransitie zo snel mogelijk te laten verlopen…
Oh ja, je kunt ook gewoon je nieuwe busje op diesel in december 2024 op kenteken laten zetten. Dan omzeil je de plannen de eerste jaren ook nog gewoon. Alleen laat minister Rob Jetten het maar niet lezen, voor je het weet pakt hij die ontsnappingsroute ook aan.
En dat moeten we toch niet willen met z’n allen…
mattr zegt
Alle grondverzetters en marktkoopmannen stappen over naar een Tesla Cybertruck?
HelldogBE zegt
Die kopen een Aygo erbij voor in hun spaarse vrije tijd ?
papa zegt
Beter een ford lightning
dutchneon zegt
Ja precies, te belachelijk dit…. kan met moeite een betaalbare bus krijgen waar fatsoenlijk 3,5ton achter kan.
Heb nu een Iveco Daily, gekocht met 3ton op de teller. 9 jaar oud en nog 14.000 euro voor betaald.
Veel zelf aan vernieuwd om weer betrouwbaar te rijden, trekt als de beste, met vangmuil en luchtremmen hangt er meestal 6ton achter.
Ik hoor graag vanuit Den Haag wat voor elektrisch alternatief ik hier voor heb!
L zegt
Ach… Word gewoon netjes door gerekend aan de klant. Goed bezig rutte&co! 😇👍
por100 zegt
Dan wordt die F150 toch wel wat duurder (of wat ouder).
tenaci zegt
F150 Lightning dan maar. Wat een vet ding is dat zeg
LoutervanPlezier zegt
Of je koopt de Lightning versie, die is electrisch en profiteer je alsnog.
mashell zegt
Bedrijfswagens zijn al jaren te goedkoop, daarom rijden er ook relatief veel rond.
kouwi zegt
Het is inderdaad vreemd dat die dikke vervuilende v6 diesel pick-up’s en busjes jarenlang met belasting voordeel aangeschaft konden werden. Goed als daar een einde aan komt.
anthwan zegt
Jah pak het werk volk maar aan, moeten ze ook maar niet naar hun werk rijden.
petroldrinker zegt
Blijft humor hoe ze meer van dir konijnenhokken aan de man willen brengen, maar tegelijk een net hebben wat niet meer aansluitingen aankan etc… geweldig goed doordacht allemaal, lekker op benzine blijven rijden 👍
scrmeagle zegt
Eindelijk pakken ze dit aan.
karhengst zegt
De korting wordt dus afgebouwd. Vind het sowieso wel een opvallende regeling. Als ik een Auto nodig heb voor m’n werk krijg ik toch ook geen korting als ik de optie “geblindeerde achterruiten” aanvink?
Maar er is vast iemand die ‘t uit kan leggen.
CYBRTRK zegt
Die korting krijg je als de auto voldoet aan de grijs kenteken regeling
dutchneon zegt
@karhengst Je hebt geen achterbank, kan er dus enkel met twee man in en bedoeld om mee te werken, en bijvoorbeeld zware aanhangers te trekken. Dat kan niet met een Ford Focus.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die misbruik maken van zo’n regeling met als gevolg dat de goeien in de penarie komen of meer moeten gaan betalen.
Ik heb een busje en een 4×4 auto op grijs kenteken. De bus zit ongeveer permanent een zware aanhanger achter en de Landrover gebruik ik als ik op onverhard terrein moet zijn, want anders staat de Iveco meteen vast.
Voor prive ritten heb ik gewoon ook nog een auto benzine auto op geel kenteken waar ik ook nog voor moet betalen. De 4×4 zitten namelijk niet genoeg stoelen in voor mijn gezin
deeeef zegt
en hoe zit dat met campertjes?
rikus zegt
Kampertjes? Die betalen sowieso al geen belasting.
mashell zegt
Maar voor een camper betaal je meer belasting dan Shell en Unilever bij elkaar…
500cicharger zegt
Sorry dat ik me zo plastisch uit ga drukken maar ik “schijt” al jaren op dat hele bedrijfswagen gebeuren.
En dat begint bij al die bedrijven die zo nodig veel te dikke en veel te dure bakken leasen. Heeft nou niemand in de gaten dat we die met zijn allen ook op moeten hoesten!? Bv. aanschafprijs van een Tesla,,,€ 100.000+,,,dan wil de leasemaatschappij nog even flink cashen en als gewone burger moeten we dat allemaal bekostigen! En maar klagen dat we zo’n duur levensonderhoud hebben in Nederland!
cossiekiller zegt
Bij Prinsjesdag moet ik altijd denken aan een feestdag voor die jonge bontkraagjes die in een gehuurde AMG zitten te tuuteren.