Of u jullie voortaan iets dieper in de buidel willen tasten, stelletje onderdanen.
Terwijl wij in Frankfurt over beursvloeren struinden werd in Nederland een staatshoofd per gouden koets langs zwaaiende mensen geparadeerd. Tegengeluiden worden de kop ingedrukt, dus we gaan hier even voorzichtig te werk: het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd om de plannen van het kabinet voor het komend jaar bekend te maken, waarin we bij de Rijksbegroting van Veiligheid en Justitie (.PDF) een opvallende passage lazen. Lees en huiver:
Bij het CJIB was er budgettaire problematiek omdat het tarief voor de administratiekostenvergoeding niet kostendekkend was. Om deze problematiek te dekken is besloten de administratiekostenvergoeding te verhogen. […] Het huidige tarief van € 7,– dat sinds 1 oktober 2012 van toepassing is, is voor bovenstaande productenmix geldboetes sinds het uitvoeringsjaar 2014 niet meer kostendekkend. De verhoging van het tarief administratiekostenver- goeding naar € 9,– gaat in per 1 januari 2016.
Hilarisch. Het volledig geautomatiseerde systeem voor het innen van alsmaar stijgende boetes is niet meer kostendekkend voor het CJIB. Hou dat even in je achterhoofd terwijl je deze foto’s van hun designkantoor bekijkt, met hipstoelen van 500 euro en modefauteuils die 1000 euro kosten. Wat een quatsch.
Dus om snelheidsbelasting boetes ‘kostendekkend’ te houden mag u voortaan 9 in plaats van 7 euro administratiekosten aftikken, bovenop het boetebedrag.
Minder verkeersboetes, meer TrajectcontroleGestapo
Kleine opsteker: in de afgelopen vier maanden zijn 100.000 verkeersboetes minder uitgeschreven dan een jaar eerder. Met dank aan de cao-acties van politiebonden. Er werden 55.000 boetes uitgedeeld, waar dat er vorig jaar 153.000 waren. De trajectcontroles op ’s lands snelwegen draaiden wel een beter rendement. In de maanden mei, juni, juli en augustus steeg het aantal boetes van 687.816 tot 715.965 boetes.
Leve de koning…
Dutchdriftking zegt
Soms, soms voel je je gewoon genaaid. Gelukkig heb ik niet heel vaak een bekeuring. (even afkloppen)
vvti zegt
Ach de restauratie van de gouden koets moet ergens van bekostigd worden.
VeniVidiVici zegt
@vvti: Ja, en de asielzoekers die geen mooie toekomst hebben hier en NOOIT meer weg gaan ook…
vvti zegt
@venividivici: wtf…
ettie zegt
@vvti: the simple truth
zakar36 zegt
Zoo zoo, daar kan een gemiddelde international bedrijf nog van leren….
trustmeiamanengineer zegt
Die gemiste inkomsten door al die politieacties gaan ook nog als een boemerang terugkomen voor ons, de burger, voorspel ik.
kwakmare zegt
@trustmeiamanengineer: …..en de verdubbeling van reorganisatiekosten.
ds3thp zegt
Administratiekosten…. Zijn die niet bedoeld om daadwerkelijk de kosten voor de administratie te vergoeden?? Ik dacht dat alle boetes tegenwoordig electronisch werden afgehandeld en dat daar geen tot weinig mensen aan te pas kwamen….. Een gevalletje oplichterij mevrouw Schultz???
desjonnies zegt
@ds3thp:
Zeker.
Buiten dat is het eigenlijk een brevet van onvermogen als onderneming”, dat je je klanten je administratie laat betalen.
Maar goed, die gehele zogenaamde privatisering is een brevet van onvermogen van onze bestuurders……….
lincoln zegt
@ds3thp:
Een dom hertje op die post zetten heeft dan ook nix met emancipatie te maken ..
ikbenmnzus zegt
@ds3thp: Nog even en de administratiekosten zitten op het niveau van boetes van 10 jaar geleden.
trustmeiamanengineer zegt
@ds3thp: Mevrouw Schultz heeft daar niks mee te maken hé, je moet bij de heer van der Steur zijn.
VeniVidiVici zegt
@trustmeiamanengineer: Als dat zo is… zou hij dan een move gevonden hebben om Politie een hoger salaris te kunnen gaan geven ☺
knipperlichtje zegt
De oorzaak ligt denk ik bij de daling van het aantal boetes, omdat er minder boetes binnenkomen moeten de administratiekosten per boete omhoog om eenzelfde totaalbedrag op te brengen.
leemster zegt
@knipperlichtje: aka snelheids belasting
clarkson zegt
Die 9 euro is alsnog een schijntje vergeleken bij de rest van de boete (meestal in mijn geval).
ikbenmnzus zegt
@clarkson: Goed zeg!
Erik zegt
Als we nu eens met z’n allen ons één jaar lang aan alle regeltjes houden zodat er geen boetes meer worden uitgeschreven en dan kijken wat het effect is op de begroting en later op ons allen, daar ben ik wel benieuwd naar.
Enne, administratiekosten (en de boete) zorg je zelf voor door je niet aan de regels te houden. Dat paleis met die mooi stoelen enzo houden we zelf in stand, toch?
Erik zegt
@erik2907: mooi = mooie :-)
turbobrick zegt
@erik2907: Mooi streven maar er is geen volk ter wereld dat zo onsolidair is als de Nederlander.
De Nederlander kan met een WK massaal in het oranje rond lopen en voetbalfan zijn maar iets ondernemen tegen de staat dmv een ‘pact’ is kansloos !
De Nederlander roept dan snel dat het onzin is, niks uithaalt, stemmen is zinloos, die ene stem maakt toch niks uit, ‘nee ik heb verplichtingen’, etc etc.
We willen alles met onze mond maar concreet doen we niks. We zijn te egoistisch, en hebben het gewoon nog te goed ! Zo simpel is het en niet anders.
maferick74 zegt
Gewoon geen stoute dingen meer uithalen boefjes op de weg. En of je nou 120 of 122 moet betalen….nee jullie hebben gelijk…stelletje zuigers. Gelukkig zijn we nu nog rijk genoeg. Althans ik wel. Ik ben vet rijk.
cthijs zegt
Boete bovenop een boete als het ware
contender zegt
Vraag me af wanneer de criminelen dan ‘administratiekosten’ gaan betalen over hun verblijf in de gevangenis.
audiworker zegt
Tsjaa, en laten nou net de agentjes staken voor een betere CAO, oftewel salarisverhoging eisen. Conclusie: die agenten krijgen binnenkort hun zin en dat wordt bekostigd door een hoger administratie tarief.
rossi46audi zegt
Wheh. Rij geen boete kost het je ook geen 9 euro. En jawel ook ik rij boetes. Eigen schuld gaspedaal of rempedaal zit onder je eigen stampers.
kapitein zegt
@rossi46audi: Daar gaat het niet om. Als je een boete van toch mimaal zo’n 45 euro, dan gaat het nergens over om daar nog even 9 euro ‘administratiekosten’ overheen te gooien.
Het slaat natuurlijk nergens op om die kosten niet in de boete zelf te verwerken. Het spekken van de staatskas zou slecht een bijkomend voordeel moeten zijn naast het veiliger maken van de samenleving. Maar nee, het innen van geld is de hoofdzaak geworden. Dat is met het toepassen van de ‘administratiekosten’ alleen maar duidelijker geworden
Het is niet zo dat je vrijwillig gebruik maakt van een dienst of iets dergelijks, die boete is een eis. Afleveringskosten bij een nieuwe auto is volgens sommige ook waanzin, maar daar heb je nog de keuze om de auto dan maar niet te kopen.. die boete en de administratie kosten, daar is niet over te onderhandelen
C6_R zegt
@kapitein: Je rijdt nog altijd vrijwillig te hard toch? Wat mij betreft zijn boetes een hele relaxte manier van belasting waarbij je zelf veel invloed hebt op of- en zo ja hoeveel je bij mag dragen.
kaasisslecht zegt
@kapitein: eigen schuld dus
mashell zegt
Je zou toch denken dat het boetbedrag an sich genoeg zou moeten zijn om de kosten van de boeteverwerking te dekken. We zijn als volk gewoon veel te goedgelovig en betalen de administratiekosten, de verzendkosten, de bestelkosten, de kosten rijklaar maken zonder te morren.
lincoln zegt
@mashell:
Is een rechtzaak over geweest ..
Administratiekosten waren illegaal ..
Had Rutte schijt aan ..
volkswagena4tdi zegt
@lincoln: heeft
kevin82 zegt
@lincoln: klopt inderdaad.. Corrupte shit daar in Den Haag.. Maken ze meteen duidelijk dat het puur om inkomsten gaat en niet om de verkeersveiligheid! Van de boete kan je namelijk met gemak de administratiekosten dekken maar ja dan komt et minder binnen…..
turbotoll zegt
Goh.
Een troonrede en de verkeersboetes worden duurder.
Wie had dat nou verwacht.
moveyourmind zegt
Leuk geprobeerd om het CJIB in een negatief daglicht te stellen, maar kijk eens goed naar de foto’s van dat kantoor. Het kan niet anders of daar wordt kei- en keihard gewerkt. Overal computers en bureaus met stapels dossiers waar hardwerkende ambtenaren van s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig zijn. Nergens plaats om oeverloos te vergaderen, zelfs geen comfortabele gezellige zithoeken om even te kunnen ontspannen.
Zelfs de zaal waarin verdachten zich voor de verkeersrechter moeten verantwoorden straalt aan alle kanten uit dat de burger die terecht staat zich vooral niet geïntimideerd hoeft te voelen. Dat ziet er heel gezellig en sfeervol uit, en de commissie die zich over de zaak buigt is vast heel begripvol en aardig.
bennyyy zegt
@moveyourmind: zou je bijna gaan geloven.
testdriver zegt
Deze kosten komen waarschijnlijk voort uit de vele nutteloze bezwaarschriften. Dus stop de ‘pesterijtjes’, betaal, en de administratiekosten dalen.
C6_R zegt
@testdriver: Hahahaha, ja dan gaan ze die kosten natuurlijk weer omlaag doen! Whoehahahahaaa goeie!
lincoln zegt
Waarom geen 9 euro boven op een treinkaartje ??
ghost zegt
Als je in Leeuwarden zit waar de M2 minder kost dan welke plek dan ook in Nederland, hoe kom je dan aan 7 euro administratiekosten? Laat staan 9 euro? Ik weet 1 ding zeker; WimLex naait Maxima, CJIB naait Minima of was het nou andersom?
mrrallycross zegt
Kost een postzegel tegenwoordig zoveel??
blaze3027 zegt
Kan iemand mij aub uitleggen wat administratie kosten zijn in deze tijd
Veel bedrijven sturen geen brieven meer maar een mail.
Ben ik voor het mb aan het betalen of wat
jesse026carman zegt
Vreselijk fout zeg een goud gewrapte S-klasse ?