Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil met extra asfalt anticiperen op het herstel van ’s lands economie.
Minder crisis betekent immers meer werkenden, meer welvaart en dus ook meer mensen op de weg. Minister Schultz van Haegen benadrukt dat bereikbaarheid een grote prioriteit heeft, maar verwacht tegelijkertijd een toename van het aantal files van ongeveer 2,5 procent. FYI: de filezwaarte daalde over 2013 nog met 8 procent.
De belangrijkste oplossing waar Schultz van Haegen mee komt, is het neerleggen van extra asfalt. Het ministerie krijgt in totaal 9,2 miljard euro om te spenden en gebruikt maar liefst 2,3 miljard daarvan voor het wegennet.
Wat wordt er met al dat geld precies gedaan?
Om te beginnen wordt er in totaal 278 kilometer aan wegen aangelegd. Daarnaast moet er flinke vooruitgang worden geboekt bij de Blankenburgtunnel bij Vlaardingen, de Ring Utrecht en de A13-A16. Bij dat laatste project wordt de A13 vanaf Vliegveld Rotterdam/Den Haag rechtstreeks verbonden met de A16 ter hoogte van het Terbregseplein.
Verder wordt de A4 tussen Delft en Schiedam geopend voor verkeer mogen we eindelijk strepen gaan trekken op de wegverbreding van de A15 van de Maasvlakte naar het Vaanplein. Dolletjes dus!
Naast extra asfalt zet het ministerie zoals we al wisten in op zelfrijdende en met elkaar communicerende auto’s. Ook gaat staatssecretaris Mansfeld zich hard maken voor een beter openbaar vervoer, wat moet resulteren in nieuwe afspraken met partijen als de NS en ProRail. De focus ligt hierbij in eerste instantie op kwaliteit, en daarna pas op kwantiteit.
henkhupelschoten zegt
dat ze hier de a58 en a67 eens 3 baans maken tis gewoon echt niet meer grappig gewoon doodtriest netzoals de ruit om eindhoven gewoon aanleggen en nie mauwen.
motoragent zegt
@henkhupelschoten: Die ‘ruit’ bij Eindhoven ligt er ook maar voor de helft, en is nu al niet meer bestand tegen de hoeveelheid verkeer tijdens de spits.
motoragent zegt
@motoragent: Ben het wel met je eens over de A67 trouwens, wat een ramp is dat. Rechterbaan is een grote polonaise van vrachtverkeer van en naar Duitsland, die dan ook nog om de haverklap naar de linkerbaan klappen om in te halen. Levensgevaarlijk, zoals met enige regelmaat blijkt.
henkhupelschoten zegt
@motoragent: komt vooral doordat de a67 al vol zit en de a58 ook al helemaal vol zit dan komt de a50 nog eens en de a2 ook nog eens die als het effe tegen zit ook helemaal vol zit. als ze de ruit gewoon afmaken kunnen ze de mensen van de a2 en de a50 en son, mooi omleiden via nuenen en helmond, en dan gelijk de n279 mee in de ruit vastmaken 2 baans dan is het gewoon opgelost kan het vrachtverkeer en wij gewoon door geen ongelukken meer. deze situatie gaat gewoon echt niet, een grote polonaise zoals je zei in en rondom eindhoven
888natan zegt
@henkhupelschoten: vooral die versmal stukjes bij bruggen, hoe armoedig ‘rijdt’ dat zeg
87sandyd zegt
Iets bekend over de a1 van hengelo naar apeldoorn? Mag ook weleens 3 baans worden
Ot92 zegt
@87sandyd: Die is op een aantal stukken al 3 baans, na Deventer is het 3 baans, maar toch staat de meest linker baan wel eens uit.
Dat hele stuk (Hengelo – Apeldoorn) alle 3 de banen open en 130 als snelheidslimiet, iedereen rijd er toch altijd te hard.
Constant 150 a 160 is niet gek daar.
mashell zegt
@ot92: 130 ga je daar niet krijgen. Het loopt immers langs de Salandse Heuvelrug dus max 120 want natuurgebied. Die hele 130 wetgeving is op drijfzand gebouwd omdat de gevolgen niet helder zijn daarom mag je door natuurgebieden gewoon 120 en niet de hoge snelheid 130.
Ot92 zegt
@mashell: Welke natuurgebied? Ik wist niet dat de a1 door een natuurgebied liep =P
Iedereen rijd er toch te hard, of ze er nou max 120 of max 130 neerzetten maakt uiteindelijk vrij weinig uit.
87sandyd zegt
@ot92: ja dat is de spitsstrook. Er ligt tussen markelo en lochem een testbaan, dat stuk is 3 baans.
Plannen zijn er al jaren. Maar uitvoeren ho maar. ’s Ochtends rijden er niet alleen Nederlandse auto’s en vrachtwagens, maar ook ontzettend veel Duitse en Poolse vrachtwagens. Het is de hoofdweg van Duitsland naar Nederland, snapt men in Den Haag dan niet dat die weg vol loopt?
yupyup zegt
@87sandyd: ik weet toevallig dat ze bij een vriend van mij in huis zijn geweest omdat ze vanaf de zolder goed uitzicht hadden op de snelweg, daarbij is hem ook verteld dat ze bezig waren voor een extra baan.
Plannen zijn er dus al wel..
mashell zegt
@yupyup: plannen zijn er 10tallen jaren. Plannen maken is makkelijk, het geld regelen een stuk moeilijker. In Twente is de A18 nog altijd niet af. En nog belangrijker dan de A1 is in Overijssel het doortrekken van de A35 van Wierden naar Zwolle.
sportstand zegt
A27 tussen Breda en Gorinchem? 2 keer 3 banen en de Merwedebrug vervangen. Is altijd drama daar!
dennisjuh95 zegt
@sportstand: Je bent me net voor. Inderdaad een dram.
rnej zegt
@sportstand: eens. ik hoef er nooit overheen, maar ik zie elke dag vanaf mijn bureau de brug liggen en rond 4 uur vastlopen.. en daardoor file op het industrieterrein waar ik werk.
overigens is de a15 papendrecht-gorinchem ook een drama elke dag..
xyrrath zegt
Ik heb maar 38Km spits strook nodig vanaf mijn huis naar mijn werk. 280km is een beetje overbodig
fiets zegt
Guys niet zo mekkeren. Het had nog veel erger gekund met een Jolanda Sap figuur.
Die zou nog in staat zijn om 278 kilometer asfalt te laten verwijderen.
smoked zegt
Op de A12 Arnhem richting Utrecht hebben ze ook iets moois. Bij afrit 22 (Maasbergen) is het in de ochtendspits zo druk dat ze al een goeie 250M voor de uitvoegstrook op de vluchtstrook staan om uit te sorteren. Dit was al voor de verbreding van de A12 het geval. ‘S ochtends staan de matrixborden al op 70 bij dit punt waardoor er sommige chauffeurs bovenop de rem gaan staan. Het ironische is dat bij afrit 20 (Driebergen, Utrecht richting Arnhem) dat voor de verbreding ook het geval was maar na de verbreding hebben ze een aparte, lange uitvoegstrook gemaakt met een betonnen afscheiding ertussen waardoor er daar geen probleem meer is.
peterpan72 zegt
We staan in Top 5 beste infrastructuur wereldwijd, dus het kan veel erger! Of komen jullie niet verder dan de pomp in Duitsland? ;))
Jeyo zegt
Knooppunt Joure, wanneer word dat eens een ongelijk vloerse kruising? En wat daxht je van die hobbels in de a6 tussen emmeloord en lelystad en dan doel ik met name op die na knooppunt emmeloord, die is berucht.. echt tranen trekkend asfalt, voor de rest mag ik denk ik niet klagen als noordeling zijnde
parker zegt
@jeyo: nee, sorry, is geen Randstad dus niet belangrijk. Een karrespoor is daar genoeg voor jullie trekkers..
emacee zegt
@Jeyo: Wordt aan gewerkt, nog een aantal jaren geduld maar de seinen staan nu definitief op groen, eerst moeten alle bezwaartermijnen doorlopen worden:
http://www.knooppuntjoure.nl/planning/
Men zeurt vaak over dat het zo lang duurt allemaal maar een aanzienlijk deel van de ‘vertraging’ wordt veroorzaakt door bezwaar en beroep van burgers, de feitelijke bouw valt meestal wel mee, uitzonderingen daargelaten (Noord-Zuidlijn)
mylvan zegt
Ik mis de A27 in dit rijtje, die zou toch ook naar 2 keer 5 rijstroken gaan??
erwh zegt
Kan echt niet wachten tot de A4 eindelijk klaar is na jaren kruipen over de A13.