Op wijzigingen in de fiscale bijtelling moeten we nog even wachten, wel kondigde het kabinet vandaag nieuwe maatregelen tegen fraude bij onder andere importauto’s aan. Het aantal taxatierapporten wordt drastisch teruggedrongen.
Is het nu nog zo dat voor elke gebruikte importauto een rapport voor het vaststellen van de BPM kan worden opgesteld, het gebruik hiervan wordt voortaan aan banden gelegd. Vanaf volgend jaar worden ze enkel nog gebruikt voor schadeauto’s en auto’s die zelden in Nederland voorkomen, voor alle andere auto’s komt er een waardebepaling aan de hand van een forfaitaire tabel of op basis van een algemeen toegepaste koerslijst.
Het doel hiervan mag duidelijk zijn: de Belastingdienst ontlasten door een stukje standaardisatie, en ze helpen BPM-fraude aan te pakken. De vraag is echter of dit gaat werken, want een onderdeel van de toegepaste truc is juist dát auto’s als schadebak worden ingevoerd.
Foto credit: lamdi, autojunk.nl
xyrrath zegt
Dan maar een BMW importeren zonder stuur scheelt een berg BPM
lincoln zegt
en hoe gaan ze dat overbrengen bij de brainiacs van de RDW ??
888natan zegt
Dit vergeleken met die ’truck’ belasting vind ik dán wel top. Al dat gefraudeer..
speklap zegt
Hmm, dat word in december nog maar snel een alfa importeren dus
bastiaangt zegt
@speklap: Zelfs volgens de regels importeren loont zich nog wel hoor. ;-) Mijn volgende auto komt gewoon weer uit Duitsland.
parker zegt
Wetsvoorstel rept over ‘normale gebruikssporen’. Die kunnen voortaan dus niet meer leiden tot lagere dagwaarde bij invoer. Alleen echte schade. Ik snap niet waarom we al jaren een regeling in stand houden die het aantrekkelijk maakt om ons land te overspoelen met schade-auto’s uit het buitenland. Auto aan barrels? Naar Holland er mee!! Raar..
drugsrunner zegt
@parker: Het gaat nochtans om voertuigen die blikschade hebben en vooral van een nieuwere bouwjaar zijn. Men moet geen Golfje van de vierde generatie invoeren, dan vul je ons land inderdaad met rotzooi. Een maat laatst, een CLS 2012 met blikschade ingevoerd, 11k bespaard op een soortgelijk model met Nederlands kenteken. Nou, is dat aantrekkelijk of niet?
parker zegt
@drugsrunner: maar waar ligt dan de grens tussen een beetje schade en heel veel schade? Hoe meer schade hoe lager de af te tikken bpm, toch??
reiniervdb zegt
Wat raar is, APK nog steeds bij elke “garage” dat is pas vreemd, iemand die zijn eigen auto voor verkoop mag keuren om het vervolgens “onpartijdig” goed gekeurd te verkopen. Nieuwe regel geving over bpm heeft niks met onze veiligheid te maken alleen maar hoe je opnieuw genomen wordt als je je VW met leer en automaat uit Duitsland wilt halen. Wordt echt triest hoe het met ons land gaat :(
Jansen zegt
Een Lamborghini Espada!