Zojuist werd de Miljoenennota 2015 openbaar. Na een korte scan kunnen we jullie mededelen dat de echt hete hangijzers pas later worden behandeld.
Het ontbreken van het meest belangrijke nieuws heeft een reden: de Autobrief (Autobrief 2), die traditioneel met de miljoenennota meekomt, is dit jaar verschoven naar een later tijdstip. We weten dus nog niet zeker of het 14%-tarief per 2016 overboord wordt gezet in ruil voor één uniform (hoger) tarief, maar die verwachting is er nog steeds. Stop in ieder geval nog niet met je rittenregistratie.
In de Autobrief staan naar verwachting de fiscale maatregelen op het gebied van brandstof, bijtelling, BPM en motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2016, geldend voor een periode van 4 jaar. De combinatie van deze vier elementen bepaalt uiteindelijk welke gevolgen de wijzigingen zullen hebben op de totale autokosten. LeasePlan liet vandaag weten dat ze idealiter zien dat de overheid kiest voor een beleid waarin zakelijke automobilisten belast worden naar daadwerkelijk (privé)gebruik. Deze stimulans zou pas echt resulteren in minder privé kilometers, minder files en een beter milieu. Maar daarnaast moet de bijtelling vooral reëel zijn. Op Denemarken na is de bijtelling in Europa namelijk nergens zo hoog als in Nederland!
25% | 20% | 14% | 7% | 4% | 0% | Gem. Co2 uitstoot | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 32% | 43% | 25% | 0% | 0% | 0% | 122 gr per km |
2012 | 23% | 45% | 30% | 0% | 0% | 2% | 114 gr per km |
2013 | 15% | 33% | 47% | 0% | 0% | 5% | 102 gr per km |
2014 | 12% | 41% | 42% | 5% | 1% | 0% | 96* gr per km |
* Year to date (YTD) 2014
De bijtellings-wijzigingen per 1 januari 2015 zijn vooralsnog als volgt.
– Voor privé-gebruik gelden voortaan dezelfde CO2-grenzen voor benzine- en dieselauto’s.
– De 14% bijtelling geldt voortaan bij een CO2-uitstoot van 51 tot en met 82 gram/km.
– De 20% bijtelling geldt voortaan bij een CO2-uitstoot tot en met 110 gram/km.
De wijzigingen die vandaag al wel bekend werden lichten we nader toe in aparte artikelen, zie daarvoor “taxaties autoimport aan banden gelegd” en “kabinet draait dikke pickups de nek om.”
gregorius zegt
Dan kan men de (neppe)-schade auto dus beter (her)controleren omdat de niet-schadeauto’s niet meer getaxeerd hoeven worden. En frauduleuze controleurs zullen we altijd houden; maar ja, als je de bevolking zulke kromme regels oplegt, zul je altijd mensen houden die er onderuit proberen te komen: NL wil toch zo graag een handelsland zijn?
knipperlichtje zegt
Die overheid van ons is altijd zo heerlijk duidelijk hè. Doe iets of doe iets niet. De onduidelijkheid is alleen maar slecht voor het consumentenvertrouwen.
atimos zegt
@knipperlichtje: sta ik ook achter inderdaad. Duidelijkheid straalt op deze manier meer zelfverzekerdheid uit.
trustmeiamanengineer zegt
BTW in de bouw blijft nog een jeer verlaagd. Maar de hele automobielbranche mag wel failliet gaan en krijgt geen enkele steun.
En laat ze nou in godsnaam in de komende autobrief een plan voor 10 jaar presenteren in plaats van om de zoveel jaar de hele zwik omgooien.
parker zegt
@trustmeiamanengineer: er zijn ook veel teveel autobedrijven, wordt tijd dat daar eens flink de bezem doorheen gaat..
m550d zegt
“In de Autobrief staan naar verwachting de fiscale maatregelen op het gebied van brandstof, bijtelling, BPM en motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2016, geldend voor een periode van 4 jaar”.
Hoef ik geen Autobrief voor te zien: hogere accijnzen, hogere bijtelling, hogere BPM en hogere MRB.
Dit kabinet is erg voorspelbaar, dames en heren. Nothing on the hand, we mogen wéér even dieper bukken zodat de vuist der overheid er wat dieper in kan.
carmasterr zegt
@m550d:
Nothing on the hand?
Make that the cat wise!