
Prinsjesdag zit er voor dit jaar weer op. Tijd om te ontvouwen wat de nieuwe kabinetsplannen inhouden voor de automobilist. De meest essentiële zaken: een stijging van accijns op diesel en lpg, een stapsgewijze afbouwing van de BPM, een forse belasting op auto’s met een hoge fijnstof-uitstoot, een ‘slurptax’ voor auto’s met een hoge CO2-uitstoot en tot slot een fiscale bijtelling van 25 procent voor leaserijders. Het is een lijst geworden om van te smullen. Laten we ‘m samen even rustig doornemen:
– De accijnsstijging was al behandeld. Diesel wordt 4 per liter duurder, en LPG 2,5 cent per liter.
– De afbouw van de BPM wordt volgend jaar gestart. Elk jaar daalt de BPM 5%, hiertegenover staat een jaarlijkse stijging van de motorrijtuigenbelasting van ca. 7,2%.
– Auto’s die meer dan 5 mg fijnstof per kilometer uitstoten zijn het haasje. Aan het klakkeloos subsidiëren van auto’s met een roetfilter komt een eind. In plaats daarvan krijgen diesel-auto’s 1.000 euro BPM-korting. Elke milligram uitstoot boven de 5 mg/km wordt met 200 euro beboet. Als je auto precies voldoet aan de Euro IV-norm van 25 mg/km ben je dus 4.000 euro verder.
– De norm voor CO2-uitstoot wordt voor benzineauto’s op 240 gram per kilometer vastgesteld, die voor diesels op 200 gram per kilometer. Elke gram die een auto boven deze norm zit kost 110 euro. Een BMW M5 wordt zodoende 12.870 euro duurder en voor een Bentley Continental GT mag u 18.700 euro extra aftikken.
– De stijging van de bijtelling voor leaserijders naar 25% (was 22%) is vooral bedoeld om de gedaalde inkomsten van de af te bouwen BPM te compenseren. Als je echter een hyperzuinige auto hebt (maximaal 110 gr CO2/km voor benzine en 95 gr CO2/km voor diesel) gaat de bijtelling juist fors omlaag naar 14 procent. Als straf hiervoor moet je dan wel in een auto rondrijden waarin je niet echt comfortabel je kilometers maakt.
– Voor wat betreft energielabels: Van de auto’s met een A-label blijft weinig over. Dit komt omdat het systeem werkt op basis van de klasse waarin een auto valt. Zoals bekend wordt er veel gedaan om auto’s milieuvriendelijker te maken, waardoor er niet meer een auto uitblinkt in zuinigheid. Hierdoor worden de meeste auto’s richting de middelmaat (C/D-label) getrokken. Een extreem voorbeeld: de Smart CDI heeft nu een A-label, maar gaat 4 trappen omlaag naar een E-label. De korting op hybrides daalt licht: een hybride met A-label krijgt 6.400 euro korting, een hybride met B-label levert 3.200 euro korting op.
Hybride? weten ze wel wat voor een troep er in die accu’s zitten!
Over milieuonvriendelijk gesproken!
Ze moeten gewoon subsidie geven om je 15 jaar of oudere auto’s naar de sloop te brengen! Die stoten het meeste uit.
de auto is en blijft een luxe produkt. daar moet je voor betalen
@Snoepie: Nee nee, de auto is een veel te gemakkelijke melkkoe. Als je ergens eenvoudig geld wilt halen, dan doe je dat bij de automobilist, want die krijg je toch niet uit z’n auto gepest. Op school leer je al vroeg dat pesten een hele kwalijke zaak is, maar in Den Haag heeft men die les kennelijk gemist.
fijnstoot-uitstoot?
–edit: fijnstof dus;)–
Ik begrijp nog steeds de verhoging van de lpg accijns niet. Dat is toch de schoonste brandstof die momenteel te krijgen is. En je betaald al meer wegenbelasting wat nergens op slaat. Kan iemand mij dit nog uitleggen!!!
@Dennis : daar ben ik het mee eens Dennis: het is ook een melkkoe. En den Haag mag weer terug in de schoolbanken ;)
Dat verlagen van de BPM en daarmee verhogen van de wegenbelasting is volgens mij alleen maar een truc om meer te kunnen verdienen met het rekening rijden. Want als ik me niet vergis wordt het aan de hand daarvan berekend.
Komt bij dat ze het bezit van een auto nog steeds zwaarder belasten in plaats van het rijden ermee.
Hoe dan ook. De autorijder is altijd het haasje in dit land.
Ik had al verwacht dat de hard werkende burger er niet vooruit op zou gaan..
Alles wordt maar duurder en duurder..
En dan vinden ze het gek dat er steeds meer mensen die zelfmoord plegen en familie-drama’s zijn..
I rest my case
@Johan: Waarom subsidie? Je kan extreem vervuilende auto’s ook verbieden gebruik te maken van wegen in stedelijke gebieden. Of je kan een super APK invoeren van auto’s van 10 jaar oud waarbij verplicht de motor gereviseerd moet worden.
Als je een subsidie geeft dan gaat een grote groep mensen elk jaar een auto inleveren om vervolgens een 14 jaar oud tweedehandsje te kopen dat ze een jaar later weer inleveren. Laat mensen die vervuilen maar zelf betalen.
je zal maar net een nieuwe leaseauto hebben gekregen. Nog de oude BPM maar wel strx de hele leasetijd 25% betalen. Ga je naar mijn idee ff heel cru dubbelop betalen
dat ze beginnen bij hunzelf, allemaal apart met een auto en niet eens zo’n zuinige daihutsu!
BOVAG, RAI, EVO hebben ook bezwaar gemaakt: http://www.stopbos.nl.
@Snoepie: De auto is geen luxe product. Het is algemeen bekend dat het openbaar vervoer in talloze situaties geen alternatief is. Sterker nog, de treinen zitten nu al stampvol, wat zou er gebeuren als alleen al 5% van de automobilisten morgen de trein zou nemen? Juist. Dus wat moet de werkende nederlander dan? De auto dus. En auto’s zijn slecht voor het milieu, dus het is logisch dat daarvoor betaald moet worden, en als dat binnen redelijkheid zou gebeuren zou je daar niemand over horen.
Kan iemand me een diesel tonen die 95 gr CO2/km of minder uitstoot?
@ Dennis
Het gaat hier niet alleen om de automobilist, bij de pvda is de burger cashcow geworden, en dan nog weten ze de begroting niet eens sluitend te krijgen…:(
CO2 is hot…dus dat is de legitimering voor allerlei symbool politiek. Begin eens met een verbod en het verplicht inleveren van auto´s ouder dan 10 jaar. Dat scheelt een heleboel uitstoot en het fileprobleem is grotendeels ook opgelost. Ik ben alleen bang dat dit in een demokratisch bestel niet mogelijk is.
Vincentvld: Zo ver zou ik niet willen gaan (ik ben overigens geen PvdA stemmer), maar om een land draaiende te houden met alle voorzieningen die we hier gewend zijn is veel geld nodig. Dat geld moet ergens vandaan komen en dan is het de kunst om dit zo eerlijk mogelijk te doen. Toch lukt dit zelden zonder op bepaalde punten pijnlijke maatregelen te moeten nemen. Wat dat betreft benijd ik de politici niet, want het is best een lastige klus om een gebalanceerde begroting te maken.
Wat ik echter vooral kwalijk vind, is dat de automobilist geregeld erg gemakkelijk de lul is. Zuiver omdat de overheid weet dat de automobilist zijn auto niet snel op zal geven en daar wordt handig misbruik van gemaakt.
Volgens mij neukt Woutertje Bos die Marxzieke koninging Beatrix alle dagen.
“My mommy is a commie” zal Alexander wel zingen.
@ Dennis
Als er bespaard moet worden moet je als kabinet niet even 3 miljard euro meer uit gaan geven in de begroting (wie weet hoeveel hoger het reele bedrag nog gaat uitvallen). In feitte gaan alle bevolkingsgroepen er op achteruit, en als je nog eens een beetje leuk inkomen hebt EN een leuke auto ben je helemaal veel geld kwijt…
hoe klote ik de voorstellen ook vindt….. één ding kunnen de rechtse kritici niet beweren: Deze regering met PVDA erin geeft niet teveel uit…. ze hebben nota bene een overschot ? En dan wel allerlei belastingen verhogen en nauwelijks geld voor betere zorg en betere scholing? WTF?
Dat ze maar eens dat belachelijke wagenpark van die zogenaamd koninklijke familie aanpakken. Dat zooitje krijgt gewoon een loonsverhoging van 4% en de arme burger maar steeds meer betalen. Als je maar zwanger en koninklijk bent mag je lekker hard rijden zonder sancties.
Voor mij als stage loper is het bijna niet meer te doen om optijd op stage te komen, elke dag met de auto is voor mij niet te doen en die treinen die moeten ook maar eens op tijd rijden. En dan maken ze alles nog maar eens duurder. Auto’s zullen altijd een noodzakelijk vervoersmiddel blijven. Ik snap best dat ze ons zogenaamd minder willen laten rijden maar het is gewoon kaal plukken van het volk zodat dat stelletje blauw bloed nog wat meer ferrari’s kan kopen.
Dat ze al die moeite eens stoppen in het fatsoenlijk aanleggen van alternatieve brandstoffen. Van al de kanten hoor je dat we naar alternatieven moeten zoeken. Maar die zijn er genoeg. Die zullen alleen de komende jaren gedwarsboomd worden omdat harry potter met zijn vriendjes er dan niks meer aan kan verdienen.
Daarom tank ik al jaren in Belgie. Ten eerste omdat het goedkoper is en ten tweede omdat ik die balletjes de accijnzen niet gun.
Wordt het niet eens tijd om dat koningshuis af te schaffen of op zijn minst niet zo te verheerlijken en eens met een fris nieuw cabinet te beginnen. Een cabinet dat er is om het volk te dienen en er niet zit om ons kaal te plukken.
Misschien denk ik wel te zwart wit maar ik ben het zat dat de consument kaal geplukt wordt. Het is telkens maar een %tje maar al die %tjes maken in het totaal toch enkele honderden euro’s per jaar.
Maarja, wie ben ik.
critici dus….
Laten we nou vooral niet zielig gaan doen. Ik hoop dat het nu eindelijk eens doordringt. Uitspraken als “de automobilist, want die krijg te toch niet uit z’n auto gepest” geven precies aan waar het om draait. We vinden het zo gewoon dat we in dat ding voor alles en nog wat nemen zonder erbij na te denken wat de gevolgen zijn. Daar moeten we echt vanaf ! En ga me niet vertellen dat er geen alternatieven zijn ! Het is echter voor velen een stap terug terwijl ze dan eigenlijk een stap in hun eigen toekomst nemen. Zielig om daar een website over te beginnen. De overheid wordt als een melkkoe weergegeven de echte melkers en geldtrekkers zien hun inkomsten dalen en beginnen uit puur zelfbelang een website tegen een minister die veel en veel beter verdient.
Yep, lekker consequent. Net nog een leuke discussie bij Nova. De gemiddelde automobilist staat dit jaar 17% langer in de file. Maar nee, dat gaan we niet oplossen, we gaan het allemaal duurder maken onder het mom van het mileu. Vuile hufters.
@Ejay: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/18/wouter-bos-krijgt-de-bovag-op-zijn-nek
@Johan: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
@ Woody, 3 miljard meer uitgeven is in mijn ogen toch een beetje veel van het goede…
Hoezo ze geven niet teveel uit…. ze gaan met die 500miljoen achterstands wijken opknappen ipv nieuwe snelwegen aanleggen en het filé probleem oplossen. Om nog maar te zwijgen over hoe ze de nederlandse luchtvaart industrie failliet maken!
Misschien toch eens heel serieus gaan nadenken over het halen van een motor rijbewijs. Files zijn wat makkelijker te trotseren, geen gezeik over uitstoot (voor zover ik weet!), lage wegenbelasting. Maar gelukkig is dit allemaal tijdelijk, want volgend jaar gaat de koopkracht er wel op vooruit (zeggen ze, net zoals dat kwartje van Kok, etc.)
ik weet het zeker! ik ga in duitsland wonen!
of belgie… naja… blijf erbij dat er geen mooier nummerbord is dan een duits nummerbord! staat op alle auto’s beter dan een nederlands. en bij een belgisch weet je al dat je moet oppasse (sorry voor de belgen onder ons)
Dan vertrek ik wel naar Belgie!
Zo! Daar ben ik eindelijk heren! Sorry dat ik zo laat ben. Komt door mijn vrijwilligersbaantje. Één dag in het jaar neem ik namelijk een oudje voor een dag op sleeptouw. Heb je die tuthola al de hele dag overal meegenomen, beetje Den Haag bekijken, beetje mensen kijken en begroeten. En wat vraagt ze dan aan het einde van zo´n dag? Of ik een doekje over de gouden koets kan halen en de paarden eten kan geven. Die t…!
Maargoed, heb ik vandaag nog wat gemist?
O, kijk! “Diesel wordt 4 per liter duurder”
Diesel wordt 4 appels per liter duurder……
Kijk, ik ben tegenwoordig in de fortuinlijke situatie dat die paar procenten dat alles duurder wordt mij niet of nauwlijks iets doet. En wil de beredenering van het kabinet heus wel volgen.
Als dit inderdaad op langere termijn problemen voorkomt dan ben ik er helemaal voor. Als ik hoor dat bijv. schoolboeken volgend jaar gratis worden, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik kan heel goed begrijpen dat dat een aanslag op een huishoudbudget kan zijn.
Al met al ben ook ik niet blind voor de kromme dingen die zich in de samenleving voordoen. Maar ik denk altijd maar zo, ookal zeiken we en klagen we, feit blijft dat zoveel andere mensen het véél erger hebben getroffen.
“maar Rick de belasting op bier gaat omhoog!”
WAT?! Wel die g********** k** regering! Afzetten die hap!
WAT!? 7,2% stijging per jaar op motorrijtuigenbelasting? Hij begint een beetje boel buitensporig te worden… dan is een auto voor de minder verdienende Nederlander bijna niet meer te betalen over enkele jaren… belachelijk!
Ik wil iets schoppen… Ik word er strontziek van dat we steeds de lul zijn. Want dat zijn we. Autorijden is in Nederland al zoveel duurder dan in alle omringende landen, en schijnbaar hecht de nederlandse overheid er waarde aan om dat ook voor een zeer lange tijd te blijven. Nederland verzuipt in z’n eigen regels. Iedereen ziet het, iedereen weet het, maar op een of andere manier blijft de overheid, diegenen die ons zouden moeten vertegenwoordigen, in hetzelfde rondje rennen.
Ik weet wel hoe we aan deze overheid komen moet ik je zeggen, we hebben zodanig veel ambtenaren dat ze bij de verkiezingen de meerderheid vormen en dus steeds hetzelfde kluitje mensen, die vooral voor eigen belang die blauw lederen stoelen die wij als volk financieren naar hun zakkenvullende achterste zetten, als vertegenwoordigers hebben. Ik wil iets schoppen want ik voel me machteloos…
Ik snap er echt geen zak van. Neem nou die kilometerheffing. Volgens mij hebben wij die al in de vorm van brandstofaccijns. Meer kilometer –> meer brandstof –> meer belasting. En auto’s die niet zuinig zijn betalen meer. Dat is dan ook gerelegd. En die accijns is al de max, dus zijn we klaar zou je zeggen. Maar nee, hup een maar miljard investeren voor een nieuw heffingsmechanisme in plaats van wegen.
En regering, krijgen wij er nog wat voor terug? Zeker wel: files!
Maar ja, files zijn een stuk comfortabler als je een auto met chauffeur hebt, dan heb je ook geen bijtelling, want je hebt er prive niet de beschikking over.
Ok, dat is het, ik word minister: legaal burger uitzuigen.
@ Johan
Troep in die accu’s???
Die zit ook in je mobiele telefoon dus gooi maar weg die troep.
Motorkap open en accu eruit en dan pas starten…lukt je dat want ’t is troep he weet je nog.
Doe ’s ff serieus ipv in ’t wild te roepen zonder na te denken…je kan voorlopig nog niet zonder accu’s!
De productie van een hybride auto is veel vervuilender dan van een normale, de vervuiling van de productie van een hybdride auto weegt pas op tegen de vervuiling van een normale auto na 12 jaar gebruik, dus wat scheelt het dan eigenlijk nog……..juist niet? Dat het kabinet deze trucs uithaald met de burger roepen we over ons zelf af Nederlanders zijn slap en laten zichzelf tot speelpop van de politiek maken. Nooit wordt er harde actie ondernomen altijd een halfbakken slap antwoord. Nederland het land van betutteling en belastingen, Spee, Bos en nog wat van die andere enge lieden. Het begint hier bij op communisme te lijken, regels controle tot ziekelijke mate, bah. Vooral lekker links stemmen dan krijg je dit geitewollensokken gedoe.
Wij betalen met zijn allen mee aan allerlei, regelingen voor “zielige” mensen en omdat zij zielig zijn en wij niet want wij werken iedere dag voor onze lol hard van acht tot zeven worden wij hard aangepakt, want dan mag je meer betalen aan alles je auto, je belastingen enzovoorts(allemaal zo krom dat krijgt Wouter niet eens recht gepraat) , dus beter niks doen en thuis zitten dan krijg je geld en hoef je nooit te werken. Heerlijk lang leven het kabinet en haar “sociale”gedachten.
@vlabakje. smart cdi komt op 88 gram geloof ik. Die krijgt dan die lagere MRB. Maar volgens hij heeft die geen dicht roetfilter dus zal er nog een fijnstofheffing opkomen. Dus ze komen je dan tegemoet, maar ook weer niet, zucht.
Dat LPG duurder wordt: inflatie is 1, en “LPG autos zijn vuiler dan moderne benzineautos’ is nr 2. Serieus, dat zegt het kabinet!!!
Oh gelukkig, k zie dat er geen scheef beeld hier ontstaat tussen links en rechts. Nee, het beeld is wel duidelijk. Het is de schuld van LINKS!
……….maar natuurlijk kuddevolk………
Auto’s duurder maken door berekeningen van fijnstof/co2 uitstoot??Welke debiel had dit nou verzonnen??Straks verzinnen ze elke etenswaar die je koopt,berekenen ze de calorieen daarvan en de uitstoot die uit je broek blaast een heffing!!! ZO NAAIEN ZE ONS OOK WEER VOOR PAAR MILJARD! WAS IK MAAR EEN DUITSER OF EEN BELG……..Ze denken BPM=weg eindelijk gezeik van jullie af! We zijn ze weer te slim af 10x andere heffingen erbij Hahaha stommelingen die autobezitters zeggen ze dan in Den Haag.
@ Klaas: leaserijder zeker? Mijn auto is 10 jaar oud. Motorrevisie? Rot op, nergens voor nodig, hij doet het prima. Niet iedereen kan op kosten van de zaak de nieuwste auto’s uitzoeken, weet je. En maar zeiken over bijtellling. Koop dan prive een auto als dat blijkbaar zoveel beter is.
Lang leve Belgie! Blij dat ik uit Nederland vertrokken ben. Wat een mobiele bekrompenheid.
@ Sir Smokalot
“Diesel wordt 4 per liter duurder”
4 wat? :)
4 gulden?
4 kwartjes van Kok? :)
wat ik een giga probleem is dat de bpm met 5% afneemt de waarde van je huidige vourtuigen dondert dan onderuit en als je dan goedkoper auto’s kan kopen maar nee want de motorrijtuigenbelasting neemt elk jaar 7,2% toe dus het word alleen maar duurder.
En dan weer leuke toch al dure auto’s nog duurder maken. Moet niet gekker worden hor. Laten we aub hopen dat er snel weer nieuwe verkiezingen zijn.
Ik vind iets zo vreemd,… is co2-uitstoot van een diesel schadelijker dan co2-uitstoot van een Benzine? Waardom dit verschil? De Polo TDI Bluemotion die aan de beste normering voldoet kan dan geen eens gereden worden. Dus eigenlijk helemaal geen één Diesel, zover ik weet. Wat een onrealistische bullshit.
Heb ik ff mazzel, de Honda Civic Hybrid stoot 109 gram CO2 uit, precies 1 gram onder de grens voor de bijtellingskorting. Dan cruise ik straks lekker met verwarmde voorstoelen, climate control etc. door het land, of dat nou zo goed voor het milieu is……
Tja ik zag echt gister ook weer met lede ogen aan. Ik denk dan ook bij mijzelf, wees niet zo hypocriet en zeg gewoon dat je als regering meer geld wilt vangen van de automobilist maar doe dit niet onder het motto ‘Rijden ontmoedigen’.
Les 1 economie:
Benzine is een inelastisch goed, dwz prijsstijgingen beinvloeden de consumptie met minder dan 1%, hallo, ligt het aan mij of ben jij ongelooflijk dom Wouter Bos! Echt ik walg van jou meneer Bos met je linkse socialistisch houding, waar wil je naartoe, naar een volledig communistisch land?!
De volgende is helemaal erg:
“Ja omdat de topinkomens te hoog zijn willen wij elke euro die boven de 185.000 verdient wordt per jaar gaan belasten met 60% (huidige tarief 52%).” Zo raak je alle topmensen kwijt en gaan bedrijven hoofdkantoren vestigen in het buitenland. Oftewel dan gaan al deze mensen weg die ten eerste veel belasting opbrengen en die ten tweede erg veel consumeren. Schiet jezelf nog even harder in je eigen voet ‘ofzo’.
Dan als klap op de vuurpijl nog de ‘vliegtax’. Low budget maatschappijen hadden al van te voren laten weten dat als dit plan door zou gaan zij minimaal 25% van de vluchten naar vliegvelden net buiten de Nederlandse grenzen zouden verplaatsen. Wat doet de leek dus, inderdaad, die pakt zijn auto om naar dat vliegveld toe te rijden net over de grens om daar goedkoper te vliegen. Oftewel hij pakt de auto -> VERVUILT en zorgt ervoor dat er minder geconsumeerd wordt in ons eigen land. Hallo meneer Bos, denk eens na voor je iets doet, wat voor studie heb jij gevolgd?! Zeker zo’n thuisstudie LOI om vervolgens te kunnen roepen, “ja ik heb economie gestudeerd”.
Ik hoop echt zo erg dat ik Wouter Bos eens tegen het lijf loop. Ik ga de confrontatie aan en ik zal hem zonder al te veel moeite onder tafel praten. En dat is dan de minister van Financieen. Hoe diep kunnen wij Nederlanders zakken?!
Ja ja, het grote graaien door Woutertje en consorten is nu dus echt begonnen. Uiteraard is de autobezitter mede de klos. Iedereen die op dit stelletje hypocrieten heeft gestemd… bedankt! (en de komende verkiezingen beter nadenken)
@Rick S
“60% (huidige tarief 52%). Zo raak je alle topmensen kwijt en gaan bedrijven hoofdkantoren vestigen in het buitenland.”
Aantoonbaar niet juist. Topmannen klagen al jaren over hun lage salaris en hoge belastingdruk in vergelijk met het buitenland, maar vertrekken doen ze niet.
Die vliegtax is niet meer dan terecht, vliegen is zo goed als onbelast. Geen belasting op vliegtuigbrandstof en geen BTW op vliegtickets? Dat staat in geen vergelijk met wat er aan de auto allemaal wel niet belast wordt.
@mashell
Vliegen zo goed als onbelast? Waar ben je de afgelopen jaren geweest? In ieder geval niet gevlogen. Teeeering, ik vlieg elke paar weken op en neer naar londen en de belasting die ik op een retourtje betaal is ALTIJD meer dan de ticketprijs. Voor een retourtje engeland is 80 van de 150 euro belasting, als daar nog een een bedrag opkomt wordt het helemaal belachelijk. Dit is van 16hoven trouwens.
Je krijgt al luchthavenbelasting en milieubijdrage, dus kom hier niet met die achterlijke kreten dat het allemaal onbelast is.
Ga eerst eens kijken wat de feiten zijn en kom dan nog maar wat posten.
En over de topmannen, of dat handjevol wel of niet vertrekt is niet het issue, nederland heeft al jaren last van hoog opgeleiden die het land vertrekken omdat ze hier helemaal uit worden gebuit. Dit is al bewezen, en is een probleem voor ons land.
Het enige wat er hier uiteindelijk mis is gegaan is dat de partij van de achteruitgang door de meerderheid is ingestemd. Ik snap ook niet hoe het kan, maar er is klaarblijkelijk een meerderheid van het land dat zich of in de onderste niveaus van de salarisschalen begeven, of wat mij waarschijnlijker lijkt, er zijn erg veel goed verdienende mensen die onder een ernstig waanbeeld van een socialere samenleving hun eigen centen hebben weggestemd. Dit is iedereen zijn goed recht, maar ga dan niet klagen. Je weet als je de rooie rakkers erin stemt dat je communistische praktijken krijgt, dus volgende keer beter nadenken en stemmen voor wat je Echt wil.
Het mooie is dat deze regeling auto’s met hoge uitstoot en ouderwetse techniek voortrekt.
Door dit systeem is het voordeliger geworden om een tweedehands auto te kopen (met nog oude bpm dus met een relatief lagere prijs, theoretisch) en met een beetje mazzel is hij nog stukken lichter ook, aangezien nieuwe auto’s enkel zwaarder worden.
Ik heb een peugeot 205 gti uit 93, welke officieel een kat moet hebben en een uitstoot van max 0,5% CO mag. Nou heb ik er een oudere motor ingehangen (160pk 1.9 16v uit 88) en omdat ik de lambda regeling heb weggehaald mag ik ineens 3,0% CO, waarmee de kat er dus onderuit kan.
Verder is een 205 ook nog eens zo licht dat ik 60 euro per 3 maanden wegenbelasting betaal. Ik geloof niet dat ik die paar % stijging ga merken.
Ik denk dat mijn auto een veelvoud uitstoot van welke SUV dan ook, en deze nieuwe regelingen raken mij absoluut niet.
Voor veel mensen wordt het zo aantrekkelijker om bijvoorbeeld tweedehands een vorige generatie auto te kopen, en die is nou juist milieuonvriendelijk.
Ipv files aanpakken mogen ze me ook betalen (lees: mijn lasten verminderen) … mag wel een leuk bedrag zijn per uur natuurlijk!
Verder heeft Maerten helemaal gelijk: nieuwe auto’s goedkoper maken zou beter zijn.
Rutte zou zeggen:
“Dit is de druppel die de emmer doet overlopen”
Nu maar hopen dat er nu ook echt eens wat gaat gebeuren ACTIE ACTIE !! ;)
Schitterrend al die overtrokken reacties. En we hebben het hier nog over maatregelen die beperkent bedoeld zijn. Ga volgende verkiezingen zeker weer op Jan Mao stemmen, misschien komt er dan een echte linkse bak. Dat word pas genieten met al die reacties die dan loskomen…
Waarom zijn alle politichis zo begaan met de burger voordat zij in het kabinet komen, zitten ze daar eenmaal weten zij nieteens meer van het bestaan van de burger totdat er weer verkiezingen komen dan weten zij het weer dat zij afhankelijk zijn van die zelfde burger maar er vooropkomen ho’maar.
1) Milieu, Milieu, Milieu. ALLES wordt daar werkelijk opgegooid terwijl helemaal niet bewezen is dat de ozon laag verdwijnt door het milieu… Geleerden zijn het hierover nog steed oneens en onze heren in den-haag hebben dit klaarblijkelijk allemaal al bewezen want zij zeggen dat ze het doen omwille van het milieu. Meneer Bos; en een ieder die op hem gestemt heeft; BEWIJS nou eerst eens en kom dan met maatregelen.. Ik zeg overtuig de regering er nou eens van dat KERNENERGIE gestimuleerd moet worden. Ja voor de opslag na zoveel jaar moeten misschien nog betere oplossingen gevonden worden maar die manier van energie winning scheelt al meer in co2 uitstoot dan alle auto’s bij elkaar.. Ook zou ik eens willen zien dat men eerst eens naar de landen(via het europeesche parlement) iets laat doen aan het milieu.. Ik weet niet of jullie wel eens in een voormalig oost europeesche land geweest zijn maar ik heb nog nooit zoveel oude auto’s bij elkaaar gezien..
@andere Mark
Dat heb ik ook jaren gedaan, werken in London en wekelijks heel weer gevlogen dus ik zou niet meer weten hoe vaak ik afgelopen jaren gevlogen heb.
Ja, er is luchthavenbelasting (en die is volstrekt belachelijk) maar er is geen BTW op vliegtickets (terwijl BTW notabene de belasting op alles is) en zitten er geen accijns op kerosie wat wel heel erg oneerlijk is tov de automobilist.
En wie krijgen ze uit de auto de werknemers die net rond kunnen komen maar al die bestuurders en andere rijken lachen zich toch dood om dat “”beetje”” wat ze meer moeten betalen.
Het bedrijf waar ik werk is verhuist naar een andere stad 40 km verderop nu heb ik 2 opties stoppen en 20 jaar arbeidsverleden weggooien en opnieuw beginnen wat ook niet makkelijk is of slikken wat ze nu weer bedacht hebben.
Ik heb er maar een gedachte over wij nederlanders zijn het domste volk wat er is we slikken alles maar, plat gooien dit land dat zal ze leren
Huh? Moest NL de motorrijtuigenbelasting van de EU niet af gaan bouwen, net als de BPM? :?
BPM wordt afgebouwd en de MRB gaat omhoog (zolang die er nog is, namelijk tot ie samen met BPM verdwijnt voor rekeningrijden).
en me m5 duurde al nog zo lang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
@Trevor :D Jezus jij hebt echt geen idee waar je het over hebt. De ozon discussie is 20 jaar oud en heeft niks en die afbraak daarvan kwam door CFS in spuitbussen. Ironisch dat jij het over hebt dat alles op “millieu” gegooid wordt terwijl je zelf diegene die dit doet; “de ozon laag verdwijnt door millieu” is een inhoudloze zin en volstrekt onmogelijk en ook nooit geopperd door wetenschappers. Verder zijn wetenschappers het allang eens over die ozon laag alsook broeikaseffect. Wat betreft de ozonlaag was er in 2005 nog een bericht dat na 15 jaar de uv straling eindelijk onder schadelijk niveau was omdat de ozonlaag hersteld was door het uitbannen van CFS. Ik ben opzich ook wel voor kernenergie maar alleen in EU context of nog liever in globale context. Het is natuurlijk belachelijk om kernenergie in een van de dichtsbevolkte landen ter wereld te doen terwijl we nog zoveel plekken hebben die leeg zijn (Scandinavie). Verder wie kan garanderen dat de nucleare afval opslag over honderden jaren nog veilig is? We weten niets over de situatie dan. Als je geen idee hebt waar je het over hebt wil je dan aub je bek houden? Alvast bedankt.
We kunnen met z’n allen nog jaren lang gaan lopen klagen over de files en de drukte op de wegen. Het wordt de komende 10-20 jaar echter niet beter, maar slechter! De kosten van het autorijden gaan alleen maar omhoog etc.
Het wordt er echt niet leuker op in autorijdend nederland.
Daarom heb ik er voor gekozen thuis te gaan werken voor mijzelf. Het bevalt prima en verdient goed. Ik ben eigen baas en verkoop een pakket aan bedrijven waardoor ze veel kunnen bezuinigen op transportkosten en reistijd.
Geniaal!!
Nav de reactie van Tjeu van 18 september wil ik zeggen dat ik zijn mening KOMPLEET steun.
Daarom ben ik ook naar Belgie verhuisd.Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die het koningshuis verheerlijken terwijl zij de gewone burger als een ordinaire boer aanzien.Pff, ze hebben een paar 100 jaar geleden zelfs via een coupe de Troon bestegen , officieel hebben ze NIETS met het de nazaten de maken.
Daar komt ook nog bij dat onze zo geliefde MAxima tig keer met het VLIEGTUIG naar Argentinie gaat, wat heel veel verontreiniging en geld kost, maar ja who cares, het koningshuis hoeft t toch niet te betalen.
Laat dit de burger maar doen, die wordt toch al uitgemolken met het vervoer.
En inderdaad, die stelltje hypocrieten, zoals WOUTER BOS en HARRY POTTER, die het hardste schreeuwen om verhoging vd taxen en uitstoten, pff heb je gezien wat voor Limousines die rijden, wat een hufters zeg.
Ik ben blij dat ik naar Belgie ben verhuisd, niet voor de bevolking maar wel voor het financieel leefbaar klimaar waar je nog enigszins een redelijke oude dag kan opbouwen van je spaarcenten, die ze anders in nederland allang van je afgepikt hebben.
1. Accijnsstijging: Was al behandeld? Daar kun je nooit genoeg over zeggen. Waar blijft m’n ‘kwartje van Kok’?? Heb ik net een dieseltje MET roetfilter gekocht wordt ik weer gestraft met een hogere accijns!
2. Afbouw BPM: Wordt al jaren over gebabbeld: Eerst zien dan geloven. Remember: Het is een PvdA-er (voor de jongeren: dat was Kok ook) die het financiële beleid voor een te groot deel bepaald. Bovendien: 5% per jaar => het duurt dus nog 20 jaar voor we van deze pluktax af zijn.
3. 5 mg fijnstof: Onbewezen bullshit om de automobilist weer fijn te plukken!
4. Tegenstrijdig. Eerst beweren dat diesel slechter is voor het milieu en dan toch de norm lager leggen?
5. Gaan we toch weer massaal met eigen auto’s rijden. Kun je tenminste lekker zelf kiezen waar je in gezien wilt worden. Ook prima voor de tweedehands markt.
6. Heeft er ooit al iemand naar zo’n label gekeken? Ik niet. Zou ook niet weten wat voor label er bij m’n auto hoort. Interesseert me ook niet echt. Wat maakt het uit? Als-ie leeg is moet-ie toch weer vol, anders moet ik gaan lopen.
Nogmaals: Het totale energieverbruik van een Hummer H2 is over z’n gehele levensduur lager als dat van een Prius, dus waar hebben we het in de vrede over????
Eén ding is duidelijk: Gij zult geplukt worden is het PvdA-devies nog steeds!!
kan iemand mij vertellen hoeveel bomen ik moet planten voor een milieukorting van mijn leaseauto
koop wel weer paard en wagen
Verlaging van de BPM op nieuwe auto’s over de rug van eigenaars van bestaande auto’s die al het hogere BPM tarief hebben voldaan d.m.v. verhoging van de MRB. Schandalig