Heeft Willy toch mooi even voor elkaar gebokst.
Deze derde dinsdag in september staat niet louter in het teken van het beste spel ooit, of dat nieuwe nummer van De Jeugd. Nee, het is uiteraard ook de dag van de eerste Troonrede van Koning Willem. En uit de daaropvolgende begroting die het ministerie van Infrastructuur vandaag naar buiten bracht blijkt dat minister Melanie Schultz volgend jaar 2,8 miljard euro aan asfalt wil uitgeven. Goede zaak, want extra asfalt helpt in de strijd tegen de bijna uitgestorven files. Het geld wordt onder meer gepompt in wegprojecten als de Blankenburgtunnel bij Rotterdam, de ring Utrecht en de verlengde A15.
Belangrijker is de bijtellingsregeling. Het was de grote vraag of er voor auto’s met minder dan 50 gram CO2 een uitzondering kwam. Die profiteren nu nog van 0% bijtelling, maar zouden volgens de eerder aangekondigde wijzigingen gewoon naar het 7%-tarief gaan. Welnu, in de miljoenennota staat exact NIKS over een bijtellingssplitsing, maar volgens staatssecretaris Frans Weekers van Financiën zal de bijtelling op volledig elektrische auto’s vanaf 1 januari 2014 van 7 naar 4% worden verlaagd. Dit tarief geldt dus niet voor plug-in hybrids die maximaal 49 gram CO2 uitstoten. Dit blijkt uit een brief die naar de Kamer is verstuurd, zo meldt BNR.
Dit betekend dat we vanaf 1 januari de volgende tarieven kennen:
Bijtelling, leuker kunnen we het niet maker, overzichtelijker voor de bloedende autobranche ook niet.
autogedrocht zegt
-edit: check!
Mooi dat de A15 verlengd word! Het zou tijd worden… nu alleen nog graag zonder tol en aansluiting direct op A18…
sjamp zegt
@autogedrocht: Goed zo! en met een tunnel en niet met een brug.
Zo zonde van die treintunnel van de betuwe lijn, onder ’t water + natuurgebied door, als je er vervolgens een snelweg dwars doorheen knalt.
autogedrocht zegt
@sjamp: Ja, gek is dat hé. Iedereen zag het aankomen dat op termijn de A15 er wel zou komen en dat bij de aanleg van de betuwetunnel er een extra brede tunnel moest komen vanwege de komende snelweg.
Toch word er anders besloten…
azenomei zegt
@autogedrocht: Laat ze de A6 eens verbreden. En die pleurisbrug op de A1 bij muiden eens vast gooien. Klootviolen met die zeiljachten die tijdens de spits er zo nodig door moeten.
Kvgorp zegt
we worden gewoon als melkkoe gebruikt.
johannes79 zegt
@Kvgorp: drama koningin!
melkkoe zegt
@Kvgorp: je meent het
razzie zegt
Lekker boeien. Ik heb GTA.
imba zegt
@razzie: Proficiat met je 5-30fps… Als je wat slimmer was geweest had je wel gewacht tot die uitkomt voor de ps4.
Jochempie zegt
@imba: Niet zo denigrerend!
imba zegt
@Jochempie: Die 5 tientjes gaan zo lekker door de wc, niet?
JamesBond007 zegt
@imba: ajo Opa, de anti depresiva medicijnen niet op voorraad bij de apotheek? GTA jonguhh!
imba zegt
@JamesBond007: Als je weet dat GTA5 feitelijk ruk draait op de ps3, en hem toch haalt terwijl je ook even kunt wachten op de ps4, ben je gewoon dom bezig. Of je hebt het geduld van een kleuter.
Btw, Daniel Craig zuigt trouwens ;)
JamesBond007 zegt
@imba: oh we gaan nog ff irrelevant doen. Ah joh, misschien krijg je morgen wel je eten op tijd in het bejaardencentrum
tr81passat zegt
@imba: Ik denk toch echt dat hij voordeliger uit is dan jij, wie is er nou dom bezig :).
imba zegt
@tr81passat: Blijkbaar jij… want jij begrijpt het niet helemaal. Het gaat erom dat je optimaal van een spel kunt genieten. Een ruk frame rate is een hinderlijke en ongewenste factor.
Yeelen zegt
@imba: Als men 5 jaar in een spel steekt om het volledig te optimaliseren voor de consoles waar het voor is gemaakt draait het niet ruk. Ik schat dat het op ongeveer 30fps gemiddeld draait bij mij op PS3. Ik ben ook een PC-gamer, maar ik klaag niet over de kwaliteit of de framerates die ze hebben bereikt op die oude hardware.
nibor zegt
@imba: of nog even wachten op de pc versie…
Geduld… :-)
henkspank zegt
@imba: No one cares! GTA 5!
maurits123 zegt
Tja…
desjonnies zegt
1971 : The Who – We won’t get fooled again ( tune van CSI Miami)
2013 : The DutchDrivers – we still get f**ked
911GT2 zegt
Kap gewoon met die bijtellingsonzin en zet alles gewoon op 25%. Evenals de wegenbelasting, Ik zeg alles belasten, oldtimers, ‘groene’ ecogebakjes, elektrisch gewoon alles belasten en de brandstofaccijns wat omlaag. Dan worden de zakelijke kilometers betaalbaarder en kan zakelijk Nederland zich eens gaan richten op groeien ipv zich bezig houden met belastingontduiking via MIA, KIA, VAMIL etc etc Het wegslopen van dergelijke regelingen zorgt voor een vermindering van regeldruk en ambtenaren apparaat. Indirect blijft er dus meer geld over bij het bedrijfsleven en de overheid.
Dan kunnen prijzen van producten en belastingdruk ook omlaag en wint de consument uiteindelijk.
mbfanatic zegt
Dus een V60 Hybrid met 49 gram gaat 4% kosten? Of snap ik m niet…
colorblind zegt
@mbfanatic nee alleen volledige elektrische auto’s! Gelukkig komt onze V60 in 2013
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@colorblind: nee, alleen EV’s en dus geen hybrides. Vind ik wel zo eerlijk. Kunnen die knuppels die toch gewoon 99% op benzine rijden met hun hybride gewoon netjes betalen…
patrickww zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Haha inderdaad
OverSoft zegt
@colorblind: In 2014 betaal je gewoon 7% bijtelling op je 2013 V60 hoor…
flippert zegt
@OverSoft: nee kluns, een in 2013 geleverde V60 phiv houdt 60 maanden nul procent bijtelling!
rijbewijzer zegt
@flippert:
Klopt :) M’n baas z’n V60 is ook onderweg, staat in 2013 nog op kenteken..
– 0% bijtelling 60 maanden vast
– Eerste 2 jaar sowieso geen wegenbelasting
– Subsidies voor het leven; KIA, MIA, VAMIL
– Besparing op brandstof
Bijna 300 pk onder de rechtervoet jonguh, voor uiteindelijk zo’n 25% van de nieuwprijs, je bent een absolute dief van je eigen portemonnee als je dit niet zou doen ;)