De kersverse eigenaar van Circuit Park Zandvoort zou het wel weten.
In een interview met de Telegraaf (blendle of premium abo vereist) doet Prins Bernhard jr. een boekje open over zijn ambities met betrekking tot de verse aankoop van het enige échte autosportcircuit dat ons land rijk is. Van Oranje wil liefst elke dag wisselende evenementen laten plaatsvinden, waarbij ook moet worden gedacht aan wandel- en fietsevenementen. Jippie.
Door naar de zaken waar u waarschijnlijk wél voor klikte. De aankoop van het circuit kostte naar verluidt zo’n 10 miljoen euro, waarbij wel de aantekening moet worden geplaatst dat CPZ financieel aardig gezond is. Bovendien staan ook dit jaar de DTM, de Max Verstappen-dagen en niet te vergeten de Historische Grand Prix op het program. Geen kleine evenementjes dus.
Hoe het met de Formule 1 zit? Bernhard geeft zelf aan dat dat de ultieme droom blijft. Een beetje kenner weet dan waarschijnlijk genoeg, zeker als je de dramatische toegangswegen van en naar het circuit in ogenschouw neemt. En dan nemen we de staat van het ciruit zelf nog niet eens mee. Aan de andere kant zal Van Oranje bij meer dan genoeg interessante diner-clubjes aanschuiven en daar zit het grote geld. Met andere woorden: wij dromen vrolijk met ‘m mee.
Edge zegt
Volstrekt onrealistisch, maar ik hoop dat hij eventueel met de hulp van wat rijke vriendjes mij het tegendeel kan bewijzen. Als het hem lukt, ben ik een van de eersten die een ticket gaat kopen!
87sandyd zegt
@Edge: hij zegt toch ook: het blijft een droom….
Dat zal het dus ook altijd blijven.
Niet alleen logistiek gezien een drama. Alles is daar zo verouderd…..
deora zegt
De toegangswegen zijn voor mij een reden om niet te vaak naar Zandvoort te gaan. Wat dat betreft is Assen logistiek gezien beter.
sracert zegt
@deora: klopt Zandvoort is alleen toegankelijk via de Noordzee! Met de veredelde fietspaden kom je er niet.
toniominestrone zegt
@deora: Ben bij bijna alle races in het seizoen op Zandvoort aanwezig en sta zelden echt in de file, of het moet gelijk vallen met een warme stranddag, en die zijn er tegenwoordig niet zo veel meer.
ghost zegt
@toniominestrone: de aarde warmt wel op natuurlijk dus juich niet te vroeg.
sracert zegt
Dat wordt luiers verschonen!
toniominestrone zegt
Formule 1, nee. Maar er zijn nog zat interessante race klassen naar Zandvoort te halen, ik heb wel vertrouwen in Bernard en consorten , de man is een echte liefhebber
sracert zegt
@toniominestrone: Welke dan?, vind geen enkele race klasse de moeite meer waard. Dodelijk saai is de racerij geworden een soort van Catwalk met wat modellen en bling bling mensen.
Geen herrie meer opgeblazen motoren en echte kerels die rijden.
Gelukkig gaan ze op 2 wielen nog wel ouderwets hard!. Superbike en de GP, daar gebeurt nog eens wat moois.
toniominestrone zegt
Gt3, historische race klassen, euro boss, ADAC GT, endurance races maar ik kan ook genieten van een vol veld met e 30-jes.
hoonigan247 zegt
@sracert: WEC ??? F***ng spannend en actie ?
toniominestrone zegt
-edit: rustig maar, komt allemaal goed-
Dutchdriftking zegt
Ik hoop het zo! Al is het alleen maar om die belachelijke bewoners van Zandvoort te pesten. Hopelijk maken de auto’s tegen die tijd weer wat kabaal.
Tonnie zegt
F1 op een nog echt ouderwets gevaarlijk circuit, dat zou mooi zijn! Maar tegen de tijd dat de f1 hier weer komt zal het hele circuit verbouwd zijn… Dan hebben ze het met de motorsport in assen een stuk beter geregeld! Wat een evenementen met de superbikes en motoGP altijd!
Author zegt
Ik weet niet of je je het oude Assen nog kunt herinneren maar daar is (dankzij de MotoGP) bar weinig meer van over.
remcott zegt
@MauritsH: Eens maar als het circuit nog 6 kilometer en 52 meter was dan was het maar de vraag of de MotoGP er nog was.
Author zegt
@remcott: Daar heb je absoluut een punt!
vtechlover zegt
Als f1 er echt zou komen, sta ik vooraan om kaartjes te kopen!
fit4fun zegt
Koningshuis zou zich beter niet inlaten met het door en door verrotte en corrupte F1 circus….komt vooral gedonder van. En terminaal saai om naar te kijken dus sowieso zinloos om het middels veel smeergeld naar Nederland te halen
lekbak zegt
@fit4fun: ik raad je aan om je eens verder in te lezen over deze meneer en zijn relatie met het koningshuis. Ik kan je alvast verklappen dat jij er nu behoorlijk naast zit.
marieke zegt
Hij had beter op de maasvlakte een circuit gebouwd. Meteen goed doen.
HZW zegt
@jmdekort: CP Zandvoort heeft historie dat is 10x meer waard.
escort77 zegt
@HZW: Tegenwoordig (helaas) niet meer.
marieke zegt
@HZW: cpz heeft zeker historische waarde. Maar de locatie is niet meer geschikt. Lay Out van het circuit trouwens ook niet qua uitloopstroken etcetera. Bos uit, scheivlak en zelfs hugenholtz zijn grandioze bochten hoor, heb ze duizenden keren volgas genomen maar de discussie is F1 op Zandvoort en dan zeg ik bouw iets meteen goeds.
HZW zegt
Ik zie de Formule 1 wel terug komen op CP Zandvoort en gewoon om de volgende simpele reden.
Als Max met de tijd 2 of drievoudig wereldkampioen is en nog steeds om het kampioenschap mee doet, heb je gewoon genoeg draagkracht om het voor elkaar te krijgen.
De baan aanpassen zal de kop niet kosten en ook een fatsoenlijke hooft tribune die 7x zo lang als nu is zou niet het probleem moeten zijn.
Je moet dan wel gaan zorgen dat de lege ruimte onder/achter die tribune gebruikt gaat worden in de vorm van eet, drink, enzovoort, gelegenheden.
Deze tribune verdient zich dan vanzelf terug, door veel meer toegangs kaarten en de huur van alle ruimtes onder de tribune.
De Hugenholtz bocht moet ingekort worden en een baan verkanteling (kom) krijgen zodat hij een beetje een “Slingshot” effect creëert de Hunserug op.
De Hans Erst bocht (ik vind dat de meest verschrikkelijke bocht op Zandvoort) moet gewoon veel sneller met een verbreed baan deel voor uitrem acties.
Zandvoort heeft zo veel potenties, maar dan moeten de neuzen wel allemaal de zelfde kant op.
Gemeente Zandvoort moet in gaan zien wat een mooi circuit up to date kan betekenen, de hele stad kan er van mee profiteren als er meerdere grote internationale race weekenden zijn.
Nog maals mijn idee. (p.s. kan iemand dit mailen naar Bernard jr. LOL
http://40.media.tumblr.com/75eada0e55d26691995400b0990bead7/tumblr_o2hh4n6iQ81rn9xfdo1_r1_1280.jpg
escort77 zegt
@HZW: Leuk verhaal en kaartje, maar er ontbreken toegangswegen en parkeerplaatsen.
toms zegt
@HZW: Leuke plannen, alleen mis je nog een bak zitplaatsen, inderdaad de toegangswegen, een aantal parkeerplaatsen. De paddock club, plek voor de vrachtwagens en motorhomes. Dit jaar achter de schermen gekeken bij Spa, niet te geloven wat een logistieke operatie dat eigenlijk is. Het circuit heeft ten tijde van een GP notabene een aparte afslag op de snelweg voor de parkeerplaatsen vooraan.
Dat is in Zandvoort lastig, dan wel niet te realiseren.
Daarbij hebben we het dan nog niet eens over de financiering gehad, een GP hosten kost een flinke bak stuivers..
fmgarcia zegt
@HZW: Leuk geschreven en mooi gecreëer ! Wat zullen ze ong rijden qua tijden met de huidige machines? Denk dat je net over de minuut zal zitten.
burgerbak zegt
Zou leuk zijn! Maar Bernard is geen eindbaas zoals er eindbazen in Dubai of Saudi Arabië zijn dus het zal hem niet lukken hier..
HZW zegt
Ik ben nog steeds bezig met het kaartje van een complete restyle van CP Zandvoort, dit was even een snel voorbeeldje. :wink:
Ik denk dat CPZ wel een restyle kan gebruiken om de baan weer een nieuwe uitdaging te doen krijgen.
Na de laatste aanpassing decennia’s terug kan de baan layout wel weer een nieuwe impuls krijgen.
Zo werk ik nu aan een flyover voor het circuit ala Suzuka.
Mika_Hakkinen zegt
Ja.. en ik neuk morgen een zweedse tweeling.. Never nooit niet meer..
kle500 zegt
Cpz zit ongeveer in een Nationaal Park en tegen het dorp aan, dus naast infrastructuur is voor geluid(soverlast) een van de grote problemen die een evt. Succesvolle exploitatie in de weg staan..
meridian zegt
Misschien heb ik het niet gelezen maar kan iemand mij vertellen hoe die prins Prins Bernhard jr aan het geld is gekomen om mede-eigenaar te worden van het circuit?
w0o0dy zegt
@mauritsh: “het enige échte autosportcircuit dat ons land rijk is.” mag ik vragen waarom Assen niet telt?
Iedere keer weer onder de indruk van de locatie, de voorzieningen zijn prima en het racen is vaak leuk spannend en redelijk te volgen.
Verder.. Iets meer ruimte voor amateurs die af en toe een stukje willen sturen zonder zich druk te hoeven maken over verkeersregels en snelheidslimieten. Gewoon leuke evenementen waarvoor mensen lang blijven en wat centen achter laten op dagen waarop geen top evenementen gepland kunnen worden…
Author zegt
@w0o0dy: Tuurlijk mag dat!
Ik wilde Assen absoluut niet tekort doen, maar het is (van oudsher) nu eenmaal meer een motorcircuit dan Zandvoort. Misschien heb ik het autosport-gedeelte niet genoeg benadrukt, ik heb absoluut niks tegen Assen. Al is het maar omdat Rossi er vaak goed uit de verf komt ;)
Calimero zegt
Infrastructuur. Daar valt of staat alles mee. Misschien (een deel van) het tracé van de trambaan die (ooit) gepland stond van Heemstede naar Zandvoort (https://infrastruct.wordpress.com/2011/01/16/tram-heemstede-zandvoort/) maar dan ben je er nog lang niet. het zou mooi zijn maar realistisch is het allemaal niet. Tenzij er serieus werk word gemaakt van de infrastructuur. Eerlijk gezegd zie ik eerder in Assen een GP plaatsvinden dan in Zandvoort. Sterker nog, zelf het circuit van Midland bij lelystad maakt bij wijze van spreken een grotere kans op een F1.