BMW zal de eerste autofabrikant zijn die een auto op waterstof in serie-productie zal nemen. In 2008 zullen de eerste serie-geproduceerde 7-series met H2R technologie van de band rollen. Het gaat hier aanvankelijk om enkele honderden exemplaren van de BMW 760i, welke is uitgerust met 6.0 liter V12, goed voor 285 pk en een recordsnelheid van 302,4 km/h (op waterstof dan hè). Natuurlijk zal de top worden begrensd op 250 km/h…
Twee jaar geleden ontving BMW van de Amerikaanse overheid een subsidie ter bevordering van het onderzoek op het gebied van waterstofmotoren (brandstofcel). De H2R 7-serie beschikt over een conventionele verbrandingsmotor, waarbij de waterstof (net als bij LPG) in een aparte tank is opgeslagen. De eerste waterstofauto’s “in het wild” kun je in de omgeving van München en Berlijn verwachten, omdat er bij deze steden nu al waterstoftankstations zijn.
BMW hoopt ook dat er door dit initiatief meer waterstoftankstations zullen komen. In het AD laat Diederik Reitsma van BMW Nederland dan ook weten: “We hopen met de introductie van de 7 Serie een einde te maken aan het ‘kip-ei verhaal’ rond waterstof…Zolang er nauwelijks waterstofauto’s zijn, komen er geen tankstations, en als er geen tankstations zijn, zullen er niet veel waterstofauto’s verkocht worden. Wij denken straks deze impasse te kunnen doorbreken.” (via: zibb.nl).
volvo :D zegt
hopen jullie hetzelfde als ik :D
gaat bmw er voor zorgen dat de ouderwetse verbrandingsmotor toch blijft :D
ipv die duffe electro motoren
stiggie zegt
als ze dit door zetten met die motoren dan vind ik een bmw super van plaats zoon stom electro dingentje 1 vraagje geef het nog wel een beetje een motor geluid
Wes zegt
Prachtig! Echt super dat ze dit gaan doen, en de prestaties zijn ook niet mis!
dekster zegt
mooi
maar ik zou nooit op waterstof willen rijden
tim zegt
de prestaties zijn wel degelijk mis! als ze nou (net als saab) hun motoren op alcohol(met een beetje benzine) lieten lopen….
saab haalt geloof ik met de ecopower ongeveer 30% MEER pk’s uit de motor dan met de gewone 2.0T (ik weet de cijfers niet precies meer, ik geloof dat de ECO 300pk heeft en de gewone iets van 240 ofzo).
deze 760i gaat qua prestaties keihard achteruit (de normale 760i heeft 445pk)
karlo zegt
Duffe electromotoren?! Ik ga er van uit dat volvo nog niet met een lexus RX400h gereden heeft.
Weet er iemand wat zo’n 7-reeks gaat kosten?
Ejay zegt
Saab’s variant is toch beter, dan die van BMW [uitleg-modus]Alcohol heeft een hoger octaangetal dan gewone benzine, betenend dat de klopvastheid groter is. Dit houdt dan weer in dat er bij een hogere druk pas zelfontbranding plaats vindt (pingelen), dus je kunt de squish (afstand zuiger, cilinderkop op de hoogste stand, dus zo min mogelijk afstand) nog kleiner maken. Door de hogere druk komt er meer kracht vrij wat de zuiger harder naar beneden duwt en er meer snelheid aan de krukas gegeven wordt.[/uitleg-modus] Echter de variant van BWM is schoner, omdat daar louter water geproduceerd wordt, alcohol daarentegen laat water en koolwaterstoffen over. Derhalve zijn beiden een stuk schoner dan benzine of diesel, omdat er geen roet vrijkomt en omdat er geen NOx vrijkomt.
Ejay zegt
Ben trouwens benieuwd naar het koppel- en vermogensverloop van waterstof.
milly zegt
Oh wat ben ik blij dat ze bij bmw wel nog een lekkere oudere vertrouwe verbrandingsmotor gebruiken:D, ben niet zo;n favoriet van al die elektrische tupperware
Sacha zegt
Een electromotor heeft ook voordelen hoor. Lekker veel koppel vanaf 0 toeren. En voor het uitlaatgeluid hangen we er een Bose Sound System achter :-)
luwek zegt
dat deze v12 maar 285pk heeft heeft vast te maken met de manier waarop waterstof ontbrand enzo…ze zullen er in iedergeval een reden voor hebben bij bmw:)…
luwek zegt
@leuk idee sacha;D
midi zegt
@Ejay: dat er bij de verbranding van ethanol geen NOx-en vrijkomen is onzin, veel testen wijzen uit dat er wel minder NOx-en vrijkomen in vergelijking met benzine maar ook bij een gelijke compressieverhounding. Ethanol (of methanol) heeft een lagere specifieke verbrandingswaarde (vanwege de OH-groep) dan benzine maar inderdaad een hogere zelfontbrandingstemperatuur. Daarom kan de compressieverhouding opgeschroeft worden om vermogen te winnen. Hierbij zal de druk en dus ook de piektemperatuur in de cilinder toenemen. Nu blijkt dat er bij een hogere temperatuur en druk er meer NOx-en gevormd worden.
De alcoholtechniek is niet wereldschokkend. In Brazilie reden 30 jaar geleden vrijwel alle auto’s op alcohol.
Alwood zegt
al die waterstof, nergens goed voor… plant gewoon een klein afrikaans land vol met suikerriet en verstook dat, het liefst in een lekkere v8 van zeven liter >-)
Herman zegt
Dat is nou weer BMW he! ze blijven inoveren, en als ze dit op de markt gaan zetten, dan werkt dit ook!
want zo kennen we BMW!!!!
Mark zegt
285 pk en toch 300km/u?
Mark zegt
Door het kip-ei verhaal hebben ze de introductie wel uitgesteld…zou eerst 2005/2006 worden.
Wouter zegt
Waterstof verbranden in een verbrandingsmotor heeft echter één nadeel: het is niet zo milieuvriendelijk als brandstofcellen. Tijdens het verbranden van waterstof worden, door de hoge temperaturen, NOx gevormd. Nu, het is een goede tussenstap vooraleer de wagens met brandstofcellen er zijn. Het laat toe een verdeelnet voor waterstof op te bouwen. Maar in de toekomst zullen helaas de verbrandingsmotoren zo goed als verdwijnen…
Zoef zegt
Ik geef de verbrandingsmotor nog minstens 100 jaar. en neen, niet op waterstof of alcohol of biodiesel of mestmethaan maar gewoon op…fossiele brandstoffen!
De broeikashype met haar CO2-verkettering is een waan, een hoax, een groen stokpaardje uitgevonden uit pure autohaat (en consumptiemaatschappijhaat). binnen 10 jaar zal iedereen dat inzien. De uitlaatgassen van auto`s zijn al zeer zuiver en zullen dat nog meer worden. Diesels krijgen roetfilters en als we geluk hebben wordt de fiscaliteit van diesel en benzine gelijkgetrokken en sterft de diesel een stille dood, want het is niets meer dan een product van takswetten. In ieder normaal land waar zulke brandstoftakskronkels niet bestaan, rijden de mensen gewoon met benzine.
Waterstof is een energie-opslagmedium, geen brandstof. Het heeft als voordeel dat onze geliefde verbrandingsmotoren (MET ontsteking!) blijven bestaan, maar het enige waarin ze verschillen met een benzinemotor is … het H2O dat in de plaats komt van CO2. Laat CO2 nu staan voor Compleet Ongevaarlijk – zoals hierboven aangestipt en het echte voordeel van de waterstofmotor verdampt zodra de kyotoidiotie is opgeklaard.
NOX produceert hij echter evenveel en zoals gezegd, de CO en zwavel in benzinemotor-uitlaatgas zullen in de toekomst nog fel verbeteren.
De voorraden fossiele brandstof zijn, in tegenstelling tot wat duurzaamheidsfetisjisten beweren in hun welbewuste doemprofetieen, G-I-G-A-N-T-I-S-C-H. schattingen voor enkel vloeibare fossiele brandstoffen gaan van 500 tot 700 jaar voorraad aan de huidige stijging van verbruik. Dan hebben we het nog niet over steenkool gehad, waarvan de voorraden vele malen groter zijn dan van petroleum, en waarvan dezelfde vloeibare brandstoffen kunnen worden geraffineerd.
Ach jongens toch, laat je niet opdraaien door deze moderne versie einde-van-de-wereld-roepers.
w0o0dy zegt
ik weet niet van welke planeet Zoef komt, maar ik ben benieuwd waar die schattingen van 500 to 700 jaar op gebaseerd zijn (anders dan een teveel aan opgesnoven benzine). Er zijn toch behoorlijk veel onderzoekers met een universitaire opleiding die onafhankelijk van elkaar op tientallen jaren uitkomen en niet op enkele eeuwen….
dekster zegt
mensen
laten we niet vergeten dat een belg een manier heeft gevonden om van plastic benzine en diesel te maken.(als iemand hier iets extra over vind mag ie dat altijd hier plaatsen)
+
nood breekt wet in de toekomst zullen we wel één of andere manier vinden om het proces van bladeren naar ollie etc. versneld na te bootsen
dekster zegt
@W0o0dy
moesten we 30 jaar geleden somige wetenschappers geloofd hebben zouden we nu in een ijstijd zitten
kortom alles heEFT 2 kanten
bmwliefhebber zegt
tuurlijk is het BMW die als eerste met een waterstofmotor komt, en wat doen veel van jullie moeilijk??
als de auto maar vooruit komt toch??
en dat doet ie;)
C30 CDI AMG zegt
wel logisch om gelijk met een 7-serie te beginnen?
w0o0dy zegt
als Shell afgestraft wordt omdat de schattingen van reserves naar beneden moeten worden bijgesteld dan geeft dat volgens mij aan dat de oliebranche denkt te weten hoeveel olie er op de wereld te vinden is. Dus tenzij er iemand het grootste olieveld ooit uit iets anders dan zijn duim weet te krijgen is de hoeveelheid olie bekend. Als jedie hoeveelheid afzet tegen het verbruik dan kun je keiharde cijfers neerleggen waar gen speld tussen te krijgen is. Gaan een paar figuren het dan opeens beter weten dan de experts die van die Olie leven? Dat denk ik niet. Dus de minerale olie gaat wel degelijk op…. en niet over 500 jaar pas, met het huidige verbruik.
Overigens… als je waterstof uit water kunt maken, dan kunnen we toch de stijging van de zeespiegel tegen gaan door allemaal op waterstof te gaan rijden?
dekster zegt
@bmwliefhebber
bij mijn weten is dat de philosofie van Lada rijders
dekster zegt
@W0o0dy
er ligt ook nog gas in de vorm van ijsblokken op de bodem van de oceaan
stiggie zegt
@zoef hey ik ken mensen die nog al een hoge functie hebben bij shell en ik vroeg laast is het waar dat de olie op raakt hij zegt jah als we zoals nu blijven rijden max 15 jaar maar als er beter motoren komen ook zeker niet langer dan 30 jaar
Winky zegt
Heren,
Sorry ik moet even een paar dingen recht zetten, want veel mensen weten niet helemaal precies hoe de vork in de steel zit. Allereerst: Ik loop op dit moment in het buitenland stage op het onderwerp: de verbranding van waterstof in verbrandingsmotoren, als onderdeel van mijn studie werktuigbouwkunde. Neem dus even aan dat veel van wat ik zeg klopt. Alhoewel ik natuurlijk graag tegengas krijg want dat houdt een mens scherp.
@dekster: Waarom wil je nooit op waterstof rijden? Het geluid is gelijk aan een verbrandingsmotor, sterker nog door de snelle verbranding klinkt het zelfs feller. H2 verbrandingsmotoren kunnen door de hoge vlamsnelheid van waterstof hele hoge toerentallen halen, dat moet menig autoliefhebber toch aanspreken.
@tim & @ejay: Jullie moeten geen appels met peren vergelijken.
1) Het octaangetal van waterstof ligt ook bijzonder hoog. In lean-burn (hierover zo meer) modus hebben we het over meer dan 130.
2)De term squish wordt in motorenland meestal gebruikt voor de radiale (naar het centrum toe) beweging van de gassen in de verbrandingskamer. De term die wordt gebruikt voor de afstand tussen de top van de zuiger en het cilinderkop in TDC (Top Dead Centre (hoogste stand)) is de squish clearance.
3)Vermogens verloop van een waterstof verbrandingsmotor vertoont grote gelijkenis met een gewone benzine motor. Afhankelijk van de ontwerpstrategie (hier ga ik niet verder op in, dan wordt het te technisch)
@ejay en @midi: De verbranding van waterstof kan heeeel schoon. Dit omdat waterstof nl de prettige eigenschap bezit dat het een zeer brede ontvlambaarheid heeft. Dat wil zeggen dat zelfs met een heel klein beetje waterstof in een verbrandingskamer toch al verbranding plaats kan vinden. Gevolg is dat men dus met hele arme mengsels kan werken. daardoor blijft de verbrandingstemperatuur dus uiteindelijk relatief laag omdat er in de cilinder relatief veel lucht door relatief weinig brandstof verhit wordt. Gevolg van deze ¨lage¨ temperaturen is dat er bijna geen NOx wordt gevormd. Roet wordt sowieso al bijna niet gevormd omdat er geen koolstofcomponent in waterstof zit. Het kleine (te verwaarlozen) deel van de roet komt door de verbranding van een klein beetje smeerolie.
ECHTER:::: Door deze strategie toe te passen haal je niet heel veel vermogen per liter. Dit kan gecompenseerd worden door hogere toerentallen echter maar deels. Dus zal een 6 liter motor op benzine meer vermogen kunnen halen dan een soortgelijke motor op waterstof.
@dekster & @zoef & @WOoOdy: De ¨makkelijk te winnen¨ olievoorraad is inderdaad in een aantal deccenia OP FEIT!
Er zijn grote voorraden teerzanden en andere oliebronnen waar we inderdaad nog jaren mee vooruit kunnen maar deze zijn zeer moeilijk te winnen. (Ergo duur en veel energie steken in een beetje meer energie delven…).
¨Gas in de vorm van ijsblokken¨ die liggen net naast de perpetuum mobile opgeslagen, zullen we even gaan zoeken ;-) Dit klopt ¨niet helemaal¨ dus….
@C30 CDI AMG
¨wel logisch om gelijk met een 7-serie te beginnen?¨
Ja om waterstof op te slaan heb je veel ruimte nodig en dat heeft een 7-serie wel. Plus om een beetje aansprekende vermogens aan de pers te kunnen geven een grote motor.
@dekster: plastic naar benzine en diesel…… Ik kan ook een tafel maken uit een boom en daar na jaren stukken uit zagen om lucifers te maken.
Wat ik wil zeggen. Met voldoende ENERGIE kun je met koolwaterstoffen heel veel andere zaken maken. Je moet wel kijken of het loont!!!
Als er nog vragen zijn: stel ze gerust, ik zal kijken of ik za kan beantwoorden.
MvG Jasper
dekster zegt
laat mij mijn standpunt uitleggen met een vergelijking
porsche houd zich toch ook vast aan het principe om de motor over de achteras te plaatsen en dat heeft de nieuwe 911 toc ook geen windeieren gelegd
dekster zegt
en dankzij kernfusie hebben we alle energie die we nodig gaan hebben om brandstoffen te delven
Winky zegt
Laat maar; ik ga wel weer naar Fora met technische mensen…
C30 CDI AMG zegt
haha Winky, nee ik ben blij dat je even je technische kennis wilde delen met ons. Wist niet dat het veel ruimte kost om ”water” op te slaan in een auto voor de verbranding daarvan.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat als je een markt wil waar je ‘lekker’ veel geld in kan verdienen lijkt het mij niet dat je met een 7-serie binnen komt rijden. Het meest logische lijkt mij om met de 3-serie te beginnen. Dat model is toch wel populairder dan de 7-serie. Ik bedoel, BMW moest niet voor niets na een zeer korte termijn al een facelift toepassen op de 7-serie
Maar door studenten zoals jij zal het binnekort wel mogelijk worden om waterstofmotoren kleiner te produceren.
gegroet
Winky zegt
@C30 CDI AMG Dank voor het getoonde vertrouwen.
De geplaatste opmerking was eigenlijk ook niet voor iedereen bedoelt.
Toch vrees ik, bijna alle lectuur op dit gebied gelezen te hebben dat vooral de opslagcapaciteit het probleem zal zijn. Er wordt wel onderzoek verricht, maar zowel cryogeen (vloeibaar) als hoge druk opslaan levert gewoon een kleine actieradius op.
Duz zegt
En opslag in de vorm van binding met metalen is veel te zwaar…
Om een beetje een indruk te krijgen van de benodigde opslag capaciteit, een waterstofbus zoals deze rond rijdt in Amsterdam heeft negen waterstoftanks op het tank, waarmee hij een halve dag kan rijden… De energiewaarde van waterstof is in vergelijking met diesel zo laag bij waterstof dat je al gauw 3 tot 4 keer zoveel volume nodig hebt om de zelfde actieradius te halen… daarnaast komt nog eens een keer dat je waterstof alleen in drukflessen kunt opslaan die ook weer veel plaats innemen… ik denk dat als je een 3 serie op waterstof laat rijden je naast waterstof niet veel meer mee kunt nemen… Je auto zeer zwaar wordt en je een te kleine motor tot je beschikking hebt om nog enigszins vooruit te komen… maar goed dat is mijn mening
af zegt
Eigenlijk moet men oppassen dat men met het invoeren van een waterstof-economie niet een aantal denkbeelden uit de `oude` olie-economie overzet naar de nieuwe of toekomstige situatie. Het is namelijk helemaal niet nodig (in het begin)al gelijk druk te maken over het transport en eventueel grootschalige opslag, zoals bij olie (benzine,diesel en gas). Zeker niet als je er mee begint om de auto te zien als een gesloten systeem, dus water is geen afvalprodukt maar een grondstof. Dus hergebruiken door het opnieuw toevoegen van een electrische lading. Natuuurlijk komen er nog meer dingen bijkijken zoals de verhoudingen tussen het verbruik, en het tempo of volume van de aanmaak van waterstof.
gijssy zegt
Jongens kop op ik heb zelf een auto uitgevonden die ook op stroom rijd (12v) en wat het mooiste is HET IS EEN VERBRANDINGSMOTOR MET MOOI GELUID en hij haalt de 215 kmpu ik verkoop hem aan bmw en zal binnenkort op de markt komen!!!