Officieel zal vandaag de nieuwe Audi R10 gespresenteerd worden, toch heeft onze collega van Fourtitude al wat foto’s weten te bemachtigen. De R10 is de opvolger van de R8. De Audi R8 heeft geschiedenis geschreven door zes jaar lang 61 van de 77 races waaraan de wagen heeft meegedaan te winnen (vijf keer tijdens 24 Uur van Le Mans). Dat is niet niks, we zijn dus benieuwd welke nieuwe technologie Audi zal introduceren met de komst van de R10. Aan de foto’s te zien zal dat diesel zijn…
Het officiële persbericht wordt pas in de loop van de dag verwacht. Exact om 12 uur kun je de wereldpremiere van de R10 in Parijs via Internet volgen op audi.com of audi.de/r10. Kijk voor meer images op fourtitude.com.
Update: Inmiddels is het duidelijk waar het om gaat, de Audi R10 heeft een 5.5 liter V12 TDI motor met meer dan 650pk en 1100 Nm! “This engine is the specifically most powerful diesel there is in the world and, up until now, the biggest challenge that Audi Sport has ever faced in its long history,” volgens Ulrich Baretzky, hoofd Engine Technology bij Audi Sport. “There has never been anything remotely comparable.”
w0o0dy zegt
het motorblok dat je ziet op fourtitude.com is een V12 TDI met (waarschijnlijk) twee turbo’s (per cilinderbank 1). Op een andere site kwam ik een berichtje tegen over een motor die op de testbank stond. Het blok van de R10 zou daar wel eena van afgeleid kunnen zijn. Dus daaruit zou je kunnen afleiden dat het blok 6 liter inhoud heeft en meer dan 300kw (408pk) en meer dan 996Nm koppel genereert. Het is niet zeker dat dit het blok voor de R10 is, maar het is niet erg waarschijnlijk dat audi 2 verschillende v12 tdi blokken tegelijk heeft ontworpen. Voor de racewagen zou het vermogen toch nog wel omhoog moeten, het koppel is in ieder geval wel ruim voldoende.
w0o0dy zegt
Ik zat er kennelijk een klein beetje naast met de aanname dat het een 6 liter V12 TDI twin turbo zou zijn. Mogelijk is de slag iets kleiner gemaakt door andere zuigers en zuigerstangen met als doel een hogere compressie en meer toeren (lees pk’s).
The all-new Audi R10, which was unveiled this morning in Paris, is powered by a totally new 5.5-litre, twelve-cylinder bi-turbo TDI engine, which is extremely quiet and economical.
The Le Mans Prototype, with over 650-bhp, significantly exceeds the power produced by the majority of previous Audi racing cars – including that of its victorious R8 predecessor.
w0o0dy zegt
http://www.audi.com/audi/com/en1/experience/motorsport/r10/v12_tdi_engine.html
Ruben zegt
Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden. Ik walgde al zo van die Seat Ibiza TDI Cup, nu krijgen we die walmende oliestokers ook op LeMans? Echt een door en door slechte ontwikkeling als je het mij vraagt. Het moet niet veel gekker worden of ik ben weg naar Amerika, waar men dieselmotoren nog gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: vrachtwagens en andere werkpaarden.
w0o0dy zegt
Dat vind ik een domme opmerking. Ten eerste, deze diesel krijgt 2 roetfilters en ten tweede heeft ie common rail diesel injectie. Dus walmen zal hij niet tot nauwelijks doen. Waarom is een diesel alleen geschikt voor een vrachtwagen? Diesel motoren zijn aantoonbaar efficiënter en als de geluidsproductie en het maximale toerental nog wat verder worden ontwikkeld dan zullen de diesels de benzine motoren op bijna elk vlak kunnen overtreffen. Er is wat mij betreft wel één nadeel dat moeilijk op te heffen is: theoretisch kan het toerental niet boven een bepaalde waarde komen omdat de compressie zorgt voor ontbranding en als het toerental te hoog wordt dan is de compressieslag te kort voor ontbranding.
Bram zegt
Diesels zullen benzinemotoren met gelijkaardige techniek enkel overtreffen in verbruik. Een V12 5.5 liter benzine kan makkelijk hogere pk- en koppelwaarden voorleggen dan deze TDI hier (AMG motoren bv).
ToM5 zegt
@ ruben:
Er is maar een minpunt aan dieselmotoren en dat is de hoogte van het aantal toeren dat beperkt blijft.
Met 650 pk plus is echt helemaal niks mis mee, daarbij megaveel koppel dus snellere tussenacceleratie (sneller inhalen) en bij alger toerental beschikbaar dan benzine. En dat allemaal voor een diesel wie had dat ooit gedacht.
Trouwens denk dat ze in Amerika hun ogen niet zouden geloven.
Duzz, leuker inhalen, mider geluid en de snelheid lijdt er niet onder.
Daarbij is LeMans een duurrace en verbruikt de diesel minder dus ben je langer aan het rijden.
Niet gek gedacht van audi :)
pukkie zegt
FORMULA QT, daar wacht ik nog even op.
w0o0dy zegt
Als je gelijk hebt dan is Audi per definitie kansloos voor de overwinning op Le Mans….. toch? Dan komt er iemand met een 5.5 V12 benzine motor en rijdt Audi volledig zoek. Denk je echt dat Audi dat risico gaat nemen? Een motor maken met meer pk’s en veel koppel is niet moeilijk, maar een motor maken die dat doet, en gedurende 24uur racen heel blijft da’s heel wat anders. Bij mijn weten heeft geen enkel team dat meedoet aan Le Mans een motor met veel meer pk’s en meer koppel. Zoek jij maar eens uit of ik gelijk heb en kom met de specificaties van die motor! Ik ben benieuwd!
w0o0dy zegt
Overigens is er een streng regelement voor Le Mans auto’s dus zelfs als het mogelijk is om iets te maken dan is het vaak niet toegestaan. (maar ik geef toe benzine motoren liggen qua techniek somsnog erg ver voor op diesel motoren: in 1989! had Porsche de 962C met 3 liter twin turbo motor. Deze zeer succesvolle racewagen had 780pk en 710nm koppel)
paul zegt
Ja die QT dat is het helemaal!
Bram zegt
Ik heb al een voorbeeld gegeven, Woody. AMG maakt een V12 turbo met gelijkaardige specs (het koppel is teruggebracht naar 800 om de versnellingsbak te sparen) En dat is een productiemotor, die het waarschijnlijk langer zal uitzingen dan vierentwintig uur. Ik ken wel de regels niet van die races. Misschien dat diesels bevoordeeld worden naar turbodruk toe of zo,…
w0o0dy zegt
Een productiemotor is onbruikbaar voor een racer want dat ding is VEEL te zwaar, kan de hoge belasting van een race niet aan, en is waarschijnlijk veel te groot om onder het extreem lage bodywork van een racer te passen. Dát is dus een zinloos voorbeeld. Als het zo makkelijk was zou toch iedereen met zo’n AMG motor aan de start verschijnen?
Ruben zegt
@ Woody: Ik begrijp je reactie. Ik betwist ook absoluut niet dat dieselmotoren tegenwoordig erg geavanceerd zijn en op de weg nauwelijks of niet onder doen voor benzinemotoren. Maar ik ben er helemaal geen fan van (zoals je wel begreep :-P) en zal altijd benzine prefereren. Het is simpelweg schoner, rijdt responsiever, stinkt niet zo… En geef mij maar de roffel van een Amerikaanse V8 of de huil van een Italiaanse V12, liever dan het gekletter van een diesel met een max. toerental van 5.000. Die raceversie zal wel tot in het briljante doorontwikkeld zijn, maar ik wil er echt niet aan.
Bram zegt
Natuurlijk kan je daar niet mee racen, maar daar gaat het hem niet om. Die TDI is niet de snelste wagen van de hoop, hij zal moeten winnen op verbruik, wat ik enkele posts geleden al vermelde. Een benzinemotor is gewoon krachtiger, dat is een feit. Je hoeft het je zo niet aan te trekken.
TDI zegt
Waarom doortrekken in de toeren met een V12 diesel als je het koppelt aan de fenomenale DSG-bak uit de Veyron. Dus zonder kracht onderbreken en bijna constant op het ideale toerental waar het maximale koppel de auto het snelste laat acceleren. Je zult sneller acceleren dan een gelijk vermogende bezine. Koppel rules
w0o0dy zegt
Voor de liefhebbers…. als je meer wilt weten over de regels voor Le Mans auto’s dan is de officiële site wel interessant. De link die ik hieronder plak is van het pdf-bestand met de regels voor Le Mans. In het kader van de discussie over de regels voor de motoren: lees artikel 5 (pagina 8)
w0o0dy zegt
@Ruben: ik ben helemaal geen gigantische dieselfan. Ik heb kippenvel als ik de V10 van de Carrera GT hoor blaffen of huilen en ook als ik een Ferrari hoor janken. Ik geniet enorm van het geluid van Alfa Romeo motoren of het donkere gebrul van een TVR. Alleen wat veel mensen vergeten is dat diesel techniek heel wat jaren achterloopt op benzine techniek. Een dieselblok zal niet snel een sexy geluid produceren, maar luister eens naar een 5 cilinder JTD in de Alfa 156 als hij 4000 toeren of meer draait en je zult horen dat het al duidelijk de goede kant op gaat. Waar het mij om gaat is dat je deze motor ziet als de forse technische revolutie die hij is. Een diesel motorblok waarvan een merk dat er verstand van heeft aanneemt dat ze er LeMans mee kunnen winnen. Dat is echt wel groot nieuws! Ik denk dat Audi een grote sprong heeft gemaakt in de ontwikkeling van de dieseltechniek en verwacht dat de ontwikkelingen vanaf nu nog veel sneller zullen gaan dan tot nu toe. (herinnert iemand zich de Mercedes 200D van eind jaren 70? kijk nu eens……. we zijn 50 jaar verder in 25 jaar tijd. Dat is pas vooruitgang!
Ruben zegt
Het is zeker indrukwekkend wat er met de dieselmotor is gebeurd. Ik heb in veel moderne diesels mogen sturen, waaronder een paar keer in een BMW 530d (vorige model) en dat reed echt prima. Ik zat echter ook een keer in een 540i, en dat beviel me toch nog een stuk beter. Ik vind diesel geen geschikte brandstof voor sportief rijden, laat staan voor de autosport. Qua rij-eigenschappen en qua beleving (inclusief geur). Als liefhebber hoop ik daarom niet dat dit gemeengoed zal worden. Ik begrijp de ontwikkeling heel goed, maar ik zeg, laat het alsjeblieft buiten de sport. Vandaar mijn eerste (nogal simpele) bericht over vrachtwagens. Color me conservative…
w0o0dy zegt
Helaas komen veel vernieuwingen nog steeds uit de autosport. Ik denk dan met name aan de materialen die gebruikt worden voor racemotoren. Hoe lichter een motorblok is hoe beter. Maar het moet wel even sterk (qua sterkte van het metaal en de constructie) zijn als een blok van andere materialen. De grootste winst voor dieselmotoren ligt in het verlagen van het gewicht en verhogen van de hoeveelheid pk’s per liter cilinderinhoud en dat is nou eenmaal het best te realiseren door ermee te gaan racen. Zo is de benzinemotor ook steeds doorontwikkeld. Ik denk dat het niet zozeer aan het type motor ligt of een auto sportief rijdt, maar meer aan de practische uitvoering (gewicht/pk & koppel, versnellingsbakverhouding etc). Vergelijk eens een 109pk Peugeot 307 op benzine met de 110pk HDI. Ik denk dat veel mensen de HDI fijner vinden rijden (allebei niet snel overigens)
De 530d waar jij in hebt gereden moet je dan ook eigenlijk niet vergelijken met de 540i maar met de 525i en dan zie je dat de diesel al sneller naar de 100 is (ondanks 125kg handicap) terwijl beiden auto’s vrijwel evenveel pk’s hebben (193&192pk)
Soms is er niets mis met conservatief zijn hoor ;-) maar als ik moet kiezen tussen een 2005 turbodiesel motor en een eind jaren 70 benzine motor dan klinkt die diesel al helemaal niet zo verkeerd (de auto’s van nu zijn naar verhouding veel zwaarder en een diesel heeft daar aanzienelijk minder last van)
N-V zegt
Over een jaar of 10 zijn benzine motoren helemaal nergens meer in vergelijking met diesel motoren. De ontwikkeling van dieselmotoren gaat gewoon veel en veel sneller.
Ruben zegt
Je maakt een hoop goede punten. Die BMW vergelijking was idd geen eerlijke. Je hebt ook gelijk wat betreft die 307 – als ik bijv. een Fiat Panda moest kopen zou ik denk ik (bij gebrek aan beter) liever de JTD nemen dan die minuscule 1.2. En ik kan er niets tegenin brengen dat ontwikkelingen voor productiemotoren voortkomen uit de racerij. Een discussie met mij hierover win je zonder meer, omdat eigenlijk mijn enige argument is dat ik echt niet van diesel hou. :-P Als ik een Land Rover Discovery III zie rijden met “V8 HSE” achterop, grijns ik, omdat dat een prachtmotor is en iedereen hier die krengen op diesel rijdt (wat niet positief werkt voor de NOx-concentratie boven ons land, zoals een paar maanden terug in het nieuws was). In je laatste voorbeeld zou ik dan ook voor de jaren ’70 benzinemotor kiezen, maar dat heeft er ook weer mee te maken dat ik van oude auto’s hou.
Anyway, een van de leukste aspecten van de autosport is voor mij de immense, krachtige en luidruchtige motoren. Als die op diesel lopen, loop ik er persoonlijk niet zo warm meer voor.
w0o0dy zegt
Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een leuke klassieker (op benzine natuurlijk) dus ik ben het met je eens dat het soms leuker is, maar dan wel voor de hobby. Ik rij tegenwoordig (zakelijk) overigens op LPG, over de voor- en nadelen daarvan kun je ook een heel verhaal schrijven, maar ik vindt het prima, stil, schoon en vrijwel net zo vlot als op benzine.
Het leuke van zo’n forum is dat je kunt discussiëren en je mening kunt geven, je hoeft het niet eens te zijn. Uitspraken die totaal geen onderbouwing hebben of scheldpartijen daarentegen zijn zonde van je tijd. Dus mede-forummers: thanx for the respectful discussion! :-)
Ruben zegt
Zeker, dat gebeurt wel eens anders. Op deze blog komen nog echte liefhebbers met kennis en onderbouwde meningen. Tof! ;)
autoblogger zegt
Video van de wereldpremiere kun je checken op http://www.gff-gmbh.net/projekte/kunden/audi/dsl.asx
dekster zegt
http://www.youtube.com/watch?v=2IpelVA0-ww&search=audi%20le%20mans
William zegt
De diesel zal wel weer verboden worden. Net als in 1991 met de Ratary engine van mazda. Mazda wint voor de allereerste keer, zelfs dik, en de motor wordt verboden. Sloeg toen helemaal nergens op. Als ze resoluut zijn, verbieden ze deze motor ook.
w0o0dy zegt
@william: Klein tikfoutje: rotary ipv ratary
Windhoos zegt
De diesel heeft zich nu wel bewezen denk ik, denk niet dat er na de overwinningen van de R10 nog veel skeptici zijn ;-)