Oké, oké. Nederland en Zweden dan, want in deze landen rij je als eerste in de Zeekr 001.
De nieuwe Chinese merken zien ons landje als een zeer belangrijke markt. Het feit dat we een geweldig dekking laadpalen hebben én dat leaserijders massaal elektrisch rijden door lage bijtelling zijn de merken niet onopgemerkt gebleven. Nu is dat laatste een beetje anders aan het worden. Echt lage bijtelling is niet meer aan de orde en je ziet dat leaserijders er toch geregeld voor kiezen om weer in een auto met verbrandingsmotor te kruipen wanneer er een nieuwe leaseauto uitgezocht mag worden.
Als je dacht dat er een einde is gekomen aan de bom van nieuwe merken dan hebben we nieuws voor je. De gang blijft er in, met dit jaar de toevoeging van Zeekr op de Europese markt. Met een primeurtje voor Nederland en Zweden. Want in deze landen krijgen potentiële de klanten als eerste de kans om de 001 te rijden.
Net als Lync & Co met de 01, zijn ze bij Zeekr ook niet bijster origineel in het verzinnen van modelnamen. Doen ze bij BYD toch een stuk creatiever. Nu is het ook geen toeval dat de Zeekr wat wegheeft qua design van een Lync & Co en niet geheel toevallig behoren beide merken tot het grote Geely concern.
Amsterdam is the place to be als het gaat om een proefrit met de Zeekr 001. De tweede Europese locatie is in Stockholm, Zweden. Het merk zegt spoedig met meer Europese locaties te komen waar men een proefrit kan boeken.
Alle prijzen Zeekr 001
Eerder dit jaar werden al de prijzen aangekondigd van de Zeekr 001 en de Zeekr X. De 001 waar we het in dit verhaal over hebben begint bij € 59.490 euro. Dit is de Long Range RWD met 272 pk, een actieradius tot 620 km en een 0-100 sprinttijd van 7,2 seconden.
Daarboven zit de Performance AWD met een Dual motor. Doet het meteen lekker met 544 pk, 0-100 in 3,8 sec en tot 590 km rijbereik. De prijs voor deze variant begint bij 62.490 euro. Dan het topmodel. Dat is de Privilege AWD. Ook weer 544 pk en een prijs vanaf € 67.490.
Allison Burgers zegt
Van al die Chinezen vind ik dit wel de meest interessante.
e36thuglife zegt
Yo man wtf 60-70 koppen voor een platgeslagen Ali Express Link & Co nou nee dank je!
Frankypanky zegt
Hm,
Moet wel zeker dat het dashboard er beter uit ziet dan die van de Model 3.
Maar het blijven premium bedragen voor een Chinees. Dat gold vroeger alleen voor authentieke Chinese vazen, maar blijkbaar nu ook voor hun auto’s?
Aan mij zullen ze geen klant hebben. Ik wacht nog steeds op de betaalbare EV …
Robert zegt
Dit. Een modale middenklasser kostte nieuw vroegâh ook ongeveer net zoveel als een modaal jaarsalaris. Maar ergens is er de laatste jaren toch iets fout gegaan in de inflatiecorrectie, denk ik.
En nee, een Dacia Spring die een met een speed pedelec vergelijkbare range heeft, is geen ‘modale middenklasser ‘.
rogerzz zegt
Nou, modaal is 40k en voor 40k koop je een ID3. En die ID3 is veiliger/ruimer/luxer/geavanceerder dan de gemiddelde auto van 20 jaar terug. Ik ben benieuwd als je een Volkswagen Golf afzet in 40 jaar tegen de inflatie of het echt zo scheef is gaan lopen.
Erg benieuwd wie dit Chinese spul met zijn eigen geld gaat kopen. Voor dit geld heb je serieuze concurrentie. En los van de concurrentie ben ik erg benieuwd wat de staat is van de accu, de onderdelen, mogelijke updates, de afschrijving, het dealernetwerk en overige problemen. Ik geef mijn geld toch veel liever aan (insert random land) dan aan China. Overpromise & underdeliver is de slogan van Chinese meuk normaliter.
mashell zegt
Yep, je hebt een punt. Er wordt wel veel gejammerd over autoprijzen, maar als je ziet wat je krijgt voor je geld en dat afzet tegen inflatie worden auto’s eigenlijk steeds goedkoper. Een effect van een gezonde concurrentieslag.
kappenou zegt
Ja €40k bruto. Helaas moet je een auto netto aftikken. Dus kom je bij langerna niet in de buurt.
sjonniedeluxe zegt
Golfje 1.0 tsi life business is 36k. Dat is zo een beetje modaal.
PunicaOase zegt
Fraaie auto en mooie specs, maar no-way dat ik hier bijna 70K voor zou willen betalen.. Veels te risicovol: kwaliteit, afschrijving, dealernetwerk: allemaal onduidelijk..
mashell zegt
Yep, maar mocht de nieuwe minister president (Yeşilgöz, Timmermans, Vlemmix, Ouwehand, Wilders, wie het ook wordt) besluiten om elektrisch rijden weer te stimuleren en 4% bijtelling in te voeren dan zijn ze niet aan te slepen. In 2019 durfden ook heel veel mensen een heel onzekere autokeuze aan, de meesten zijn niet eens teleurgesteld.
maotje zegt
Onduidelijk omdat je het zelf niet weet omdat je je er niet in hebt verdiept?
Loop eens binnen bij een verkooppunt en vraag er eens naar.
kappenou zegt
Er staat toch dat hij nog geen €60k kost?
En dat voor een range van 610km wltp is dat nog best een net bedrag.
iphonistvongates zegt
Een Tesla Model 3.5 en een Porsche Panamera hebben een Tinder date gehad en daar is dit kindje uit ontstaan. Sir Jonathan Ive heeft voor een gigantisch consultant tarief de vormgeving/kleur bepaald…. tis een struisvogelei-wit exemplaar geworden.
tenaci zegt
Ik vind dit toch wel een erg leuk ontwerp!
560pk zegt
544 pk voor 62 1/2 duizend euro. Voor dat vermogen moet je bij de Duitse merken minimaal, écht minimaal, het dubbele neertellen. Het zou me niet verbazen als er hier en daar in een Duits directiekantoor wat bezorgde blikken worden uitgewisseld.
DeWitteCondor zegt
Ik denk het niet. Het is altijd al zo geweest. De Duitsers verkopen een badge en dat weten ze. Dat doen ze al decennia en dat zullen ze nog decennia blijven doen ook. Die schrikken hier echt niet van.
camber24 zegt
Het dubbele is echt onzin. Je hebt een i4 met exact 544 pk voor nog geen 80K. Dat is niet het dubbele van 63K. Daarbij rijd je een auto van een gevestigd merk, met bewezen dealernetwerk, kwaliteit, service, etc. Een verschil van 14K vind ik simpelweg te klein. Een i4 is er in Nederland vanaf een ongeveer gelijke prijs als de instapprijs van dit model. Ik zie niet direct dat men in München de zweetparels op het voorhoofd heeft bij de introductie van deze auto.
Redrum zegt
Wat is dat toch met dat “bewezen” dealernetwerk ? Heb je echt niet nodig hoor…
b088y zegt
I4 is ook 544 pk en is 78k, 25% meer…
kappenou zegt
Ja en dan ga je opties aanvinken.. reken er maar minimaal 10k bij en dan is je range ook nog eens 100km minder
drsjeroen zegt
Zeekr niet, wie gaat er 60k betalen voor een Chinese auto? Dat is serieuze bijtelling zeg!
waterisnat zegt
Wel jammer dat ze geen 55” scherm aanbieden tegen een meerprijs
JelmerS zegt
Dit is naar verluidt een groot apparaat en in de duurste spec met luchtvering en al. Mercedes EQE begint kaal en single motor waar deze fully loaded eindigt. Voor deze prijs komt een basis Audi Q8 etron wel in de buurt, die is in die zin erg gunstig geprijsd. Ben benieuwd wat er straks gebeurt met de prijzen van Audi wanneer de Q6 etron op de markt komt.
mashell zegt
Fraaie auto met een bijzonder fraai interieur. Ze nemen design wel serieus daar in China.
grandmasterb zegt
Ziet er beter uit dan een Taycan (de oprichter van dat merk was een heel erg foute man)of Tesla 3/Y etc. , maar ja die naam is nou niet erg fraai en waar moet je naar toe voor garantie, onderhoud etc.?
BMW 2275199 zegt
Waar een mooie factuur allemaal niet toe kan leiden…. wat een prachtige Advertorial heb er je van gemaakt. Dat wil zeggen dat niet eens. Je hebt gewoon hun gerust gekopieerd en geplakt. Jammer dat de kop zelfs geen relevantie heeft met de advertentie.
MarcoM zegt
Nog 5 jaar en dan hebben de Chinezen en Koreanen de Europese auto industrie uit de top 10 gedreven.
mashell zegt
Alleen concurrentie houdt je scherp. Dus laat maar komen. Overigens zie je bij electronica al wel dat Chinese merken technologisch de markt aanvoeren.
alfagtv6 zegt
Tsja 60k is veel geld voor een Chinees. Ik denk dat veel mensen toch liever een Europees merk rijden voor dit geld.
Allison Burgers zegt
Geely positioneert Zeekr boven Volvo en Polestar. Die ‘Europese’ merken worden ook volop verkocht. :)
driver79 zegt
Ik begrijp waarom Geely er geen Lync&Co op geplakt heeft. Dat associëren we nu vooral met een private lease oplossing maar onhandig om hem wel de Lync&Co familie look mee te geven. Hele duidelijke last minute zet wat Geely al eerder met de Polestar 2 deed die als design studie nog een Volvo was en nog steeds veel overeenkomsten heeft.
ericc zegt
Een 13 in een dozijn model. Next!
fransananas zegt
In Almaty rijden deze volop rond. Erg mooie auto in het echt. Weet helaas niks van hoe het rijdt. Ik reed een Niva 4×4 dus mijn referentiekader was ook niet perse de juiste 😀
MM93 zegt
Wordt de Volvo dealer nu ook opgezadeld met het afleverklaar maken en onderhouden van deze auto’s? Mijn Volvo dealer heeft tegenwoordig al meer Lynk & Co’s staan dan Volvo’s.
Iemand al eens geïnformeerd bij Volvo Cars Nederland?