Nederland heeft een primeur te pakken. Als eerste Europese land geeft je auto een waarschuwing voor een naderende hulpdienst.
Natuurlijk moet je geen Toyota Starlet uit 1998 rijden om gebruik te kunnen maken van deze ingebouwde functie voor in de auto. Er zijn voorwaarden verbonden aan deze ontwikkeling. Via apps als Flitsmeister kun je al gewaarschuwd worden voor een nadere hulpdienst, maar sommige moderne auto’s kunnen dit straks ook zelfstandig.
Je herkent het wel. Jij zit in je binnenspiegel van afstand een ambulance of politieauto aankomen en gaat alvast netjes aan de kant. Er is echter altijd een automobilist voor je die niet aan het opletten is. Vervolgens moet de hulpdienst vaart minderen om te wachten tot ook die ene slaper aan de kant gaat. Wat dat betreft is deze ontwikkeling goed te noemen.
Hulpdienst waarschuwing
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de komende drie jaar samenwerken met zes partijen onder de naam ‘Safety Priority Services’ (SPS). De zes partijen zijn ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom. Doelstelling van de samenwerking is om het gemotoriseerde verkeer meer en betere veiligheidswaarschuwingen te laten geven.
Gebruikers van merken of services van bovengenoemde bedrijven gaan het binnenkort al merken. De auto of app gaat waarschuwen als een voertuig met zwaailicht en sirene nadert. De melding zegt welk voertuig eraan komt en van welke kant. In eerste instantie werkt de feature enkel voor ambulances. Later ook voor andere voertuigen.
Inmiddels gebruikt 98% van de automobilisten digitale informatie onderweg. Daarnaast blijkt uit pilots en projecten dat het onderweg waarschuwen een positief effect heeft op de verkeersveiligheid
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat)
Niet alleen waarschuwingen voor voertuigen met zwaailichten kunnen via SPS worden gecommuniceerd. Ook andere informatie onder de aandacht brengen bij de automobilist verloopt via dit protocol. Een lijstje:
• Spookrijders
• Filestaart
• Obstakels op de weg
• Wegwerkzaamheden
• Een ongeval
• (Tijdelijk) glad wegdek
• Ongewoon weer, zoals een harde hagelbui
• Afgesloten rijstroken (‘rode kruizen’)
• Weginspecteurs langs de weg of andere nood- en hulpdiensten
Iedereen die Flitsmeister gebruikt zal wellicht zijn schouders ophalen. De app op je smartphone geeft vergelijkbare waarschuwingen en informatie door aan de automobilist. De app informeert je echter ook waar flitsers staan. Dat vinden ze bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarschijnlijk wat minder leuk..
KiraLight zegt
Flitsmeister geeft te veel meldingen waardoor ik hele app dan maar uitzet…
RubenPriest zegt
Je kunt zelf instellen welke meldingen je wel en niet wenst te zien hè
ar156sw zegt
Ik gebruik de app af en toe (via Apple Carplay), mijn voornaamste bezwaar is het belachelijk harde signaal bij meldingen… heb gekeken of daar wat aan te doen was maar niks kunnen vinden (toegeven: ik had daar toen niet heel veel geduld voor).
sportabgasanlage zegt
Instellingen > Geluidsopties
Bovenaan staan alle volumeregelingen.
eMbe zegt
In nieuwe auto’s, die niemand meer kan betalen. Super
ghost zegt
Target blu eye, al tijden plezier van ;-)
mashell zegt
Iets vergelijkbaars biedt mijn Audi al langer. Zoiets zou toch Europees gestandaardiseerd moeten zijn?
lekkaah zegt
Heb je je rode 3er ingeruild? Tsk tsk tsk
kniesoor zegt
Zou de rapporten van die “pilots en projecten” van meneer Harbers wel eens willen zien. Voor een aantal opgesomde voorvallen zou het misschien kunnen werken. Maar bijvoorbeeld qua die rode kruizen (die worden vooral bewust genegeerd) en hagelbuien (het systeem zal vermoedelijk reactief zijn) vraag ik me af wat de toegevoegde waarde gaat zijn.
potver7 zegt
“Inmiddels gebruikt 98% van de automobilisten digitale informatie onderweg.”
Ja, inclusief Whatsapp, Tiktok, de krant en Spotify (om maar een paar dwarsstraten te noemen). En m’n dashboard is ook digitaal. Misschien heeft meneer Harbers ook getallen over hoeveel mensen onderweg route-informatie gebruiken? Vast geen 98%.
lekkaah zegt
Lekker man, kan straks met mijn EarPods lekker maffen achter het stuur, alles wordt al geregeld. Allemaal misleidende goedbedoelde ongein. Men wordt hier alleen maar luier en minder scherp van waardoor er juist gevaarlijkere situaties gaan ontstaan.
Joris24 zegt
Zoals flitsmeister dat ook doet als er een ziekenwagen op 800 meter van je vandaan over een viaduct rijdt waar jij helemaal niet komt waardoor je vervolgens een minuut lang je route niet kunt zien? Of die “onoverzichtelijke spoorwegovergangen” waarvoor ik hier om de haverklap gewaarschuwd word, waar nota bene slagbomen, rode lampen en tringelingdingen staan…
Als je gewaarschuwd moet worden voor een pijlwagen omdat je hem anders niet ziet dan verdien je het ook gewoon om er tegenaan te rijden. Al die systemen, lane assist, adaptive cruise control, waarschuwingen voor alles wat je mogelijk zou kunnen missen, zorgt er allemaal m.i. alleen maar voor dat mensen minder op gaan letten… En als het dan een keer manuele actie nodig is geeft de bestuurder niet thuis.
potver7 zegt
Smart gadgets make dumb people.
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Natuurlijk verdien je het om op een pijlwagen te knallen als je ‘m zonder app niet kunt waarnemen. Maar achter die pijlwagen zijn mensen aan ’t werk en die verdienen het om gewoon hun werk te mogen doen. Dus vanuit het perspectief van hulpverleners snap ik de wens om weggebruikers op zoveel mogelijk manieren te waarschuwen.
Geluidsisolatie van auto’s wordt steeds beter, interieurs steeds stiller. NIet alleen de passive geluidsisolatie wordt beter, er zijn ook auto’s met ANC (Active Noise Cancellation) in het interieur. Al met al zorgt dat ervoor dat ook het geluid van een sirene lang niet zo goed hoorbaar is dan vroeger. Ook om die reden zijn dit soort technieken geen overbodige luxe.
Modena zegt
Is jaren geleden al getest in Drenthe, Friesland en Groningen, daar kreeg je dan een melding over de speakers van de autoradio, (sirene geluid) dat er dus een hulpdienst voertuig, Ambulance, Brandweer of Politie in de buurt was, zodat je daar rekening mee kon houden.
Dus zo primeur achtig is dit niet…
Michel-GR zegt
Gebruik inmiddels 1,5 jaar BlueEye welke dit ook doet. Werkt prima en laat bijtijds weten of er een hulpdienst in de buurt is (ook degene zonder optische- en geluidssignalen…hehe)