Hmm, het systeem gaat ook in de bochten snelheid verminderen.
Cruise control zit al langer op motoren en kan heel fijn werken als je lange stukken rijdt. Adaptieve cruise control kenden we al wel van de auto’s maar was nog niet op motoren te vinden. Motorrijdend Nederland wordt nu verwend, dadelijk hoeven we echt niets meer zelf te doen. BMW Motorrad introduceert nu namelijk Active Cruise Control (ACC) voor op de motor. Het systeem werd ontwikkeld samen met Bosch.
Net als bij de auto remt en accelereert de cruise control op basis van de snelheid van de voorganger. Remt de voorganger af, dan remt de motor ook. Gaat de voorganger weer accelereren volgt de BMW ook. De afstand tussen de voorganger kun je met drie verschillende standen aanpassen. De afstand tot de voorligger zal altijd groot genoeg zijn om veilig te remmen. De acceleratie en vertraging kun je hier ook nog los van regelen in twee standen, Comfort en Dynamic. Al deze instellingen kun je terug vinden op het TFT scherm van de motor. De bestuurder kan net als bij de auto ook altijd ingrijpen.
Anders dan bij de auto zal ACC ook in de bochten snelheid verminderen om de hellingshoek aan te passen. Bij een kneedown zal het systeem niet vanzelf afremmen, de motor ligt dan te schuin. Geen idee of we van deze optie nu echt blij moeten worden. Gelukkig is de afstandscontrole uit te schakelen, dan hebben we weer ‘gewoon’ cruise control. Wat nog meer anders is dan bij de auto, deze ACC werkt niet bij stilstaand verkeer. Filerijden moet je met deze nieuwe techniek van BMW Motorrad dus gewoon zelf blijven doen. Gelukkig hoef je met de motor niet achteraan aan te sluiten en hoef je de adaptieve cruise control niet in de file te gebruiken.
Wanneer BMW een motor uitbrengt met de nieuwe techniek is nog niet bekend.
melkkoe zegt
Jammer dat het systeem niet werkt om tussen de file door te knallen. Automobilisten netjes bedanken die aan de kant gaan, doet men in nederland toch niet.
crashingduke zegt
@melkkoe: Dat is niet mijn ervaring. Maar, soms laat ook ik het schieten. Door de file rijden vraagt veel aandacht en veel vooruit kijken. Je bent de hele tijd bezig, om in te schatten of iemand één à twee auto’s voor je van strook gaat wisselen. Dus, voor al die keren dat ik vergeten ben iemand te bedanken, bij deze, bedankt!
rutgerg zegt
En dan schiet er iemand tussen, gaat dat ding net als de acc op de auto vol in de ankers terwijl er ruimte zat is, en lig je op je plaat….
ktm690sm zegt
@rutgerg: op je plaat omdat een motor met deze techniek remt?
Duidelijk geen verstand..
timt zegt
@ktm690sm: ik wil wel eens zien hoe lekker jij op je motor zit als die zelf besluit hard te gaan remmen. En de ACC in mijn BMW doet dat wel eens als er iemand wat korter invoegt.
rutgerg zegt
@ktm690sm: ik rijd toch al heel wat jaartjes motor. En ook best wat km per jaar. Maar ik moet er niet aan denken dat een motor voor mij beslissingen neemt. In een auto is het net wat anders.
ktm690sm zegt
@rutgerg: ieder zijn mening en smaak. Ik zou het graag hebben. Maak 20.000 km+ per jaar op de motor. Zo vervelend op iedere keer van de cruise af te moeten door overig verkeer dat je er bijna niks aan hebt. Dit zou voor mij een perfecte oplossing zijn.
spence zegt
Op de motor speelt de bestuurder een grote rol. De electronica laten beslissen ipv de bestuurder kan nare gevolgen hebben indien de bestuurder verrast wordt en in het bijzonder indien die zich in een bocht bevindt.
Techniek is niet onfeilbaar. In het verleden heb ik vaker gebreken dan kwaliteiten gevonden in de distronic.
mrwheely zegt
BMW Motorrad introduceert nu namelijk Active Cruise Control (ACC) voor op de motor. Het systeem werd ontwikkeld samen met Bosch.
Dit systeem is al ontwikkeld door KTM samen met Bosch en komt op de volgende ktm 1290 super adventure en is dus niet in samenwerking met bmw gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=gUMRfhAEIy4&t=30s
ktm690sm zegt
@mrwheely: juist!
kingfisher36 zegt
“Anders dan bij de auto zal ACC ook in de bochten snelheid verminderen…” bij scherpere bochten vermindert de ACC in de auto ook de snelheid.
britt zegt
Ik hoop dat jouw auto dat niet doet om de hellingshoek aan te passen ;)
mashell zegt
Nu nog een dak, een comfortabele stoel en wat extra wielen voor stabiliteit en het begint ergens op te lijken.
cvoo zegt
Dit zou ik nog niet op mijn motor willen hebben, al was t gratis. Als t zo doorgaat wordt de nieuwe generatie motor rijders net zo vertrut als de rest van de maatschappij…
melkkoe zegt
kijk maar uit met dit soort uitspraken vandaag de dag.
Voor je het weet gaat deze nieuwe generatie protesteren, wordt jij gecanceld en wordt je uitgemaakt voor boomer ofzo.
cvoo zegt
@melkkoe: Daar lig ik niet wakker van. Ik zal wel een “oud” brein hebben, want ben toch echt millenial (zij het van t eerste jaar).
mashell zegt
Als we de toegenomen agressie op de weg zien, die juist bij veel motorrijders al vrij ver doorgeschoten is (maximumsnelheden en doorgetrokken strepen lijken niet voor motorrijders te gelden) is een beetje vertrutting precies wat we nodig hebben.
cvoo zegt
@mashell: Je hebt er malloten bij zitten inderdaad, maar dat is bij automobilisten niet anders. Bumperkleven, snel wisselen van baan bij drukte en kei hard op een busdrempel af rijden om de ander geen voorrang te hoeven verlenen is de standaard geworden. Het telefoongebruik (appen) hoort daar ook nog bij. Mijn punt is meer dat ik liever iemand op de motor zie die goed kan sturen, dan iemand die al deze systemen nodig heeft.
b00st zegt
Wordt niet gebruikt om goed te sturen te compenseren, maar voor lange saaie stukken te overbruggen en je polsen even wat rust te gunnen. Heb gewone CC op de motor en die wordt maar sporadisch gebruikt op de autosnelweg bij echt lange stukken om even te ontspannen (je rechterpols kan gewoon van het gas). ACC zie ik nu ook wel niet echt het voordeel van in, want ZO lang laat ik hem nu ook niet opstaan.
cvoo zegt
@b00st: Ik doel ook op acc. Het nut van n normale cc begrijp ik volledig.
mashell zegt
Uiteraard zitten er ook onder automobilisten malloten, misschien wel 10%. Nu schat ik het aandeel malloten onder de motorrijders meer richting de 70% (eigenlijk rijden alleen de klassieker- en Harleyrijders een beetje normaal), maar dat is een andere discussie.
De allerbelangrijkste eigenschap van de motorrijder is zelfbeheersing. Superieur verkeersinzicht, beter positioneren want zwakke verkeersdeelnemer, allemaal propaganda van de motorrijinstructeur en pertinent niet waar. Het gaat allemaal om zelfbeheersing. Want het gaat mis zodra er zelfoverschatting in het spel komt. Ik mag hier 80 maar 100 “kan wel”. Er is een dubbele doorgetrokken streep maar met de motor even inhalen “kan wel”. Meestal gaat het goed maar ooit komt het moment dat het toch niet kon.
Daarom denk ik dat de motorrijders die zulke systemen hebben en gebruiken de betere motorrijders zijn. Zeker iets als ACC kan je rustig laten afremmen en veilig met 75 achter opa op de 80 kilometer weg laten sukkelen in plaats van dat de snelle motorfiets je weer tot een snelle inhaalmanoeuvre verleidt onder het motto “kan wel”. Het helpt je zelfbeheersing en maakt je zo een betere motorrijder.
cvoo zegt
@mashell: Deels mee eens. Tuurlijk is zelfbeheersing heel erg belangrijk. En ook dat de ene motor je meer zal uitdagen om hard te rijden als de ander. Maar wat is de volgende stap, autonoom motorrijden? Komop, je rijd motor omdat je het leuk vind en daar hoort soms buiten de lijntjes kleuren bij.
e38ossie zegt
Beetje fictief filmpje. 140 km/h…..
Was het hier maar zo’n feest.
mashell zegt
Het schijnt dat BMW in Duitsland zit en je daar soms tussen de Baustellen door en als er geen Lärmschutz is soms wel eventjes 140 kan.
none zegt
Cruise control???? Voor als je met losse handen rijdt????
koekwaus zegt
@none: hoe moet je anders appen op de motor?
fernie zegt
@none: zelf 2 motoren en ja zou het best wel willen af en toe.. enkel op de lange rechuit stukken welke ik zoveel mogelijk vermijdt:).
jurgen80 zegt
Zou er binnenkort een nieuwe k1600 komen dan??
unknown32 zegt
Werkt al zo slecht in auto’s laat staan dat ik dat op mijn motor zou willen… Of ik ben te kritisch, zal aan mij liggen:-)