Korting bovenop de EV-subsidie: er wordt volop gestunt met prijzen in EV-land.
Deze maand lanceerde de overheid een nieuwe maatregel om mensen in een elektrische auto te krijgen: de EV-subsidie. Dit komt er op neer dat je als particulier €4.000 korting kunt krijgen. Vind je dat nog niet overtuigend? Dan heb je geluk. Er zijn nu namelijk diverse fabrikanten die bovenop de EV-subsidie zelf ook €4.000 korting geven.
MG begon hier als eerste mee. De ZS EV was voor een elektrische auto van dat formaat al aantrekkelijk geprijsd, maar daar ging nu nog eens 8 mille vanaf. Daarmee komt de prijs uit op €22.985. Daarmee kan MG het de concurrentie knap lastig maken.
De concurrentie laat dit echter niet op zich zitten. Renault en Nissan komen nu namelijk met eenzelfde korting. Het gaat respectievelijk om de ZOE en de Leaf, die nu ook in een klap €8.000 goedkoper worden. De ZOE is er zodoende nu vanaf €25.590 en de Leaf vanaf €28.990.
Ook Opel gaat mee in de prijzenoorlog. Zij laten weten dat degenen die een Ampera-e’s uit voorraad bestellen €4.000 extra korting krijgen bovenop de subsidie. Bij KIA wil men ook niet achterblijven. Zij stunten ook met € 8.000 voordeel voor de e-Soul ExecutiveLine. Kleine kanttekening: die extra €4.000 bij KIA is inruilvoordeel.
We hebben ook Hyundai nog om een reactie gevraagd. Zij laten aan Autoblog weten dat ze hier niet in meegaan. Hyundai denkt dat de actieradius en de kwaliteiten van hun modellen genoeg zijn om de klanten over de streep te trekken.
Het afwachten is nu wat dit gaat betekenen voor de verkopen van elektrische auto’s in Nederland en of er nog meer fabrikanten met kortingen gaan strooien.
Peut Boer zegt
Ik ben heel erg benieuwd of dit iets uit gaan halen óf dat de autobranch (eindelijk) in gaat zien dat de huidige bedragen voor nieuwe auto’s helemaal nergens meer over gaan. Los van de leasers… er is toch op een enkele boomer na, toch bijna geen consument die nog een nieuwe auto koopt?
Daar doen zelf een paar duizend Euro aan subsidies en kortingen niets meer aan ben ik bang.
bernoulli zegt
@alfaromeome2: de autobranch of de overheid?
eklasse zegt
@alfaromeome2: nieuw is in het geval van MG, nu goedkoper dan gebruikt.
Dutchdriftking zegt
@alfaromeome2: het ligt natuurlijk ook voor een behoorlijk groot gedeelte aan de overheid, maar ik snap je punt. Als je nieuw wilt rijden mag je maximaal 10.000km per jaar rijden en ben je veroordeeld tot een Karl of I10. Doe mij dan maar een tweedehandsje.
sleepyj zegt
@dutchdriftking: ik rijd al jaren particulier meer dan 10.000km per jaar.
hooesi zegt
@alfaromeome2: hi boomer hier?
wimof zegt
Een boomer uit 1984?
x1f48 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Stellantis rules the sky zegt
Peugeot geeft ook 1000 euro extra korting op een nieuwe e-208 Premiere (in uitvoering Allure), daarnaast 6 jaar kosteloos onderhoud. Daarmee komt de vanafprijs op 30.950,00 te liggen. Nog steeds meer dan de 25.590,00 voor de ZOE, maar ook een veel luxere uitrusting en een B-segment auto.
ablogjunk zegt
@psarulez: Persoonlijk vind ik 30k voor een formaat 208/Corsa veel te veel geld… En dan zeker nog een vanaf prijs waarbij het gewoon een kaal en saai hok is.
mpc007 zegt
De e208 die je wilt kost zelfs bijna 40. Je maakt mij niet wijs dat daar niet minimaal 10k pure marge opzit. En je maakt me ook niet wijs dat Peug over 2 jaat nog hetzelfde durft te vragen. Dan verkopen ze er nl 0 omdat iedereen en zn moeder goedkoper is. Dit alles sterkt mij in de mening géén e208 te kopen, want dit zijn gewoon inhalige graaipraktijken. Ik ga daar op geen enkele manier support aan leveren. Eigen schuld.
9000cse zegt
@maarten_zoutendijk Ik verneem zojuist uit betrouwbare bron dat PSA je bericht ontvangen heeft. Ze zijn zo diep onder de indruk, dat ze voor alle fabrieken één week rouw hebben afgekondigd en overwegen de productie van e208’s volledig stil te leggen totdat jij je besluit herziet.
kminne zegt
LOL 6 jaar gratis onderhoud bij een elektrische auto, ja dat zet nou echt zoden aan de dijk. Btw een Zoe is ook gewoon B-segment hoor.
Stellantis rules the sky zegt
Onderhoudskosten zijn inderdaad een heel stuk lager, misschien kan iemand uit ervaring vertellen hoeveel het is?
Zoe komt op mij niet over als een b segment auto.
koeberg zegt
Niet?? Als ik mij gevraagd wordt een typische b-segment auto te tekenen dan komt er ongeveer een Zoe uit. Hoe schat jij hem dan in?
Stellantis rules the sky zegt
Ik vind het meer een groot uitgevallen A segment auto. Maar het kan ook aan mij liggen ;-)
hooesi zegt
@psarulez: je username doet inderdaad vermoeden dat je niet geheel neutraal in de wedstrijd zit ?
dinges7 zegt
@psarulez: een Zoe is groter dan een Clio, B segment dus.
Een beurtje kost amper €100,-
alassad zegt
als Kia het nou doet op de e-Niro dan zou ik het nog overwegen.. in de E-Soul wil ik niet gezien worden
mpc007 zegt
Precies daarom doen ze het natuurlijk op de Soul.. Dom om korting te geven op iets wat al verkoopt XD
Stellantis rules the sky zegt
In Duitsland is na aftrek van de korting een Opel Corsa-e overigens te krijgen voor minder dan 20.000,00………
mpc007 zegt
De eCorsa / e208 is sowieso in de buurlanden goedkoper dan bij ons. Lekker afwachten dus, het wordt ze vanzelf te heet onder de voeten.
potver7 zegt
Ik las ergens dat MG in Amsterdam een grote voorraad auto’s heeft staan voor de Europese markt, die ze nu niet kwijt kunnen door de Corona-crisis. De stuntprijs is dus vooral bedoeld om die voorraad af te bouwen.
dper4mance zegt
Voor 30k heb je ook een goed uitgeruste Focus. Heb je ook nog een beetje lol van je auto.
Stellantis rules the sky zegt
Vind ik ook veel geld voor een b segment auto, maar kaal is ie niet. De allure is een luxe uitvoering, luxer dan de Zoe, maar die is ook weer paar duizend goedkoper.
Stellantis rules the sky zegt
Dit was bedoeld als reactie op ablogjunk
mpc007 zegt
Wat dit vooral aamgeeft is dat de prijzen van EVs zwaar inflated zijn en er dus bakken marge gedraaid werd door de merken. Ik wacht nog even.
juke zegt
Ikzelf heb een Hyundai Kona 64 kwh en is een superauto met ruim 500 kilometer acceradius en met echt alles erop en eraan, wat je bij vele goedkoperen mist.
Alle waar naar z,n geld
koeberg zegt
Dat is vaak zo. Maar niet iedereen kan zich een auto van €42K permitteren.