Ook benieuwd wat de prijzen voor de vernieuwde Volkswagen Tiguan zijn?
De Tiguan is de belangrijkste auto voor Volkswagen. Ja, we wachten met smart op de nieuwe volledig elektrische ID-familie. Maar het is toch echt de Volkswagen Tiguan die zorgt voor de verkoopaantallen. Sterker nog, het is de best verkochte Volkswagen op dit moment. Logisch, want dit type auto is wereldwijd populair, in plaats van dat een fabrikant per continent een andere auto moet bouwen.
Cashcow
Een ware cashcow dus, die Qashqai-concurrent. Over cash gesproken, we hebben de prijzen van de vernieuwde Volkswagen Tiguan voor je. Nog niet zo lang geleden werd de auto voorzien van een naar VW-maatstaven rigoreuze facelift. Als je benieuwd bent wat er allemaal gewijzigd is tijdens de facelift, dan kun je dit artikel lezen en onderstaande video bekijken:
Prijzen vernieuwde Volkswagen Tiguan
Maar wat kost zo’n verse Tiguan dan? Welnu, de goedkoopste VW Tiguan is er vanaf 36.930 euro. Voor dat geld krijg je een VW Tiguan 1.5 TSI Life met handgeschakelde zesbak. Deze motor levert 130 pk. Standaard krijg je 17″ lichtmetalen wielen, automatische airco (3 zones), parkeersensoren rondom, adaptieve cruise c ontrol, sfeerverlichting, multimediasysteem met 8-inch scherm en DAB-radio. Eigenlijk alles wat je nodig hebt in een dergelijke auto.
Tiguan Elegance
Maar ja, je koopt zo’n dergelijke auto niet omdat je hem nodig hebt. In dat geval zou alleen Dacia auto’s verkopen. Daarom zijn er ook nog luxere uitvoeringen. Een stapje boven de ‘Life’ staat de ‘Elegance‘. Deze heeft een achteruitrij camera, 18″ wielen, elektrische achterklep, digitaal instrumentarium, uitgebreide sfeerverlichting (ja, echt waar: 30 kleuren), verlichte instaplijsten, ’top-comfortstoelen’ (in plaats van comfortstoelen), LED-matrix koplampen en donkerrode achterlichten. Kortom, relatief weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de complete instapper.
Tiguan R-Line
Dat geldt eigenlijk ook voor de Tiguan R-Line, die is iets sportiever aangekleed met ‘Sport-comfortstoelen’, 19″ lichtmetalen velgen, LED-‘plus’-koplampen, donkere dakhemel, sportstuurwiel en chromen raamlijsten. Dus ook hier niet echt extra accessoires die iets toevoegen. Wel smoelt ‘ie iets beter en je koopt zo’n crossover ook voor de looks, natuurlijk.
Tiguan Business en R-Line Business ++
Met het bekendmaken van de prijzen voor de vernieuwde Volkswagen Tiguan, maakt Volkswagen ook bekend dat er naast deze drie uitvoeringen ook twee uitvoeringen speciaal voor de Nederlandse markt verschijnen: de Tiguan Life Business en Tiguan R-Line Business ++. Hierbij heeft Volkswagen de onderhandelingen voor je gedaan: de korting zit er al bij inbegrepen (voor een lagere bijtelling) en ze worden compleet afgeleverd.
We hebben alle prijzen even in een tabel gezet:
Prijzen vernieuwde Volkswagen Tiguan:
Uitvoering | Motor | Prijs | |
Tiguan Life | 1.5 TSI (130 pk) | € 36.390 | |
Tiguan Life Business | 1.5 TSI (130 pk) | € 37.140 | |
Tiguan Life | 1.5 TSI (150 pk) | € 38.190 | |
Tiguan Life Business | 1.5 TSI (150 pk) | € 38.750 | |
Tiguan Life DSG | 1.5 TSI (150 pk) | € 40.690 | |
Tiguan Life Business DSG | 1.5 TSI (150 pk) | € 41.140 | |
Tiguan Elegance DSG | 1.5 TSI (150 pk) | € 43.640 | |
Tiguan R-Line DSG | 1.5 TSI (150 pk) | € 44.240 | |
Tiguan R-Line Business DSG | 1.5 TSI (150 pk) | € 44.640 | |
Tiguan Life DSG | 2.0 TDI (150 pk) | € 49.630 | |
Tiguan Life Business DSG | 2.0 TDI (150 pk) | € 49.790 | |
Tiguan R-Line DSG | 2.0 TDI (150 pk) | € 53.710 | |
Tiguan R-Line Business DSG | 2.0 TDI (150 pk) | € 53.990 | |
Tiguan Elegance 4Motion DSG | 2.0 TDI (150 pk) | € 58.600 |
Concurrent 1: Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend
€ 33.325
Inmiddels staat de derde generatie Ford Kuga in de showrooms. Het is een typische Ford: uitstekende rijeigenschappen, een tikkeltje sober interieur en een niet al te in het oog springend exterieur. Het is gewoon een keurige crossover. Eerlijk is eerlijk: de ST-Line uitvoering toont aanzienlijk sportiever. Qua uitrusting zit ook hier het nodige er wel op, maar luxer kan altijd, uiteraard. Alleen die wieldoppen kunnen echt niet, dus onderhandel wel even een fraai setje velgen. In tegenstelling tot de Volkswagen is de motor een driecilinder, in plaats van een viercilinder.
Concurrent 2: Mazda CX-5 SkyActiv-G 165
€ 36.390
Ook de Mazda CX-5 heeft een afwijkende motor. Het is een viercilinder, maar dan zonder een turbo. De Mazda boekt winst dankzij een aangenaam slagvolume van 2.0 liter. Qua vermogen kom jet met 165 pk niets te kort, maar je moet meer toeren maken om de gang erin te houden. Het is een fijne motor en de bak laat zich ook uitstekend bedienen, dus het is geen straf.
Concurrent 3: Nissan Qashqai DIG-T 140 Visia
€ 29.650
We noemden al in het artikel. De Nissan Qashqai is de grondlegger van dit segment. Op dit moment wordt de tweede generatie Qashqai geleverd. De derde generatie is onderweg en zal niet heel lang meer op zich laten wachten. De instapper heeft een redelijk pittige 140 pk turbomotor onder de kap. Qua prijs is de Qashqai zeer scherp, want voor minder dan 30 mille rijdt je weg in zo’n hippe crossover. Qua uitrusting is de basis-Tiguan echter een stuk completer, waardoor je eigenlijk de Qashqau in Acenta-uitvoering moet hebben en zelfs die is minder compleet. Tip: informeer bij de dealer naar de uitloop- en actiemodellen.
Meer modellen
De vernieuwde Volkswagen Tiguan prijzen worden uitgebreid met meer motoren. Er komt nog een 2.0 TSI met 190 pk en 245 pk, een PHEV met 245 pk en een 2.0 TDI met 200 pk. Hopelijk volgt de 300 pk sterke Tiguan R ook nog. Je kan de leverbare Tiguans al samenstellen in de configurator.
koeberg zegt
€ 36.390 voor de kaalste uitvoering!? Holy shit! Ik denk dat ik even bij consortiumpartner Skoda ga buurten.
Dutchdriftking zegt
Toch wel sneu, dertig(!) kleuren interieur verlichting, maar qua exterieur zijn ze allemaal grijs….
mopar zegt
Met wat opties bijna €50K voor een compacte SUV met een 1.5l motor… Dan wil ik niet weten wat de 190 en 245pk sterke varianten moeten opbrengen.
mustang750supersnake zegt
@mopar: n echte auto voor het gewone volk!toch?
grasvreter zegt
Ik vind het zo bijzonder dat ze de tiguan gewoon erg fraai kunnen maken, en de troc en tcross echt spuuglelijk. De tiguan is naar mijn mening 1 van de mooiste auto’s in zijn klasse.
rollingstoned zegt
Wat een hoop geld voor zo’n lelijk hok.
mashell zegt
“Tiguan R-Line Business ++. Hierbij heeft Volkswagen de onderhandelingen voor je gedaan: de korting zit er al bij inbegrepen”
Business modellen voor de niet zo kundige zakenman dus…
kniesoor zegt
Had dit ding zoals de T-Roc en T-Cross eigenlijk geen T-Guan moeten heten ?
Roberto zegt
Of een jeep compass zelfde geld veel meer luxe betere uitstalling goed interieur 5 jaar garantie en veel mooier. En top auto’s want mijn vader heeft hem ook
autoliefhebbertje zegt
‘Mijn vader heeft hem ook’. Chapeau voor dit argument
Roberto zegt
@autoliefhebbertje: bedoel ermee dat het een top auto is en zeer betrouwbaar. En ongewaardeerd in ons kikker land .wijsneus !
toyotafortuner zegt
Heilige poep 36k voor een colafles met 130pk!
rutgerg zegt
Voor die plug in variant kunnen ze makkelijk 65k vragen toch… doet Suzuki ook
paulsurfing zegt
Hoop commentaar echter het is de overheid, kijk maar eens naar de bpm bedragen. En bij een 2.0 komt er zomaar 8000 bpm en belasting bij en dus mag je daar ook bijtelling over betalen
paulsurfing zegt
@paulsurfing: als je de 2.0 nodig hebt ivm trekgewicht ben je zwaar de klos
joosstra zegt
Shooting brake #345 van Volkswagen. Gaap.
MarcoM zegt
Ik zeg, motorblok eruit en knal er een dik accupakket in, steeds meer merken bouwen door op bestaande modellen waarmee je een bredere keuze hebt, ik moet nog zien of de ID 3 en 4 een hit gaan worden.
fordje zegt
Mazda is de beste keus….