De prijzen van de vernieuwde Seat Ateca zijn bekend.
Voor een langere tijd bleef de Volskwagen Group een beetje aanmodderen met Seat. Aan de ene kant kende het merk een behoorlijke klantengroep in het zuiden van Europa, aande andere kant liet het andere ‘budget’-merk , Skoda, zien hoe het ook kan.
Gelukkig is de productmix een beetje op orde gebracht. Dus geen MPV’s als de Altea en Alhambra, maar lekker kekke, vlotte en hippe crossovers. De Ateca was het eerste wapenfeit en dit model is onlangs voorzien van een facelift. We hebben nu de prijzen van de vernieuwde Seat Ateca voor je.
34 mille
We beginnen zoals altijd met een lekker ‘prikkelende’ kop, want 34 mille, is dat niet een beetje veel geld voor een instap-Ateca? Jazeker, maar je kunt nog geen echte instapmodellen krijgen. Het Ateca-feest begint bij 33.900 euro voor de Ateca 1.5 Style. Deze is voorzien van een 150 pk sterke benzinemotor met handgeschakelde zesbak. Een DSG-transmissie kost 3.600 euro extra. Lekker zelf schakelen dus en twee maanden naar Tenerife, ofzo.
Ateca FR en Ateca Xperience
Dan zijn er nog twee uitvoeringen, de Ateca FR is een stukje sportiever aangekleed. De andere versie is de Ateca Xperience, die juist iets ruiger is opgetuigd. De FR is de enige die leverbaar is als 2.0 TSI 4Drive. Dan heb je 190 pk, een DSG automaat én vierwielaandrijving. Perfect als je een caravan wil trekken. De prijs is wel stevig: 53.950. Ook is de FR vooralsnog de enige Ateca die je met een diesel kan krijgen, de 2.0 TDI met 150 pk en DSG. Deze kost 53.450 euro.
Cupra Ateca
Maar het kan nog steviger door te kiezen voor de Cupra Ateca. Deze heeft een sterke versie van de 2.0 TSI motor met 300 pk, 400 Nm, automaat en vierwielaandrijving. Die is er vanaf 63.112 euro. De duurste is de Cupra Ateca Limited Edition, waar ze graag 73.595 euro voor willen ontvangen.
Instappers
Voor de echte Hollanders onder ons is het even wachten op de instappers. Er komen nog twee motoren aan. De eerste is een 1.0 TSI, een driecilinder met 110 pk. Dit is de enige motor die ook in de uiterst sobere Reference-uitdossing (afbeelding onder) leverbaar wordt. De andere motor is de 2.0 TDI met 115 pk die alleen als ‘Style’ is te verkrijgen.
Seat Ateca gallery:
Concurrentie
De prijzen van de vernieuwde Seat Ateca zijn leuk en aardig, maar een beetje context is wel zo handig. Uiteraard nemen we ook even een kijkje om te zien wat je bij de concurrentie moet betalen.
Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend
€ 33.425
Qua prijs komt deze Ford Kuga heel erg dicht in de buurt. De uiterst prettig sturende crossover moet het wel van zijn bochtengedrag hebben, want in een rechte lijn is ‘ie ietwat traag. Niet dat prestaties waanzinnig belangrijk zijn in deze klasse, maar 12,4 naar de 100 km/u is vrij traag voor een auto van dit geld. Qua uitrusting zit er niet veel verschil tussen. Wel een verschil: de 1.5 is een driecilinder, terwijl de 1.5 van Seat een viercilinder is. Eerlijk is eerlijk, de Kuga is wel een half maatje groter en zwaarder, doch niet ruimer. Mocht je een caravan hebben, de Kuga mag 1.600 kg trekken, 200 kilogram minder dan de Ateca.
Kia Sportage 1.6 GDI ComfortLine
€ 33.395
Kia was destijds een van de grondleggers van dit genre. De eerste Sportage was nog echt een stoere rauwdouwer, maar sinds de derde generatie zijn Sportages uitermate prettige en keurige crossovers. Qua maatvoering zit de Sportage tussen de Ateca en Kuga in. De ruimte is ongeveer gelijk aan de Seat. Groot verschil is de motor. De 1.6 is geheel atmosferisch. Op zich zijn de prestaties niet slecht, maar je moet de motor op zijn staart trappen. Wellicht dat de Sportage daarom ‘slechts’ 1.400 kg mag trekken.
Renault Kadjar TCe 140 Life
€ 29.490
Als laatste kijken we naar een andere mediterraanse aanbieding. De Renault Kadjar zit qua concept het dichtste bij de Seat Ateca. De Kadjar heeft ook een viercilinder turbo en relatief compacte afmetingen. Qua binnenruimte is de Ateca winnaar, maar de Kadjar doet er niet heel veel voor onder. Geremd mag je er 1.500 kilogram achter hangen. Wel erg lekker: een zeer gunstige prijs. Dat komt mede door het ontbreken van navigatie en climate control, die de Seat wel heeft.
paulvtec zegt
In het groen best een knappe wagen. Die andere kleuren………nee.
bruinwerker zegt
Zelden zo’n goede clickbait gezien!! Heb geklikt.
grasvreter zegt
Ooeh toen ik de titel las was het 1e wat ik dacht: neee geen 34k voor die 1.0 turbotor. Maar die is er dus niet, 150pk minimaal, dat is niet verkeerd. Ik voorspel een 0 naar 100 in x.9 seconden, want VAG. Dat Renault een Kadjar aanbiedt zonder climate control en navigatie vind ik bijzonderder, al zou navigatie anno 2020 weinig meer mogen kosten. Ik kan telefoons van 100 euro kopen die dat perfect kunnen.
azmo83 zegt
Vraag me altijd af; welke normale persoon geeft 30k uit aan een auto?? Ik heb een goed salaris en een spaarpot van ca 20k, geen haar op mn hoofd die eraan denkt ooit 30k stuk te gooien op een auto. Wat voor mensen doen dit, met welke motivatie??
jmeverts zegt
@azmo83: mensen met meer dan 20k spaargeld lijkt me, als tweede autootje voor moeders de vrouw in het dorpje
frank2b zegt
Samen met de bank is iedereen miljonair …..
vondick zegt
Heb zelf wel meer dan 30k uitgegeven aan een auto. Zou alleen niet snel een nieuwe kopen. Ik had een 2,5 jaar oude wagen die nieuw 110K kostte voor minder dan de helft uit Duitsland gehaald.
Had veel overuren gemaakt en buitenlandvergoedingen gehad en vond het leuk om eens iets diks te kopen. Zou het idd ook nooit stukslaan op een suf hondenhok als dit.
lecomte zegt
@azmo83: Ik gok op mensen met een nog beter salaris ?
paulvtec zegt
Mee eens voor een dikke 20 a 30k. Koop je een veel leukere 2e hands auto.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Of een nieuwe Dacia Duster voor € 17.180
kareljansen zegt
@azmo83: Meestal ruil je ook nog wat in hè.
krikke240z zegt
@azmo83: Euh, heel veel mensen?… Wat is tegenwoordig nog 30k voor een auto?!? Of denk je dat alleen rijken 34k geven aan seat cross-over?
Tonnie zegt
@krikke240z: je bent geen arme sloeber als je 34k stuk slaat op een dergelijke nieuwe auto. Ik zou ’t graag willen, maar dan moet ik toch wat langer actief zijn in t arbeidersleven.
krikke240z zegt
@thijsj: Nee natuurlijk niet. Maar als je ziet wat er allemaal rond rijdt, en wat ze vragen voor wagens, is er wel een markt voor. Anders reed iedereen met een Dacia of oude wagens. Maar oude wagens zie je hier praktisch niet meer en de dik vertegenwoordigde merken zijn wel de Duitse. En het zijn niet allemaal lease sletten. Ik heb vroeger ook altijd tweedehands gereden hoor. De vorige was een Mondeo van 10 jaar die ik voor 5000 euro gekocht had. Zaten ook in de verbouwingen enzo. Maar als je een beetje spaart lukt het wel. Nu een vw California 4motion gekocht. Ja lach allemaal maar! ? Maar die bakken kosten ook altijd wel aan iets geld. Hopelijk nu even gerust en 10 jaar plezier ervan.
krikke240z zegt
@thijsj: Absoluut waar. Maar hier in België zie ik nauwelijks nog oude wagens in het straatbeeld en de meest vertegenwoordigde merken zijn toch de Duitse. En het zijn niet allemaal lease sletten. Ik heb ook bijna altijd tweedehands gereden. Mijn vorige wagen was een Mondeo van 10 jaar die ik voor 5000 euro gekocht had. Maar ondertussen werk ik al 18 jaar, heb een beetje kunnen sparen, koop ook niet de laatste nieuwe iPhones, gadgets en hypes en nu sinds een maand een bijna nieuwe VW California 4motion gekocht voor 73k. Een hoop geld maar ik hoop met deze dan ook minstens 10 jaar te rijden. Aan mijn tweedehands wagens had ik ook altijd kosten door ouderdom of slijtage waar ik nu de eerste jaren van gespaard hoop te blijven. En mijn vakanties kosten nu ook een pak minder geld.
pier zegt
Als ik moet gokken ben jij van bouwjaar 1983. Dan koop je meestal nog geen nieuwe auto’s van 30k of meer inderdaad (ik ben van 1984). Maar de zestigplussers kopen wel makkelijk een auto van 30-50k privé. Die hebben het huis afbetaald, kinderen uit huis en vaak behoorlijk vermogen opgebouwd.
freddydevadder zegt
@azmo83: Goed salaris en maar 20k spaarpot. :) haha. Ik heb een modaal loon en een c43. Mijn spaarboek is ook wel dikker dan uw 20k.
Tonnie zegt
@freddydevadder: zit je al lang in t arbeidersleven zeker? Anders lukt dat niet. Ik heb t n een jaartje iets bovenmodaal niet bij elkaar iig.
vondick zegt
Maakt niet uit, het is geen echte auto.
amsterdam zegt
Voor 3600 euro twee maanden naar Tenerife of een automaat in een Ateca – het leven zit vol lastige keuzes – ?
lecomte zegt
@@amsterdam: Ik zou die hele Ateca en Tenerife laten zitten voor dat geld ?
Tonnie zegt
@lecomte: geen ateca en geen tenerife, maar wel 38m voor leuke dingen :).
tymo zegt
@amsterdam: met €3600,- kun je een half jaar door de niet door toeristen verpeste delen van Azie trekken.
rikus zegt
@tymo: Doe dan maar die automaat.
autopetje zegt
Wie had dat gedacht, een instap Seat voor 70.000 gulden. Nee hoor, inflatie valt reuze mee.
LaLancia zegt
Seat populair in Zuid-Europa?
De belangrijkste markten voor Seat naast Spanje zijn Duitsland en het VK. Die liggen niet in Zuid-Europa volgens mij.
tymo zegt
@lalancia: dat ligt er aan. Als je er vanuit gaat welk land hem uiteindelijk betaald dan ligt noord-Europa wel in zuid-Europa…
pier zegt
Beste bak geld voor een interieur dat uit 2010 lijkt te komen.
rikus zegt
Poje poje poje. Krijg ik me hier even een rits lelijke auto’s te zien.
sudbina zegt
Mooi! Dan kan ik over twee jaar als mn huidige Ateca eruit gaat rustig aan voor een nieuwe met het 1.5 blokje gaan. Was al bang dat ze alleen maar de 1.0 zouden gaan leveren hier..
Blijf het een heerlijke auto vinden overigens.
gezondverstand zegt
Wie 20k op de bank heeft en niks in te ruilen dan een oud barrel dat weg moet omdat ie aan zijn eind is kan inderdaad beter niet naar auto’s in deze prijsklasse kijken.
Maar als je wel een fatsoenlijk banksaldo hebt en een inruiler van 20k dan valt het bij te betalen bedrag best mee als je daarvan weer een paar jaar probleemloos kunt rijden.
Ik zou dan alleen geen Ateca, Sportage of Kadjar bestellen en zeker gaan Kuga. Ik ben ook niet zo van de SUV’s. Doe mij maar een hatchback of stationwagon.