De prijzen voor de vernieuwde Mercedes CLS zijn stevig. Bijna 90 mille voor een viercilinder diesel.
Nooit had Mercedes kunnen bevroeden dat de CLS zo’n enorm succes ging worden. De auto kwam in 2004 op de markt. De reacties op het concept-model (Vision CLS) waren dermate positief dat Das Haus geen andere keuze had dan serieproductie. Op dit moment zitten we alweer op de derde generatie (de C257) en er was onlangs een Mercedes CLS facelift. We hebben de prijzen voor je!
Zoals we al verklappen, die prijzen zijn bijzonder stevig. Het begint bij 83.289 euro. Voor dat geld heb je een CLS 220d. Inderdaad, dat is een relatief modale viercilinder diesel met 194 pk. Standaard krijg je wel een ‘AMG Line’-pakket en een automaat, maar dat mag ook wel voor dat geld.
Prijzen vernieuwde CLS
De goedkoopste benzine-versie is de CLS350, deze kost 92.390 euro. Nu heeft deze versie 299 pk, maar alsnog is het een viercilinder. Hetzelfde geldt voor de CLS300d, deze kost 98.229 euro. Ook hier een viercilinder onder de kap, maar wel met 265 pk én standaard vierwielaandrijving (4Matic).
Maar hoeveel ben je dan kwijt voor een zescilinder? We hebben het antwoord voor je: 101.532 euro. Dan krijg je meteen een overheerlijke drieliter zes in lijn met turbo, goed voor 367 pk. Een diesel zes-in-lijn is ook mogelijk, de 330 pk sterke CLS400d 4Matic kost 110.288 euro. Als laatste is er het topmodel, de Mercedes-AMG CLS 53 4Matic. Deze heeft 435 pk tot zijn beschikking en kost maar liefst 134.303 euro.
Vergelijk concurrentie
Maar is de CLS dan duur? De auto had niet heel erg veel concurrentie en dat is nog steeds het geval. Als het gaat om de diesel-instapper, is er één concurrent. De Audi A7 Sportback 40 TDI. Die is van jou voor 74.734,54 euro. Qua uitrusting lijkt de CLS ietsje completer te zijn, daarnaast heeft de A7 voorwielaandrijving en de CLS achterwielaandrijving.
Daarom doen we voor vandaag het vergelijk ietsje anders. E-segment alternatieven die géén A6, 5 Serie of E-Klasse zijn:
- Audi A7 50 TFSI e quattro (299 pk), € 75.968,26
- BMW 630i Gran Turismo (258 pk) 76.494,30
- Jaguar XF S P300 (300 pk), € 83.562
- Maserati Ghibli Hybrid (331 pk), € 111.300
- Mercedes-Benz CLS350 (299 pk), € 92.390
- Volvo S90 T8 Recharge AWD Inscription (400 pk), € 67.995
Nu de prijs van de gefacelift CLS bekend is, kun je de auto ook meteen bestellen. De eerste exemplaren zullen in juli dit jaar arriveren. Je kan ‘m nu al samenstellen in de CLS configurator.
Charles Taycan 4S zegt
Blijf het een fraaie voiture vinden maar wat een geld! Heb hier in FR ook nog ff naar een 450 benzine en een 400d gekeken maar het feit dat dit de laatste CLS zal zijn en deze ook behoorlijk gaat afschrijven hier heeft mij mede ook voor de Taycan doen besluiten.
piedlourd zegt
OE! Iemand met een Taycan.
Hoe bevalt hij? Is het wat?
Charles Taycan 4S zegt
@zware voet, nee, verschrikkelijk! Een draak van een auto die niet vooruit te branden is en slecht geconstrueerd is! Spijt dat ik geen Tesla Model S Plaid Plus besteld heb…!😜😜
Richmond zegt
@Charles Taycan 4S: aparte keuze. Van een cls naar een Taycan. Totaal verschillende auto’s niet qua grootte en type (los van de aandrijflijn)
Charles Taycan 4S zegt
Beide mooie sportieve 4- drs coupe’s uit Stuttgart…😜
mwti zegt
@Charles Taycan 4S: auto’s zijn altijd al duur geweest. Over een paar jaar vraag je je altijd af waarom je het duur vond.
henkiebb zegt
Wel een fraaie verschijning. Zeker in het blauw met die spakenvelgen.
smex zegt
Wat hebben ze dit design toch ontzettend verpeste met die lelijke banaan vorm en vissenbek grill. Echt zonde.
The Stig NL zegt
@smex: Vreemde opmerking. Is de ‘banaan’ ooit níet aanwezig geweest op deze wagen?
Ik heb er overigens geen problemen mee.
cheatah zegt
Ik blijf bij mijn CLS Shooting Brake. In mijn optiek met AMG Paket de mooiste versie van de CLS
erce zegt
Dit! De eerste CLS was fantastisch, de tweede was ook erg mooi, dit is gewoon jammer. Ik heb zelfs moeite met het verschil te zien tussen een CLS en een CLA
cossiekiller zegt
Amen. Hier ook zo eentje.
saxoke zegt
Veel mensen vinden t een banaan (typ je op Google banaan in, zou er zelfs een cla of CLS als foto voorbij komen), maar ik vind m eigenlijk wel mooi. Alleen…. Die prijs. Bijna 90000 voor een simpel nog geen 200pk sterk dieseltje is gewoon TE duur.
pyrat zegt
Die groene CLS 53 AMG is wel erg mooi zo!
Bij het concurrentie stuk verbaast het me dat een A7 er is met voorwielaandrijving, past toch niet bij zo’n auto.
En een 8-serie Gran Coupé lijkt me meer de concurrent ipv de 6-serie GT.
MoeWat zegt
@pyrat: daarom is een Audi maar een dure Volkswagen
Loek zegt
@pyrat: je koopt een A7 voor de mooi. Er zijn weinig rationele voordelen om hem te prefereren over een A6.
Als enkel de mooiigheid doorslaggevend moet zijn, zal het kopers niks uitmaken welke wielen aangedreven zijn.
Bovendien heeft Audi maar één achterwielaandrijver en dat is de R8, zo werkt het kennelijk gewoon.
mashell zegt
Ook de e-tron is primair een achterwielaandrijver. Meestal is de frontmotor namelijk helemaal niet actief. Dat kun je aan mijn e-tron ook goed zien, de achterkant is viezer dan de rest van de auto, dat is typisch voor achterwielaandrijvers.
Loek zegt
@mashell: ik doelde meer op ICE-auto’s. De A7 is in essence een veredelde A6, om daar nou een compleet unieke basis voor te ontwikkelen die je dus maar voor één auto gebruikt…
fabian159 zegt
De q4 heeft toch achterwiel aandrijving?
pyrat zegt
@Loek: maak hem dan standaard quattro, dat past beter bij de hogere/sportievere positionering lijkt me.
lekkerlinksrijden zegt
Dan is de Volvo een koopje
kniesoor zegt
Ineens lijkt een M2 CS nog niet eens zo héél duur. Maar goed, ander formaat oto, dus de vergelijking is zo krom als een banaan (pun intended).
roberto zegt
@amghans: jij bent gekke Hansie niet ofwel😉
gregorius zegt
De update van de E laat die E-sedan en de CLS wel heel erg op elkaar lijken nu. En dan vind ik de E-sedan eigenlijk mooier: lijkt wat handiger met de ruimte om te gaan.
mashell zegt
Ik ben natuurlijk van team rood maar deze wagen ziet er in het rood wel erg goed uit. Maar het hierbij gekozen interieur is een gruwel, zwart met donkerblauw is gewoon erg lelijk.
blikmetwielen zegt
Een uitgetrokken cla.
Zocken ik nog wel eennpaar.
Triest
FiXeR zegt
Dan blijft de allereerste CLS toch wel de mooiste. (Zeg ik als eigenaar van een CLS 55 AMG)
dwfc zegt
Deze wagen zouden ze enkel met een 6 cilinder mogen aanbieden …
MarcoM zegt
Mooie snuit van de Mercedes en de prijs, tja, welkom in NL.
zakar36 zegt
Meer als 90.000 euro voor een 4 cilinder diesel!! En dat is de instapper!!!
Dit is te gek voor woorden….
Vond de vorige generaties toch stukken mooier en eleganter als dit model.
Lijkt erop dat de nieuwe design stijl van Mercedes steeds minder wordt.
piebepost zegt
Daar bij Volvo, daar hebben ze de zaakjes goed voor elkaar.
ethylestra zegt
Doe maar een volvo s90 dan. In midnight blue met cremelederen interieur
neymar zegt
Wat een gedrocht op wielen
karhengst zegt
Waar ik niet bij kan is dat je als potentiële koper van dit model niet eens de keuze krijgt tussen AMG-Line en AvantGarde. Het hele idee van een premium model is dat je hem zo kunt configureren als je hem wilt, waarom moet daar dan een importeur zich tussen wringen en je per sé een door belastingen getergd model nog eens duurder maken door dergelijke overbodige upgrades?
Het enige wat me inschiet is namelijk dat de nieuwe AvantGarde uitrusting de oude AMG-line was. Dus wellicht dat het voor de marketing wat fijner is een echt nieuw model te kunnen tonen. Wat dat betreft is het echt een lazy facelift.
arias zegt
Uit de markt geprijsd, veelste duur. Men kan allemaal met toeters en bellen komen maar de prijst schrikt toch af. Naast de belachelijke belastingsysteem in Nederland hebben automerken het verval van 4 deur coupés en sedans ook zelf in de hand. Waar je nog geen 10 jaar geleden een goede uitgeruste BMW 5 Serie voor net onder de 50 mille tikte, is tegenwoordig voor lager dan 70 mille geen 5 Serie meer te krijgen of moet ie wel heel kaal zijn. Zelfde met de E-Klasse. En dit is niet alleen in Nederland het geval, in Duitsland en de VS waar auto’s veel goedkoper zijn. Is de CLS nagenoeg uitgestorven wegens de te hoge prijs.
brera22 zegt
Nieuwe luxe autos zijn in Ned veel te duur geworden door de Bpm,waarom denk je dat de verkoop van dit soort autos in ned is ingestort ….
al een aantal jaren..de hoge bpm maakt dit soort autos veel te duur hier..
3 jr wachten en dan koop je ze vd hel;ft vd prijs hier in ned
en dan zijn ze net zo goed want autos gaan bijna niet meer kapot…
dit soort auto worden voornamelijk nog uit het buitenland gehaald na 1 a 2 jr en dan met flinke koprtingen verkocht…
ik zelf rij een vette benz ,nog nieuw gekocht maar dit is dan ook de laatste en ik hoef nog geen bev zoals zovelen niet hier…
de verkoop daarvan stagneert inmiddels in NED….dus regering,de bijtelling moet weer naar beneden anders stagneert de verkoop nog veel meer..
ozzytrk zegt
Walgelijke auto