Het is maar te hopen voor de EV’ers…
Een van de grootste voordelen van de elektrische auto, is de lage kilometerprijs. Natuurlijk kost het veel geld om een EV te kopen, maar daarna kan je voor betrekkelijk weinig geld je kilometers maken. Elektriciteit kost immers een stuk minder dan benzine en diesel. Daar komt voor Ionity-opladers vanaf volgende maand een eind aan. Eerst kostte een volle ’tank’ acht euro, op 1 februari is de prijs 79 eurocent per kWh.
Dat is natuurlijk slecht nieuws voor mensen die iedere dag bij Ionity stonden, maar sommigen vreesden dat andere aanbieders deze prijsverhoging zouden volgen. Maarten Hachmang, oprichter van laadpasvergelijker LaadpasTop10.nl, denkt echter van niet. Tegenover De Nationale Autoshow zei hij dat aanbieders ‘steeds groter kunnen inkopen’ en dat het normaler gaat worden dat snellaadstations gebouwd worden. Met andere woorden, schaalvergroting. Hachmang denkt dat wij deze schaalvergroting in de tarieven terug gaan zien. Deze zouden zelfs goedkoper kunnen worden. Daarnaast wijst hij er ook op dat de prijzen van andere grote aanbieders, jarenlang ‘redelijk stabiel’ zijn.
Consumenten zijn niet de enigen die hun bedenkingen hebben bij de prijsverhoging, Meerdere Tweede Kamer-partijen hebben die ook en willen hierover Kamervragen stellen. Dit noemt Hachmang echter wat overdreven. “De tarieven die Ionity nu rekent, wijken maar nauwelijks af van wat andere partijen rekenen. Kartelvorming lijkt me daarom geen terechte angst.”
Ook zal de uiteindelijke impact volgens hem wel tegenvallen, omdat de ‘gemiddelde EV-rijder’ toch niet zo vaak bij een snellaadstation komt. Alleen bij een hele lange reis, of als de bestuurder toch niet zo goed had gerekend. “Dan zijn die kosten ook wel goed te beteugelen.”
Verdere ging het in de BNR Nationale Autoshow met Meindert en Wouter over het fileprobleem. Het KiM zei eerder deze week immers dat Nederlanders files minder erg vinden dan tien jaar geleden. Directeur Henk Stipdonk van het instituut was aanwezig om tekst en uitleg te geven. Autocoureur Michael Bleekemolen was ook in deze uitzending, om zijn ervaringen te delen met kombochten. De twee kombochten van de Dutch Grand Prix gaan namelijk een ‘flinke uitdaging’ vormen voor de F1-teams, aldus Bleekemolen.
Foto: Duo Porsche Taycan aan het opladen door Henne-007, via Autojunk.nl.
bron: BNR Autoshow
dwfc zegt
Weldra bij alle benzinestations aan snelwegen over heel de EU !
Geef het nog even de tijd. Total is al volop bezig, zeker in France.
dawwg zegt
@dwfc: *Frankrijk
wimof zegt
@dawwg: France of hoor je liever Pays-bas?
koeberg zegt
> Alleen bij een hele lange reis, of als de bestuurder toch niet zo goed had gerekend.
Die reis hoeft in geval van mijn Hyunday Ioniq 28kWh echt niet zo heel lang te zijn.
Maar wellicht heb ik niet zo goed gerekend toen ik de auto uitkoos.
barry355gtb zegt
@koeberg: misschien heb je wel de verkeerde Hyundai gekocht. Gelukkig zijn er KIA’s en Hyundai te koop met een zeer goede km range
nissanfairladyz zegt
@barry355gtb: De Ioniq electric is wel 1 van de meest efficiente EV’s op de markt. (Na de Model 3 dan… Tesla doet het toch beter)
De Ioniq kan per kWh behoorlijk ver. Dus scheelt wel in de kosten. Maar 28kWh is wel ff net te weinig. Tussen de 40 en 50kWh zou hem goed doen.
Dutchdriftking zegt
Ik ben zo blij dat ik een huis met een eigen oprit heb waarop ik ruimte heb om twee auto’s tegelijkertijd aan de paal te hangen…. Dit gaat op termijn heel veel geld waard zijn!
trasimo zegt
@dutchdriftking: eens, dit is de belangrijkste eis die ik heb aan m’n volgende huis! Sowieso ook al omdat ik gewoon een hekel heb aan rondjes rijden voor een parkeerplaats.
troljedemoeder zegt
@trasimo: De belangrijkste eis. Wow. Geen keuken. Geen badkamer. Geen 65″ oled. Geen groot groen ei in de tuin. Geen lekker wijf achter het aanrecht. Geen koud bier. Nee, laadmogelijkheid aan je huis.
Het leven van een Tesla rijder.
trasimo zegt
@troljedemoeder: haha het trolletje is weer wakker hoor :) de Oled, het lekkere wijf en voldoende koud bier heb ik al en zijn niet echt zoekcriteria op Funda he? Wijs me 1 woonhuis aan met een eigen oprit wat geen keuken en geen badkamer heeft. Succes!
troljedemoeder zegt
@trasimo: Haha! Je kan je er wel uit proberen te draaien, maar je primaire reactie zegt natuurlijk alles over hoe het je bezig houdt. Mooi dit.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ach, het maakt niet zoveel uit wat er hier gezegd wordt; jij verdraait gewoon af en toe een willekeurige comment naar een nieuwe kans om je eeuwige ev-frustraties weer even te ventileren.
Je gebruikersnaam past je nog steeds goed in elk geval, ook mooi.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Ik heb niets verdraaid. Ik heb je letterlijk gequote. Probeer het nog eens.
trasimo zegt
@troljedemoeder: dus jouw briljante respons is het noemen van 2 dingen die in elk huis nodig en aanwezig zijn (en dus overduidelijk geimpliceerd zijn) en wat random punten die niets met het selecteren van een huis te maken hebben; namelijk wat artikelen die je zo bij de Makro oppikt en het al dan niet hebben van een vrouw/vriendin. Dát is wat ik bedoel met comments verdraaien trolletje, maar ga gerust door met net doen alsof je niet begrijpt wat ik werkelijk bedoelde; daar ben je een trol voor after all.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Ach briljant, 15 plusjes. Ik heb er weleens minder gehad. :) Wind je niet zo op jongen, geniet lekker van je Tesla. En je lekkere wijf. Cheers!
flutterby zegt
@troljedemoeder: haha geweldig! Probeer maar eens huis te kopen zonder parter. Zelfs al krijg je dat lekker wijf erbij dan mag je daarna weer je huis verkopen.
flutterby zegt
@dutchdriftking: als iedereen elektrisch rijd zullen vanzelf alle “overnacht” parkeerplaats voorzien worden van een laadpaal met smartgrid technologie.
mashell zegt
@flutterby: laten we hopen dat het een stink normale laadpaal wordt en geen smartgrid ding. Dan kun je namelijk niet voorspellen wanneer de wagen vol is en kan er zelfs vanwege stabiliteit van het net, stroom uit jouw batterij gehaald worden om de accu van de auto van buurman te laden.
Smart grid is niets meer dan een hele mooie naam voor onwil om in het net te investeren.
flutterby zegt
@mashell: die situatie is eenvoudig op te vangen met een toeslag voor maximale laadsnelheid. Dan vang je die ene met haast op met 5 á 6 andere die de tijd hebben zonder enige effect op het net.
tttijn zegt
@dutchdriftking: Nee joh zodra dit echt een issue wordt komt er een oplossing voor.
trasimo zegt
Ook daarom ben ik blij dat het een Tesla is geworden. Die valt werkelijk overal op te laden; van stopcontact thuis tot aan Tesla Superchargers. Kan ik tenminste altijd vol ‘gas’ langs Ionity en alle andere grappenmakers die denken topprijzen te kunnen vangen langs de snelweg.
barendbotje zegt
@trasimo: Kapsones met een belastingvoordeeltje onder je kont ?
trasimo zegt
@barendbotje: haha blijf jij nou maar gewoon doortanken met die ICE van je, mijn belastingvoordelen moeten wel ergens van betaald worden natuurlijk :)
barendbotje zegt
@trasimo: Jammer dat je van die extra centen in je zak waar je t voor doet niet een betere persoonlijkheid kan kopen. Ik ga aan t bier ?
trasimo zegt
@barendbotje: ah jammer je kunt een geintje niet waarderen zie ik… tsja, proost dan maar!
koeberg zegt
@trasimo: Tja, Ionity had natuurlijk ook toegang kunnen weren tot niet bij Ionity aangesloten merken, net als Tesla alle auto’s weert die niet Tesla zijn.
Ionity heeft daar niet voor gekozen. In plaats daarvan rekent het een topprijs en korting voor aangesloten merken.
Ben ik daar blij mee? Nee, ik heb liever geen merkgebonden snelladers. Niet van Tesla en niet van VAG. Maar Ionity is niet de enige die discrimineert op merk.
trasimo zegt
@koeberg: het is Ionity’s goed recht om te vragen wat ze willen, net zoals het Tesla’s goed recht is om zelf te bepalen wie er bij hun eigen palen komt laden. Voor de berijder is het niet ideaal om niet overal (voor een goede prijs) terecht te kunnen, maar aangezien de gemiddelde range wel naar de 300+ kms gaat kan men daar wel aardig op anticiperen denk ik..
thomassnelweg zegt
@trasimo: In een vrije markteconomie moet de overheid inderdaad niet de tarieven gaan bepalen. Laadfaciliteiten zijn een soort netwerk en daarvoor heb je uiteindelijk altijd regulering nodig om concurrentie te bevorderen. Een perfecte vergelijking is er niet maar vergelijk het met telefoneren en internetten. Vroeger had KPN daar een alleenrecht op en betaalde je zo 25 cent per minuut voor en als dat zo gebleven was dan was het nu waarschijnlijk een EURO. Probleem is dat Tesla nu een dubbelrol heeft als producent van auto’s en ook laadstations exploiteert. Uiteindelijk kan dat niet en zal de EU dat moeten verbieden. In deze gekke fase lijkt het er nog niet op, maar uiteindelijk krijgen we daardoor een beter tarief als klant. Het zou toch ook wat zijn als bijvoorbeeld Mercedes tankstations gaat exploiteren en je daar dan met je BMW wordt geweigerd. Er is ook geen plaats voor alle merken om eigen laadstations neer te zetten.
trasimo zegt
@thomassnelweg: de situatie met KPN vind ik een slechte vergelijking; die hadden het koper liggen waarmee ze de concurrentie bij voorbaat buiten spel zette. Dat is met laadstations niet aan de hand. Waarom zouden Tesla en Ionity geen laadpalen neer mogen zetten op hun eigen grond en zelf bepalen wie daar komen tegen welk tarief? We moeten de EU niet alles kapot laten reguleren vind ik, daarmee druk je elke vorm van ondernemerschap de kop in. Volgens mij zijn er naast Ionity en Tesla al flink wat andere aanbieders actief waar je ook terecht kan, en kan elke EV in elke parkeergarage en aan elke gemeentepaal ook laden. Ik zie daar voorlopig nog geen ‘KPN praktijken of problemen in.
ozzytrk zegt
@trasimo: Heb je elektrische tuuther
werf76 zegt
Ja!, en politici zijn niet als bladeren aan een boom…
mwti zegt
Zoiets als €1000,- voor elke Nederlander?
trasimo zegt
@mwti: en het kwartje van Kok!
padoempats zegt
Nou die superchargers zijn ook niet meer wat het was. 1,5 uur staan laden bij supercharger op maar 24kw. Alle spots staan tegenwoordig vol
bitd zegt
@padoempats: model van Tesla is ook niet vol te houden, zie Noorwegen
RutgerK zegt
https://youtu.be/lwAn6qn8q0E?t=430.
Ben benieuwd hoe lang Ionity de prijzen handhaaft als bovenstaand beeld een indicatie is.