De prijzen van de nieuwe Golf zijn binnen. De benzine-instapper (1.4 Easyline) was 17.750,- en kost nu 17.790,- (incl BTW en BPM), dat is dus geen verschil. Bij de diesels kun je instappen vanaf 25.490,- (de 2.0 TDI), terwijl de vorige in de showroom stond voor ongeveer 29K. Dat is echter een stuk goedkoper! Is Volkswagen bezig met een offensief?
Bij de huidige Golf vielen de verkopen een beetje tegen, zeker in vergelijking met eerdere modellen (Golf III en Golf IV). Dus misschien wil VW met scherpe prijzen de verkoop een nieuwe impuls geven?
Volledige overzicht van de prijzen zie je hier! (met dank aan Sander voor de tip)
De nieuwe Volkswagen Golf staat vanaf 23 oktober in de showroom en is leverbaar vanaf 17.790 euro (lease vanaf € 389,-) en is daarmee nauwelijks duurder dan zijn voorganger. De zesde generatie van de bestseller is nog zuiniger en alle motoren hebben een groen energielabel. Ook is de standaarduitrusting verder uitgebreid. Het nieuwe model is leverbaar met keus uit diverse uitrustingsniveaus en er zijn aantrekkelijke meeruitvoeringspakketten beschikbaar. Begin volgend jaar zullen zowel de GTI als de BlueMotion uitvoering op de markt verschijnen. Deze laatste blinkt uit door een CO2 uitstoot van 99 gram per gereden kilometer. De nieuwe Golf is vanaf 6 oktober te bestellen.
Het starttarief van de nieuwe Golf is zeer aantrekkelijk, zeker als hij in historisch perspectief wordt geplaatst. De prijslijst begint nu bij 17.790 euro (incl. btw en bpm) voor de Golf 1.4 (59 kW/80 pk). Bij de introductie van de vijfde Golf generatie in 2003 was de Golf 1.4 (75 pk) leverbaar vanaf 18.275 euro. De vergelijking valt nog gunstiger uit voor het nieuwe instapmodel als de standaarduitrusting erbij wordt betrokken. Ten opzichte van de Golf V biedt het nieuwe model onder andere de volgende extra’s: een boordcomputer, een knie-airbag en crash-actieve hoofdsteunen. Het motorenpalet varieert bij de benzinemotoren van 59 kW/80 pk (alleen leverbaar als Easyline en Trendline) tot 118 kW/160 pk, bij de dieselmotoren van 81 kW/110 pk tot 103 kW/140 pk. De nieuwe Golf is in dieseluitvoering altijd voorzien van een roetfilter en leverbaar vanaf € 25.490,- (81 kW/110 pk).
Compleet vanaf de basis
De nieuwe Golf is beter, kwalitatief hoogwaardiger en innovatiever dan ooit. En dat alles combineert hij met een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Alle modellen zijn bijvoorbeeld standaard voorzien van centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende buitenspiegels en ramen vóór, zeven airbags (waaronder een knie-airbag), een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en dagrijverlichting. Voor de Trendline-uitvoering komen daar nog Climatic airconditioning, radiovoorbereiding met acht luidsprekers en een uitgebreide boordcomputer bij.Comfortline en Highline
De nieuwe Golf is ook leverbaar als Comfortline. Tegen een meerprijs van 1.800 euro (in vergelijking met 1.6, 75 kW/102 pk Trendline) wordt de hierboven beschreven standaarduitrusting uitgebreid met onder meer een volautomatische airconditioning (Climatronic), cruise control, in hoogte verstelbare comfortstoelen met lendensteun, lederen bekleding van stuur, pookknop en handremgreep, een middenarmsteun vóór en achter, een 12-volt aansluiting in de bagageruimte en deurgrepen/buitenspiegels in carrosseriekleur.
De Highline-uitvoering vergt een extra investering van 2.900 euro ten opzichte van de vergelijkbare Trendline-uitvoering (1.4 TSI, 90 kW/122 pk) maar daar staan de volgende extra’s tegenover: alle bestanddelen van de Comfortline-uitvoering, 16-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen vóór, een multifunctioneel lederen stuurwiel, mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting, alcantara bekleding en een radio/cd-speler (RCD 310) met acht luidsprekers.De individuele Golf
Elke nieuwe Golf is op maat samen te stellen. Diverse optiepakketten bieden daarvoor goede mogelijkheden. Het Executive-pakket (vanaf 895 euro) biedt onder meer het radio-navigatiesysteem RNS 310 met kleurenscherm, MP3-functie een cd-wisselaar en multimedia-aansluitbox, een middenarmsteun vóór met opbergvak, een multifunctioneel lederen stuur, leren bekleding van handremgreep en pookknop en telefoonvoorbereiding.
Het Dynamic-pakket (vanaf 750 euro) is er voor de extra sportieve rijder en omvat lichtmetalen velgen, een extra straffe schokdemping en versterkte vering, getint glas achter, mistlampen met geïntegreerde bochtenverlichting en een waarschuwingssysteem voor (een) lekke band(en).
Uiteraard zijn er ook individueel bestelbare opties beschikbaar. Uniek in deze klasse zijn bijvoorbeeld Park Assist, een adaptieve cruise control, adaptieve Xenon-verlichting, dynamic drive control en telefoonvoorbereiding Premium (Bluetooth).De Golf in enkele cijfers
Het succes van de Golf wordt nog eens extra duidelijk door wat cijfermateriaal. Zo zijn er tot nu toe bijna 700.000 Golf-modellen in Nederland verkocht. Per dag worden er wereldwijd 2.100 Golf-modellen verkocht. Tegenwoordig kiest 12 procent van de kopers daarbij voor de efficiënte en snel schakelende DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze innovatieve automatische transmissie is in de laatste generatie van de Golf leverbaar met 6- of zelfs 7 versnellingen.
tom zegt
offensief? neen! door een lagere uitstoot wordt golf minder belast waardoor de Nederlandse prijs eindelijk een aanvaardbare prijs wordt
Appieflappie zegt
Ik ben benieuwd wanneer de bluemotion golf komt. Als het goed is komt die in een nog langere bpm tarief te zitten. 1.6 dieselmotor met 110 pk en 99 gram uitstoot. Zeg dag tegen de 2.0 TDI
Mo zegt
Geen A-label? Dat wordt een probleem voor de Golf. Dan gaat iedereen toch eerder voor de A3 1.4, ben je uiteindelijk goedkoper uit door de mindere bijtelling.
AVO zegt
Lease budget voor vele arbeiders viel met de Golf V te hoog uit, dus dat werd vaak de keuze al niet… wellicht nu wel.
En dan pak je een groot deel van de markt mee.
Majinstar zegt
Ook lullig voor de gemiddelde Golf rijder, die zich nu bestolen en goedkoop moet gaan voelen. Lap er 8000€ bij voor de 2.0 TDI en je rijdt ipv dat: een Bmw 318i, Audi A4 of Mercedes C klasse.
Mephisto zegt
25.490€ voor een prul als een uitgeklede golf diesel ???
Goe zot !
willem zegt
Aantrekkelijk?? Kijk eens naar de prijs van een tsi highline, die is nu toch veel duurder dan van de vergelijkbare V GT sport
tdj zegt
@Majinstar: zonder opties dan wel…
RW zegt
@ Mo:
Sinds wanneer heeft de A3 een lagere bijtelling?
Beide zitten momenteel in de 25% categorie, en dat is geheel onafhankelijk van het milieu-label.
Vanaf 1 januari valt de 1.4 TSI 122 PK Golf (naar verwachting) in de 20% bijtellingsregeling
denny zegt
ik snap iets niet, waarom heeft VAG een gedowntunede 1.8 tsi 125 pk (a4) en een 1.4 tsi 122 pk (golf). waarom niet alleen een 1.8 of 1.4?
willem zegt
Heb ff gekeken op de VW site van Duitsland en Belgie daar is de VI tsi Highline net even goedkoper dan de vergelijkbare V GT. Hier doet Pon er lachend 1500 euri bovenop. Laten staan dat ding!!!
GWBoes zegt
@ denny:
omdat een 1.4 in een a4 nooit zal verkopen. dus het ligt niet aan de motor maar aan de klant die een 1.4 te klein vindt terwijl hij even goed/beter is dan een 1.8.
Rick zegt
2.0 FSI niet meer leverbaar :(
Freihe Fahrt zegt
Instapprijs 40.000 gulden voor een kale golf zonder pk’s.
Voor value voor money, moet je in elk geval niet bij ‘volks’wagen zijn.
RobertJ zegt
@Rick: Hoezo is dat jammer? de 1.4tsi presteert beter en verbruikt veel minder, lijkt me alleen maar gunstig!
@autoblog: De huidige 1.4 easyline is er vanaf 17750(volgens VW), 40 euro minder dan de huidige dus. (komt jullie prijs van AW? ;) )
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/golf/prijslijst/0,18078,Golf_D0Lnl,00.html
RobertJ zegt
*40 euro minder dan de nieuwe dus
autoblogger zegt
@RobertJ: wij waren toch eerder? En je ziet toch de screenshot?
Blijkt dus wederom dat Autoweek de boel aan het kopieren is ;)
hubert zegt
Weet iemand hier iets meer van :
Exklusiv: Volkswagen baut neuen Golf VI nur bis 2011
Die sechste Generation des VW-Bestsellers Golf ist noch nicht auf dem Markt, da dringen aus dem Wolfsburger Konzern bereits wichtige Eckdaten zum Nachfolger Golf VII durch. Automobilwoche liegen interne VW-Dokumente vor, nach denen der Golf VI zum Ende des Jahres 2011 auslaufen wird. Die siebte Auflage soll auf einer neuen Plattform stehen – und somit eine noch breitere Palette innovativer Antriebe bieten.
majinstar zegt
@t tdj: Waarom zou je opties moeten hebben ?
Airco – doe gewoon je ramen open. Navigatie – ANWB landkaart. Parkeer sensoren -stap maar lekker uit. Cruise control – laat je oma maar rijden. Bluetooth – Dwing dat af tijdens de koop.
Toch aardig geregeld of niet ?
RobertJ zegt
@autoblogger, ik had het over de oude prijs ;) Bij de volkswagenwebsite is deze 17750(in de brochure), bij autoweek (carbase) 18.375, dus vandaar mijn vraag. (jullie prijs(en die van autoweek) is dus fout! ?)
Esprit_de_Flandre zegt
25.5 mille vind ik toch nog altijd veel voor een compacte diesel.
Ow juist ja, dat is de NL-prijs. Bij ons wordt dat dan zo de helft :)
Freihe Fahrt zegt
@ Hubert,
Hier een linkje
http://forum.autobild.de/autokauf-und-zulassung/kommentar-zu-einem-sternartikel-14966-15.html
autoblogger zegt
@RobertJ: Ah, ok. Maar zo lijkt het verschil groter :)
(ik zal het effe aanpassen, thanks)
PS: wanneer krijgt wij nou eens een carbase, lijkt me wel handig ;)
VonStroke zegt
Je moet goed gek zijn om zoveel centen neer te leggen voor zo’n grijze wagen soms letterlijk en bijna altijd figuurlijk.
Een Golf zie ik de dag van vandaag louter als een Lease-product. Tenzij je gaat voor de sportievere modellen en je ze nog enigszins met je hart koopt in plaats van met je verstand.
EM zegt
Waarom maken ze bij VW zulke saaie auto’s ?
RobertJ zegt
@AB :) Zomoto is jullie CB aan het worden?
Overigens, AW heeft de prijzen van de nieuwe megane al? AB, huphup ;) we willen discussiëren hier!
autoblogger zegt
@Robertj: Megane heeft geen haast, is maar een Renault ;)
–edit: prijzen van de Megane staat inmiddels hier–
RobertJ zegt
Is ook wel waar, die dames op de video (parijs) zijn toch mooier :)
alhoewel de 3drs Megane ook best aardig oogt.
jorden zegt
Ik zou gaan voor een BMW 116i gaan met “stop & go system” Even langs de chip tuner en je hebt voor een hele schappelijke prijs een veel leukere auto dan de golf, zeker kwa rij kwaliteiten!
Mercedes zegt
De ‘nieuwe golf’ ziet er wel een stuk volwassener uit dan het huidige model.
Dat is al een stap in de goede richting. Dat ze van het huidig model minder auto’s verkochten komt ook doordat de concurrentie niet heeft stilgezeten uiteraard. Vandaar het ‘offensief’.
Rutger zegt
Verrassend hoe negatief iedereen is over de prijsstelling. Ik vind de prijzen erg netjes en ben vooral ook benieuwd naar de uitrusting van de auto.
Ik kocht in oktober 1999 een Golf4 3d Highline TDI met 115pk voor net geen € 26.000,-. Een prijsstijging van ongeveer 10% in 9 jaar tijd en gewoon een zeer bescheiden prijsstijging te noemen.
En voor degene die denken dat je met € 8.000,- meer opeens een A4 rijdt kan ik alleen maar zeggen dat je dan een hele brede scoop hebt voor een volgende auto. Ik denk zelf dat het niet reeel is om een luxe Golf Highline met een basisbasis A4 te vergelijken. Dat zijn compleet andere uitgangspunten die je dan hanteert.
@Jorden, interessante keuze. de basis 116i is € 5.000,- duurder dan de goedkoopste 1.4TSI, wordt door de Golf finaal weggereden, biedt veel minder ruimte en BMW heeft de sinds kort laten weten dat chiptuning niet meer wordt geaccepteerd en dat alle garanties dan verlopen. ;-) Wat doet een 116i met chip trouwens tegenwoordig?
w0o0dy zegt
die twee instappers kun je niet serieus nemen dus reken maar gewoon op 22 mille voor een normale Golf die ook daadwerkelijk tegen een dijkje omhoog kan rijden zonder naar de 1 terug te schakelen. Behoorlijk duur als je dan ook nog een aantal “noodzakelijkheden” die je bij concurrenten standaard krijgt moet bijplussen…. Misschien minder duur dan in het verleden maar nu Kia z’n interieur laat bepalen door de man die de Golf V heeft gedaan blijft er steeds minder over waarmee de Golf een echt goede keuze blijkt
Beetje Verward zegt
Even op directlease gekeken:
de huidige instapdiesle (Trendline 105 pk 3d.) kost 23.500 euro.
De 2.0 TDI Trendline 3d. is 25.900.
Dus vanwaar deze kop. Sluikreclame?
Rutger zegt
@Woody, misschien heb ik het gemist, maar is er al een lijst met de standaarduitrusting van de modellen. Of speculeer je op het ontbreken van bepaalde opties in de basisuitvoering?
Citrofiel zegt
@ Beetje verward; Het viel mij ook op ja… :?
29k voor de instapdiesel, zo gek is zelfs VW niet.
autoblogger zegt
@Citrofiel & Beetje Verward: ik vergelijk de prijzen van dezelfde motoriseringen (2.0 TDI) en dan is de nieuwe toch goedkoper? Of mis ik iets?
PS: heb het volledige persbericht ook toegevoegd aan het artikel. Daar is tevens te lezen dat de prijslijst nu begint bij 17.790 euro (incl. btw en bpm) voor de Golf 1.4 (59 kW/80 pk). Bij de introductie van de vijfde Golf generatie in 2003 was de Golf 1.4 (75 pk) leverbaar vanaf 18.275 euro. De vergelijking valt nog gunstiger uit voor het nieuwe instapmodel als de standaarduitrusting erbij wordt betrokken.
Anyway, van mij hoef je em niet te kopen hoor;) Doe ik namelijk ook niet.
Timmie zegt
Bij de Golf V waren de prijzen in het begin ook zeer hoog. En toen vielen de verkopen ook serieus tegen. Na een jaar hebben ze dan de basisprijs verlaagd. Dat zullen ze hier misschien ook moeten doen.
Beetje Verward zegt
@autoblogger
Volgens mij heeft de huidige 2.0 TDI 140 pk enzo.
De instapdiesel van de VI heeft maar 110 pk en kost (OK) 400 euro minder. Maar dan kon je gelijk 30 pk tekort. Vind ik geen goeie deal.
Ach, ik kom af en toe op voor correcte informatie. Overigens vind ik (als enthousiaste Priusrijder) ook een pittige Golf een prachtauto. Jammer dat Pon zo weinig klantvriendelijk is als er eens iets is met je VW.
Incognito zegt
Snap niet wat VAG nog doet met die oude 1.6 en 2.0TDI in het gamma.
w0o0dy zegt
@Rutger: zoals je inmiddels kunt lezen heb je in de Trendline uitvoering geen radio/cd-speler alleen de voorbereiding en ook geen cruisecontrol….. over ESP en tractiecontrole staat er niets, maar bij de vorige waren deze ook niet standaard in tegenstelling tot een aantal van de concurrenten die hetzelfde kosten. Dus een combinatie van wat speculatie en wat feiten….
Victor zegt
Ik zat vanmiddag heel raar te kijken en kwam een Golf Vl tegen.
Ik dacht dat deze nog niet uit was??
w0o0dy zegt
@Rutger: standaard uitrusting van de Megane bijvoorbeeld…..
“Direct al vanaf het basisniveau Expression zijn de Mégane Hatchback en Coupé zeer compleet uitgerust met onder meer een Elektronisch Stabiliteits Systeem (ESP), automatische activering van de verlichting en ruitenwissers, Radio/CD-speler met MP3-ondersteuning en een sleutelkaart.”
Als dit soort zaken standaard waren op de Golf dan zouden ze dat zeker in de tekst hebben gezet. En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je de bovengenoemde zaken voor 500 euro aan je Golf toe kunt voegen. Wel heb je dan de 1,4 tsi met iets meer vermogen, of je houdt wat geld in de zak en gaat voor de schale 102pk versie, die je dan nog wel even van een aantal opties moet voorzien….
Tommy zegt
@Incognito: Oude 2.0 TDI? Man dat ding is hagelnieuw, nog geen 2 jaar op de markt. Het onderblok is welliswaar gelijk maar dat is altijd zo. De 1.6 is gewoon laag in productie kosten, geen turbo’s en compressor’s etc. De 1.4 TSI lijkt me de beste keuze.
Veel mensen kijken alleen maar naar de pk’s en de cilinderinhoud. Maar een 1.8 TFSI met 125 pk presteerd beter dan een 1.4 TSI met 122 pk. De 1.8 heeft meer koppel bij lagere toerentallen en houd deze waarde ook veel langer vast dan een 1.4 waardoor hij misschien soms ook nog wel zuiniger is. Ook zijn de maximum pk’s langer beschikbaar.
Tripple zegt
25.000 voor een tdi vindt ik niet aanvaardbaar .
Cooper S zegt
Leuk die nieuwe prijs als je van de Golf V van 1 jaar oud afmoet.
Rutger zegt
@Woody, het blijft op dit moment nog moeilijk vergelijken, omdat de MeganeIII misschien weer dingen mist die de Golf wel als standaard heeft.
En daarbij moet een Golf ook gewoon duurder zijn dan een vergelijkbare concurrent door het imago.
De 1.6TDI wordt ook weer goedkoper, ESP kostte op de V € 750,- en ieder moet voor zich bepalen of een knie airbag nuttiger is dan een radio of sleutelkaart.
René zegt
Geen R36…….. :-(
Marcel zegt
De prijs is niet verhoogd c.q. ietsie verlaagd omdat het slechts een facelift is van de Golf, het is geen vernieuwd model. In 2011/12 is de Golf 7 al gepland en die is misschien wel iets anders. Dus, het is een prijs voor de tussenperiode. Niet alleen worden hiermee de huidige golf 5 bezitters geschoffeerd, maar ook de Seat Leon rijders omdat de Leon door dit Golfje 6 in prijs is verlaagd…..Doe mij maar een Leon, die is completer en sportiever!
DennieFR zegt
Niks voor mij,die prijzen he…
1.4TSI DSG Highline zonder extra’s kost al 30.000.
Zullen we maar zwijgen over xenon,leer,schuifdak en navigatie erbij.
Nee,liever een C-klasse van 2jaar oud met 25.000km op de teller die dat wel allemaal heeft. ;)
joop zegt
Het blijft een hoop geld voor een saaie bak!
goblet michael zegt
weet iemand soms het fiscale vermogen van deze auto ?
Hans zegt
Vergelijk eens de prijs met de us prijzen.
http://www.vw.com/golf/pricelist/en/us/