De prijzen voor de Twingo Electric zijn erg laag. En dan kun je ook nog eens 4.000 euro aan subsidie krijgen.
Elektrisch rijden wordt meer en meer een serieuze optie. Een paar hardnekkige nadelen worden immers aangpakt in rap tempo. De actieradius wordt telkens groter, de laadtijden worden telkens korter en de laadinfrastructuur groeit met de dag.
Voordelen
Tel daarbij op dat elektrisch rijden nog wat fiscale voordelen heeft en er is opeens bijna geen reden meer om het niet te doen. Natuurlijk, een elektromotor weet niet ‘de ziel te raken’ zoals een V8 of V12 dat wel kan, maar in vergelijking met een drie- of viercilinder turbotorretje is het stiekem best een vooruitgang. Zeker bij auto’s waarmee je veel in stedelijk verkeer rijdt, is elektrisch rijden een uitkomst.
Effectief
Niet alleen is het het meest effectief (geen directe uitstoot in dichtbevolkte gebieden), maar is het verschil in rendement het grootst ten opzichte van een auto met benzinemotor. De Renault Twingo Electric is een perfect voorbeeld ervan. De auto werd een tijdje geleden al geïntroduceerd, maar nu hebben we de prijzen ook. En waarempel: ze zijn relatief erg scherp.
20.590 euro
Laten we maar meteen van wal steken: de Renault Twingo Electric kost 20.590 euro. Je moet het niet naar guldens gaan omrekenen en vergelijken met de goedkoopste Twingo van 1994. Voor dat geld krijg je een elektromotor die een iets meer dan adequate 82 pk levert. Het maximale koppel bedraagt 160 Nm, dat uiteraard per direct beschikbaar is.
Update: Zakelijke leaseprijs
Ook die prijs is bekend, met de nieuwe aanschafprijs in de hand hebben we direct Mobility Service even om een zakelijke leaseprijs gevraagd. Dat resulteerde in een zakelijk maandelijks leasetarief (vanafprijs) van € 343 ex btw per maand bij 60 maanden en 10.000 per jaar
Actieradius
De elektromotor krijg zijn ‘sap’ van een 22 kWh accupakket. Hiermee kun je volgens de WLTP zo’n 190 km halen. Althans, 190 km gemiddeld. Renault wil graag onderstrepen dat de actieradius in de stadscyclus maar liefst 270 km is. Het gebruik bepaalt dus in dit geval écht het verbruik. Middels een 22 kW AC-laadpunt kun je in een uurtje tijd de auto tot 80% volgooien.
Uitvoeringen
Dan nu alle prijzen van de Twingo Electric. Er zijn vier uitvoeringen. De goedkoopste is de Twingo Life, die voor 20.590 euro de deur uit gaat. Deze is voorzien van een rond stuurwiel, vastgeschroefde stoelen, handbediende gordels, lucht in de banden en een onverwarmd dashboardkastje. Een stapje hoger staat de Twingo Electric Collection, deze kost 22.090 euro. De Twingo Electric Intens moet 23.490 euro opbrengen. Speciaal om de lancering van dit model te vieren, is er ook een Twingo Electric Série Limitée Vibes. Die heeft een TomTom en moet 24.790 euro kosten. Voor alle prijzen geldt: nog vóór een eventuele overheidssubsidie van 4.000 euro.
Prijzen concurrentie
Er is nog niet heel veel concurrentie in de klasse, maar we vergelijken de prijzen van de Twingo Electric even met die van een paar klassegnoten.
Smart ForFourElectric Essential
€ 23.995
De Smart is natuurlijk identiek aan de Twingo Electric. De auto delen dezelfde basis, opbouw en techniek. Op de kleinere accu na, dan. De Smart is iets meer premium en iets hipper in de markt gezet, maar als het puur op kwaliteiten aankomt, ontlopen de twee elkaar niet veel. In het geval van de Smart kun je ook kiezen voor een tweezitter, iets dat bij de Twingo niet mogelijk is.
Seat Mii Electric
€ 23.400
De identieke Volkswagen e-Up! en Skoda Citigo iV zijn op dit moment uitverkocht, maar volgens Seat is de Mii Electric weer leverbaar. Qua geld en uitrusting ontlopen de drie elkaar niet heel erg veel. De Seat Mii heeft wel een betere laadtijd en je komt verder op een volle accu.
De nieuwe Renault Twingo Electric staat is vanaf Augustus te bestellen. Vanaf het najaar staat de stille stadsrakker bij de dealers.
Will it drift?
Gewoon omdat hij zo leuk is, nog 1 keertje dan, deze vrolijke Poolse verslaggever met zijn Twingo-drift-avontuur.
Deze EV behoort tot de goedkoopste elektrische auto’s. Dat is uiteraard een relatief begrip, aangezien de kosten van een elektrische auto qua aanschaf nog altijd hoger uitvallen dan een conventionele auto. Maar het aanbod van elektrische auto’s verandert constant.
mcshine zegt
Die subsidiepot is allang leeg, maar wel een slimme vondst om lucht in de banden te doen, dat scheelt weer wat scharrel-CO2.
vbarchetta zegt
@mcshine: nu kopen en die €4.000 subsidie in 2021 terug krijgen, moet je het alleen ff voorschieten of leveringsdatum op januari 2021…
christian85 zegt
@mcshine: zakelijke pot wel maar voor de particulieren toch nog niet?
flutterby zegt
@christian85: er is geen zakelijke subsidie.
davelepeef zegt
@christian85: nieuw vs occasion bedoel jij.
baklava zegt
Voor 20.000 euro heb je ook een leuke tweedehands auto met een benzinemotor.
vbarchetta zegt
@baklava: Okey voor 5.000 heb je ook een leuke tweedehands, dus wat wil je hiermee zeggen…?
baklava zegt
Dat je voor dat geld een veel mooiere, grotere, luxere auto kan kopen met de juiste aandrijving.
vbarchetta zegt
@baklava: de juiste aandrijving is voor mij elektrisch, ik wil niet meer terug in ieder geval…
baklava zegt
@vbarchetta: heiden!
Loek zegt
@baklava: keek net even op Marktplaats en verhip, je hebt gelijk! Ik zag er zelfs eentje voor bijna 100.000 euro!
flutterby zegt
@baklava: voor €10000 heb je een Zoë die beter uitgerust is en dezelfde range, wel met een beetje ervaring.
davelepeef zegt
@flutterby: die Zoe vind ik stiekem best ’n aantrekkelijk wagentje om te zien. Niet verder vertellen hoor!
Dizono zegt
@willeme: smart is qua elektromotor gelijk, maar heeft een aanzienlijk kleinere accu.
Rick-dos zegt
Met de subsidie is het, voor iemand die in de markt is voor een Twingo, een serieus alternatief geworden.
Crosscabouter zegt
@Rick-dos: precies. Zo wordt het een leuke auto voor mijn moeder. Niet te duur en een leuke kleine stadsrakker
jack_abarth zegt
@crosscabouter:
Maar geen echte kilometervreter, dus wat is nu eigenlijk de “echte” CO2-reductie.
Inderdaad, niet noemenswaardig.
Het zijn de zakelijke rijders waaronder ikzelf met ca. 1200km/week die de overstap moeten maken. Dát zet tenminste zoden aan de dijk en niet die 2.500km/jaar wagentjes.
pignon zegt
@jack_abarth: maar elektrische auto’s in de bebouwde omgeving schelen weer erg in elimineren van vervuiling op plekken waar het hinderlijk is.
jack_abarth zegt
@pignon:
Daar heb je inderdaad een goed punt.
Eigenlijk zou er eens een goed onderzoek moeten komen wie van het stadsverkeer nou echt de vervuiler is, en op welke tijden het piekt.
-woon-/werkverkeer
-moeders met jong aan boort
-vrachtverkeer
-busjes
-scooters
-etc
pa045 zegt
@jack_abarth: maar er zijn veel meer mensen die stadskilometers maken dan mensen die 1200 per week rijden. Dus per saldo is daar ook heel veel winst te behalen. Misschien nog wel meer dan bij de veelreiders. Bovendien worden, zeker in NL, dit formaat auto’s veel meer nieuw verkocht. Dus ook hier is meer winst te maken.
lekbak zegt
@jack_abarth: uiteraard zal jij met je 1200 per week een stuk meer uitstoten. Maar die dame in de twingo die 2500km per jaar rijdt rijdt altijd met koude motor en koude katalysator. Per km is mevrouw dus echt enorm veel schadelijker, en dat allemaal in de stad.
Crosscabouter zegt
@jack_abarth: mijn moeder maakt 10.000km per jaar, maar alleen maar start stop werk. Ze werkt in de wijkverpleging namelijk, maar je hebt een punt.
flutterby zegt
@crosscabouter: beter kijken voor de Zoë. Doordat die wat langer op markt is koop je voor de helft tot hetzelfde bedrag een veel betere auto.
Als het een onsje meer mag zijn red je het zelfs nieuw of een showroom model. Voor dit geld rijd je overigens ook een eGolf, (nieuwe) Leaf of een i3.
Crosscabouter zegt
@flutterby: Zoë…. die zijn toch zo goedkoop omdat je per maand nog een accupakket moet huren? Idem voor de Leaf toch. En een i3 voor dit geld? Dan is t wel een goed gebruikte zeker? (Geen tijd gehad om alle auto’s te checken ;) )
flutterby zegt
@crosscabouter: met de subsidie meegerekend red je een koopaccu ook, huuraccu zijn zelfs nog goedkoper en nog belangrijker met een huuraccu heb je een betere garantie (+pechhulp incl afslepen bij lege accu, bij Tesla kost dit je €1000).
flutterby zegt
@crosscabouter: de i3 is maar 22 kWh (net als deze Twingo), dat is wel een beetje mager. Leuk voor een tweede auto die in de winter niet meer dan 100 km per dag hoeft af te leggen.
Hubert zegt
Benieuwd wat die gaat doen in de private lease.
Zal wel eens een knaller kunnen worden.
En mooie vervanging voor mijn UP die er volgend jaar uit gaat.
pomoek zegt
Als ik zo het plaatje zie van de aandrijflijn met accu dan vermoed ik dat er nog ruimte is voor een groter accupakket. Het is hoe dan ook goed dat er meer betaalbare elektrische auto’s op de markt komen.
Loek zegt
Hier is het wachten natuurlijk op. Alle techniek is in diens kinderschoenen te duur. Des te normaler het wordt, des te goedkoper het wordt. Ik prefereer ook een ronkende V8, maar als fabrikanten dit soort auto’s aan de man krijgen bij mensen die het als een gebruiksvoorwerp zien, kunnen diezelfde fabrikanten het gebrek aan uitstoot compenseren met dikke motoren. Des te goedkoper de elektrowaggies, des te beter dat kan.
davelepeef zegt
@720s: indd. En in deze klasse gaan mensen toch niet voor de ronkende V8 dus de vergelijking daarvoor trekken op basis van aanschafprijs is natuurlijk ook kolder. Dit soort wagentjes voor in de stad, prima. En dit zijn bereikbare prijzen – hoewel voor de kleinste klasse nog altijd prijzig.
bertorelli zegt
De actieradius is op zich genoeg voor een Twingo, want dergelijke auto’s worden doorgaans toch voor de wat kortere afstanden gebruikt.
De prijs is 20.590 voor de goedkoopste uitvoering tegenover net geen 12.000 voor de goedkoopste benzine variant.
Dat is toch een verschil van 8,5 k en het duurt dan toch wel even voor het verschil in wegenbelasting en brandstof eruit hebt. (Met de subsidie is het 4,5k, maar dat hebben veel mensen ook niet in de binnenzak)
Ben wel benieuwd na hoeveel tijd de maandelijkse kosten van elektrische variant lager worden dan de benzine variant.
davelepeef zegt
@bertorelli: ik ben vooral benieuwd naar de afschrijving. Wie weet waar we over 5 jaar staan met kosten voor auto’s met verbrandingsmotoren. Misschien zijn die in het algemeen, zoals diesels nu, veel minder aantrekkelijk en dus duurder. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je op de goedkopere benzinevariant 8k afschrijft en 4 op de elektrische variant. Dan is per saldo de elektrische toch goedkoper. Maar ja. Die glazen bol heb ik nog steeds niet gevonden…
goodvibrations zegt
Ben erg benieuwd wat de fiat 500e gaat kosten.. Vind die toch wel veel mooier.. En betere range
flutterby zegt
@goodvibrations: 35k of zo.. belachelijk.
tvklarenbosch zegt
Ik ben wel benieuwd wat zo’n karretje in de private lease moet dken
berlinetta zegt
Die private lease prijzen van EV’s vallen me dus echt nog tegen. Die dingen zijn echt nog veel duurder dan de normale varianten.
twijn zegt
Prima ontwikkeling. De kleine 2de auto die vaak niet meer dan 10km per rit rijden elektrisch maken. Fijn voor de lokale uitstoot in de stad of dorp.
Een brandstofauto/hybride zolang ernaast voor de lange ritten, tot de long range Tesla’s en Audi’s betaalbaar worden.
moveyourmind zegt
Maar kan hij ook driften?
Doe mij toch maar deze Twingo:
https://www.autoblog.nl/nieuws/driften-met-een-renault-twingo-zo-doe-je-dat-video-165824
Andries zegt
‘Erg goedkoop’ vind ik ietwat overdreven, maar de komst van steeds meer elektrische stadsauto’s is natuurlijk fantastisch!
Laatst in een elektrische Citigo, wat rijdt dat lekker!
Maar pas als de prijzen ruim onder de 20K komen, dan wordt het een écht succes mijns insziens!
henkp1 zegt
€4000 subsidie brengt de prijs op €16.590 De Renaultdealer verwacht jou al!
davelepeef zegt
@henkp1: moet ie wel ’n jaartje wachten want de pot voor dit jaar is leeg…
henkp1 zegt
In januari gaat de schatkist weer open, da’s al over 5 maanden.
davelepeef zegt
@henkp1: da’s waar. Dat betekent dat herfst er al weer rap aankomt… Voel m’n winterdepressie alweer kriebelen :'(
riel zegt
Niet alleen kostenbesparing telt, maar zo’n elektromotor rijdt wel extreem kek in de stad. Vlug oversteken, ff passeren, geen geschakel. Plus het feit dat mits je redelijk goed kunt laden, je nooit aan de pomp staat. Het is ook een bepaalde luxe die je koopt.
flutterby zegt
@riel: luxe in het A segment is nog niemand gelukt. Persoonlijk vind ik het B segment net wat volwassener.
henkp1 zegt
Prima auto!
En nee, ook deze auto is niet voor ‘iedereen’, maar wel geschikt voor heel veel mensen/toepassingen. Beter voor het milieu (zeker dit soort stadsauto’s die veelal voor korte ritten worden gebruikt, juist daar waar verbrandingsmotoren het vervuilendst zijn), weinig onderhoud, veel comfort. Gaat succesvol worden.
davelepeef zegt
@henkp1: de oertwingo was natuurlijk ook ’n schot in de roos. Jammer dat ze niet zo degelijk waren, nu zie je ze niet veel meer. Wens Renault best ’n succesje hiermee toe.
pa045 zegt
@davelepeef: volgens mij was er weinig mis met de degelijkheid van de oer Twingo. Was gewoon een goede auto met betrouwbare en eenvoudige techniek. Zoiets als een VW. Maar dan leuk.
henkp1 zegt
Niet degelijk?? Die Twingo’s zijn juist oerdegelijk. En jawel er zijn er nog heel veel van. Zelfs van de beginjaren en dat is al zo’n 26, 27 jaar terug!
davelepeef zegt
@henkp1: @pa045: die dingen hadden volgens mij behoorlijk last van rot, was het niet op de carrosserie dan wel op het subframe. Mechanisch waren ze prima, volgens mij zat er praktisch dezelfde techniek in als Renaults 5. Ze klonken in ieder geval hetzelfde, typisch geluid hadden ze. Ik zie ze in elk geval niet veel meer rijden, maar zal er eens meer op letten, wie weet!
pa045 zegt
@davelepeef: je ziet ze nog net zoveel als de Polo’s uit die tijd. En veel meer als dat modelletje van VW wat daaronder zat en waar ik de naam nog niet eens meer van weet. Dat was pas slecht. Zo een Twingo was en is gewoon goed. Zeker voor dat geld.
rogerzz zegt
Je gooit je geld echt in een put met zo’n ding. Over 5 jaar is de accu kapot, zijn nieuwe auto’s verder ontwikkeld met sneller laden met een grotere accu.. echt een wegwerpauto.
Tesla doet het beter qua backwards-compabiliteit, updates, en in de lucht houden van oudere types. Die zou ik nog wel aandurven, ook qua vervangende accu’s. Misschien omdat Tesla flink veel voorloopt qua innovatie op Renault.
henkp1 zegt
De tijd zal het leren, maar ik denk dat er over vijf jaar genoeg animo is voor dit soort auto’s, waardoor de prijzen op een aangenaam niveau blijven. Dat de accu dan kapot zou zijn, is een bewering die werkelijk nergens op is gebaseerd (hooguit op basherij).
Renault is één van de pioniers op het gebied van EV’s (op diverse gebieden trouwens) en heeft zeker zoveel ervaring als Tesla. Qua software pakt Tesla het anders aan, maar op gebied van techniek hoef je Renault (en partners Nissan en Mitsubishi) niet zo heel veel meer te vertellen. Er zijn vele Zoe’s en Kangoo’s die al 8 – 10 jaar meegaan, waarvan de accu’s nog prima zijn.
Nog even voor de volledigheid: in de jaren ’70 was er een elektrische variant van de R5 in de jaren ’90 van de Express en Clio. Het laatste decennium heeft Renault auto’s uitgebracht als de Fluence, Kangoo, Twizy, Zoe, Master en dan nu de Twingo; allemaal vol-elektrisch. Binnenkort komt er een compacte Dacia EV, gebaseerd op een Renault model dat al een tijdje in China leverbaar is, en een SUV-achtige EV formaat Kadjar.
Ze zijn gewoon goed bezig daaro.
Dutchcarwizard zegt
@henkp1: Luchtgekoelde Nissan accu’s degradeerden erg snel.
flutterby zegt
@rogerzz: erm, de Zoë rijdt met een 7 jaar oude batterij van hetzelfde formaat nog steeds rond. Waarom zou deze nieuwe batterij niet minimaal zo lang mee gaan?
Tesla is ook niet heilig hoor, vele batterijen zijn onder garantie vervangen. Bij de Model 3 volgens mij niet, maar zeker bij de S uit 2013 kom je het regelmatig tegen bij hogere kilometerstanden (denk 2-3 ton).
stekkerkoning zegt
Het is deze dagen gevoelsmatig toch wat aan de kleine kant, dat accupakket van 22 kWh dat de Renault Twingo Electric biedt. Waarbij helaas ook wat al te gemakkelijk over het hoofd wordt gezien dat een hoge laadsnelheid ook wat waard is, dan is 22 kW ineens weer heel goed. Betekent bij de gemiddelde publieke paal, die 11 kW levert, twee uur van helemaal leeg naar helemaal vol. Overigens vrij uniek voor een Renault, geen huurconstructie meer voor de accu, met een hogere aanschafprijs om ook het eigenaarschap te verwerven over het accupakket.
Niettemin is de drieling van VAG – Mii Electric, Citigo e iV, e-UP – een betere aanbieding. Dat zijn puike autootjes. Klein, eenvoudig, zuinig en pretentieloos. Bijna een dubbel zo grote accu als de Twingo. Wel regulier laden met maximaal 7,4 kW of snelladen met maximaal 40 kW.
Het zal me ook benieuwen in welke mate de Twingo de ZOE kannibaliseert, of andersom. Er staan aardig wat vrijwel nieuwe ZOE’s te koop bij de verschillende Renault-dealers in den lande, waarop wellicht een vrij behoorlijke korting valt te bedingen.
henkp1 zegt
Volgens mij is de drieling geen betere aanbieding dan de Twingo. De Twingo is voordeliger, bijna zelfde autonomie, kwalitatief minstens zo goed of zelfs beter, meer te personaliseren, heeft achterwielaandrijving, ultra korte draaicirkel en nog zo het een en ander.
Dutchcarwizard zegt
@henkp1: en geen Pon praktijken…
stekkerkoning zegt
Twingo: 21,3 kWh bruikbare capaciteit accupakket, 180 km rijbereik (WLTP), gemiddeld verbruik 11,8 kWh/100 km (WLTP)
Drieling: 32,3 kWh bruikbare capaciteit accuakket, 258 km rijbereik (WLTP), gemiddeld verbruik 12,5 kWh/100 km (WLTP)
Ik ben beslist niet de grootste VAG-fan die er is, maar het kleine eveetje heeft me aangenaam verrast. Weinig op af te dingen. Erg zuinig. Wel duidelijk een A-segmenter, waarvan de carrosseriekleur aan de binnenzijde terugkeert, spiegels met de hand instellen op de goedkoopste uitvoeringen, het dashboard ouderwets analoog, dat soort zaken.
lekbak zegt
Het gaat de goede kant op. Maar dit is nog steeds te weinig. Als ik bij ons in de straat kijk, dan zie ik bijna overal alleen a of b segment auto’s staan van tussen de 12 en 20 jaar oud. Die autootjes worden gebruikt met de aanhangwagen, soms voor de caravan gehangen. Ze worden gebruikt voor dagjes weg naar de andere kant van het land etc. Omdat het gewoon keurige volwaardige auto’s zijn tegen hele lage kosten.
Deze twingo mag nog geen milligram trekken (grote tuinen, letterlijk iedereen heeft een kar of toegang tot een kar). Met deze twingo kan je bij ons vandaan niet eens in amsterdam komen met een volle auto. Het is niet de volwaardige auto die de benzinevariant wel is. Het duurt dus nog zeker een volledige generatie voordat de nieuwe auto’s volwaardige auto’s zijn in dit segment. En dan moeten ze nog eens betaalbaar worden voor de mensen in de arbeidersbuurtjes zoals de onze. Het duurt allemaal echt veel te lang.
flutterby zegt
@lekbak: noem je de Twingo nou een volwaardige auto..? Ik hou het echt geen uur uit in dit segment hoor.
jelmer zegt
Veel te lang waarvoor?