Wat betaal je eigenlijk voor zo’n duurzame bus?
Ondanks dat elektrische bedrijfswagens wel degelijk leverbaar zijn, is de spoeling op het moment nogal dun. Nog een nadeel is de infrastructuur en de bruikbaarheid.
Natuurlijk, het is mogelijk om elektrisch te rijden in Nederland. Maar als je afhankelijk bent van je bedrijfsauto en deze daadwerkelijk inzet als gereedschap, dan wil je niet constant moeten laden aan de stekker of met samengeknepen billen van adres naar adres rijden.
Met de Ford Transit PHEV wordt er een compromis gesloten. De plug-in hybride variant van de Transit werd al een tijdje geleden aangekondigd, voor nu zijn de prijzen bekend. Je kan de Transit PHEV al krijgen vanaf 41.250 euro, exclusief BTW en BPM. Voor dat geld krijg je de L1H1 gesloten bestel uitvoering. Wil je een negen-zits personenvariant? Dan is dat ook mogelijk. Deze variant kost 43.750 euro.
Een luxe acht-zitter in de vorm van de Tourneo Custom PHEV is ook mogelijk. Deze versie is leverbaar vanaf 53.300 euro. De Tourneo Custom is meteen wat luxer uitgerust, namelijk in ‘Titanium’-trim. Deze is onder andere uitgerust met Fords Sync3 multimediasysteem.
De Ford Transit Custom PHEV en Tourneo Custom PHEV zijn per direct te bestellen. Op een volle accu is het mogelijk om 56 kilometer af te leggen, volgens de (inmiddels verouderde) NEDC richtlijnen. Houd er ook rekening mee dat het gebruik van de PHEV het verbruik extreem beïnvloed. Ben je loodgieter en rijdt je voornamelijk in de binnstad, dan is de Transit PHEV een uitstekend alternatief. Dan is de elektrische actieradius van de bedrijfswagen toereikend. Maak je veel snelwegkilometers, dan moet de 1.0 EcoBoost er wel erg hard aan trekken. Dan is een diesel of benzine zo gek nog niet. Mocht je een volledig elektrische Transit wensen, weet dan dat deze in 2022 bij de dealers staat.
kritisch zegt
Weer een typische auto waar niemand wat aan heeft. Een zwaar beladen bus al dan niet met kar erachter. Op deze manier mag je blij zijn als je 10km haalt in de stad?
bosje zegt
@kritisch: dat is 1 manier om er naar te kijken. Maar voor een personenvervoerder in de binnenstad zou dit, qua verbruik in ieder geval, best wel interessant kunnen zijn.
gilettelubbers zegt
@bosje: tja, maar dat is al met al een aanzienlijk minder deel van hetgeen waar een busje voor gekocht wordt
wceend zegt
@gilettelubbers: dan kopen mensen die wel zwaar willen laden of trekken toch de benzine of dieselvariant?
gilettelubbers zegt
@wceend: precies, met de reden dat de elektrische wagens nog geen alternatief is voor de verbrandingsmotor
fanboy zegt
@gilettelubbers: Wat een onzin.
Altijd weer de ergste use case erbij betrekken om je gelijk te halen. Dit gaat over een plugin busje met kleine motor, die heeft echt wel zijn nut voor een bepaald zakelijk gebruik. Maar nee, niet voor iedereen.
Je hebt ook nog de Nissan busjes, vol elektrisch. Kunnen niks trekken geloof ik. Maar super nuttig voor heel veel mensen.
Komt wel hoor, met wat meer range. En de gemiddelde elektromotor is sowieso al beter geschikt om zwaar spul te trekken dan die kleine dieseltjes die we hier in Europa gebruiken.
mikje90 zegt
@kritisch: ik denk dat 10km nog niet eens zo heel onrealistisch is in de winter. Maar wie bedenkt het nou om een 1.0l eco boos in een bijna 2T zware bus te gooien. Er werkt klaarblijkelijk iemand bij Ford die zo’n hekel heeft aan verbrandingsmotoren, dat hij ze op deze manier dood wil martelen.
nautique206 zegt
@mikje90: volgens mij laadt de Ecoboost alleen de accu op, de aandrijving gaat via de electromotor
tjorque zegt
@nautique206: als dat het geval zou zijn, dan vind ik het interessant… maar als het een parallel hybride is, dan vind ik hem zwaar ondergemotoriseerd.
fanboy zegt
@kritisch: In de stad is juist beter, en ik zie niet zo vaak zwaar beladen bussen met aanhangers door de stad. Juist losse busjes van werklui of pakketbezorgers die echt niet aan hun max zitten.
drdre1 zegt
Op kerstavond een artikel schrijven over een elektrische Ford Transit. Dat is pas een toegewijd journalist. ?
willeme zegt
@drdre1: thanks! Alles voor onze lezers ;)
mikje90 zegt
@willeme: Als je een vrouw was geweest, dan had ik met je willen trouwen.
reactief zegt
@mikje90: Hij heeft nog een zus. Ook een echte legende hier op Autoblog ;)
moveyourmind zegt
@reactief: Het schijnt dat het enige dat sexy is aan die zus de auto van haar broer is…
hotze zegt
@reactief: willemien?
mrcabdrivert zegt
Ik heb zelf een nieuwe Tourneo Custom Titanium X, diesel 185PK. Kost zonder belastingen € 33.500 (gloednieuw uit Duitsland). Ik zie geen reden om een hybride te kopen aangezien ik zo’n 90.000/100.000 snelwegkilometers per jaar rij, icm de hoge aanschafprijs.
willeme zegt
@mrcabdrivert: Het is net hoe je ‘m in gaat zetten of het interessant is. Als je 80 % in stedelijke gebeid zit en af toe daarbuiten, dan is het wel degelijk een goede optie. Heb je een ‘reserve’ motor voor die andere 20%. Maak je veel snelwegkilometers, dan is een diesel nog altijd een optie.
Wel dikke specificaties voor die bus, misschienn leuk voor een MS-RT bodykit?
mrcabdrivert zegt
@willeme: ik rij dagelijks op en neer naar Amsterdam, Brussel, Dusseldorf en soms Luxemburg dus beter diesel :). Ik heb naar de bodykit gekeken maar weet niet of mijn zakelijke klanten er van gecharmeerd zullen zijn. Zo’n achterspoiler vind ik wel dik, ben alleen bang dat de dubbeltape loslaat als de borstel van de carwash er overheen gaat ?