Wat ben je nu eigenlijk kwijt voor Neerlands verstandigste auto?
De Skoda Superb is altijd het verstandige alternatief geweest voor degene die een Passat wenst die méér ruimte biedt, maar minder kost. Toch had de Superb een groot nadeel, er was geen stekkerversie te krijgen. De Superb is onlangs voorzien van een facelift, waarbij ook de Superb iV is aangekondigd.
Het iV-label van Skoda is bestemd voor alle Skoda’s met een (deels) elektrische aandrijflijn. De eerste was de Citigo-e iV, dit is de tweede. In tegenstelling tot die Citigo-e, is de Superb niet helemaal elektrisch. De grote Tsjech heeft een 1.4 viercilinder motor met 156 pk, die in de Superb iV standaard is voorzien van een DSG-automaat.
Aandrijflijn
De benzinemotor is gekoppeld aan een elektrische motor van 115 pk. Je kunt niet simpel 115 pk + 156 pk doen om op het totaalvermogen uit te komen. Beide motoren leveren namelijk niet gelijktijdig hun vermogen. De elektromotor zal heel snel zijn krachten af kunnen geven, bij de benzinemotor zullen er eerst wat toeren gemaakt moeten worden. Het maximum systeemvermogen bedraagt 218 pk, het koppel bedraagt 400 Nm. De elektromotor is gekoppeld aan een 13 kWh accupakket. Daarmee kun je 55 kilometer halen. In totaal is de actieradius 850 km.
Prijs ten opzichte normale Superb
Een groot voordeel van de PHEV is dat de CO2-uitstoot vrij laag is en daardoor de belasting niet enorm hoog. Nu de prijzen bekend zijn kunnen we meteen stellen dat de Superb een (relatief) gunstig geprijsde auto is geworden: 42.450 euro voor de Superb hatchback en 43.450 euro voor de stationwagon. Dat is slechts 1.560 euro méér dan de 150 pk sterke 1.5 basismotor en automaat. Je kán ‘m ook met handbak krijgen, dan is de Superb nog wat voordeliger.
Concurrent I: Kia Optima PHEV (JF)
Maar is 42.450 euro veel voor zo’n PHEV, of kun je beter verder kijken? Een Kia Optima PHEV is er vanaf 44.395 euro. De Kia is dan wel altijd een stationwagon. Op zich niet erg, zowel de Skoda als de Kia komen dan het beste tot hun recht. Qua specificaties liggen de Kia en Skoda dicht bij elkaar. De aandrijflijn in de Kia levert namelijk 205 pk en 375 Nm. Een groot verschil is de motor, de Optima heeft een atmosferische 2.0 motor.
Concurrent II: Peugeot 508 HYbrid
De belangrijkste concurrent voor de Superb Sedan is de Peugeot 508 Hybrid 225. Overigens is de 508 ook als SW te verkrijgen, alhoewel de Berline als een soort Audi A5 alternatief overkomt qua lijnvoering. Erg fraai. Ook hier een prima systeemvermogen: 225 pk. De Peugeot heeft met 240 km/u verreweg de hoogste topsnelheid. Wel is de Peugeot iets duurder met 48.740 euro.
flutterby zegt
Plugin is een nobrainer, lekker parkeren bij de laadpaal.
spidermann zegt
Wat mag de Skoda trekken? Ik vraag het voor een vriend.
phdg zegt
@spidermann: 1600 kg
Dutchdriftking zegt
Een Superb GTE dus.
dromedaris zegt
@dutchdriftking: ondanks de identieke motor en onderstel, gigantische verschillen in afwerkingsgraad en beleving pur sang. Geef mij maar een VW boven een Skoda, altijd.
aarsgewei zegt
@dromedaris: jeetje
dromedaris zegt
@aarsgewei: jetta*
p406 zegt
@aarsgewei: Yeti
vaakbenjetebang zegt
@dromedaris: ‘beleving pur sang’? We hebben het hier toch over VAG-MQB-PHEVs?
dromedaris zegt
@vaakbenjetebang: ik doel op het verschil als merk. Niet modelspecifiek.
Dutchdriftking zegt
@dromedaris: Niet mijn ervaring. Sinds de Golf 4 stuurt elke VAG als een Golf 4. Van een Fabia tot een A6, voelt allemaal het zelfde. Niks mis mee, want ze rijden dikke prima, maar gevoel en afwerking van een Skoda is weinig anders dan dat van een Volkswagen. De nieuwe Octavia en Superb vind ik zelfs mooier dan de Golf 8 en de Passat.
flutterby zegt
@dromedaris: grappig, mij spreekt het design van een Skoda mij juist veel meer aan dan van een Volkswagen.
karhengst zegt
@dromedaris: De Audi wanneer het luxe kan, de Skoda of Seat wanneer er geen geld voor is en dan al naar gelang of het comfortabel of sportief moet zijn.
VW is vlees noch vis en de afwerking en beleving van de Passat zijn met één woord samen te vatten: Meh.
lekkerlinksrijden zegt
De 508 is geen concurrent van de Skoda. Op papier misschien wel, maar in de praktijk is de Skoda degene met de meeste ruimte in dit segment en de Peugeot met de minste
Lotus zegt
@lekkerlinksrijden: Je kunt ook zeggen, de Skoda is geen concurrent van de 508. Op papier misschien wel, maar in de praktijk is de 508 zoveel mooier.
lekkerlinksrijden zegt
@lotus: hij is wel mooi, dat ben ik met je eens. Maar bij een auto van 50k verwacht je toch dat er 4 volwassen goed in passen. Bij de Peugeot kan ik op de achterbank niet normaal zitten
Lotus zegt
@lekkerlinksrijden: als ik 50k uitgeef verwacht ik een mooie sportauto. Laat die achterbank maar zitten. Zoveel mensen zoveel wensen…
sjonniedeluxe zegt
Nu nog de prijzen van de octavia phev. Kan leuke auto zijn, als die ook 218pk heeft. Voor velen ruim zat.
jpoers zegt
De Kia dus die komt tot ca 60km op een lading met 11kw. In de praktijk net iets beter inzetbaar en completer voor de prijs. Wel heel snel zijn. Want alleen nog dit jaar te bestellen. Daarbij unieker dan een Ferrari in Nederland:)
RiKe zegt
Leuk voor de lease markt, de particulier kan dit zoals gewoonlijk niet betalen
jpoers zegt
@rike: onzin, je moet verder kijken dan de eerste aanschaf. Wegenbelasting is ook lager en het verbruik is ook erg gunstig. Ik rijd gemiddeld 1/33 waar ik voorheen met een mondeo blij was als ik 1/10 haalde. We hebben hier thuis zowel een phev als een ev staan.
dare2think zegt
@rike: De meeste nieuwe auto’s komen na de lease bij consumenten terecht. Helaas heeft een tweedehands hybride vaak ook een versleten accu, dus zelfs als occasion van 5 jaar oud zal dit nog niet erg aantrekkelijk zijn. Op een leeftijd van 5 jaar is de Kia dus misschien toch de betere optie.
mcshine zegt
Wat ik vreemd vind is dat die 1.4 weer van stal wordt gehaald, die is in de reguliere configuratie al een tijdje vervangen door een 1.5.
dare2think zegt
@mcshine: Ik denk dat ze geen tijd meer hadden om de CO2-doelstellingen te halen en in de haast voor de uitontwikkelde aandrijflijn uit de GTE hebben gekozen. Die is ook een stuk goedkoper natuurlijk. (Stok)oude techniek in een nieuw jasje in een ‘lager’ merk, het is niet dat VW het voor het eerst doet..