We kijken meteen even hoe deze auto zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie.
In relatief korte tijd heeft Volkswagen zich aangepast aan de markt. Ten eerste betreft elektrische auto’s: jarenlang was diesel de oplossing, maar dat bleek toch enigszins een misvatting te zijn. Ook was het concern bizar laat eigenlijk met hun crossovers. Terwijl de Japanners en Koreanen al toe waren aan de tweede of zelfs derde generatie terreinwagen-achtige, kregen merken als Seat, Skoda en Volkswagen pas recentelijk een betaalbare crossover.
Maar niet getreurd, het gaat nu heel erg hard. Elke niche wordt opgevuld met zo’n hippe urban-mobiel, waaronder deze gloednieuwe Skoda Kamiq. De auto staat op het MQB A0 platform. Om een idee te krijgen van de auto: de Kamiq is 4,24 meter lang, 1,79 meter breed en 1,53 meter hoog. De auto deelt zijn platform met de Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Belangrijk aspect aan Skoda’s is altijd de prijs. We hebben ze nu van de Skoda Kamiq. Hier komen ze!
Active
De goedkoopste versie is de Kamiq 1.0 TSI Active, deze kost 23.790 euro. Op zich krijg je wel wat waar voor je geld, waarvan airconditioning toch wel de belangrijkste is. De motor levert speciaal in deze uitvoering 95 pk. Wil je meer luxe, vermogen en een hoogwaardigere uitstraling? Dan is de Kamiq Ambition iets voor jou! Deze is er vanaf 26.190 euro. Dan krijg je snuisterijen als lichtmetalen velgen, cruise control en een lederen stuurwiel. Belangrijk verschil is dat je een 1.0 TSI met 115 pk mee krijgt.
Meer luxe
Wil je nog meer luxe en stijl, ga dan voor de Kamiq Style. Deze heeft een lichtsensor, regensensor, climate control (dual zone), parkeersensoren op de achterbumper en een uitgebreide boordcomputer plus radio (met acht speakers). De Kamiq Style met 1.0 TSI (115 pk) kost 27.990 euro. Wens je nog meer uitrusting op je Kamiq, voor de Nederlandse markt is er ook een Kamiq Sport Business (26.690 euro) en de Kamiq Business Edition (29.490 euro). De range wordt binnenkort nog uitgebreid met een 1.5 TSI motor met 150 pk. Deze is niet alleen voorzien van meer vermogen en koppel, maar ook een extra cilinder; de 1.0 TSI is een driecilinder, de 1.5 heeft er vier. Ook zal de Kamiq Monte Carlo op termijn naar Nederland komen, schatten wij in.
We kijken meteen even naar de prijzen van de concurrentie:
Opel Crossland X 1.2 Selection
€ 19.999 euro
De Peugeot 2008 en Renault Captur staan op het punt om vervangen te worden door een opvolger. Wil je toch een ‘Franse’ crossover, dan is de Crossland X een goede optie. Qua afmetingen is deze net even een paar centimeter groter in alle dimensies dan de Kamiq. Wordt Opel de nieuwe liter c.q. centimeterkoning? Want voorheen had Skoda het rijk alleen als het aankwam op zoveel mogelijk centimeters en liter voor zo min mogelijk geld, diverse Dacia’s daargelaten. De Crossland is aanzienlijk goedkoper dan de Kamiq. Dat verschil is echter eenvoudig te verklaren. Deze uitvoering heeft standaard géén airconditioning. Nog een nadeeltje is de motor, die is met 83 pk en 118 Nm behoorlijk zwak. Ga je voor een betere motor mét airco, dan scheelt het qua prijs nauwelijks meer.
Kia Stonic 1.0 T-GDI Comfortline
€ 21.995
De Kia Stoniq is qua formaat ongeveer even groot. Een belangrijk verschil is dat de Kia iets minder hoog is. Dat zie je aan de sportievere uitstraling, voor zover dat mogelijk is bij dit type auto uiteraard. Qua uitrusting komt deze variant dichter bij de Kamiq. De motor is ook voor deze variant geknepen (van 120 naar 100 pk), maar airconditioning is standaard. Ook heeft Kia een briljante garantieregeling van 7 jaar.
Seat Arona 1.0 TSI Reference
€ 19.800
Ook bij Seat kun je voor minder dan twintig mille slagen. Daarmee is de Spanjaard toch even 3.990 euro goedkoper dan zijn Tsjechische evenknie. Dat is serieus veel geld, zeker in deze prijsklasse. Je krijgt dezelfde 1.0 TSI, dus daar zit het verschil niet in. Wederom een belangrijk verschil is de airconditioning, die voor dit model een optie is. Ook heeft de Arona geen LED-koplampen en achterlichten, die de Kamiq wél heeft. Dan is er nog één groot verschil. Ondanks dat de breedte en hoogte bijna identiek zijn, is de Skoda Kamiq 10 centimeter langer. Dus mocht je net wat meer ruimte nodig hebben, is de meerprijs van de Kamiq deels gerechtvaardigd. Ook kun je aan de wielen zien dat je een budget-keuze hebt gemaakt. Je krijgt geen eens wieldoppen volgens de configurator van Seat!
Jorrit zegt
Geen airco in een nieuwe auto, budgetmodel of niet, dat is bijna crimineel!
Lekker in de zomer ramen open en elkaar niet meer verstaan. Of ‘s winters een uur lang bezig met het ontwasemen door die kleine torretjes voorin.
Jochempie zegt
@jorrit: In de zomer, of je ramen nu open staan of niet, kun je alsnog behoorlijk door de hitte bevangen worden. Ik vind airco eigenlijk een veiligheidsvereiste, en ik snap niet wat de gedachte erachter is dat de EU dit niet verplicht stelt.
sr20det zegt
@Jochempie: slecht voor het miljeuuuu
lekkerlinksrijden zegt
Voor alle bovengenoemde is er 1 woord: vreselijk
bierbuik zegt
Wat een troosteloos setje auto zeg.. 20k voor 3 pitters met wieldoppen, treurig als je je bedenkt wat je op de occasionmarkt kan kopen met dergelijk budget
willeme zegt
@bierbuik: Tweedehands is natuurlijk geen vergelijk. Je zit met andere garanties en onderhoudskosten. Grote kans dat je voor 25 mille een gebruikte auto koopt die nieuw heel erg veel duurder was ;-).
bierbuik zegt
@willeme: daar heb je compleet gelijk in, ik vergelijk het puur op wat je krijgt voor je geld, niet of het per se een verstandige keus is. En als je het zo bekijkt, krijg je verassend weinig voor je geld, voor 25k kan je zoveel leukere auto’s kopen, óók nieuw.
willeme zegt
@bierbuik: En daar heb jij weer volledig gelijk in ;-). Alhoewel auto’s an sich telkens duurder en duurder worden.
Maar voor 25 mille kun je het beste opteren voor een correcte C-segment hatchback met vijf deuren. Ook een veilige keuze, maar dan met iets meer ruimte, wielbasis, spoorbreedte en betere rijeigenschappen, terwijl het gewicht lager is.
japhy zegt
Voor mij de stonic, oh wacht die heb ik al.
GH zegt
@japhy: Bevalt het? Nog geheel aan het oriënteren naar een nieuwe auto nu de eerste dochter het zonlicht kan bewonderen. Het 7 jaar garantie principe bevalt me wel (tot 3 jaar geleden Kia’s verkocht). Overweeg voornamelijk nog de vorige generatie Ceed Sw Gt-line.
japhy zegt
@gh: Ik ben opvallend verrast door de auto, de overstap gemaakt naar Kia ivm gezinsuitbreiding. Natuurlijk is het qua afwerking geen Mercedes of Audi. Maar binnen dit budget meerdere concurrenten getest en bekeken en de Kia kwam er toch het best uit! Ze hebben flinke stappen gemaakt de laatste jaren.
wimof zegt
Het zou meegenomen zijn mochten ze mits meerprijs een heavy duty versie leveren.
autojunkiexl zegt
Weer een hondenhok erbij!
reactief zegt
Die zwart stalen velgen vind ik eigenlijk wel leuk staan onder die Seat.
emping zegt
@reactief: ja dacht ik ook al. Zeker icm rood.
timoot zegt
Damn. Zelfs een zak potgrond heeft meer uitstraling dan dit hok.
dare2think zegt
Echt top dat de concurrentie er ook bij staat :thumbsup:
23k dus. De prijs van een E-Up. Dat zet dingen in perspectief.. Ik vraag me trouwens af wanneer de stikstofmaffia gaat begrijpen dat de keuze voor een SUV/crossover ook niet bepaald stikstofvriendelijk is. Door die keuze te maken zetten Henk en Ingrid een stuk blik op de wereld dat minimaal 20 jaar met veel luchtweerstand door de lucht moet ploegen, daarin bijgestaan door een astmatisch 3-pittertje die extra veel dodelijke gassen uitstoot wanneer de bestuurder op zoek is naar de laatste van die 95 pk’s.. en dat is vaak want het stuk blik weegt ook nog eens 1300 kilo.
timdawg zegt
@dare2think: is that you, Jesse?
berlinetta zegt
Wat een treurige hokken zeg. Alleen die Stonic vind ik nog een beetje leuk uit zien. Die Seat is wel echt het dieptepunt van de hedendaagse automobiele wereld.
donjunior zegt
@berlinetta: Eens! Aan de andere kant.. Die Seat ziet er wel uit dat ie gebruikt gaat worden.. Geen opsmuk gewoon rijden met dat hok.. jammer alleen dat de 1.0 of 1.3 hem daarbij niet echt gaat helpen.
Overigens die 1.5 ook niet. Ik heb dat blok in mijn Golf 7.5 Variant liggen. Allemaal erg leuk voor de dagelijkse forens ritjes.. maar op vakantie de auto goed volgeladen.. in Duitsland een keer goed gas geven de oprit op en bam.. alarmlichtjes aan langs de kant. Turboslang (wat eigenlijk niet echt een slang is maar een hardplastig buis) aan de drukzijde kapot gesprongen.. Niet best voor een auto met toen nog geen 60k op de teller.
Heel erg leuk allemaal die downsizing..
bernoulli zegt
@berlinetta: het dieptepunt is een S6 diesel met 4 nepuitlaten en V8-geluiden over de speakers.
harrie zegt
Active, Ambition, Style.
Ja dat past echt precies bij de doelgroep, gepensioneerde ambtenaren in te ruime ANWB kleding en twee e-bikes op de fietsendrager.
cloverleaf zegt
@harrie: Human Nature ??????
drsjeroen zegt
Gaap…. pff… ik begrijp het wel, alle fossiele autofabrikanten maken auto’s voor mensen die er 1 nieuw kunnen aanschaffen, 55+ dus. Ik opteer voor het tweedehandsje voor 25k. Zelf rijd ik nu tijdelijk in een Jag x-type, wat een heerlijkheid die V6
Dutchdriftking zegt
Die Arona op stalen velgen staat er wel heeel zielig bij…
fabian159 zegt
Chauffeurs van dit type auto’s zijn de nieuwe gefrustreerde huisvaders, vrouw wou zo mooie praktische Suv ipv een hatchback dus het motor budget gaat op in de verhoging.