We zagen ‘m al eens eerder langskomen met fotootjes en specs, maar nu weten we ook hoeveel centjes Seat voor al dat moois moet hebben.
Vanaf eind augustus is de Ibiza SC leverbaar in ons land. Prijzen voor een benzineuitvoering beginnen bij €13.795 voor de 1.2 (70 pk), dieselen kan vanaf €17.995 in de 1.4 TDI (80 pk).
Een 1.4 van 85 pk rij je vanaf €14.595 en een 1.6 (105 pk) voor €15.695. Andere dieselopties: 1.9 TDI (90 pk) voor €18.895 en een 105 pk-versie voor €19.695.
Deze prijzen gelden voor de basisuitrusting genaamd Reference. Voor de Stylance-uitvoering (airco, cruise control, leren stuur en pook) betaal je €1200 meer, en voor de Sport-up (17″, sportstoelen en -onderstel) nog eens een extra €800. Over het algemeen is de SC zo’n 100-200 euro goedkoper dan de vijfdeurs Ibiza.
Jesper zegt
En de Cupra, in welke klasse moeten we dan zoeken??
Overigens vind ik €15.695 + €1.200 wel meevallen voor zo’n hip bakkie, cker als je dan ook nog eens 3 maanden benzine goedkoper uitbent in vergelijking met zn suffe 5 deurs broertje…
Thomas zegt
Wat is deze auto toch een misser. 3x niets. Die 2 diagonale lijnen in het zijaanzicht vern*uken naar mijn inziens de hele sportieve lijn….
W!d zegt
@Jesper, ik vind het prijsverschil met de 5-deurs juist te klein! Bij een corsa is dat al gauw 600 euro..
RScosworth zegt
Ze hadden dat logo net zo groot moeten maken als de Mercedes-ster op een vrachtwagen. Nu kun je niet zien dat het een Europese auto is.
RScosworth zegt
Ze hadden dat Seat logo net zo groot moeten maken als zo’n Mercedes-ster op een vrachtwagen. Nu zie je niet dat het een Europese auto is.
RScosworth zegt
crap das 1x teveel
Peter zegt
Geen Sport en geen Coupe. Waarom noemen die gasten in vredesnaam dat ding hardnekkig Sport Coupe. Whta’s next, Ibiza Spyder bij bestelling van een klapdakje ;-)
subaru555 zegt
@ RScosworth,
beetje chauvinistisch??
Ibiza Driver zegt
De Spanjaarden hebben immers nog wat info gelost die erop wijzen dat de SC meer is dan enkel maar een driedeursdoorslagje van de Ibiza. Zo ligt de SportCoupé 17 millimeter lager dan de vijfdeurs, meet hij 18 millimeter minder in de lengte en zitten de zetels 22 millimeter lager tegen de grond gemonteerd. Door het inkrimpen van die waarden krijg je ook 8 liter minder in de koffer.
daarmee sport coupé
Bart zegt
Beetje jammer dat ze de 1.6 nog verkopen, snel vervangen voor de 1.4TSI met 122pk.
Citrofiel zegt
Al dat moois? In dat geval zijn bij ‘al’ de motoren niet inbegrepen… Wat een trieste motoren voor een merk dat sportiviteit uit moet stralen. Zie je zo’n sportief gestyleerde auto rijden, heeft hij 70 pk… Anticlimax…
De 3-deurs vind ik wel goed ogen, in tegenstelling tot de 5-deurs. Hier zijn die lijnen op de zijkant minder opvallend. Die achterste lijn dan.
Prop zegt
Nee neee neeeeeee ….
lincoln zegt
coupetje doet het altijd wel goed ..
alleen begrijp ik Seat klanten niet .. waarom een Seat ??
wat is die weloverwogen beslissing ??
SimonMc zegt
Hebben ze deze keer wél vering gemonteerd?
M Freak zegt
Een 105 pk versie voor even grof genomen 20k, vind ik wel erg veel.
Ibiza Driver zegt
Motoren komen nog voor de FR en Cupra dit is nog maar het begin.
Alleen ik snap die Klachten niet die 105Pk versie is sneller dan de nieuwe corsa met 125pk zijn officiele bewijzen van.
RScosworth zegt
@ subaru555
Nee totaal niet. Ik bedoel dat het net lijkt of dit ding uit Korea komt. En dat vind ik jammer aangezien ik Seat altijd wel goed ogende auto’s gevonden heb.
badidea zegt
Ik dacht even: Een Seat Ibiza ‘Super Charged’. Maar dat valt een beetje tegen. Prijsverschil met de volkswagen polo is ook verwaarloosbaar.
Djivy zegt
Foto’s doen de Ibiza geen plezier.
In het echt (en in zilver) valt Donckerwolcke’s kleintje best mee, ook al zijn de motoren onderhand archaïsch te noemen.
Trouwens: herinner je de vorige Ibiza – daar verscheen nooit geen woord van op Autoblog, en terecht ook. Nu zijn de ‘gewone’ versies al OK om een artikel aan te wijden, en dat zegt toch iets.
Nederland Hater zegt
Seat is imo een typisch merk waarvan de auto’s even (een paar jaar) mooi zijn en dan ben je er echt op uitgekeken (ideale lease-slet dus) tegenwoordig zijn alle seats hetzelfde, als je langs een dealer loopt valt het me wel eens op dat de Toledo, Altea (XL), Cordoba, en Leon bizar weinig verschillen van elkaar… dan is de nieuwe Ibiza misschien nog wel de mooiste van het stel…
Ibiza Driver zegt
Vorige ibiza was wel een auto die menig auto achter zich liet omwille van zen power en kwa weggedrag tenminste sportief was!
Ik heb met peugot 207, Renault clio en opel corsa gereden en de vorige ibiza was sneller, betere zetels en veel betere wegligging.
Maar seat is gewoon ondergewaardeert!
watersnater zegt
sluit me aan bij Ibiza Driver; de Ibiza rijdt sportiever dan alle concurrentie. Motoren zijn prima, de 1.6 105pk is pas een jaar oud, later zullen rappere versies komen. Overigens het kleine prijsverscshil 5deurs en coupe komt door standaard gemonteerd lichtmetaal.
Prijsverschil met een polo hoeft er niet te zijn; dit is een totaal andere auto. Dan erbij komt nog dat de huidige polo nog niet vervangen is=lagere prijzen.
desigmMnn zegt
kudtkleur
audirijder zegt
seat is voor mensen die geen VW en al helemaal geen audi kunnen betalen…waarom koop je in godsnaam een seat inderdaad……alles is van plastic……echt drama dingen
Euphoric zegt
@lincoln
Wat is de weloverwogen beslissing om zo een reactie te posten?
Ik ken zeer veel mensen die met name de het vorige type Leon (Topsport/FR/Cupra R) alsook de Toledo een zeer mooie auto vonden en nog steeds vinden. Tevens zijn ze ook nog relatief betaalbaar en krijg je een complete auto met veel Duitse degelijkheid. Wat betreft deze generatie heeft Seat naar mijn mening helaas de plank redelijk tot volledig misgeslagen.
De Leon kan er nog mee door. In vergelijking met het vorige model Ibiza is deze nieuwe toch echt een pareltje. Hoe dan ook het is niet mijn ding, maar in ieder geval een alternatief voor veel mensen die in deze prijsklasse gaan winkelen. Motorisch zal er nog het een en ander veranderen zoals we van de VAG groep inmiddels wel gewend zijn en zoals reeds vermeld komen er nog wel FR en Cupra versies uit.
Brian zegt
Ik vind hem er goed uitzien, en de prijzen vind ik ook wel oke, maar die motoren vind ik wel beetje brak..
Een 1.6 105 pk bijvoorbeeld, motoren van 10 jaar terug hadden dat al…
Laatst las ik in een autoblad dat een Skoda Superb 1.4 TSI 125 pk had, dat soort motoren vind ik eigenlijk veel beter…
RScosworth zegt
@ audirijder
Ik denk dat het eerder niet willen betalen dan niet kunnen betalen is.
Jordey zegt
Gewoon turbotje erop en klaar is kees. Je zag het bij die Seat Cupra waarbij je maar zo’n 2.000 moest bijbetale voor 120 pk meer :D
watersnater zegt
@audider
wat een onzin, heb je de nieuwe ibiza vanbinnen wel gezien? afwerking op audi-niveau en vele malen leuker dan een vw
lincoln zegt
@Euphoric .. nou dat was de reden van mijn reactie .. een tegen-reactie ..
bedankt voor de info ..
want eerlijk waar .. ik ken niemand die wegloopt met Seat ..
niet dat mijn vriendenkring er een hekel aan heeft maar het komt gewoon niet in ons vocabulaire voor ..
Ibiza Driver zegt
Ik ken veel mensen die een audi 1.9tdi kopen om te zeggen yeah ik heb ne audi en over ne audi gesproken die zit ook vol plastiek
Jesper zegt
@ W!d: Volgens mij is die 100-200 eurie het verschil tussen de duurste 3drs en de goedkoopste 5drs ofzo… lijkt me sterk dat er tussen de basisversies maar zo weinig verschil zit indd :shock:
Peter zegt
@ibizarijder. Er zijn meer merken modellen waarbij de 3 deurs iets afwijkt van de 5 deurs. Dat maakt echter nog geen coupe. De benaming Sport is leuk bij een sportief aangeklede versie maar die ook gebruiken bij de instapper (70pk notabene!)slaat nergens op.
SJ zegt
Recht van voren vind ik de Ibiza nogal scheel, vooral omdat de koplampen gewoon te dicht op elkaar staan, teveel naar het midden. Dat doet imo behoorlijk afbreuk aan een verder geslaagd ontwerp. En als de wegligging ook beter is dan de vorige (wat echt tegenviel, het was mijn lesauto) kunnen ze de aanduiding Sport misschien nog ietsje waarmaken.
Solstice zegt
Hij lijkt driekwart vanchter wel heel erg op de Corsa, met die lijn boven de achterwielen. Wel het sterkste deel van de auto, want de rest lijkt allemaal zo… te heet gewassen ofzo. Vrouwenautootje.
Timmy zegt
Ik dacht dat seat het meer sportieve dochtertje van VAG was. Ik mis nog een paar motoren.
Moet er toch nog aan wennen. Vond de vorige mooier. Toch zeker tov zijn voorgangers. Nog even wachten op de topversies en zien hoe zij aangekleed zijn. Is toch weer net iets dikker zo’n Cupra of FR.
rj zegt
naau…de seat en de vw hebben allebei een brakke interieur…echt cheap ass…maja dat zijn natuurlijk ook het soort mensen wat zo’n auto aantrekt
Benjamin1 zegt
Hmm, de Leon is echt mooi, derest van Seat kan zo de vuilverbrander in. Wie koopt dit nou. Mensen die voor design gaan gaan voor bv Fiat Grande Punto, Voor luxe kopen ze een 207, voor sportiviteit kopen ze een (nader in te vullen), ouderen en bejaarden kopen een Fiesta of een Clio. VAG-members kopen dan toch geen Seat maar liever een Polo. Wat wil seat hier nou mee bereiken, een sportieve hatchback die er totaal niet sportief uitziet?
RenesisHP zegt
@Nederland Hater.
Geheel in stijl met de rest van de V.A.G. groep. Was te verwachten toch?
SimonMc zegt
@watersnater: afwerking op audi niveau?Kom op zeg, dat geloof je zelf niet…Ibiza’s zijn een RAMP qua afwerking.Na 50.000 km vraag je je af wat er niet rammelt, en de onderhoudskosten kunnen torenhoog zijn als je wat pech hebt.En breek me de bek niet open over comfort…
watersnater zegt
@SimonMc
Vorige Ibiza was neit egt top inderdaad. Maar dit nieuwe interieur zit gewoon goed in elkaar. Comfort was er ook niet, maar met de nieuwe ibiza is dat ook op orde. Iedereen lult maar wat, terwijlk ze geen idee hebbe nwaarover het gaat.
markieanta zegt
Wat een gedrocht van een ondergemotoriseerd, daarbij nog veel te duur, Koreaans misbakseltje zeg.
Als je een leukere motor wilt hebben haal je een Polo
Als je beter weggedrag wilt hebben haal je een Fiesta
Als je niet langs de weg wilt staan neem je een Yaris
Als je goedkoop wilt haal je een Koreaan of een Dacia
Verder nog iets?
Oh ja, de Ibiza, voor wat voor volk is dat ook alweer, oh ja, voor zogenaamde sportieve jongeren, dat was het.
Scuderia zegt
Hele leuke wagen hoor.
Alleen vanbinnen heb ik het idee in een KIA te rijden.
Squadra Corse zegt
Je kan wel merken dat een hoop van deze mensen nog niet met de nieuwe Ibiza hebben gereden,
De auto rijdt echt heel erg goed dankzij een compleet nieuw onderstel dat in samenwerking met Audi is ontwikkeld.
De auto is ook lichter 25 kilo om precies te zijn omdat heel veel delen zijn gelijmd inplaats van gelast.
De auto is ook 25% stijfer als het vorige model Ibiza en dat merk zeker in de bochten ligt de auto heel erg strak.
JONGENS DE ECHT GAVE IBIZA MOET NOG KOMEN september krijgen we de FR en de Cupra en een 7 traps DSG op de nieuwe Ibiza SC, de Cupra zal bijna het zelfde eruit gaan zien als het Prototype Ibiza met zwarte neus.
Die zwarte neus kun je straks ook gaan bestellen op je nieuwe Ibiza neem je bijvoorbeeld een witte met zwarte neus en zwart dak!!!
Die SC heb ik al gezien en ik kan je zeggen dat de auto waanzinnig is nog mooier als de 5drs. Luc donkerwolke heeft daarmee zichzelf overtroffen vind ik je kan echt duidelijk Lamborghini lijnen vinden in de SC.
Groeten
Squadra Corse
AvE zegt
@markieanta
Heb jij wel enig benul van de motoren die worden geleverd in de polo? dat zijn namelijk exact dezelfde
Heyhuub zegt
Vreemd dat ze nog geen nieuwe VAG motoren gebruiken, die 105pk 1.6 16v gaat al 7 jaar ofzo mee.
Kees zegt
@lincoln schrijft, 1 July 2008 om 20:37 :
Dat is gewoon onwetendheid… Als jij een keer in een Leon FR hebt gereden en kijkt in wat voor prijs/kwaliteit verhouding die heeft, praat je denk ik wel anders.
Of je voelt je er misschien te goed voor… dat kan natuurlijk ook
Verder valt me sowieso op dat Seat hier nogal ondergewaardeerd wordt…
lincoln zegt
@Kees .. nope .. ik voel me nergens te goed voor ..
heb alleen in mijn leven geen aanknopingspunt met Seat ..
heb ik ook niet met Ferarri , mistubishu en nog wel een paar merken ..
lincoln zegt
@Kees .. ook ben ik in de stellige overtuiging dat 70 peekaatjes zat is om goed mee te komen in het dagelijks verkeer ..
beschuldig me alsjeblieft niet van snobbisme ..
markieanta zegt
@AvE, ik heb wel degelijk een flauw benul waar ik het over heb. De motoren in de Ibiza zijn niet de nieuwste polo motoren, o.a. de TFSI.
@lincoln, ik vermaak me prima met mijn 70 pk, is wat mij betreft genoeg, je moet alleen een beetje meer schakelen dan met een wagen met meer pks, maar dat is ook vooral vermakelijk.
AvE zegt
@ markieanta, de huidige polo wordt met exact dezelfde motoren geleverd. De nieuwe polo krijgt deze motoren aanvankelijk ook weer, op lange termijn 1.2/1.4 TFSI. Die de Ibiza dan ook weer krijgt, 1.4 tfsi in januari om precies te zijn in de FR. Dus jouw stelling dat je een polo neemt om zijn leukere/snellere motoren is dus onzin.
rob zegt
heb een week met de nieuwe ibiza gereden de 1.9tdi 105pk sport en moet zeggen t zit echt super stoelen lkr laag stuurt zeer strak alleen underpowered vind m ook echt mooi vooral in een goede kleur,wel veel afrolgeluid niet echt stil van binnen ja was zeer verrast heel lkr bakkie
herry zegt
rij nu zelf audi maar die is niet meer te betalen vandaar een betaaalbare sc sport up gek a 3 koopt uit 2204 met een dikke ton op de teller
ocht voor een prijs waarvan ik een audi
-EDIT: toetsenbord kapot?-
IngeV8 zegt
Wie wil er nu in zo’n klein koekblikje gezien worden:(……doe mij maar de echte auto’s van weleer, dikke V8 erin en dan heb je pas een auto!
Tegenwoordig worden er toch geen auto’s meer gemaakt, meer grof gemaakte 45 km autootjes…
Inge