Er moet toch iets gaan gebeuren.
Autorijden is een dure hobby. Wat het kost heb je wel zelf in de hand. Zo kun je met een klein gebakje behoorlijk voordelig van A naar B komen. Ook zijn de kosten voor wegenbelasting en verzekering te overzien. Zelfs in vergelijking met het openbare vervoer (OV).
Het kabinet ziet Nederlanders het liefst zoveel mogelijk forenzen met het OV, maar dan moet er echt wat gedaan worden aan de prijzen om diezelfde Hollander in de bus of trein te krijgen. Het Nederlandse openbaar vervoer is gigantisch duur. Nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten dat nog eens piekfijn zien.
Het CBS vergeleek de prijzen vandaag de dag met 2009. Er werd gekeken naar de kosten voor autorijden en wat het openbaar vervoer kost. In het eerste halfjaar van 2019 zijn de prijzen voor het rijden van een eigen auto ongeveer 25 procent duurder in vergelijking met 2009. Echter, reizen met het OV is in diezelfde periode 30 procent duurder geworden. Het CBS vergeleek de aanschaf, onderhoud, brandstof, parkeerkosten, verzekering en belasting van een eigen auto met de trein, tram, metro, bus en taxi.
Volgens het CBS is een ritje met de bus of taxi ongeveer 40 procent duurder geworden in vergelijking met 10 jaar geleden. Reizen met trein, tram of metro is ongeveer 25 procent duurder geworden. De stijging van het duurdere OV heeft onder meer met de belastingverhoging te maken, die ging begin dit jaar van 6 naar 9 procent.
De kleine verschillen tussen de prijs voor het OV en het rijden van een eigen auto zorgen ervoor dat men vaak voor het laatste kiest. Je eigen auto is immers een stuk comfortabeler dan een derdehands trein of busstoeltje.
Foto: Aston Martin DB11 op de snelweg via @mjj030 op Autojunk
lekkerlinksrijden zegt
Dus gaan ze autorijden nog veel duurder maken, lijkt het net of het OV goedkoop is
tuutertuuter zegt
Autorijden is al jaren compleet uit verhouding gerukt. Als ze met deze argumentatie autorijden nog duurder maken, gaan ze echt doorslaan.
berlinetta zegt
OV is in Nederland ook belachelijk duur maar als je een abonnement neemt, kan het juist weer goedkoper zijn dan autorijden.
galant zegt
@berlinetta: Dat klopt, met abonnement is het kwa kostprijs goedkoper. Alleen ben ik van deur tot deur ongeveer 1,5 uur per dag extra kwijt met het OV. Ik mag dan misschien wel minder betalen voor het OV, maar 7,5 uur per week minder reistijd is ook wat waard. En dat iedere week.
En dan reken ik nog niet mee dat ik met de auto op elk gewenst tijdstip kan vertrekken. Met het OV kan ik op zijn vroegst “pas” om 6:00 vertrekken. Terwijl ik met de auto dan al op kantoor kan zijn.
Alleen in de spits, dan is het OV sneller. Maar dat komt vooral doordat de auto dan veel langzamer is ;-)
Als ik met het OV maximaal 20 minuten per dag langer onderweg zou zijn, dan zou ik absoluut voor het OV kiezen. Meestal slaap ik al voor we het station uit zijn. Heerlijk nog even oogjes dicht voor ik aan de slag moet.
dutchneon zegt
@galant: precies hier hetzelfde, ik heb meer als 2 uur reistijd per dag met de auto, dat zou ik graag met de trein doen… mits ik ergens kan opstappen en dan zonder overstappen. Maar nee, 2 keer overstappen en 2,5uur enkele rit, en dan ook nog de hoofdprijs… daar begin ik uiteraard niet aan.
Gelukkig kan ik 1 dag thuis werken en hoef ik op vrijdag maar een half dagje, hoe zit het dan overigens met je abonnenment? of gaat dat uit van 5 dagen reizen?
galant zegt
@dutchneon: Het hangt erom. Kijk je puur en alleen naar brandstof, dan ben ik met 4 dagen in de week reizen €10,- per maand goedkoper uit met de auto. Maar een kilometer rijden kost meer dan alleen brandstof, dus zelfs met 4 dagen in de week werken zou voor mij de trein uit kunnen. Puur naar de kosten gekeken.
Zou je die 7,5 uur per week (die ik dan extra zou reizen) minder gaan werken à €25,- per uur, dan tikt het opeens hard aan per maand.
P.S. Autoblog, mijn aanvaring met Jaapiyo is inmiddels bijna in staat om alcohol aan te schaffen. Mag mijn “goedkeuring” op reacties er nu vanaf? Ik zal het niet meer doen <3
emping zegt
En als er wat blaadjes op de rails liggen dan rijden ze niet eens.
baklava zegt
Ov is alleen relevant in de Randstad. Daarbuiten is alleen de auto een goede optie
beast95 zegt
@baklava: ook binnen de Randstad heb je voldoende ‘blind spots’ en is het een klein avontuur opzich om in een stad als Den Haag of Utrecht te komen. Neemt overigens niet weg dat je in essentie gelijk hebt
marc94 zegt
@baklava: zelfs dan kan het een ramp zijn. Als je in rotterdam, schiedam, vlaardingrn of maassluis woont, of ergens anders langs de waterweg en je wil naar de waalhaven, botlek of europoort ben je met de auto 10-30 minuten bezig afhankelijk van waar je vandaan komt en de files. Met het OV zijn al deze ritten langer dan een uur. Vlaardingen- waalhaven is gemiddeld 20 minuten met de auto. Met het OV minimaal een uur langer. Het OV moet wel bizar goedkoop worden voordat iemand er vrijwillig een uur langer over gaat doen (op een traject van 20 minuten). En dan heb ik het over het Rotterdams havengebied. En plek waar “best wel wat” mensen werken wat al niet normaal met het OV te bereiken is.
beast95 zegt
Ik ben blij dat ik van het OV af ben. Autorijden is ook duur, maar je krijgt er een stukje gemak en comfort voor terug. Ben allang de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik wel niet heb gevloekt op de NS. Maargoed het zal wel op de typische manier gaan: gewoon duurder maken met als argument om het te ontmoedigen. Wellicht is het te veel gevraagd om een goed werkend product/dienst aan te bieden zodat met voor het OV kiest i.p.v. uit pure financiele noodzaak.
berlinetta zegt
@beast95: Ik ben het wel met je eens dat de NS vaak last heeft van vertragingen etc, maar hoe vaak sta je wel niet in de file? Ik reis bijna altijd met de trein naar werk. 9 van de 10 keer gaat het goed. Alleen die ene keer dat het niet goed gaat, is het gewoon kut. Als ik wel eens met de auto naar werk ga, sta ik 9 van de 10 keer in de file en duurt het net zo lang (of nog langer) voor ik thuis ben.
beast95 zegt
@berlinetta: daar heb je zeker gelijk. Autorijden is ook niet probleemvrij. Maar file kan je toch enigszins incalculere. Het ‘probleem’ met de NS is/was dat er problemen spontaan waren en vaak ook dezelfde trajecten. Nadeel is gewoon wanneer er een storing was (je kan ze niet uitsluiten) dat je vaak op een station strandt en andere opties niet mogelijk zijn of niet te doen zijn
spykerboy zegt
@berlinetta: heb je wel je persoonlijke ruimte, lekker een comfortabele stoel etc, dan sta ik liever in de file dan de spitstrein met die stinkende dikzak naast je…
berlinetta zegt
@spykerboy: Dat is ook weer zo. Heeft beide z’n voor- en nadelen.
pomoek zegt
“De kleine verschillen tussen de prijs voor het OV en het rijden van een eigen auto zorgen ervoor dat men vaak voor het laatste kiest”.
Dat is niet wat ik uit het bericht van het CBS haal, sterker nog het CBS zegt zelf: “De prijsontwikkelingen zeggen niets over de prijsniveaus van autorijden en reizen met het openbaar vervoer”.
Dat gezegd hebbende: Met 2 mensen reizen in een auto is bijna altijd goedkoper dan met z’n 2-en in het OV, tenzij je gebruik maakt van speciale acties oid.
dutchneon zegt
@pomoek: ja precies en je krijgt ook geen korting op de wegenbelasting als je door de weeks met de trein reist of iets dergelijks… en ik ken maar weinig gezinnen die na een weekje forenzen in de trein, met de twee kids in het weekend naar opa en oma gaan… Die wegenbelasting ben je toch al kwijt!
Ik weet zeker dat er door die belasting een boel verdringing is. Datzelfde geld voor een kleine zuinige auto evt electrisch naast de grote gezinsbak. Ik weet zeker dat het voor veel mensen zoals ik aantrekkelijk zou zijn om er een auto naast te hebben voor de ritten woon-werk die je toch alleen in de spits rijd en toch niet hard kunt rijden. Maar omdat er toch al mrb betaald moet worden voor de grote suv of station gaat iedereen daarmee naar het werk op en neer.
Voor mij zou een Model3 voor er naast ook prima zijn, lekker zuinig en goedkoop, maar dan staat de Range Rover 5 dagen per week stil terwijl ik gewoon 650 euro per kwartaal moet aftikken….
pomoek zegt
overigens: Een taxi is openbaar vervoer? Dan rek je het begrip OV wel heel ver op. Is samen rijden dan straks ook openbaar vervoer?
pomoek zegt
Nog een keer en dan hou ik op. Sinds kort heb ik de OV fiets ontdekt. Ja ik ben geen trendsetter. Wordt niets over gezegd in dit onderzoek, terwijl je dat, gezien de ruime definitie van wat OV is, er best onder zou mogen schuiven. Het heeft nota bene OV in haar naam(!).
Hoe dan ook, het maakt het reizen met het OV 36 keer zo aangenaam. Je bent namelijk niet meer afhankelijk van bus of taxi, de vormen van vervoer die het hardst in prijs zijn gestegen, en wat mij betreft altijd met stip bovenaan de minst aantrekkelijke vormen van vervoer hebben gestaan.
tttijn zegt
Mischien wat minder.mensen op dat hele kleine stukje aarde. Ideeën iemand?
marinepower zegt
@tttijn: iedereen boven de 16 gratis steriliseren?
spykerboy zegt
@tttijn: ik ben helemaal voor, onder een bepaald modaal salaris geen kinderen toestaan, weten we ook tenminste zeker dat er geen kinderen in armoede opgroeien waar ze het zo over hebben de laatste tijd, meteen 2 vliegen in 1 klap!
faalhaas zegt
@spykerboy: Co2 en stikstof reductie. Leven komt met een prijs. En extra kinderen zwaar belasten.
dutchneon zegt
@faalhaas: Ach zo moeilijk is het niet, verloskundige bezoekjes, bevalling, ziekenhuis dat soort standaard zaken niet meer in de verzekering maar gewoon zelf betalen. Uiteraard wel de juiste voorlichting. Maar dan is er meteen een drempel van een duizendje of 10 om er aan te beginnen.
Maar nee, de overheid heeft een verdienmodel gemaakt van zijn burgers… nieuwe klanten ZULLEN er komen…
vaakbenjetebang zegt
@spykerboy: Je moet wel aan het trollen zijn met deze comment, want zo dom kun je eenvoudigweg niet zijn.
pomoek zegt
@tttijn: OV stijgt in prijs en de oplossing is deportatie, sterilisatie en euthanasie?
Vraag terug: Wie dan?
berlinetta zegt
@pomoek: Alle mannen die knapper zijn dan ik. Dan is de overbevolking zo opgelost en kan ik er weer op los neuken.
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: Ha, dan ben ik veilig! Kom ik ook eindelijk weer eens aan de vrouw. Misschien.
kempenaer zegt
“Er moet toch wat gaan gebeuren?”
Hoezo dan en wat dan?
Misschien was het OV in 2009 wel veel te goedkoop.
Autorijden is sowieso extreem duur in Nederlandje ambtenarenlandje.
mashell zegt
@kempenaer: zolang we files hebben en zo lang Qpark nog steeds woekertarieven kan vragen voor een superkleine parkeerplaats is autorijden echt niet extreem duur en eigenlijk zelfs te goedkoop.
kempenaer zegt
Verder altijd zeer kritisch zijn naar ieder “onderzoek” van CBS, CPB of welke andere overheidsorganisatie dan ook. Er zit altijd een bedoeling achter om mensen te sturen. Afhankelijk van welke partijen er in de regering zitten, worden de onderwerpen en de beïnvloedingsrichting gekozen.
potver7 zegt
@kempenaer: dat geldt voor IEDER onderzoek. Bij het CBS kun je in ieder geval altijd nog terugvinden hoe het onderzoek is opgezet, welke vragen er werden gesteld, hoe groot de steekproef was, en dus hoe betrouwbaar de uitslag was. Kom daar maar eens om bij het gemiddelde onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van om het even welke belangengroep.
spykerboy zegt
Tja procenten kijken is makkelijk, maar kwa autokosten zijn we al (een vd duurste) landen in europa, met de trein zeker niet, als je dan van onze auto kosten 25% zou op gooien is dat niet te doen, ov is nu nog altijd prima te betalen….
spykerboy zegt
overigens, betreft het OV: OV, brengt je van een plek waar je niet bent, op een tijd dat je niet uitkomt naar een plek waar je niet moet zijn op een tijd die je ook niet uitkomt… beter de auto nemen dus :)
potver7 zegt
@spykerboy: … En met mensen die je daartoe niet hebt uitgenodigd. Hoe lang is jouw baard?
spykerboy zegt
@potver7: mn pratende k*t is standje 2 op de trimmer, :P
Dutchdriftking zegt
Het moet dus zijn : “Prijzen autorijden stijgen astronomisch, en prijzen van het OV nog harder!”
cabriohater zegt
Het OV is ook veel te duur. Ergens heen gaan met het OV is voor mij bijna altijd duurder dan met de auto/motor, toegegeven dan reken ik niet perse alle kosten door. Maar die vaste lasten heb je toch zolang je een auto hebt.
Zelfs als het OV even snel en duur zou zijn als autorijden zou het waarschijnlijk minder aantrekkelijk zijn. 10 meter naar de auto lopen en dan met airco/verwarming comfortabel zitten daar kan het OV echt niet tegen op. Nu is dat niet het geval en is het OV vrij duur, of in ieder geval niet zo goedkoop dat het enorm aantrekkelijk is en ook de reistijd is volgens het CBS gemiddeld twee keer zo lang.
Nu zijn er wel situaties waarbij het OV prima is, als je in een grote stad woont of snel bij een treinstation kan komen en daarmee snel naar je werk kunt komen zonder file. Maar tegenover die kleine groep waarvoor het handig is staat een enorme groep waarvoor het absoluut niet aantrekkelijk is.
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk moeten wij autoliefhebbers ons hier zorgen om maken. Waarom? Omdat dit de deur openzet voor een nog sterkere lastenverhoging op autorijden. Het OV moet immers (financieel) aantrekkelijker worden ten opzichte van de auto en omdat het een al te utopische gedachte is om de prijzen van het OV te drukken, is er maar één optie…
mwti zegt
Ach – we kiezen massaal op die linkse VVD. Dan word je genaaid.