En jij dacht dat Porsche-youngtimers snel meer waard werden?
Hoewel we de Nissan Skyline R31 pas nog lieten opdraven in een lijstje met fijne Japanse youngtimers, is de auto visueel gezien mijlenver verwijderd van de Skylines die legendarisch werden in de tuningscene. Anders wordt dat met de R32-generatie, die vanaf 1989 wordt gebouwd. Van de R32 komt voor het eerst in zestien jaar weer een GT-R-versie, ditmaal met een 2.6-liter twinturbo l6.
De vraagprijzen voor nette en vroege exemplaren van deze Skyline GT-R van de R32-generatie zijn in iets meer dan een half jaar tijd verdubbeld, aldus Classic & Performance Car. Niet omdat mensen nu pas inzien wat voor briljante auto de R32 GT-R is, maar omdat de auto er een gigantische hoeveelheid nieuwe potentiële klanten bij heeft.
In de Verenigde Staten geldt namelijk de 25 year-regel. Auto’s zonder Amerikaanse typegoedkeuring -zoals de R32 Skyline GT-R- kun je in de VS niet op kenteken krijgen, tenzij ze ouder zijn dan 25 jaar. Overtreden van die regel kan je duur komen te staan, dus Amerikanen wachten doorgaans keurig hun beurt af. Jullie kunnen ongetwijfeld rekenen, dus reken er maar op dat de prijsstijging enkel en alleen te wijten is aan gigantische interesse vanuit de States.
Dat roept wel een interessante vraag op. Welke youngtimers zijn nog meer potentieel goede inversteringen, omdat ze niet in de VS leverbaar waren, maar binnenkort wel 25 kaarsjes mogen uitblazen?
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het maar een belachelijke regel vinden. Maar dat zal wel mijn idee zijn.
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Nog altijd beter dan de regelgeving hier dat je met een goedgekeurde youngtimer waar je wel belasting voor mag betalen in steeds meer plaatsen niet meer mag rijden.
rolov zegt
@moveyourmind: dat Is een goede ja.
DennisS65B40 zegt
@moveyourmind: echt belachelijk!!! Die GroenLinksers verpesten de hele stad zo.. Alleen maar hybrid meuk en aygotjes in het stadsbeeld straks.
gtwillem zegt
@audir8v10: mwah, voor in de stad is lekker ademen belangrijker dan leuke auto’s. Geen probleem mee als de leuke auto’s geweerd worden uit de grote stad. Logisch. Maar dat we er wel mee kunnen rijden op de mooie wegen ;-).
O plaat zegt
@gtwillem:
Alleen haalt het niets uit (zie Berlijn). Ik ben blij dat als ze dit in België gaan invoeren ik nog steeds overal binnen mag met mijn 1.7D VW T3 via O plaat regeling.
DennisS65B40 zegt
@gtwillem: je bent al the ver heen jij… Gaat al helemaal mee in de indoctrinatie dat het ook maar iets uitmaakt. Scooters, vrachtwagens, auto’s die niet worden geweerd maar feitelijk nog meer vervuilen. Wil je schone lucht, ga dan niet in de stad wonen. (Zegt een stadsbewoner)
henkhupelschoten zegt
@dutchdriftking: Nou ja, beetje hetzelfde als al die Chinese meuk hier rechtstreeks naartoe wordt geïmporteerd waarbij je bij de eerste botsing gelijk met de neus omhoog ligt. Amerikaanse wagens hebben vooraan en achteraan van de zijkant van de wagen extra verlichting, eigenlijk ideaal als je met je neus die hoek om komt. Motorinhoud wil vaak verschillen en er hoeven geen kentekens voorop mits er geen plek voor is (hoe ik dit weet, heb zelf een Amerikaanse merc)
henkhupelschoten zegt
@dizono maak eens een topic over het verschil tussen Amerikaanse en Europese wagens, wordt het eindelijk allemaal duidelijk voor iedereen!
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Bedoel je een artikel over de verschillen tussen Europese auto’s en de daarvan afgeleide USA-versies met harmonicabumpers en sealed beam-koplampen enz?
henkhupelschoten zegt
@dizono: Ja! Zijn volgensmij nog zoveel verschillen in te vinden maar ik kan ze er bij mijn merc niet allemaal uithalen. Sealedbeam was ik inderdaad vergeten! Ook vaak dubbele bumpers volgensmij
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Het schijnt dat de Amerikaanse BMW M1 zelfs enkele Fiat-onderdelen had om aan de eisen te kunnen voldoen. Maar goed idee, ik hou het in mijn achterhoofd!
E550 zegt
@henkhupelschoten: leuk idee. Wat voor US-spec Merc heb je?
henkhupelschoten zegt
@e550: Goud/ beige kleurige w108 280SE 4.5, 190 pk en rijdt als een malle. Wieldoppen in dezelfde kleur meegespoten en het aantal chroom dat erop en erin zit waar je U tegen zegt. Ik hou ervan
Arnoud zegt
Audi RS2 Avant. Gauw een onaangeroerd exemplaar op de kop tikken. (Good luck..)
poarneemn zegt
Wat een prachtige auto is het toch!?
rvds15 zegt
@poarneemn: helaas dat ze in deze staat bijna niet meer te vinden zijn.
ej20g zegt
@rvds15: meer dan genoeg. Vooral in het thuisland. Je moet alleen wel weten waar je moet zoeken, nog een reden dat de prijzen zo gestegen zijn.
poarneemn zegt
@ej20g:klopt, in de JDM-scene barst het van de GT-R’s in alle types
jpoers zegt
Lancia Delta Integrale?
ej20g zegt
Sterker nog, hoewel nette vroege exemplaren van de R32 GT-R voor ongeveer €20.000 weg gaan, gaan de smetteloze exemplaren soms zelfs weg voor zo’n €40.000. Dat is net zo veel als de gemiddelde R34 GT-R kost. En stiekem zou ik dan toch voor de R32 kiezen.
bassx zegt
@ej20g: Leuk om te weten dat niet iedereen voor de R34 gaat, persoonlijk vind ik de R33 dan weer de mooier, moet wel een GT-R V-Spec zijn (of Nismo 400r)
ej20g zegt
@bassx: ik moet eerlijk bekennen dat ik de R34 GT-R een prachtig ding vind. Maar op één of andere manier vind ik die te lomp. De keuze tussen een R32 en R33 GT-R is een moeilijke. Ik vind de lijnen van de R33 werkelijk prachtig (vooral de Spec II), maar het eighties gevoel wat de R32 oproept vind ik ook erg gaaf. Ik denk dat áls ik het geld eevoor zou hebben, er maar één oplossing zou zijn: met beide auto’s proefrijden en bepalen welke het beste bevalt.
vtechlover zegt
@ej20g: perfect verwoord!
redbeams zegt
@bassx: R33 same here ;)
rolov zegt
Dus nu r33 gtrs opslaan en inkopen en als die 25 jaar oud worden naar de vs verschepen.
ej20g zegt
@rolov: ik vraag me af of een R33 GTS25-t dat waard is. Ondanks dat ik R33’s érg mooi vind, blijkt dat de R33 toch een beetje buiten de boot valt naast de R32 en R34. R32 GTS-T’s zijn zomaar duurder dan R33 GTS25-t’s, dat geldt ook (al langer) voor de GT-R’s. En dat is jammer want de R33 heeft de meest vloeiende lijnen van alle Skyline’s.
rolov zegt
@ej20g: de r33 Is idd het mooiste.
rb26dett zegt
@ej20g: Ik heb net een R32 Gtst aangeschaft, en het rijdt werkelijk fabelachtig, ik had inderdaad ook voor een R33 kunnen kiezen, maar ik ben helemaal verslaafd aan het R32 model, ook vanwege zijn geschiedenis
ej20g zegt
@rb26dett: veel plezier ermee! Iedere nieuwe Skyline in de BeNeLux is goed nieuws.
rb26dett zegt
@ej20g: Bedankt, dat gaat helemaal goed komen!
gtwillem zegt
Ik lees veel Amerikaanse tijdschriften (Car and Driver, Road and Track en vooral het briljante Motor Trend) en het valt mij altijd op hoeveel gave auto’s zij wel krijgen en wij Europeanen niet. Maar in Europa is het makkelijk een auto vanuit Japan of de VS te importeren. In Amerika zijn ze daar zo als @dizono stelt erg streng op. Dus de leuke wagens uit Europa en Japan vanuit de vroege jaren 90.
Dus dan kom je hierop uit:
Alfa Romeo SZ/RZ
Audi 80 RS2 Avant
BMW M3 Cecotto/Ravaglia
BMW M3 GT
BMW Z1
Alle BMW Alpina’s uit die tijd
Ferrari 348 Competizione
Ford Escort RS Cosworth
Ford Sierra/Sapphira Cosworth
Honda CRX VTEC
Honda NSX Type-R
Jaguar XJ-S TWR
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione
Lancia Thema 8.32
Lotus Elan SE
Lotus Esprit Sport 300
Lotus Carlton
Maserati Shamal
Maserati Ghibli Cup
Mazda RX-7 Type RZ
Mercedes-Benz 190E 2.5 EVO II
Mitsubishi Lancer Evolution GSR
Nissan Silvia K’s
Porsche 959
Porsche 911 Carrera 4 Leichtbau
Porsche 968 Turbo S
Renault Clio Williams
Renault Safrane RXE/Baccara Biturbo
Subaru Impreza WRX STI
Subaru Legacy GT-B
TVR V8S
TVR Griffith 500
TVR Cerbera 4.5
Ultima Roadster
Volkswagen Corrado VR6/G60
Volvo 440 1.7 DL
Dizono zegt
@gtwillem: Mooie lijst, succes met je Volvo 440 ;).
Een 480 daarentegen…die had je al in de VSrenaultje8 zegt
@dizono:
Als ik het mij goed herinner is de 480 nooit in de VS geleverd terwijl hij juist voor die markt ontwikkeld was.
De exacte rede kan ik me niet meer herinneren.
gtwillem zegt
@dizono: verrek… Je hebt gelijk… Ik dacht dat alleen de 460 in de VS leverbaar was. Doe je nog zo je best op een correct lijstje maken in een kwartiertje tijd, wordt je alsnog op een lullig puntje verbeterd ;-).
Dan bedoel ik dus: typo!!! Ik bedoelde 480 ES! Natuurlijk! Stomme iPhones ook altijd…
Dizono zegt
@gtwillem: Weet je het zeker? Ik doelde eigenlijk niet zozeer op het feit of de 440 wel of niet in de States leverbaar was, maar vooral op het feit dat het me niet echt een liefhebbers auto lijkt die verscheping naar de US waard is.
clarkson zegt
@dizono: Ik denk dat hij de 440 1.7 turbo bedoeld. Daar zit wel wat potentieel in. Of ik zit er naast, sorry dan! (ik durf eigenlijk niet tegen @gtwillem in te gaan haha).
gtwillem zegt
@dizono: dat was mijn initiële supergrap. Een geintje in een über serieuze lijst. Maar Volvo schijnt die laatste facelift versie van de 440/460 naar de US verscheept te hebben… Maar de 440 1.7 DL waar ik op doelde, dat troosteloze ding met CVT, wieldoppen en geen airco of vermogen in het algemeen, het incontinentiesymbool op wielen welke mijn wellicht wijlen oma ooit had; die zijn de Yanks bespaard gebleven ;-).
De laatste auto die die specifieke Oma had was een MkI Audi S3…. Ook nooit in de VS geleverd (en mij neefje heeft hem gekregen….).
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Ford Sierra is onder een andere naam verkocht in de US, ook als turbo. Hebben zelfs een heel submerk voor opgezet. De Merkur XR4-Ti heet dat ding geloof ik. Top Gear USA heeft hem ooit is in een challenge gehad.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: klopt helemaal!! Ford heeft destijds inderdaad eind jaren ’80 een luxemerk geprobeerd op de Amerikaanse markt te brengen onder de noemer ‘Merkur’ (@dizono, @larssb, @mauritsh, @sir_smokalot, @autoblogger en alle andere bloggers lezen jullie mee: dit is misschien wat voor een leuk artikel!!).
De Fords in Europa waren behoorlijk goed, en in de US nogal crappy, waardoor Ford een goed antwoord had op Infiniti, Acura, Audi en Lexus, tenminste, daar leek het op).
Maar de Sierra (en Scorpiboot) versie werd alleen als dikke V6 geleverd, niet de homologatie die de RS Cosworth was. De Sierra die je in de VS kon krijgen was een luxe XR4i, niet een ‘Proper Cossie’. Misschien dat het daarom een flop werd???
Ik moet even de oude tijdschriften erop naslaan: dit is zelfs voor mij een lange tijd tijd geleden…
gregorius zegt
@gtwillem: De Merkur XR4i was voor de RS Cosworth.
Was t niet zelfs zo dat de Cossie op basis van kale 3 deurs werd gebouwd ipv het doorontwikkelen van de meer opgepimpte XR4i modellen. Om t nog een beetje anders te maken stopten ze er vervolgens het dash van de Merkur-versie in.
Zie nu zelfs dat ze er in Zuid Aaf nog een 5.0 in hebben weten te proppen. Ze noemden m de XR8; ook al in ’84. Misschien hadden ze dat blok in de Merkur moeten stoppen. Maar goed, leuke historie.
ej20g zegt
@gtwillem: vergeet de Subaru Forester STI en Nissan Stagea niet! Daarnaast is er in de US ook best wat liefde voor Toyota haar Mark II en Chaser.
gtwillem zegt
@ej20g: leuke auto’s. Absoluut. Maar niet de auto’s die ze nu eindelijk kunnen hebben in de VS. Meer voor de nerds in Europa en het VK. Daarbij zijn de meeste die jij noemt nog vrij jong.
ej20g zegt
@gtwillem: dat klopt inderdaad. Was het “kunnen” even vergeten, dacht meer aan “wanneer ze kunnen”. Voor alle auto’s die ik noemde duurt het gemiddeld nog zo’n 7 jaar voordat de eerste exemplaren onder de 25-year-rule vallen.
redbeams zegt
@ej20g: En niet te vergeten de lexus sc300/400/toyota soarer ;)
gtwillem zegt
@redbeams: gewoon in de VS leverbaar ;-). Al die Soarers kon je gewoon als SC300/SC400 en later als SC430 krijgen in de VS ;-).
roberto zegt
@gtwillem: Alfa Romeo RZ in het geel please!
Ik vond het een onbeschoft lelijke auto, totdat een kennis van mij er 1 aanschafte 2 jaar geleden. Heb de auto nou al een aantal keer gezien en ik vind hem steeds gaver worden! Volgens vele magazines 1 van de best rijdende auto’s, alleen door zijn looks zeer ondergewaardeerd! Overigens stijgen de prijzen van deze vierkante Italianen ook met de dag.
toyotafortuner zegt
Wat is zo’n R32 toch een heerlijk apparaat zeg!
dotternetta zegt
Starlet Turbo :-)
deora zegt
@dotternetta: ben ik met je eens! ?
Dizono zegt
@deora: hé, waarde collega @mauritsh, medestanders! =)
Author zegt
@dizono: Jazeker! Ik heb al driftig een plusje uitgedeeld. Starlets zijn de bom.
ej20g zegt
@dotternetta: en over een jaar of 6 natuurlijk ook de Glanza’s.
deora zegt
@ej20g: daarom pas ik goed op die van mij ?
ej20g zegt
@deora: doe dat vooral. Erg leuke wagentjes, ik heb ze een tijdje als een serieuze optie gezien als mijn volgende auto. Wilde uiteindelijk toch liever achterwielaandrijving. Maar ze zijn wel ontzettend gaaf!
scottishcarspotter2000 zegt
Skyline R33 en R34
gieltj zegt
Oeiii! Deze staat zeker weten in mn top3 wishlist ?
philipf zegt
Die is ook erg lekker!
donaldduck555 zegt
@roberto in de jaren 90 Reed Rolf X wouters in zn Programma in een gele RZ ,weet iemand dat nog?????????
gtwillem zegt
@donaldduck555: Now or never, toch?
donaldduck555 zegt
@gtwillem hier staat er ook wat over :http://autoweek.com/article/classic-cars/7-volvos-america-never-got
martingtv zegt
geen goed nieuws voor liefhebbers in nederland. Alle goede explameren verdwijnen naar het buitenland en de prijzen rijzen de pan uit. Het enigste wat overblijft zijn orginele exemplaren van liefhebbers en zwaar verneukte doorshuif exemplaren.
De prijzen op marktplaats vallen mij nog enig zins mee.
spykerboy zegt
Toyota Supra MKIV, twijfel mijne te verkopen maar over 3 jaar is die ook 25 en zal die vast voor flink meer geld weg kunnen dan als ik hem nu verkoop, maar als ik hem nu verkoop kan ik weer terug naar een europese sportauto (waar toch mijn hart bij ligt)
ej20g zegt
@spykerboy: in de VS rijden zat MKIV’s rond. Zijn daar gewoon verkocht.
spykerboy zegt
@ej20g: klopt, alleen een rechtsgestuurde krijg je nu het land niet binnen, maat van me heeft ernaar gekeken omdat hij de mijne wou kopen maar lukte niet had hij het over, pas nadat ie 25 was zou dat weer kunnen
991gt3rs zegt
De Audi RS2, mark my words!
parker zegt
Sinds wanneer zijn vraagprijzen ook de transactieprijzen??
donaldduck555 zegt
@gtwillem ja klopt
mrrallycross zegt
Het is ook wel een verdomd lekkere auto!