De CBR1000RR-R is compleet nieuw en daarbij horen ook nieuwe prijzen.
Pas werd de nieuwe Fireblade aangekondigd. Als we bij de nieuwe Fireblade niet al struikelen over de grote hoeveelheid R’etjes dan vallen we wel als een blok voor de nieuwe specs en het uiterlijk. Op wat nieuwe technologie en aanpassingen van het blok na bleef Honda in het verleden lang doorborduren op wat ze al hadden.
Leuk weetje, de basis van de vorige generatie CBR stamde uit 2008. Bij Japanse merken is het woord Kaizen, wat staat voor continue verbeteren, belangrijk maar de concurrentie heeft ook niet geslapen. Met de nieuwe Honda CBR1000RR-R staat Honda op papier weer bovenaan het lijstje supersports én is er heel wat verbetering behaald. De inspiratie voor deze 217,6 pk krachtige motor kwam vanuit de MotoGP RC213V en zijn straatlegale RC213V-S broertje.
De focus van het bodywork en de rijhouding lagen bij dit nieuwe racemonster op de aerodynamica. Wat dan meteen opvalt zijn de winglets, rechtstreeks overgenomen uit de MotoGP voor de neerwaartse druk. De nieuwe 4-in-lijn motor haalt zijn verbranding- en lage frictie-technologie samen met de boring en de slag rechtstreeks uit de RC213V-s.
Er is bij deze nieuwe Fireblade gekozen voor een tweetraps ABS met wisselbare sport en track modus. Op het circuit weet deze motor zich wel te redden maar met 217,6 pk onder de kont lijkt een regenstand ook geen overbodige luxe. Wil je een snelle start kun je Honda Selectable Torque Control gebruiken om de power, motorrem en de wheeliecontrol te laten samenwerken. Honda gebruikt de nieuwste technologieën als een elektronische stuurdemper met 3 niveaus, Showa ophanging voor- en achter en Nissin remklauwen met 330 mm schijven.
Is alle bovengenoemde luxe nog niet genoeg? Dan kun je gaan voor de SP versie met dezelfde krachtbron. Deze heeft dan een quickshifter en semi-actieve Öhlins. Tevens wordt de CBR 1000RR-R SP uitgevoerd met nieuwe Brembo Stylema klauwen met 4!!! zuigers.
De nieuwe CB1000RR-R is beschikbaar in 2 kleurstellingen.
– Grand Prix Red / HRC Tricolor
– Mat Pearl Morion Black
Vanaf april 2020 is de CBR1000RR-R bij de Honda dealer te bewonderen met een prijskaartje van € 25.758 rijklaar.
Mocht je echt niet kunnen wachten en de quickshifter niet kunnen missen is de SP versie vanaf februari beschikbaar voor € 30.458.
Ter vergelijking:
Segmentleider (tot dit moment) was de BMW S1000RR met een vanaf prijs van € 22.451 en de nieuwe superbike van Ducati (V2) kost € 20.990.
jesper_schouten zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
burger zegt
Ik bedoel het niet sarcastisch ook niet zuur, maar zou motorblog.nl niet gewoon een leuke toevoeging zijn? Volgens mij is het win-win. Redacteuren kunnen leuke artikelen over motoren blijven schrijven en liefhebbers weten het te vinden. Het levert waarschijnlijk veel extra lezers op. Lezers die geïnteresseerd zijn in beide onderwerpen lezen beide blogs en lezers die slechts geïnteresseerd zijn in een van beide… die krijgen ook echt waar ze voor komen op desbetreffende blog.
Bij succes komen truckblog.nl en trekkerblog.nl vanzelf ;)
viezefreddyw zegt
@burger: Denk dat ze daar niet zo happig op zijn. Ze proberen het met Apparata en Groen7 maar daar is het tevergeefs zoeken naar reacties onder artikelen.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Apparata doet het toch best aardig? Wat minder reacties maar ik heb het idee dat het best aardig loopt. Fijne site ook. Vooral jammer dat de app er niet meer is. Maar motorblog en truckblog mogen van mij wel komen.
flatsix010 zegt
@burger: Die 2 motor artikelen per maand kunnen er wel bij op Autoblog. Vind het persoonlijk zelfs wel wat hebben.
ederooij zegt
@burger: Ik zelf ben ook een motorrijder, maar ik kom hier echt alleen voor de 4-wielers. Natuurlijk een artikeltje hier en daar over motoren is prima. Maar als er nu al artikelen komen over enkel en alleen de prijs, vind ik dat je idd toch echt moet gaan denken om een motorblog er naast aan te houden.
sandervzanten zegt
@ederooij: Normaal wordt die ook gelijk in het artikel verwerkt. Is het niet dat bij deze introductie de prijs op zich liet wachten en nu dus pas bekend is.
mazda3 zegt
@burger: en je bent ook niet verplicht het artikel te lezen!
poes zegt
@burger: daarvoor is de motormarkt te klein. Er zal te weinig content zijn en daardoor te weinig vaste bezoekers trekken. Ik vind het motornieuws door de auto berichten heen juist wel een leuke afwisseling.
karaya zegt
Ben meer van het Italiaanse spul, maar deze is goed gelukt.
racerx zegt
Een aardige bak geld, lees ik nou goed dat je daar niet eens een quickshifter voor krijgt? Doe dan maar een S1000RR of een Aprilia RSV4 1100 Factory… Volgens mij ben je zelfs met een Ducati V4 nog goedkoper uit. Naar mijn mening te duur, ongetwijfeld krijg je er wat voor terug maar ik vermoed dat de meeste rijders toch de prijsvergelijking met overige Japanners gaan maken, al dan niet terecht.
racerx zegt
@racerx: 4 zuigers voor een remklauw voor is trouwens vrij normaal, dus die uitroeptekens snap ik niet zo. Ooit waren er 6 zuigers nodig voor hetzelfde remvermogen, in de tijd voor de radiaal gemonteerde klauwen, maar da’s alweer even terug.
poes zegt
@racerx: bedoel je niet juist vroeger bij de axiaal gemonteerde remklauwen?
racerx zegt
@poes: klopt, maar dat is toch de periode vóór de radiaal gemonteerde klauwen?
timberleek zegt
@racerx: Het wisselde wel of die 6-zuigers daadwerkelijk voordeel boden of enkel marketing waren.
Bijvoorbeeld op de 90’s zx9r waren ze niet beter dan de 4-zuiger tegenhangers. Ze werden ook regelmatig geswapt met de 4-zuiger nissins van een gsx oid. Die remde minstens net zo goed en waren minder onderhoudsgevoelig.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf, maar 95% kan/durft het maximale er niet uit te halen. Daar komt bij, dit is typisch zo’n fiets welke boven de 200km/h pas lekker gaat rijden, en welke een leek amper een bocht om krijgt. Een naked is voor de meeste van ons een veel fijner speeltje.
racerx zegt
@dutchdriftking: dit krijg je echt wel goed de bocht om hoor, daarbij is ook een Superbike boven de 200 niet echt leuk meer. Je moet het gewoon doen voor de zithouding, reden voor mij om nooit een naked te kopen, ik vind de aanvalshouding op een racer gewoon geweldig rijden. Ok, op langere ritten heb je wel voordeel van de kuip, maar in de meeste gevallen ook alleen maar na montage van een andere ruit.
poes zegt
@racerx: je krijgt een racer per definitie minder goed de bocht door omdat je minder hefboomwerking hebt door clip-on’s op een racer tov een breed stuur op een naked. Daarbij zit het tijdens ‘normale’ snelheden voor geen meter. Ik vind ze nog steeds prachtig om te zien, maar ik koop nooit meer een racer. Ik heb zo veel meer plezier op een dikke naked.
racerx zegt
@poes: ik hang toch echt liever naast m’n racer dan naast mijn toerfiets die veel meer hefboomwerking heeft… I know, slechte vergelijking, punt is dat ook een racer prima een bocht om gaat. Op lage snelheden en korte bochten heeft de zithouding en stuurbreedte van een naked absoluut voordeel, dit geeft ook meteen een nadeel op hogere snelheden in langere doordraaiers: minder stabiliteit.
poes zegt
@racerx: mwah, je vergelijking is best passend hoor :) Onze voorkeuren liggen gewoon een beetje anders. En dat vind ik als motorliefhebber juist wel mooi :)
Dutchcarwizard zegt
Klauwen met 4 zuigers, dat is toch niet zo bijzonder?
Dutchdriftking zegt
@baidu: Wel wanneer ze bedoeld zijn om een voertuig van amper 200kg tot stilstand te brengen.
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: mijn oude bmw uit het vorige decennium heet klauwen met 4 zuigers.
timberleek zegt
@dutchdriftking: Nee hoor. Was in de jaren 90 al ongeveer standaard op sportieve fietsen.
pindakoning zegt
Ik wacht nog even op de CBR-1000RR-RRRR
Rudy zegt
Gaat met deze prijs geen verkoop topper worden denk ik….. Hele segment van supersports en superbikes is toch zo dood als een pier volgens mij. Enige fietsen die goed verkopen zijn nakeds en allroads.
poes zegt
@Rudy: ze draaien de markt zelf de nek om. Steeds meer vermogen waardoor je er op straat geen reet mee kunt. Denk eerste versnelling gaat tot de 160 km/h ofzo? Daarbij zijn de prijzen ook gigantisch omhoog gegaan. Het is een niche geworden, waarin veel te veel spelers actief zijn. Maar ja, het is (nog) het uithangbord van veel merken. Ik ben benieuwd voor hoe lang nog. Wat dat betreft wel respect voor Honda dat ze een volledig nieuwe CBR 1000 hebben ontwikkeld. Gaan ze uiteindelijk geen stuiver op verdienen denk ik.
racerx zegt
@poes: ligt voornamelijk aan de prijs denk ik, het is eigenlijk gewoon niet leuk meer. Heb 3 jaar geleden een zo goed als nieuwe S1000RR gekocht vanwege een meevaller, maar achteraf gezien was dat gewoon gekkenwerk. Ik heb er ondanks het surplus aan vermogen heel veel plezier van. Je hoeft niet alles aan te spreken voor een beetje fun. Heb ‘m trouwens nog steeds, komend jaar maar eens verder kijken… Aprilia RSV4 van bj 2016+ lijkt me ook wel gaaf om een keer te rijden.
Over nutteloos gesproken trouwens: supernakeds met 200+ pk, dat snap ik oprecht niet zo goed…
poes zegt
@racerx: ik moet toegeven dat ik het geweldig vond om op een Tuono V4 1100 te rijden. Maximaal benutten? Totaal niet. Maar de opbouw van de kracht is voorbeeldig en je hebt werkelijk altijd power tot je beschikking. Wat een kracht. En die sound… Ik ben nog altijd verzot op mijn Tuono ‘V2’, maar dat V4 blok is wel echt iets bijzonders.
timberleek zegt
@poes:
Ik snap ook de allure hiervan niet. Ja het is een vette fiets om te zien, maar het is echt compleet over de top.
Typisch van die fietsen die je nooit echt kan gebruiken. Dan “strijd” ik toch liever met een underpowered oldtimer, dan heb je nog iets om voor te vechten.
Snap ook die cc en vermogensgekte hier niet. Een 600 is maar een “beginnersfietsje” en je moet daarna toch wel een duuzend om een beetje mee te komen. Maar behalve op de autobahn zijn beide overkill. Wat is er gebeurd met de kleine, wendbare leuke speelfietsjes van vroeger (voorheen de 400cc supersports).
Het lager vermogen segment is nu ook meteen eenheidsworst en budgetspul.
Waarom geen “hippe”, wendbare, superlichte 400cc oid, man dat moet leuk zijn.
Ben daarmee best benieuwd naar de nieuwe ZX25R.
tvr1974 zegt
@timberleek: duidelijk dat je geen motor rijdt.. een 1000 rijdt gewoon veel comfortabeler dan een 600.. dus simpele reden
timberleek zegt
@tvr1974:
Think again
Heb 4 cilinder supersports gehad van 400’s tot 900’s, plus vanalles non supersport. Plus her en der gereden op van alles daarbuiten.
Ja tuurlijk is een 1000 makkelijker. Ze hebben gewoon meer koppel. Maar dat kun je beter een <4 cilinder nemen.
Ook een moderne 600 kan altijd veel meer dan je op de weg kan gebruiken. Ja een duizend kan dan "relaxed" zijn maar het haalt imo (let op: mening) ook de lol en sport er een beetje uit.
Woonwerk hou ik hier even buiten overigens. Daarvoor zoek je andere eigenschappen.
Met name een 200+ pk fiets is gewoon simpelweg voor kroegpraat en rechtdoor gasgeven (dat kan elke idioot). Voor normaal weggebruik voegt het imo niks toe. Net als een bugatti kopen voor in de bebouwde kom.
Overigens: iedereen is vrij om het te kopen natuurlijk. Maar ik snap de allure niet zo.
elemento zegt
Ik vind het absoluut leuk. Ik denk kopstuk moet komen, motoren.
JelleEp3 zegt
Ik wacht nog even op de repsol kleurstelling
jwcroy82 zegt
Wat een lelijke motor hebben ze er weer van gemaakt. Net zoals de auto’s blijft Honda maar onaantrekkelijke producten maken. Kwalitatief zullen Japanse motoren wel in orde zijn maar het oog wil ook wat, geef mij maar mv agusta.
johanw zegt
@jwcroy82:
correctie jij vindt het lelijk…een honda civic wordt wereldwijd meer verkocht dan een golf….twee hondas in top 10 best verkochte autos wereldwijd…misschien moet je eens wat verder kijken dan je eigen voorkeur.
torsen zegt
@britt: Supersport is eigenlijk de 600cc (en een beetje meer voor Triumph) klasse onder de superbikes.
Al lijken sommige marketingafdelingen van fabrikanten dat soms ook te vergeten.
De V2 als concurrent neerzetten voor de blade met ‘maar’ 155 pk is wel een beetje krom want dat moeten natuurlijk de V4 (a €26.990) en de V4S (a €33.190) zijn.
De V2 (en voorlopers) hoort niet in dat rijtje voor uitslovers thuis maar is voor connaisseurs.
@dutchdriftking: de eerste fireblade uit 1992 had ook 4 pots remklauwen. De rest daarna waarschijnlijk ook. Niet echt bijzonder te noemen.
clubbtraxx zegt
Enne, britt… 4 zuiger remklauwen zijn al zo oud als de weg naar rome… we hebben jaren terug ook al 6 zuiger klauwen gehad maar 4 bespaard weer wat gewicht en remt ook hard zat. Dat je het effe weet met je 4!!!