Wat betaal je eigenlijk voor zo’n verse Audi A3?
Afgelopen week werd de Audi A3 onthuld. Het luxe broertje van de Seat Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf was de laatste die nog niet vernieuwd was. Daar is nu verandering in gekomen op de Salon van Genève (die niet doorging). Alle informatie over de A3 is al bekend, nu hebben we de prijzen van de nieuwe Audi A3 voor je!
34.300 euro
De goedkoopste Audi A3 kost 34.300 euro. Daarvoor heb je een Audi A3 30 TFSI met zesbak. Deze heeft een 1.0 driecilinder motor onder de kap. In eerste instantie komt de A3 met de 35 TFSI en 30 TDI motor. De 35 TFSI is een 1.4 met 150 pk. Deze kost 36.820 euro. De 30 TDI is een 2.0 met 116 pk en kost 38.570 euro.
A3 Pro Line
Een Audi A3 is tegenwoordig altijd een ‘Pro Line’. Er is geen ‘basis’ meer. Of je realiseert je dat Pro Line de nieuwe basis is. Op zich heb je redelijk wat items die het leven prettig maken. DIngen zoals smartphone interface, cruise control, dual zone airconditioning, parkeersensoren aan de achterkant, 16″ lichtmetalen velgen, DAB+ radio, multifunctioneel lederen stuurwiel en LED-verlichting zijn standaard. Niet wereldschokkend misschien, maar nog niet zo heel lang geleden betaalde je hier extra voor bij een Premium Duitser.
Meer
Wil je meer dan de A3 Pro Line, kun je kiezen voor een Business Edition. Die heeft 17″ wielen, sportstoelen, LED achterlichten, MMI Navi, virtual cockpit en alu sierlijsten. De S Edition heeft dat in principe ook allemaal, plus een S-Line interieur en exterieurpakket. De echte bon vivant kan zich laven aan de Edition One. Die heeft 18″ wielen, Matrix LED lampen en een Ambiente lichtpakket.
Prijzen concurrentie Audi A3
Concurrent: BMW 118i (F40)
Prijs: € 34.726
De BMW 118i is de directe tegenstrever van de Audi A3. Deze heeft een ware krachtpatser onder de kap. Het is net als bij de Audi een driecilinder, maar wel een potige. De 118i levert namelijk 140 pk! Qua uitrusting zit er niet heel veel tussen. Ook hier zijn er heel veel opties en pakketten mogelijk die het prijsniveau aanzienlijk naar boven tillen.
Concurrent II: Mercedes-Benz A160 (W177)
Prijs: € 31.940
De Mercedes-Benz A160 is verreweg de goedkoopste van de drie. Op zich heb je ook met de A160 alles wat je nodig hebt. Oh ja, die wielen zijn niet heel erg fraai te noemen. Mercedes verkoopt je graag een fraai setje lichtmetaal. De motor is 1,33 liter groot, maar wel verdeeld over vier cilinders. Het vermogen is overigens een duidelijke reden voor de scherpe prijs. De A160 heeft namelijk slechts 109 pk en 180 Nm.
christian85 zegt
Als je de foto’s zo bekijk zou ik zeggen dat de Audi de mooiste is maar het is niet eerlijk om een aangeklede Audi te laten winnen van een kale BMW en Merc.
Loek zegt
@christian85: bij deze: https://i.imgur.com/vDdnIA7.jpg
RutgerK zegt
Qua uiterlijk zijn de beelden wel de standaard volgens mij. Er is nog geen S-line exterieur pakket.
BloodSeaker zegt
@RutgerK: lijkt me niet, met die alu kleurige accenten, full LEd koplampen enzo.
RutgerK zegt
De foto is van de Business Edition. Die is inderdaad iets anders maar ook weer niet gelijk aan de S-edition
cjdg zegt
Damn, wat een geld.
Mijn A3 Limousine Pro line + met ’40’ TFSI motor en 18″ kostte 6 jaar geleden 34k.
Daar krijg je nu een redelijke kale 1.0 voor.
wimof zegt
Dat is zo als je zelf stelt ondertussen 6 jaar geleden, totaal ander milieubeleid die ons toen duizenden euro’s minder deed uitgeven, uitrusting en natuurlijk de actualisering van het geld mogen we ook niet vergeten.
RutgerK zegt
Mijn A3 SB met 2.0T handbak en S-line interieur op 18 inch kostte 50. 000 euro met wat opties.
bernoulli zegt
@cjdg: jouw huis koste toen waarschijnlijk ook een tonnetje minder dan nu.
cjdg zegt
Nu vind ik het vergelijk tussen een huis en een auto iets scheef gaan. Iets met vraag en aanbod. Een 911 964 Turbo is ook duurder geworden.
Mijn reactie was om de BPM maatregelen te illustreren en tevens de prijs stijgingen vanuit Audi. Maar om dat te vergelijken wil ik graag de kale prijs weten zonder BTW en BPM.
stuko zegt
@cjdg: nog niet heel lang geleden kocht je een Up voor 10k en een Polo voor 15k. Beide zitten nu ruim 3000-5000 euro boven deze bedragen. Iets met een co2 beleid in een doorgedraaid belastingstaatje aan de Noordzee ;)
circlestorm69 zegt
Verreweg de mooiste van de (A)3.
Ook als die andere twee wel een beetje aangekleed zijn winnen ze het nog niet wat mij betreft.
Op de tweede foto lijkt het net een Audi e-tron zo van schuin opzij.
Maar wat een geld….
moveyourmind zegt
Mooie wagen geworden. Niet revolutionair anders, maar meer net als BMW vroeger altijd deed: een evolutie van het vorige model. Duidelijk herkenbaar en toch nieuw. Vind hem mooie heldere strakke lijnen hebben, met subtiele vouwen in de flanken en de aluminiumkleurige roosters in de bumpers staan ook goed. Hopelijk komt er ook weer een mooie A3 sedan.
Slimme zet ook om hem wat hoger in de markt te zetten, zodat hij net te duur is voor het publiek dat nu interessant denkt te zijn omdat ze een baby-Volvo rijden.
mondeoscti202 zegt
@moveyourmind: Buiten dat je opmerking een beetje zielig is, vraag ik mij af of beide niet hetzelfde publiek trekt. De Audi is €459 (kaal) in de lease, de Volvo €449.
subaru555 zegt
Handig, de pers-Audi vergelijken met de A-Klasse op wieldoppen.
emping zegt
De mooiste van de drie. Ook qua interieur.
20klepper zegt
1.5 TFSI motor is het, 1.4 was tot en met 2018
Robert zegt
Een 2.0 liter TDI met een output van 116 pk. Is deze zó geknepen omdat deze anders niet meer aan de uitstootnormen kan voldoen?
En verder: voor dit geld koop je dus ook een riant aangeklede Škoda Octavia of Seat Leon. Niet echt een moeilijke keuze, wat mij betreft.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: mooie Mazda 3 sedan, met alles erop en eraan
bernoulli zegt
@lekkerlinksrijden: behalve beenruimte.
donaldjgarrison zegt
Ding ziet er gewoon erg goed uit tov die andere 2 hokken.
bernoulli zegt
Mooie kar.
smex zegt
Ik schrik toch elke keer weer als die 1 serie in beeld komt. Overigens van deze 3 zou mijn keuze naar de A6 gaan. Prachtige auto geworden.
smex zegt
@smex: A3*
berlinetta zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze alledrie niet per se heel geslaagd vind. Zeker niet lelijk, maar vind ze ook niet echt gaaf. Ik zou ze dan ook alledrie lekker laten staan en voor een Mazda 3 gaan. Dat vind ik pas een gave hatch. En anders vind ik een Focus met ST-line pakketje ook nog wel een fraai ding.
johnwaters zegt
De A3 Poor-Line dus.
oldebronx zegt
Prijzen ook al bekend van de plugin hybride?
towi1989 zegt
Ai, wat zijn dit een treurige auto’s in hun basisuitvoering, met name die A160…
plastichero zegt
Mooi geworden, achterkant een beetje hetzelfde ‘dikke’ als dat van een e-tron..