De occasion prijzen van de Model 3 staan ernstig onder druk. Balen voor de huidige eigenaren, maar een goede kans voor jou!
De Tesla Model 3 was in 2019 een ware sensatie. Meer dan 30.000 mensen kochten toen zo’n compacte sedan. Daarna zakten de verkopen logischerwijs in, want 30.000 was ook een krankzinng hoog getal. Maar we zien nu dat de Tesla Model 3 ineens wel heel erg goedkoop beginnen te worden. Dat meldt Martijn Duivenvoorden van LeaseBijtellingVriendelijk.nl. Zijn die modellen nog wel in trek?
We spraken de beste man om eens van de hoed en de rand te weten. Martijn verkoopt een hele hoop Tesla’s, waarvan ook een gedeelte in consignatie. Daarbij most hij veel klanten teleurstellen, want de gebruikte markt staat flink onder druk. Wat is er aan de hand? Nou, dat gaan we je zeggen! Tesla heeft sinds 13 januari de prijzen flink aangepast.
Je kan nu een Tesla Model 3 samenstellen vanaf 44.990 euro. Dat bedrag is absoluut niet per ongeluk gekozen, want je hebt dan namelijk dan ook recht op de SEPP (overheidssubsidie) van 2.950 euro. En ja, het RVO zegt dat er nog en paar miljoen beschikbaar is.
Prijzen Model 3 ernstig onder druk
Dit zet de prijzen van de gebruikte auto’s ernstig onder druk. De eerste exemplaren onder de 35 mille zijn al een feit. En dan hebben we het over een keurig exemplaar dat 120.000 km gelopen heeft, dus geen uitzondering met drie ton op de klok. Die prijsverlagingen zijn gewoon en tactiek van Elon Musk. Het is in principe hetzelfde spelletje als Jeff Bezos spelt.
Bij Amazon zijn ze op dit moment onder kostprijs aan het verkopen. Dat gaan ze net zo lang doet totdat concurrenten als Coolblue en Bol (in NL althans) kapot zijn geconcurreerd. Want zeg nu zelf, wat heb je liever? Een Tesla Model 3 of een Volkswagen ID3? De Tesla is veel sneller, heeft een groter bereik en kan sneller laden.
Nog een kaper op de kust
Een andere auto die ervoor zorgt dat de prijzen onder druk staan, is de Tesla Model Y. Die was al een tijdje minder dan 50.000 euro en dat is bijzonder interessant in vergelijking met zijn concurrenten. Zolang er nog flinke overproductie is van de Model Y uit China, zullen die basismodellen hier in Europa nog verkocht worden.
Ter referentie: in China bouwt men 20.000 van deze auto’s per week. In Duitsland zitten ze nu op 3.000 auto’s en dat moeten er op termijn 10.000 gaan worden. Als je goedkoop in een Model Y kunt stappen, ga je niet duur een gebruikte Model 3 kopen, toch?
Vraagprijs occasions vier tot zesduizend naar beneden
Het zorgt er alleen voor dat de occasions die er nu staan ineens veel minder waard zijn. Zo worden klanten geadviseerd hun prijzen met vier tot zesduizend euro te verlagen om zo nog kans te maken om van hun auto af te komen. Reken er ook op dat de prijzen verder onder druk komen te staan. Na vijf jaar vervalt de lage bijtelling op de Model 3, dus zullen 30.000 exemplaren ineens een stuk minder interessant worden.
Duivenvoorde pleit voor een speciale bijtellingsregeling voor ondernemers. Nu kun je een 15 jaar oude CO2-bom rijden met tegemoetkoming van de fiscus. Maar dat betekent dat er zo wel een markt is voor een oude Audi S6, maar niet voor gebruikte Tesla’s. Met name in het zuiden van Europa is er veel behoefte aan elektrische occasions. Nieuw zijn ze daar vrij weinig verkocht, maar nu wil men er graag wel eentje. Als de Nederlandse overheid niet een plan klaar heeft, zullen deze auto’s snel over de grens verdwijnen, net als gebeurde met de Honda Civic IMA en Mitsubishi Outlander PHEV.
Prijzen Model 3 lager: is dat nu heel erg?
Kortom, is het allemaal zo’n drama? Het is op zich niet leuk dat jouw auto ineens 4 tot 6 mille minder waard is, door de strapatsen van Koning Twitter. Maar dat Tesla de prijzen flink aandurft te passen is niet helemaal nieuw, natuurlijk.
Houd er ook rekening mee dat de Model 3-eigenaar op behoorlijk grote voet heeft geleefd. Want ondanks dat 35 mille voor een Model 3 erg goedkoop is, is het voor een middenklasse sedan uit het D-segment alsnog en prima prijs.
Fotocredit: Model 3 met schroefset en dikke wielen, door @jzaero via Autoblog Spots.
Dutchdriftking zegt
Onder kostprijs iets verkopen tot dat de concurrent failliet is en daarna de prijs opdrijven…. Alleen al hierom zou je toch al niks bij Amazon kopen.
mashell zegt
Maar is daar bewijs voor of is dat slechts een onderbuikgevoel? En doet Tesla niet hetzelfde? De wagens onder kostprijs en subsidiegrens verkopen en de winst dan later wel weer proberen te halen via het superchargernetwerk?
CYBRTRK zegt
Het kost Tesla gemiddeld $36k om een auto te produceren, en de goedkoopste auto kost $42.990, dus verkopen onder de kostprijs doen ze niet. Wel verkopen ze onder de subsidiegrens voor bijvoorbeeld de IRA en SEPP.
nissanfairladyz zegt
Het is helaas zo dat Tesla de koning van de Marges is. Ze kunnen hun auto’s voor weinig geld in elkaar zetten ten opzichte van de concurrentie vanwege hun verticale integratie. Ze maken veel meer zelf dan bijvoorbeeld Volkswagen die dingen uitbesteed. En ze zijn dus zeer afhankelijk… van zichzelf. Dus ze kunnen alles zelf managen.
Omdat ze zulke hoge marges hebben kunnen ze spelen met de verkoop prijzen. Ze hebben ook de volledige verkoop kanalen in handen. Dus ze kunnen hun voorraad perfect aansluiten op de verkoop prijs. Als de vraag lager is, gaat de prijs omlaag. Als de vraag stijgt gaat de prijs omhoog. Je ziet tussen de verschillende modellen hier ook variatie in.
Tesla verkoopt auto’s dus op een heel andere manier wat echt uniek is.
arta zegt
Echt totaal geen verrassing. Dit is al een derde bericht over dezelfde prijsaanpassing. Autotelex zei dat het meeviel in de eerste week…
Laat maar lekker zakken. Hoop dat de concurrentie heel snel aan de slag gaat om ook tot normalere prijzen te komen voor nieuwe EV’s
Tiemen zegt
Als het als gevolg heeft dat ook concurrentie zijn prijzen moet verlagen en prijzen van tweedehands EV’s naar beneden gaan kan ik dat alleen maar toejuichen. Dan komt de tweede EV als bij auto alleen maar dichterbij.
TheMaster zegt
Nog een tip, auto’s uit 2019/2020 zijn in NL nog “kunstmatig” hoog ivm lage bijtelling de eerste 5 jaar. Je kan in Duitsland soms een long range / performance vinden uit december 2020 voor een hele aantrekkelijke prijs. Dan heb je nieuwe interieur / heatpump / betere koplampen etc. Vervolgens importeren, waarbij je dan €0 BPM betaald.
Flutterbear zegt
Voor de particulier is de facelift inderdaad meer auto voor hetzelfde geld. Tesla doet verder ook niet moeilijk bij onderhoud of garantie. Zelf importeren ze ook fors trouwens.
stekkerkoning zegt
Die van de schermafbeelding zijn stuk voor stuk margewagens. Dus minder interessant voor een zakelijke koper, tenzij de prijs goed is, een BTW-auto zal een tikje duurder zijn. Een tweedehands drie is niet bepaald het koopje van de week. Bovenstaande voorbeelden hadden elk een nieuwprijs van ca. 50d EUR, de duizelingwekkende prijsdaling is nog niet ingezet.
koeberg zegt
> Want zeg nu zelf, wat heb je liever? Een Tesla Model 3 of een Volkswagen ID3?
Een Volkswagen ID3.
Oh wacht, je vraag was retorisch?
Paul58 zegt
Tuurlijk liever een ID3. Grotere range, sneller opladen, meer laadruimte, meer zit ruimte, meer opties en comfort, veiliger, beter laadnetwerk, betere software, betere garantievoorwaarden, betere prestaties, beter geluidssysteem, minder plastic in het interieur. Degene die dit artikel heeft geschreven heeft gewoon geen IDee. Een echte no brainer!!
CYBRTRK zegt
Als je ID3 vervangt door Tesla klopt je reactie inderdaad
Paul58 zegt
Ik dacht wel dat mijn sarcasme duidelijk was maar dat valt dus tegen;)
bola zegt
Sneller opalden? Grotere range? Meer opties? volgensmij ben je in de war met de Model 3.
nissanfairladyz zegt
Je kan ze beter importeren dan exporteren. In duitsland heb je veel hogere subsidies en lagere prijzen. Als ze dan 6 maand oud zijn en 6000km erop hebben kun je ze importeren met 0 euro BPM.
Scheelt duizenden en duizenden euro’s.
goodvibrations zegt
Ik zou nu even wachten op het nieuwe front.. mooier en voorkomt snelle afschrijving..
Zelf heb ik moeite met het huidige model qua in- en exterieur (lage motorkap geeft een beetje multipla gevoel) een tegenvaller na de prachtige model S.
Moet er ook een beetje blij van worden als ik er in zit of om kijk na het uitstappen…
Wel erg goede techniek maar daar worden we door de Tesla fanboys vaak genoeg aan herinnerd😂.
scheurbuik zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de prijzen voor een tweedehands model 3 nog steeds veel te hoog. Wie koopt er nu een 4 jaar oude met 120.000 kilometer voor 35k, terwijl je voor 45k een splinternieuwe hebt. Ik voorspel je dat de afschrijving per jaar van die nieuwe lager is dan van die tweedehands.