De prijzen voor de gefacelifte Mercedes E-Klasse zijn bekend.
Mercedes-Benz heeft onlangs de E-Klasse strakgetrokken. Zowel technisch als optisch ging Das Haus er met een kammetje langs om de auto daar waar mogelijk te verbeteren. De auto en alle wijzigingen van zowel de reguliere E-Klasse als de E53 AMG hebben we al een keer behandeld.
Goedkoopste E-Klasse
Voor nu is het tijd voor de prijzen van de nieuwe E-Klasse. De goedkoopste manier om E-Klasse te rijden is om te kiezen voor de E200d, heel oneerbiedig gezegd de ‘Taxi-specificatie’. Niet letterlijk overigens, want af-fabriek was dat óók te bestellen. De E200d heeft een 150 pk en 360 Nm sterke diesel. In principe voor Nederland meer dan voldoende. De prijs is 59.735 euro, de Estate is 2.999 euro duurder.
Prijzen E-Klasse diesel
Verdere diesels die leverbaar zijn, zijn de E200d Business Solution, deze is er vanaf 60.296 euro. De Business Solution heeft een paar opties standaard en relatief lage fiscale waarde, maar onderhandelen bij deze uitvoering heeft niet zoveel zin. Ook kun je de Business Solution minder ver gaan qua configuratie. De E220d met 194 pk en 400 Nm kost 65.190 euro. De E220d is ook leverbaar met 4Matic vierwielaandrijving. Dan betaal je 68.183 euro.
Er is nu maar één zescilinder diesel, de E400d 4Matic (de E350d zonder vierwielaandrijving is komen te vervallen). De 400d 4Matic heeft een zes-in-lijn biturbo diesel met 330 pk en 700 Nm. Deze kost 95.392 euro. Alle genoemde uitvoeringen zijn er ook als Estate, die zo’n 3 mille meer kost.
Prijzen E-Klasse benzine
Wil je geen diesel, dan is benzine ook mogelijk. Ook van die Mercedes E-Klasse zijn de prijzen bekend. De goedkoopste is de E200 Business Solution met 197 pk en 320 Nm, waar Mercedes-Benz graag 60.291 euro voor wil hebben. Als Business Solution betaal je 62.296 euro. De E200 4Matic kost 64.013 euro. De E300 heeft ook een 2.0 viercilinder, maar in dit geval 258 pk en 370 Nm. Deze kost 68.118 euro. Dan is er ook nog een zescilinder, de E450 4Matic met 367 pk en 520 Nm. De prijs voor deze uitvoering is 85.816 euro. De snelste benzine tot nu toe is de E53 AMG met 435 pk en 520 Nm. Prijs: 119.248 euro.
Prijzen E-Klasse All Terrain
De E-Klasse is ook leverbaar als All-Terrain en je raadt het nooit: ook van deze variant van de Mercedes E zijn de prijzen bekend gemaakt! Dan heb je alle voordelen van SUV, zoals een grotere rijhoogte, stoere looks en een iets hogere mate van terreinvaardigheid. Je hebt echter de niet de nadelen zoals een extreem hoog gewicht, exorbitant verbruik en afkeurende blikken van milieustrijders en petrolheads. De All-Terrain is er als E220d 4Matic (77.076 euro), E400d 4Matic (108.857 euro) en E450 4Matic (97.201 euro).
Prijzen E-Klasse plug-in hybride
De keuze is reuze bij Mercedes-Benz. We bewaren het meest relevante voor het laatst. Er is een E-klasse PHEV met naar keuze benzine (E300e) of diesel (E300d). De E300e kost 66.996 euro, of 67.145 euro als E300e 4Matic. Let op: de E300e is níet leverbaar als Estate. Dat kan wel met de E300de, die in sedan vorm leverbaar is vanaf 68.597 euro. De E300de 4Matic is 71.411 euro.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook even naar de prijzen bij de concurrentie. Om het overzichtelijk te houden, nemen we de instapdiesel. Die is immers het goedkoopst bij de E-Klasse.
Audi A6 35 TDI Pro Line (C8)
€ 61.820
De Audi A6 heeft geen 3.5 liter motor, maar een 2.0 TDI. Deze levert met 163 pk en 370 Nm net even wat meer kracht dan de E200d. De aandrijving geschied via een S Tronic bak op de voorwielen. De Audi is ietsje duurder, maar ook wat completer uitgerust.
BMW 518d (G30)
€ 56.516
De BMW 518d is de meest directe tegenstander. In tegenstelling tot de Audi heeft de BMW een automaat met koppelomvormer, in dit geval met acht voorwaartse verzetten. Met 150 pk en 350 Nm is de kracht redelijk bescheiden. Desondanks is de 518d sneller op de 100 km/u dan de Audi, alhoewel de A6 een hogere topsnelheid heeft.
Jaguar XF E-Performance Pure (X260)
€ 58.610
De laatste concurrent is de Jaguar XF, daar Volvo geen dieselmotoren verkoopt voor de S90. De XF E-Performance in Pure uitvoering is de instapper. De motor, ook een 2-liter viercilinder diesel, levert 163 pk en 380 Nm. De Jaguar heeft exact dezelfde bak als de BMW. Ook heeft de Jaguar achterwielaandrijving. Prestaties zijn best in class, de actieradius is dat niet dankzij een kleine 55 liter tank.
[bbmediaclip clipID=”3870451″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
grasvreter zegt
Zijn deze auto’s de prijs echt nog waard? Ik ben allesbehalve ervaren met dit soort auto’s, maar als je mij in zo’n auto zet en een goed aangeklede mondeo of mazda 6 met richting de 200pk dan heb ik niet het idee dat ik die +-20k verschil voel. Rijdt beiden helemaal goed.
willeme zegt
@grasvreter: ja, dat verschil is enorm. Vooropgesteld: een Mazda 6 rijdt prima. Het is echter een andere orde in vergelijk met deze slagschepen. Het rijdt zeer relaxed en comfortabel, zo’n E-Klasse. Zal met de nieuwe niet anders zijn. Ook de ruimte is aanzienlijk beter voor elkaar, met name in de breedte. Dus ja: het is het zeker waard. Sterker nog, bij de viercilinders en hybrides zijn de prijzen best scherp. Alleen even opletten met de optielijsten, want voor je het weet heb je 20k aan nutteloze opties ;-)
retetikker zegt
Mmm…
Een Mercedes E klasse, of een Mazda 6 met 20k cash in de achterbak?
willeme zegt
@retetikker: Mercedes, 100%. Mazda is prima, maar ook een beetje overhyped. Ziet er keurig uit, rijdt prima, prijzen OK. Maar ze beginnen serieus oud te worden en zijn niet vooruit te fikken. De traagste E200 maakt gehakt van de snelste Mazda6 op de Autobahn.
De Mazda 6 is nu een perfecte 3-5 jaar oude occasion. Zie het als een een perfecte opvolger voor een tweedehands (of derdehands etc) Alfa Romeo 159 ;-)
mashell zegt
Wie een Mercedes E-klasse overweegt heeft nog wel wat meer dan 20k in de achterzak en overweegt niet serieus een Mazda als alternatief. Zeker niet omdat je bij een premium merk als Mercedes heel erg veel naar eigen smaak kunt aankleden en bij een Japans import merk als Mazda juist bijzonder weinig.
karaya zegt
De 6 is in principe een klasse kleiner.
Is een concurrent voor de A4, C-klasse, 3-serie.
karhengst zegt
Grappig genoeg hangt dat er vooral van af of je de sedan of de station neemt. De station is voor de Europese markt ontwikkeld en valt daarmee qua ruimte meer in lijn met de door jou genoemde modellen. Neem je de sedan, dan krijg je een lel van een wagen die met de Amerikaanse markt in het achterhoofd is ontwikkeld. Dan zit je net als de Superb tussen het D- en E-segment in. De kofferbak doet in ieder geval niet onder voor die van de E-Klasse sedan.
willeme zegt
@karhengst:
Jawel. De E-Klasse is langer, breder en hoger dan de Mazda 6. De wielbasis is maar liefst 10 centimeter langer. Ruimte voor de inzittenden is aanzienlijk groter in de Mercedes. De kofferbak van de E-Klasse is ook 65 liter groter. E-Klasse is ook geen kleine jongen ;-)
karhengst zegt
Verhip, ik herinner me nog ten tijde dat ik zelf een C-Klasse reed behoorlijk onder de indruk te zijn geweest van de kofferbak van de 6, maar kennelijk maakt het qua pure liters dan niet eens zoveel uit. Hetzelfde qua ruimte op de achterbank.
Zo blijkt dan maar wel dat er nog een bestaansrecht is voor de grotere klasse. Ik denk dat je met name op hoger tempo ook zeker wel een ruime klasse verschil zult merken qua geluidscomfort. Daar moet de E-Klasse het toch wel van hebben. Want verder is het qua interieur niet veel meer dan een ruimere C-Klasse met een meer hightech ogend dashboard.
bastiaanhd zegt
@grasvreter: Ik heb ervaring in bijna elk soort auto(merk) en het meeste merk je. Vooral aan de binnenkant voel en zie je de verschillen in kwaliteit.
unknown32 zegt
@grasvreter: alles hangt er vanaf hoe kritisch je bent. Het verschil tussen een E en een S of SxL vind ik zelfs enorm. Anderen vibden het prima als ze droog zitten… ongeacht het budget zou ik liever een oudere mercedes hebben dan een mazda. Ieder zijn smaak en eisen.
Vaak zitten de prijsverschillen in isolatie (oa dubbel glas), duurzaamheid, comfort en gebruiksgemak.
wijsneus zegt
@grasvreter: Ik begrijp je punt maar een E-Klasse vergelijken met Mazda6 is een D segmenter met een E segmenter vergelijken. De vraag kan je beter stellen bij een C-Klasse, maar dan is het verschil niet meer 20k.
jzaero zegt
@grasvreter: dat is een enorm verschil. De Mazda 6 of elk andere vergelijkbare auto uit die klasse is tegenwoordig erg goed, zeker als ze mooi aangekleed zijn. Je hebt alle opties, alles wat je nodig hebt. Maar een E-Klasse en/of 5 Serie (of zelfs C en 3 serie) geeft je wel degelijk nog dat extra beetje gevoel wat een Mazda 6 niet heeft. Met name bouwkwaliteit, extra technologie en de manier waarop alles samenhangt is in die hogere klasse wel echt een stuk beter.
normalantrieb zegt
@grasvreter: Ik vind dat je een valide opmerking maakt. Natuurlijk het is de top, daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Het is echter volledig terecht om echt wat kritischer te zijn richting de premium merken, een fully loaded Mazda 6, Peugeot 508, Skoda Superb, Lexus ES, Opel Insignia?, Volvo V90 zijn geen 20, 30, 40k€ slechter. Ja er zijn nuance verschillen en natuurlijk kun je discussiëren of al die modellen hierboven ook maar in de schaduw van een E mogen staan MAAR de premium die er in knalharde euro’s gevraagd wordt voor auto’s van de duitse 3 zijn ook dermate exorbitant dat je daar best vraagtekens bij mag stellen. Een prijsverschil dat vrij eenvoudig richting een modaal jaarsalaris gaat mag best eens wat kritischer benadert worden. Zijn de verschillen écht zo groot, de kwaliteit écht zo hoog, en de kosten écht in verhouding met het surplus in comfort/infotainment/afwerking dat die een dergelijke prijs rechtvaardigen.
quinn zegt
Uiteraard de E-klasse!
Stellantis rules the sky zegt
-edit: dank u, scherp! Is inmiddels gefixt.-
Vind hem behoorlijk aan de prijs, getuige ook wel de prijzen voor een jong gebruikte, die zijn nl vele malen schappelijker.
atrak zegt
Een 400d of 450 zonder AMG opsmuk lijkt mij wel ideaal.
volvaudi zegt
Ik mis de net vernieuwde S/V90 in het overzicht van concurrentie. Vanaf 55k een beter alternatief dan die antieke Jaaaag lijkt me…
willeme zegt
@volvaudi: staat in de tekst. We hebben de diesels vergeleken qua prijs. Ook is de Jaguar voorzien van achterwielaandrijving, wat in deze klasse wel een pré is.
karhengst zegt
De facelift heeft het model weinig goed gedaan. Van een vrij natuurlijke, elegante look naar een geforceerd sportieve look. Nu ben ik van mening dat hun vorige designtaal echt een schot in de roos was, gezien de verkoopcijfers ben ik daar niet de enige in. Dan is het altijd lastig met een passende opvolger te komen. Dit front is leuk op een A-klasse of de aggressieve sportwagens, maar op een luxe sedan past het minder goed.
En over de Nederlandse prijzen hoef ik weinig woorden vuil te maken. Wat een drama.
crepito zegt
Meest relevante model tot het laatst bewaard, maar geen gegevens over motorisering!?
Dutchdriftking zegt
Een instap E-klasse (benzine) heeft tegenwoordig ook gewoon 200pk, fijn!
tortuga zegt
“De goedkoopste is de E200 Business Solution met 197 pk en 320 Nm, waar Mercedes-Benz graag 60.291 euro voor wil hebben. Als Business Solution betaal je 62.296 euro.” Dus als je niet goed oplet betaal je 2k meer? Of foutje? Vinde het een geslaagde facelift, benieuwd wanneer de 1ste Taxi voor bij komt.
willeme zegt
@tortuga:
De Business Solution is zo’n model met belangrijke opties die de zakelijke rijder kan waarderen. Voor 2 mille meer heb je 4k aan opties, maar kun je geen korting meer krijgen (of belangrijker: de leasemaatschappij ;-)).
De modellen zijn speciaal voor Nederland. Hier betaal je de bijtelling over de catalogusprijs, die de zo proberen te drukken door de korting al te verrekenen ;-)
tortuga zegt
@willeme: ja ok, maar dan snap ik niet dat je 2 types business solutions hebt
willeme zegt
@tortuga: diesel en benzine, allebei op de E200 ;-)
laarhovenn zegt
Wat mij betreft ook de absolute benchmark in deze klasse. Elegant van buiten, strak van binnen. Uiterst comfortabel en de beste infotainment systeem op dit moment
alcantara zegt
Waarom kost de duurste versie het dubbele van de instapper?
60k extra voor een zware motor en stevige remmen?
willeme zegt
@alcantara: meer belasting (want meer uitstoot). Meer uitrusting. Meer marge voor Mercedes. Maar vooral meer belasting.
probono zegt
@alcantara: is eerder een compleet andere auto in ongeveer dezelfde koets….
lekbak zegt
Ik geloof niet dat er veel 6 cilinder diesels nieuw verkocht gaan worden in Nederland. Anderhalf keer de instapper voor een beetje meer motor is wel erg veel.
mustang750supersnake zegt
vindt het mercedes design nergens meer op lijken…geen zak an…..
Stijnson zegt
Er was nog een tijd dat deze auto’s vanaf 45a 50k de dealer verlieten. Wat een prijzen zeg (al zijn ze luxer en sneller maar toch)
dunhozzie zegt
Toch viel me de ruimte in de E/5/XF/V90 estates bijzonder tegen tov de Superb. Absoluut beter materiaal en het reed beter, maar €20k meer voor minder ruimte? Ik was weg teleurgesteld @willeme
Silverarrow zegt
“De laatste concurrent is de Jaguar XF, daar Volvo geen dieselmotoren verkoopt voor de S90.” *proest* Met alle respect en alle pretenties van Volvo ten spijt, maar dat merk pist nog zeker wel een metertje of drie naast de premium pot. Alleen de bouwkwaliteit van het interieur al… Ik heb spullen bij de action gehaald die degelijker zijn.
occasiefapper zegt
@silverarrow: hulde voor deze comment ik moest oprecht lachen. Jammer dat de Like button voor geen meter werkt.