Wat betaal je nu eigenlijk voor zo’n coole, premium stationwagon?
De eerste Mercedes-Benz CLA Shooting Brake was een schot in de roos. Ondanks dat het een van de krapste én duurste stationwagons in het C-segment was, bleek de auto erg populair. Een CLA Shooting Brake koop of lease je niet omdat je hem nodig hebt, maar omdat je hem fraai vindt.
De Shooting Brake van de CLA mag daarom ook in de herkansing, iets wat bij de CLS helaas niet gaat gebeuren. Over het lijnenspel hebben we het al uitgebreid gehad, maar het is goed om te weten dat het nieuwe model een stukje ruimer is geworden. Dat is niet ten koste gegaan van de schoonheid, integendeel. De extra centimeters doen de ‘X166’ (zoals de fabriekscode luidt) goed.
Maar wat betaal je nu voor een CLA Shooting Brake? Mercedes-Benz heeft de prijzen namelijk bekend gemaakt. Instappen doe je voor 38.918 euro. Dan heb je een CLA 180 Shooting Brake met handgeschakelde zesbak. De 1.3 motor levert 136 pk en 200 Nm. Een stapje hoger staat de CLA 200 Shooting Brake voor 41.933 euro. Deze heeft ook de 1.3 motor, maar nu met 163 pk en 250 Nm. Deze wordt standaard voorzien van een 7G-DCT transmissie.
De CLA 220 Shooting Brake kost 46.116 euro. Deze heeft ook standaard de DCT-automaat. De motor is een 2.0 grote viercilinder met 190 pk. en 300 Nm. Voorlopige topper op benzinegebied is de CLA 250 Shooting Brake. Deze kost 51.923 euro en heeft een 2.0 motor met 224 pk en 350 Nm. Ook deze heeft standaard de automaat. Optioneel kun je deze met ‘4-Matic’-vierwielaandrijving krijgen, dan ben je 55.176 euro kwijt.
Dieselen is ook mogelijk met de compacte stationwagon. De CLA 180d Shooting Brake kost 39.100 euro en heeft een 1.5 dieselmotor met 116 pk en 260 Nm. Deze heeft standaard dezelfde 7G-DCT transmissie. De CLA 200d Shooting Brake kost 42.761. Twee dingen die afwijken ten opzichte van de CLA 180 zijn de bak (de CLA 200d heeft een 8G-DCT) bak en het slagvolume. De CLA 200d heeft een 2.0 viercilinder, met in dit geval 150 pk. De CLA 220d Shooting Brake (49.908 euro) is bijna gelijk aan de CLA 200d, maar heeft 190 pk en 400 Nm tot zijn beschikking.
Heb je je motorvariant gekozen, dan kun je je gaan bekommeren om de opties en pakketten. Je kan kiezen uit de Progressive-uitrustingslijn. Uiteraard is AMG-Line of Edition 1 ook mogelijk. Levering van de CLA Shooting Brake gaat van start in september 2019.
dufornee zegt
Gaaf! Enig idee welke raketten beschikbaar zijn?
brammetjedeb zegt
Erg gaaf. Keer of 10 mooier dan de oude met die raar gevormde achterlichten…
matter zegt
@brammetjedeb: zeker! Vond die oude altijd een slap aftreksel van de CLS. Deze ziet er al een stuk beter uit.
sntial zegt
@brammetjedeb: zijn dit geen raar gevormde achterlichten? ? Trekt op niks.
hollow zegt
@sntial: vind ik ook. Wat een verschrikkelijke licht units achteraan. Precies een Koreaans hok van vorige eeuw.
donjunior zegt
“Voorlopige topper op benzinegebied is de CLA 250 Shooting Brake. Deze kost 51.923 euro en heeft een 2.0 motor met 22 pk en 350 Nm.”
U bedoelt waarschijnlijk 224 pk.
honeyhanger zegt
@donjunior: je begrijpt zelf toch ook dat het nooit 22 pk kan zijn?
donjunior zegt
@honeyhanger: Uh ja.. mijn opmerking was ook als aanvulling/correctie voor ds auteur bedoeld. Zo werkt dat op autoblog en dan (normaliter) verwijderd de auteur een dergelijke reactie met de opmerking: “bedankt, aangepast”. Dat laatste is nu alleen niet gebeurd dus vandaar dat mijn opmerking er nog zo publiekelijk staat.
RiKe zegt
Een CLA250 met maar 22pk is redelijk behelpen denk ik, zal wel 220pk zijn vermoed ik ;)
enrique zegt
Ligt het aan mij of heeft de achterkant een beetje een hoog Seat gehalte?
Foramen zegt
@enrique: precies mijn gedachte.
sanderp zegt
@enrique: Zijn bijna dezelfde achterlichten als de huidige Leon st.
enrique zegt
@sanderp: http://i66.tinypic.com/15zp5zq.jpg zoiets? :D
jaapiyo zegt
Nou…premium…zonder rwd (basis) kan je daar eigenlijk niet van spreken natuurlijk.
slickrick zegt
Een A klasse met iets grotere kofferbak…. Heeft MB slim gedaan, zelfde techniek copy paste , gaan ze goed aan verdienen
Dutchdriftking zegt
Fijn ding. Vooral het interieur is toch wel heel erg mooi geworden.
bloemhof010 zegt
Dure seat
healey zegt
@bloemhof010: Want de afwerking van een Seat is op het zelfde niveau.
toyotafortuner zegt
>Minimaal 46k om de aso uit te hangen in Amsterdam-West
Damn
mashell zegt
@toyotafortuner: hoeveel pillen moet je daar wel niet voor verkopen? Gelukkig lopen de histamine remmers nu goed.
Gulli zegt
@mashell: wat dacht je van de medicijnen tegen de jeuk van de eikenprocessierups
mashell zegt
@gulli: pas op, dat is bij mij nu even een gevoelig thema.
tuutertuuter zegt
@mashell: kenne heel wat flessies in die köfferbak hoor
dare2think zegt
De achterkant heeft veel we van een Seat Leon Station en de voorkant smoelt niet bijster indrukwekkend. Dat is een compliment voor Seat natuurlijk maar niet voor Mercedes. Het uiterlijk lijkt de fikse prijs dus niet te rechtvaardigen. Het aantal pk’s per euro is ook behelpen. Ben benieuwd wie hiervoor gaan kiezen. Voor de Nederlandse markt maakt vermogen minder uit omdat daar een boete op zit in de vorm van bpm maar is een bepaalde mate van luxe vereist, dus dat klinkt als een business case..
emping zegt
Wel lekker zo in het geel.
healey zegt
Hoeveel energie Mercedes er ook in steekt, het blijft een A – klasse voor de prijs van een C – klasse.
ghost zegt
@healey: jij hebt duidelijk het beeld dat de A-klasse veel goedkoper is..wat dus niet zo is.
beetec zegt
Ben ik nou de enige die de Mercedes interieurs spuuglelijk vind?
560pk zegt
@beetec: nee, ik ben het met je eens. En in deze “smallere” uitvoering maakt het alleen maar erger (drukker)
560pk zegt
@560pk: ik vind trouwens de buitenkant ook niet mooi: de verhoudingen kloppen nog steeds niet: te korte wielbasis, te grote overhang voor en achter, te nog taillelijn
560pk zegt
@560pk: te HOGE taillelijn
berlinetta zegt
@beetec: Ik vind het wel vernieuwend en origineel t.o.v. de concurrentie, maar echt mooi kan ik het ook niet noemen. Ik stoor me er vooral aan dat ze dat schermpje nu in elk model gooien, van A tot S. In mijn ogen lijkt het nogal een goedkope oplossing.
reistje zegt
@beetec: nope vind het al een aantal jaren spuglelijk.
stuko zegt
De uitstraling van een kanon met de motorisering van een zitmaaier…
Shame on you Mercedes!
goodolddays zegt
Wat is er in godsnaam mis met een C-klasse estate?
lambowambo zegt
Ik vind het echt een verschrikkelijk ontwerp. Waar er over de eerste generatie Panamera gezegd werd dat de daklijn eruit zag als een poepende hond vind ik dat net zo goed passen bij beide generaties CLA.
cpp1 zegt
Ze hebber er wederom een “mooie” banaan van weten te maken. Wat een afschuwelijk lelijk design. Sowieso is de A klasse ook een hele lelijke auto. Lijkt net een uitstralingsloze afgeronde driehoek van de achterkant.
reistje zegt
Welke coole premium stationwagon?
denniyo zegt
Het kan aan mij liggen maar waarom vinden mensen dit zo’n lelijke auto terwijl als er Kia Proceed op staat het op eens allemaal fantastisch en hosanna vindt? In mijn optiek rijmt dat niet helemaal want dat is exact dezelfde auto!
scorpion80 zegt
@denniyo: auto en vindt rijmt inderdaad niet.
scorpion80 zegt
Met een paar opties zit je tegen de 50k voor een geblazen 1.3 vierpitter met 163 pk. Als daar nog elektrische ondersteuning bij kwam op de achteras, dan zou het een acceptabel bedrag zijn geweest met deze badge. Nu zijn er echt veel betere opties, dus je moet wel erg verknocht zijn aan die MB ster.
jelteee zegt
Ik rijd al 2 jaar met plezier in de cla. Ik ben echt verliefd op het design. Komende maand mag ik weer bestellen, 100% weer een cla sb met amg pakket.
scorpion80 zegt
Een Volvo XC 40 T5 Twin Engine Inscription kost € 49.995 (met 3-4.000 aan opties). Dan heb je een driecilinder 1,5-liter benzinemotor, ondersteund door een elektromotor. Gecombineerd vermogen van 262 pk en 425 Nm via een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Ik vind beide auto’s niet erg fraai, maar met de Volvo krijg je véél meer auto voor je geld. Ik zou het dan wel weten.
jeroenwz zegt
Wat een playstation interieur.
Ik snap dat priemijum niet.
allesmetturbo zegt
Lijkt wel erg suf op die dunne eco bandjes
mits zegt
Is zo een cla 220 ook een samenwerking met Renault of is deze 2 liter motor wel gewoon van Mercedes?
stuko zegt
@mits: alle 2000cc of meer zijn Mercedes motoren. Daaronder is het Franse meuk.
speedie zegt
Voor een break te kleine koffer en ronde ventilatoren in interieur is verouderd. Audi lijkt er juist van af te stappen (A1). Gans het interieur is te druk.
adrien zegt
“de ‘X166’ (zoals de fabriekscode luidt)”
– X166 is volgens mij de Mercedes-Benz GL/GLS.
F1Tim zegt
Bij onze werkgever rijden er ook een aantal CLA’s rond. Dit kan je moeilijk functionele wagens noemen. Dit is gewoon platte salarisverhoging!