En die vallen best mee, eigenlijk.
Elektrisch rijden komt met rasse schreden dichterbij. Dankzij Tesla is elektrisch rijden weer helemaal cool. Merken als Renault en Nissan waren er vroeg bij, maar het zijn gek genoeg Hyundai en Kia die nu met echte toppers komen. In dit geval behandelen we de Kia e-Niro, want daarvan zijn de prijzen zojuist bekend gemaakt. Eerst even de reden waarom het zo groot nieuws is: 485 kilometer! Zo ver kom je volgens de WLTP op een volle accu. Natuurlijk is ook het WLTP-cijfer een zuiver theoretische waarde, maar volgens deze test was dik 400 km op één lading gewoon mogelijk. Daarmee is de Kia e-Niro met 62 kWh batterij een van de eerste betaalbare elektrische auto’s waarmee je ook echt een eind kunt komen, of een paar dagen kunt rijden zonder telkens te hoeven laden.
Dat ‘betaalbaar’ is natuurlijk relatief. Kia wil namelijk 42.510 euro ontvangen. Dat is de prijs rijklaar, de fiscale prijs bedraagt 41.475 euro. Voor dat geld krijg je een Kia e-Niro DynamicLine. Deze is al behoorlijk compleet met adaptieve cruise control, zeven airbags, autonome rem-assistentie, Apple CarPlay en al het andere wat je mag verwachten bij een compacte crossover als de uitstekende Kia Niro.
Een stapje hoger staat de ExecutiveLine. Deze heeft alles wat de DynamicLine heeft, plus een hele hoop meer. Denk aan lederen bekleding, een JBL-installatie, LED-koplampen, groot navigatiesysteem, privacy glass, stoelverwarming voor en achter, stoelventilatie voor en parkeersensoren rondom. Deze uitvoering zal 45.510 euro gaan kosten (fiscale prijs 44.475 euro). De 64 kWh uitvoering is per direct te bestellen. Je zult er wel eventjes op moeten wachten, want er zijn inmiddels al 3.000 wachtenden voor u. De verwachte levertijd voor een Kia e-Niro met 64 kWh batterij is eind 2019. Uiteraard is de nieuwprijs inclusief 7 jaar garantie of 150.000 kilometer.
UPDATE: Kia Motors Europe heeft gecorrigeerde WLTP-cijfers bekend gemaakt voor de actieradius van de Kia e-Niro. De correcte actieradius van de e-Niro is 455 kilometer met 64 kWh-batterij en 289 kilometer met 39,2 kWh-batterij.
chrisvonmeer zegt
In nog geen 42150 jaar. Wat een verschrikkelijk lelijk hok. Ik wacht liever op een elektrische auto die een iets vooruitstrevender design heeft. En die komen vast wel.
mashell zegt
@chrisvonmeer: voortuitstrevend design? electrisch? Je zoekt dus een vol electrische Prius. Tja, waarom is die er eigenlijk nog niet.
torsen zegt
@mashell: Omdat Toyota inzet op waterstof. De Mirai staat op de prijslijst voor net geen €81k.
kobus1967 zegt
@torsen: dus voor 40.000 euro meer win je een paar uur per jaar omdat je sneller kan tanken dan opladen.
Als je tenminste niet eerst elke keer een uur moet rijden naar de dichstbijzijnde H2 pomp?
detroitv8 zegt
@kobus1967: ik investeer de meerprijs van dit EV gebakje tov het hybride modelletje dan liever in wat peut. E5 uiteraard! Heerlijk die lage brandstofprijzen.
mashell zegt
@torsen: dat is wedden op 1 paard, niet slim voor een groot concern als Toyota. Ik heb deze week pas voor de 2e keer een Mirai gezien, omdat je bijna nergens waterstof kunt tanken is dat een veel moeilijker verhaal dan electrisch rijden. Naar mijn mening een inmiddels kansloos verhaal.
richh zegt
@torsen: Ook Toyota heeft inmiddels ingezien dat er aan dat dooie paard weinig meer te doen is. Nu zetten ze zich in op Solid State accu’s, die we overigens in de komende 5 jaar niet hoeven te verwachten.
torsen zegt
@richh: Volgens mij is Toyota nog druk bezig om de kosten voor de productie van FCV’s omlaag te brengen zodat ze in grotere getalen geproduceerd kunnen worden.
Ze verwachten pas in 2030 de eerste auto’s met solid state accu’s te kunnen verkopen.
erwh zegt
@torsen: Dan kunnen ze beter inzetten op grote V8’s met carburateurs op laag octaan benzine. Dat is in ieder geval een stuk energie efficiënter dan waterstof en het klinkt ook nog een stuk beter.
lekbak zegt
Ooit komen ze er wel, maar vooralsnog is het nog steeds alleen zakelijk interessant. Met deze prijs is het totaal niet interessant voor een particulier, en duurt het veel te lang voor ze tweedehands wel interessant worden. Maargoed, de range is wel aardig in orde zonder dat het een ton kost. Ook wel verfrissend.
rynnus zegt
@lekbak: Ik denk juist dat dit de eerste elektrische is auto met een dergelijke range die particulieren zullen overwegen. Prima gezinsauto.
boomhauwer zegt
@rynnus: 42000€ is geen gezinsbudget.
lpgbarrel zegt
@boomhauwer: nee gekkie, deze auto is voor de zakelijke rijders
boomhauwer zegt
@lpgbarrel: lees rynnus zijn reply dan eens, gekkie.
dawwg zegt
@boomhauwer: Heb ik gedaan, hielp niet. 42.5K voor een nieuwe auto is nog steeds een beetje te veel van het goede voor familie Modaal…
boomhauwer zegt
@dawwg: wat heb ik geschreven. Lees dan mijn reply dan nog eens… Man man man.ik zeg dan nog letterlijk: 42500 is geen Gezinsbudget
lekbak zegt
@rynnus: Welke particulier met gezin kan een auto van 42,5k betalen dan? Wellicht dat er een enkele 55+er is dit wil maar het zal eigenlijk allemaal zakelijk zijn.
hollandbest zegt
@lekbak: onzin wij hebben een Skoda Kodiaq van 43.000 hier op de stoep staan heerlijke gezinsbak
lekbak zegt
@hollandbest: Gekocht met eigen geld? Want dat zou echt een zeldzaamheid zijn…
lekbak zegt
@rynnus: Welke particulier met gezin kan een auto van 42,5k betalen dan? Wellicht dat er een enkele 55+er is dit wil maar het zal eigenlijk allemaal zakelijk zijn.
cloverleaf zegt
@rynnus: private lease kan best interessant zijn voor EV icm de lage “brandstof prijzen”
flutterby zegt
@lekbak: als je achter eigen meter kan laden, gezien er geen MRB op zit en onderhoud spotgoedkoop is voor EVs bij Kia/Hyundai kan het zelfs met een lening voordelig als particulier in rijden.
De basisuitvoering is zeer compleet en dankzij de grote accu, snellaadopties, uitstekende BMS én garantie vanuit Kia zal de restwaarde ook dik in orde zijn. Geloof je me niet? Zoek maar is wat een gebruikte Ioniq Electric kost.
Gulli zegt
Netjes onder de 22% grens in Nederland. Gaat dus prima verleasen hier
flutterby zegt
@gulli: Enkel het bedrag boven de 50k betaal je 22% bijtelling. Bij een Model 3 van 55k betaal ik met plezier 22% over de 5k over de 50k heen hoor.
sanderp zegt
Mijn vader heeft een reserving geplaatst, als hij voor december volgend jaar geleverd kan worden, wordt het de nieuwe leasert. Heb er persoonlijk maar weinig mee, interieur is lelijk, exterieur is lelijk alleen de techniek is vooruitstrevend.
tge1 zegt
Techniek vind ik achterhaald en onhandig. En dan is ook dit product ook nog eens ongelooflijk duur.
bosje zegt
@tge1: ik ben benieuwd wat je argumenten zijn om deze techniek achterhaald te vinden. Onhandig kan ik me iets bij voorstellen, al wordt dat argument steeds minder steekhoudend, juist door de verbeteringen in de techniek.
tge1 zegt
@bosje: Omdat het gewoon een pakket hele grote batterijen is die je in veel andere toepassingen ook terugziet. Het is alleen handig gecommercialiseerd door een autofabrikant uit Amerika. Een brandstofcel gekoppeld aan een kleine batterij vind ik een stuk vooruitstrevender en breder toepasbaar. Zeker wanneer waterstof op grote schaal en redelijk milieuvriendelijk geproduceerd gaat worden.
dakarbemo zegt
@tge1: Wat jij wil is een prototype geen productiemodel wat ook echt gereden word/moet worden in massa…. dit is gewoon uitstekende moderne techniek die ook een bruikbare elektrische auto oplevert.
kobus1967 zegt
@tge1: een Hyundai Nexo heeft naast de brandstofcel een 40Kwh batterij.
Dan zeg ik, H2 meuk eruit en een 80Kwh batterij erin.
Voor 80% van de nederlanders afdoende.
mashell zegt
@tge1: de dag dat koude kernfusie rendabel wordt werkt maakt het allemaal niet meer uit. Maar die dag is een dag of twee dagen na Sint Juttemis.
V8Vantage zegt
@mashell: toch hoop ik dat sint juttemus later is…. Stel je voor wat er allemaal gast gebeuren als die er toch eerder is…. https://www.ipp.mpg.de/w7x
flutterby zegt
@tge1: Een accu maken is inderdaad niet zo spannend, maar batterydegration tegengaan wel. Vraag maar aan Nissan hoe ver een 5 jaar oude Leaf komt of waarom de Leaf 2.0 niet regelmatig kan snelladen.
mrdj zegt
Lease topper incoming, vele KM’s gemaakt in de hybrid.
johanloo zegt
Textfoutje? Leverbaar eind 2019?
kobus1967 zegt
@johanloo: als je nu besteld!
Er zijn nogal wat wachtenden voor je.
sanderp zegt
@johanloo: staan ongeveer 3000 reserveringen voor Nederland
Dutchdriftking zegt
Als je met het vliegtuig op vakantie gaat dan is dit wel serieus een goed alternatief voor een normale leaseslet.
lekbak zegt
@dutchdriftking: Als je met het vliegtuig op vakantie gaat ben je per direct vervuilender dan iemand met een gechipte antieke diesel die een halve ton per jaar rijdt en niet het vliegtuig pakt. Letterlijk.
Als je dan een ev gaat rijden ben je gewoon hypocriet, en daarmee per definitie een klootzak.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Ik heb geen leasebak dus hoef de keuze niet te maken, maar is het vliegtuig écht zoveel vervuilender?
lekbak zegt
@dutchdriftking: Een volgeladen vliegtuig is per km per stoel net zo vervuilend als een d-segment benzinewagen. Rij je met twee personen ben je dus al dubbel zo schoon. Maar het verraderlijke is dat je met een vliegtuig heel snel veel km’s maakt en dat opstijgen relatief heel veel kost. Dus ja…
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Klinkt interessant, is er een logische redenering van de vergelijking? Bewijs met harde cijfers zeg maar? Ik pak gemiddeld 1 maal per 3 jaar het vliegtuig, maar de afstanden zijn dan inderdaad altijd groot.
lekbak zegt
@dutchdriftking: Er zijn een hoop onderzoeken over. De resultaten verschillen soms een beetje (afhankelijk van de opdrachtgever)maar vervuilend is het altijd. Ga alleen maar na wat het brandstofverbruik is van een vliegtuig. Kan je zelf makkelijk berekenen. Aantal stoelen, range en aantal liters brandstof staat wel online (ik geloof dat een dreamliner, zuinigste vliegtuig ooit, rond de 1:15 per stoel zit). En dan heeft een vliegtuig niks aan uitlaatgas behandeling aan boord…
zelfrijikeenbarrel zegt
@dutchdriftking: A plane like a Boeing 747 uses approximately 1 gallon of fuel (about 4 liters) every second. Over the course of a 10-hour flight, it might burn 36,000 gallons (150,000 liters). According to Boeing’s Web site, the 747 burns approximately 5 gallons of fuel per mile (12 liters per kilometer).
This sounds like a tremendously poor miles-per-gallon rating! But consider that a 747 can carry as many as 568 people. Let’s call it 500 people to take into account the fact that not all seats on most flights are occupied. A 747 is transporting 500 people 1 mile using 5 gallons of fuel. That means the plane is burning 0.01 gallons per person per mile. In other words, the plane is getting 100 miles per gallon per person! The typical car gets about 25 miles per gallon, so the 747 is much better than a car carrying one person, and compares favorably even if there are four people in the car.
Het maakt een hoop uit wat het type vliegtuig is en welke afstanden je vliegt, de 747 van het voorbeeld is nog een onzuinig type, dus over het algemeen is een vliegtuig zeker wel zuiniger dan een auto!
Dutchdriftking zegt
@zelfrijikeenbarrel: Ah kijk, voor een flinke reis valt het dus wel mee. Aan de andere kant, normaal ging je gewoon naar Zuid Frankrijk, en nu naar Zuid Afrika……
lekbak zegt
@dutchdriftking: Als je met het vliegtuig op vakantie gaat ben je per direct vervuilender dan iemand met een gechipte antieke diesel die een halve ton per jaar rijdt en niet het vliegtuig pakt. Letterlijk.
Als je dan een ev gaat rijden ben je gewoon hypocriet, en daarmee per definitie een klootzak.
lekkerlinksrijden zegt
De nieuwe leasetopper, eersr hadden we de PHEV-auto’s en nu de e-Niro en e-Kona. Wachttijd een jaar maar heerlijk goedkoop
wheelzzz zegt
Vraag me oprecht af of 400km haalbaar is met ‘maar’ 64KWh batterij. Een testcyclus van 31km klinkt als een heel andere situatie dan real life. Daar heb je vaak of korte ritjes binnen de bebouwde kom, of lange stukken op de snelweg. De praktijkrange van de Jag lijkt in ieder geval een stuk lager uit te pakken dan wat uit britse tests blijkt.
Maar als ie het echt waarmaakt, dan is het een serieuze e-auto.
sanderp zegt
@wheelzzz: Kijk maar eens naar de kona electric, ongeveer dezelfde auto
mashell zegt
@wheelzzz: praktijk is altijd anders dan de testen. Maar dat was met brandstofwagens ook al zo.
w0o0dy zegt
@mashell: valt heel erg mee, zie video hieronder.. 500+ zonder al te gek doen.
w0o0dy zegt
@mashell: in een andere test van dezelfde Koreaan laat hij zien dat bij constant cruisen op 124km/u de range wel vlot zakt. Maar dan nog rekent hij op 300km op een keer laden.
w0o0dy zegt
De Kona heeft wat minder te lijden van hogere snelheid omdat die kleiner en smaller is.
w0o0dy zegt
@wheelzzz: hierbij een link.. de bestuurder rijdt veel 93km/u .. maar haalt 500 km op een keer opladen met de Kia Niro in Zuid Korea. In Nederlands verkeer zul je dus zonder moeite 400+km halen.
https://youtu.be/ZnYWWtUNykA
gregorius zegt
(pro)Ceed, Optima, Stinger, Sportage en een beetje de Sorento: stuk voor stuk modellen die met de juiste kleur en velgen best te happen zijn: vergeleken met andere modellen in hun klasses.
Waarom moet dit ding dan juist zo bedroevend lelijk zijn?