Pas op: OUD NIEUWS! Jaguar heeft namelijk vandaag pas officieël de perskit van de XF naar buiten gebracht. Nu mogen de oude media er dus ook over schrijven, gezellig! We wisten namelijk al een tijdje hoe hij er uit zou zien en ook de motorvarianten van de opvolger van de S-Type waren bekend. Weinig nieuws onder de zon dus. Rest is ons enkel nog de prijzen…
En die zijn als volgt:
Jaguar XF 2.7D € 67.990
Jaguar XF 3.0 V6 € 67.990
Jaguar XF 4.2 V8 € 87.750
Jaguar XF 4.2 V8 Supercharged (SV8) € 112.420
Jaguar zet de XF in als serieuze concurrent voor de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse, in een segment waar veel te halen is. Als je de Jag naast vergelijkbare modellen van de concurrentie zet zie je dat een Mercedes E280 € 56.500 kost en een BMW 530i € 59.250. Het prijsverschil zal na het invullen van de optielijsten wel wat kleiner worden, maar de vraag blijft hoeveel marktaandeel Jaguar kan weghalen bij de Duitse concurrentie.
In de VS wordt de release aangegrepen om Jaguar weer als echt exclusief op de kaart te zetten.
Automotive News meldt dat motoren kleiner dan een V8 daar niet worden geleverd. 16-inch velgen, stoffen bekleding en een handmatige versnellingsbak evenmin (Fuel-conscious western European markets will still get a V-6 as well as a diesel. But Jaguar in America desperately needs to restore its prestige, which means no V-6).
Volgens vertrekkend managing director Bibiana Boerio:
“This is the physical representation of everything we’ve been talking about for the past three years. Craftsmanship and attention to detail are what we want to stand for. We lost it, and now we have it back.”
Het is de bedoeling dat mensen de XF als sportief alternatief voor de XJ beschouwen, en niet als een ‘goedkopere Jaguar’.
De Nederlandse markt is niet vergelijkbaar met de Amerikaanse, de 2.7 liter instapper is hier een forse motor, die de positionering van Jaguar als ‘Premium Luxury Brand’ eer aandoet. De focus komt dus zeker niet op volumemodellen te liggen, zoals David Blackhall van Jaguar Australië enkele maanden geleden suggereerde.
Update: extra interieurshots hieronder. Image gallery hierrr.
Alwood zegt
Tsja… uiteindelijk kies ik toch de Jag :) spuit ik zelf de koplampjes wel in de goeie kleur! Veel mooiere auto dan de concurrentie. En iedereen ziet em toch vooral van achter :D
PieterA zegt
Die neus zet je toch niet prominent in beeld zeker, welke IDIOOT heeft daar groen licht voor gegeven???? Onbebrijpelijk!
bert zegt
Tja véél geld voor een wagen die na een paar jaartjes bijne geen inruil-waarde meer heeft .
Of is dat nu veranderd bij JAG ?
Doe mij dan toch maar de 5-er , met M-sportpakket AUB !
Jag zal altijd iets onze oudjes blijven , en zeker met die grote benzine-motoren!
bert zegt
en tussen iets en onze had ik nog graag “onze” bij gezet !
Alec zegt
Ook het marktaandeel van volvo zal hier onder te leiden krijgen,
de prijzen en het comfort liggen ongeveer gelijk, de motoren daarintegen zijn van jaguar wel een uitdaging voor mensen met een sportieve denkwijze.
Verder zijn de prijzen echt niet gek, als je kijkt naar de concurenten en natuurlijk het uiterlijk….
Floris zegt
Ik pak wel een mooi uitgeruste A6 voor dat geld.
joost zegt
Mooi auto, achterkant is geslaagd. De voorkant daarentegen wil ik eerst ff in het echt nog goed zien. Zo op het eerste geaxicht lijkt de voorkant van de huisige s type toch wat chiquer te ogen.
Furby C-Rules zegt
Kijk dat bedoel ik nou, geen V6 in de states…
Maar goed, vind het nog steeds een “niet zo mooie” jag…
Jag had vroeguh een klassuh uitstraling…tegenwoordig niet meer…
Marten zegt
Ik vind het een mooie auto met uitstraling. De neus is apart maar uniek en daar mag ik wel over. @Alwood: Wat is er mis met de kleur van de lampen?
joost zegt
Mensen met een lengte boven de 1.90 mtr krijgen het zo te zien lastig achterin.
Stijn zegt
De jaguarxf.com site is mooi en moet zeggen in 3D ziet hij er beter uit dan op de foto’s. Ik zou even kijken want je krijgt daar een beter beeld. Ook het interieur komt er minder plastic uit dan op de foto’s. De koplampen blijven helaas… . Het is niet een auto die uniek is er die meteen pakt. Dat is een gemiste kans en slap. Aggressieve, sjeike lichten hadden hem top gemaakt. Ik denk dat een tuner hier toch een oplossing voor kan maken. Ook achter is hij met de jaguar afbeelding, de jaguar letters rommelig en de lichten hadden net wat sjeiker mogen zijn.
thomaz zegt
Jeusus Christus wat duur, deze auto gaat echt weinig tot geen kopers weglokken bij Mercedes/BMW/Audi
Georgio zegt
Op deze foto komt de neus er niet eens zo heel slecht uit vind ik. Alleen met de concept car in het achterhoofd blijft het zonde. De prijzen vallen me alleszins mee. Je rijdt wel een Jaguar dan ;).
robbie zegt
Zo lekker duur. De auto’s zijn 10.000 duurder dan de S-Type, zal de verkopen zeker goed doen ;)
Beaten zegt
Jaguar? ik vind het net een Volkswagen lijken met die neus/koplampen..
Svennos zegt
Dan ga ik toch ook gewoon voor een mooi uitgeruste A6 idd.
Statler&Waldorf zegt
“Pas op: OUD NIEUWS!
Shit nu heb ik weer eens niets te zeiken…
Pomoek zegt
Inderdaad………die koplampen…..Waarom in godsnaam? Het ding lijkt verder exact op een Mondeo. En dan ziet een Mondeo er dus vanwege die koplampen er gewoon beter uit!!! Kortom, jammer, maar echt een grote misser.
Stijn zegt
A6 2.7 TD is E 52.000. Dat is E 15.000 aan opties verschil. Moet wel lukken om goedkoper uit te komen.
GM zegt
hmm asl ik zo naar de achterkant kijk zou ik zwere dat het een audi was moi opzich ziet ie dr nie verkeerd uit.
pelezinho zegt
wrm die xf nemen als je kunt kiezen tussen een E, een 5-serie en een A6 (en eventueel een GS)
overbodig lijkt me die xf…
RA999 zegt
@GM
Audi? Hoe dan?
@pelezinho
Welkom in de wereld van concurrentie ;)
bramwillemse zegt
tsja ik begin er aan te wennen, die voorkant. Maar die strakke lijn (aan de bovenkant des koplamps) was zoveel mooier geweest!
Als je voorbij de grote teleurstelling wat het design van die neus kijkt dan moet je toch toegeven dat dit een grote kanshebber is vergeleken met zijn voorganger de S-type. Ik ben erg benieuwd hoe deze auto gaat verkopen en hoop voor jaguar dat het hun de goede kant op helpt.
Ivo zegt
@ Pelezinho,
Omdat er ook nog mensen met smaak zijn.
Chief_S5 zegt
Ziet er heel goed uit, en ik denk dat deze auto wel klanten gaat lokken die anders naar Audi, BMW of Mercedes toegaan. Die achterkant heeft trouwens wel wat weg van een Maserati GranTurismo.. :)
Ivo zegt
@ Pomoek,
Mankeer jij wat aan je ogen? ”Lijkt op een Mondeo”… Ik zie er geen Mondeo in, maar ik vind het een compliment aan het adres van Ford.
Moge Maarten zegt
Zo mooi als de achterkant is, zo lelijk is tie van voren!!!
johnathan zegt
De achterkant is wel geslaagd ja, en ik moet zeggen hoe meer ik naar de voorkant kijk, hoe mooier ik hem toch ga vinden.
ik vind de bmw’s van vandaag ook mooi, de audi’s gaan op elkaar lijken, wacht maar op de nieuwe a4 bijvoorbeeld.
ik zou zou zowieso voor iets anders gaan namenlijk lexus of infiniti en deze xf mag er zijn.
Palo Vieluc zegt
Het valt me ineens op dat de zijkant verdomd goed gebaseerd is op een Lexus GS.
jeroen zegt
Als de XF heel compleet is maakt ie een kans, immers moet je bij BMW, Audi, en mercedes rekenen op minimaal 25.000 euro accesoires voordat je een acceptabele uitrusting hebt (leer, automaat, ecc, navi, velgen, elektrisch verstelbare stoelen e.d.). Kortom op zich maakt de auto qua prijs zeker een kans.
Wel jammer dat na de spannende proto, elk opwindend detail verdwenen is, interieur is veel te amerikaans.
RubenBaeten zegt
In tegenstelling tot veel mensen vind ik hem erg mooi.
Maarrr… Dat interieur! Wat een saaie fantasieloze shit. Als er één merk is dat niet met een saai interieur kan aankomen dan is het Jaguar wel. Vierkante ventilatie-openingen? Het is geen Volvo! Rond en welvend moet het zijn.
En, zoals hier al eerder gezegd, veel te duur. Dat wordt niks ben ik bang.
RubenBaeten zegt
DIT is een Jaguar-interieur:
wimpie zegt
dat interieur mag er van mij uit :S geen porem.. waar is het originele schakelpatroon bijvoorbeeld heen? Toch jaren kenmerkend voor de luxere jag’s..
Barry330cd zegt
Dat interieur gaat hem nekken. Het is toch datgene waar je elke keer tegenaan kijkt als je moet rijden. Kijk naar Audi, die hebben een prachtig interieur en verkopen giga. Zelfs een BMW interieur is mooier dan dit. Wat ontzettend jammer, echt een gemiste kans want de uitstraling is nu wel heel Koreaans van binnen.
mashell zegt
Dus als je geen E-klasse, 5 of A6 wilt kun je nu ook kiezen voor een Lexus van Lexus en een Lexus van Jaguar.
Op het interieur, de koplampen, de kieuw, en het chroom aan de portieren, na is het eigenlijk best wel een mooie auto.
Ik vraag me trouwens ernstig af hoe de auto er in het zwart uitziet, is dat chroom boven aan de portieren dan niet heel erg kitsch?
Timmie zegt
Wat is dat toch met die Amerikanen en hun fobie voor manuele bakken???
joost zegt
Deze voorkant is zoooo veel mooier. En toch belsuit JAq er een paar huyndai koplampjes in te monteren. En willen hiermee dan concurreren met de duitsers. Ik denk dat de heren van het Board of Management van BMW, audi en mercedes nu heel hard aan het lachen zijn.
) ” width=”450″>
joost zegt
http://static.autoblog.nl/images/wp/Jaguar%20C-XF%20(13).jpg
pelezinho zegt
@ivo
mensen met smaak kopen iets dat smaakvol(mooi) is, deze xf is ronduit lelijk
hij lijkt idd beetje op de mondeo en heeft wat weg vn de granturismo, maar toch is ie lelijk
Tom zegt
Een supercharger in je auto hebben kost tegenwoordig €20.000? Zo…
Tinos zegt
Ik vind hem wel mooi. Het maakt in ieder geval iets bij je los, of je hem nu mooi vindt of niet. En over het “koreaanse” interieur: bij de introductie van de BMW 5 serie was men ook niet te spreken over de kwaliteit van enkele kunsstof panelen. En over het uiterlijk waren de meningen ook bijzonder verdeeld. En kijk nu eens hoeveel je er ziet rijden!
Ik denk dat het voor Jaguar een stap in de goede richting is. Ze zijn er nog niet natuurlijk, maar dit is wel een belangrijke stap. Want wat heb je verder nog als alternatief voor de 3 Duitsers? Lexus? Kom zeg. die GS is net een grote Toyota Carina!
Roadronner zegt
Wat is er met de voorkant van de C-XF gebeurd? Die kon zó in productie. Nu neigt de voorkant meer naar een opgedirkte koreaan…
Verder ziet ie er wel goed uit. Maar oh oh wat zonde dat ze die concept-XF niet helemaal in productie genomen hebben.
RubenBaeten zegt
@Tinos: Ja, maar op dat gedrocht staat een BMW logo, dus die verkoopt sowieso wel.
Roadronner zegt
Toevoeging aan mijn vorige post:
Racer X zegt
Doodzonde van die mooie concept en met zulke prijzen zullen de meeste mensen alsnog voor een Duitser kiezen. En geef ze eens ongelijk.
Ik heb Jaguar altijd een warm hart toegedragen, maar met deze XF hebben ze het verschrikkelijk verpest. Goddank hebben we de XK en XJ nog…
Tinos zegt
hmmm die koplampen en motorkap van de concept zijn inderdaad veel mooier.
Daniël zegt
Ik hoop dat er een tuner is die dit model weer kan aanpassen naar het concept. want het concept was echt über mooi (zie foto roadronner)
Herry zegt
de jaguar is dood.
Timmie zegt
@Racer X
Daar ga ik mee akkoord! Als je nu eens de dieselprijzen vergelijkt:
Jaguar XF 2.7D: € 67.990 (207 pk, 435 Nm (?))
BMW 525d: € 61.250 (197 pk, 400 Nm)
Mercedes-Benz E280 CDI: € 59.500 (190 pk, 400 Nm)
Het enige wat dit nog zou kunnen goedpraten is de basisuitrusting…
Basta zegt
Waarom kunnen ze bij jag geen normale voorlichten maken?!!!
voor de rest ziet ie er wel puik uit
Thomaz zegt
Voor de mensen die trouwens zeggen van: Als ie compleet is, dan maakt ie een kans t.o.v de duitsers, daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij worden de auto’s in dit segment toch vaak zakelijk gereden en dan is het codewoord: bijtelling. Dan kun je bijvoorbeeld allerlei opties achteraf door de dealer in laten bouwen (leer bijvoorbeeld) en loopt dit buiten je bijtelling om. Dat zal deze jag gaan nekken denk ik. Maar het is wel een mooie auto, vooral de achterkant.
polomen zegt
Die koplampen mogen gelijk een face-lift krijgen, mij iets te vw achtig
Robin zegt
Dit stemt vrolijk. Weet iemand hoeveel vermogen het 3 liter v6 blok levert? En zo ja hoeveel dan?
YannR zegt
240pk levert de 3.0 V6
Wat grappig dat de reacties al zoveel ‘gemilderd’ zijn sinds de vorige post over de XF… Wel redelijk duur, ik zal diep in mijn portefeuille mogen tasten
serrooww zegt
voor het geld van die 4.2 superchager heb ik liever een dikke rs4 ofzo of een vette c 65 amg je gaat toch geen 112 duizen euro betalen voor een model als de s-type :S
J. zegt
momenteel in het bezit van een 2de generatie s-type 3.0.. automaat?!.. leuke motor met sportiefe specs voor de normale man.. echter zodra de XF in duitsland(omdat er daar betere service is en omdat ook met de BPM erbij hij iets goedkoper is) er is?!.. bestel ik een zwarte XF 4.2.. tege die tijd zal er ook wel een executive versie van zijn met leder,xenon(optioneel?),nav systeem en een mooie lak laag natuurlijk.. een beetje complete XF zal toch wel rond de 90/100 gaan.. inmiddels is de audi dealer ookal geraadpleegd over een S5.. deze beide (zullen) ongeveer even veel kosten.. dilemma?! wat zou jullie keuze zijn?
MurcieBoy zegt
het enigste nadeel ik aan deze auto kan opmerken is dat ie niet dezelfde neus heeft als zijn concept :(
LC zegt
Omgekeerde Passat koplampen, maar waarom zo hoog zullen de productie kosten niet zijn als ze trouw bleven aan het concept.
Zonde dood zonde.
Ps. Wat wordt er trouwens met de concept gedaan
YannR zegt
Voor de Belgen (die weeral in de steek gelaten worden…;) ) bij ons kost de XF 2.7D V6 Luxury €49.000
Swinkels zegt
Lijkt op het eerste gezicht wel op een Lexus GS. Vooral bij de C-stijl. Vind het best een mooie auto, maar valt idd wel een beetje tegen vergeleken met het concept.
Die koplampen vallen IRL wel mee denk ik.
Maar grootste gebrek zijn de oude motoren, Jaguar wil een nieuw imago scheppen maar dat lukt niet met een V8 met 298pk die al vele jaren geleverd wordt voor een prijs van €87.750. Een BMW 540i met 306pk kost €69.600 en een 550i met 367pk 88.500.
Vraag me af of ze met een (veel completere) uitrusting het prijsverschil goed weten te maken.
Alwood zegt
@Marten… Er zit véél te veel glinster en bling* en japans in die koplampen. Een nieuw voorspatbord met ronde lampjes zoals (apache?) in een vorige thread aan gaf past veel beter bij deze jag. Anders laat ik er wel de booskijkers van de prototype opzetten.
@ All
De jag heeft gewoon véél meer uitstraling dan al die andere wagens. Alleen een mercedes CLS is een wagen met net zo veel uitstraling als deze jag. Combineer dat met een lekkere rauwe V8 en je hebt volgens mij de aller lekkerste auto in deze klasse :)
Pim zegt
@ LC
Bij Jag hebben ze mooie archiefkasten voor conceptstudies…
majinstar zegt
Mooie bak. Ben er geen fan van ( Jaguar ), maar hij is zeker niet lelijk. Ik zou toch kiezen voor de 545i met M sportpakket . :D
jaguar fan zegt
Deze jaguar is standaard zeer rijk uitgerust, lerenbekleding zit er standaard in eveneens als parkeer sensoren, automaat met schakelflippers aan het stuur en zo kan in nog wel even door gaan.
Hoe weet ik dit!, vandaag van de jaguar club een pakketje gehad met daarin ook een pasje met daarop een code waarmee je op een speciale jaguar site kunt. En daar staat al een brochure met het een en ander aan informatie :P
VivelaFRANCE zegt
Ja, dacht ik al. Belachelijke prijzen voor een belachelijke auto. Kijk, als hij nou nog € 35.000,- zou kosten! Maar nee hoor! Echt belachelijk, wie zou nou de Jaguar kopen als hij voor € 52.000,- een Citroën C6 kan kopen!
Aston Martin Rapide zegt
Hier 2 films en vergelijk maar:
http://www.youtube.com/watch?v=XnOtFaVV_yU
http://www.youtube.com/watch?v=XEw2uJmI_JM&mode=related&search=
Concept car is zowiezo vele malen mooier!
Citrofiel zegt
Hópelijk wordt het een goed alternatief, wat afwisseling van al die A6jes mag ook wel eens… Hoewel mijn keuze niet op deze Jag zou vallen, maar dat is duidelijk…. :P (voor de niet zo snel denkenden: Dat zou de C6 worden) Btw, als ze hem als sportief bestempelen is het sowieso niets voor mij.
Mel zegt
mooi auto maar no money :)
Mel zegt
Q:
Is Jaguar en Land Rover vandaag al overgenomen door Tata?
Thx
Mel zegt
ok weet al:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/binnenkort-bij-de-dealer-tata-xf#post-10826
Robin zegt
@YannR
Thanks!
Dat valt wel een beetje tegen 240 pk uit een 3 liter…. en de 4.2L 298pk las ik net… met de supercharger ineens een gat van 120 pk naar 416…
Natuurlijk allemaal ruim voldoende.
C70 zegt
Nu al een facelift voor de nieuwe ford Mondeo?
Alle jaguar stijl is aan het vervliegen ,doodzonde !
Tom zegt
Dit is echt GEEN echte jaguar meer, de S-type is veeel mooier!
Jag.uar zegt
Jaguar heeft ook eindelijk een auto, die bij de tijd is. Die S kon echt niet meer.
Heeft wel wat van een Granturismo als je naar de achterkant kijkt. de voorkant ziet er ook niet verkeerd uit. Je ziet wel meteen dat het een Jag. is.
Als ik zou moeten kiezen tussen een A6, 5 serie, E klasse, volvo S/V-70 of de XF, dan zou het zeker weten de XF worden. Jaguar is toch wat exclusiever, dan bijvoorbeeld Bmw of Audi. Iemand die vrij veel geld heeft zie je al gauw in een 5 serie/ A6 rijden. De jaguar is weer eens wat anders.
De XF 3.0 V6 lijkt mij dan een goede optie.