Het is alweer bijna mei, en dat wil je. Want vanaf dan kun je lekker in een open Audi A5 gaan toeren. Een niet onbelangrijk detail – hoeveel centjes je daarvoor neer moet tellen – is ons inmiddels ook bekend.
Ook kunnen we je melden dat je voorlopig kunt kiezen uit twee benzinemotoren en één dieseltje. De verhoudingen liggen als volgt:
– 2.0 TFSI, 211 pk, zesbak, €52.750
– 3.2 FSI, 265 pk, Multitronic, €62.380
– 3.0 TDI quattro, 240 pk, Stronic, €69.065
En speciaal voor de lekkere leasertjes onder jullie kunnen we je vertellen dat de 2.0 TFSI een A-label met zich meedraagt. Altijd handig. Voor €3.600 heb je verder een luxe Pro Line-uitvoering te pakken. Maar echt leuk wordt het natuurlijk pas met de S5, die vanaf midden 2009 beschikbaar is en 333 pk uit een 3.0T-motor weet te vissen. Helaas moeten we op de prijs van dat snoepje nog even wachten.
Audi A5 Cabriolet prijzen bekend
• Leverbaar vanaf € 52.750,-
• Elegante vierzits cabriolet met elektrisch bedienbare softtop
• Keus uit benzine- en dieselmotoren; 2.0 TFSI met A-label
• Vanaf verkoopstart ook leverbaar in Pro line-uitvoeringLeusden, 11 februari 2009 – In mei wordt de nieuwe Audi A5 Cabriolet in Nederland geïntroduceerd. Vanaf de verkoopstart is de elegante vierzits cabriolet leverbaar met keus uit benzine- en dieselmotoren. Ook de luxueuze Pro line-uitvoering is vanaf het begin beschikbaar. De open uitvoeringen van de Audi A5 zijn nu bestelbaar. De prijslijst start bij € 52.750,- , inclusief btw en bpm voor de A5 Cabriolet 2.0 TFSI.
De nieuwe Audi A5 Cabriolet is standaard voorzien van een elektrisch bediende softtop, die de auto ook in gesloten toestand een tijdloze elegantie verleent. De uitstekend geïsoleerde kap is licht en compact, waardoor hij weinig ‘opbergruimte’ inneemt. Mede hierdoor is altijd minimaal 320 liter bagageruimte voorhanden. Voor de start van de levering in april zijn drie motoren beschikbaar. Het open Audi A5-gamma begint met de Audi A5 2.0 TFSI (155 kW/211 pk) met handgeschakelde versnellingsbak en energielabel A. De prijs van dit model bedraagt € 52.750,-. De Audi A5 3.2 FSI heeft een 195 kW/265 pk sterke V6-motor die standaard is gekoppeld aan de traploze Multitronic-transmissie. Deze uitvoering staat in de prijslijst voor € 62.380,-. Vanaf de verkoopstart is de Audi A5 Cabriolet ook met dieselmotor beschikbaar. De A5 3.0 TDI quattro met zijn 176 kW/240 pk sterke V6-dieselmotor wordt standaard geleverd in combinatie met de efficiënte S tronic-transmissie met dubbele koppeling. De prijs voor dit model met standaard permanente vierwielaandrijving (quattro) is vastgesteld op € 69.065,-.
Complete standaarduitrusting
De Audi A5 Cabriolet beschikt ongeacht de motorisering over een zeer complete standaarduitrusting. Alle modellen hebben bijvoorbeeld een elektrisch bedienbaar dak (openen duurt slechts 15 seconden, sluiten 17 seconden), lichtmetalen velgen (16 of 17 inch), een volautomatische airconditioning, een audiosysteem met cd-speler en een elektromechanische handrem. De dynamiek van de Audio A5 Cabriolet wint nog eens aan kracht met het optionele sportdifferentieel in combinatie met Audi drive select. Dit stelt de bestuurder in staat te kiezen tussen een comfortabele of sportieve ‘set up’ van de auto. Ook de eveneens optionele adaptieve schokdempers en dynamic steering zorgen voor sportiviteit op maat.
De (extra) luxe van Pro line
De nieuwe Audi A5 Cabriolet is ook leverbaar in Pro line-uitvoering. Daarbij wordt de toch al complete standaarduitrusting aangevuld met de comfort-aircondtioning, Audi parking system achter en een diefstalarm (SCM/TNO goedgekeurd). Ook het Audi soundsystem (zeskanaals 180 Watt-versterker, tien luidsprekers inclusief centerspeaker en subwoofer) en het lichtpakket (instapverlichting, verlichte portierhendels en voetenruimte) behoren tot de Pro line-uitvoeringen, evenals een driespaaks multifunctioneel sportstuur en Xenon plus verlichting met LED-dagrijverlichting. De meerprijs voor de Pro line-uitvoering bedraagt € 3.600,- De Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI (155 kW/211 pk) Pro line is er derhalve vanaf € 56.350,- De levering van de Audi A5 Cabriolet start in mei. Medio 2009 worden extra varianten aan het gamma toegevoegd, waaronder de Audi S5 Cabriolet, die voorzien is van de nieuwe 245 kW/333 pk sterke 3,0-liter V6 compressormotor met directe benzine-injectie. Prijzen van de S5 Cabriolet zijn nog niet bekend.
appieflappie zegt
Prachtige auto, alleen ergggg duur :O
Gnermo zegt
Ja doen! Audi in het wit is altijd een toppertje trouwens.
Lijkt me trouwens best zuinig zo’n 2.0 TFSI.
huub zegt
Mooie wagen, jammer van die 2 aparte zitplaatsen achterin
TJ zegt
Veel geld moet ik eerlijk zeggen.
10.000euro voor 54PK meer…
Trobken zegt
Okee, in alle neutraliteit…. dit is een mooie wagen!
Laurens zegt
Komt er geen A4 cabrio meer?
gently zegt
@ TJ
Klopt. Een 2.0 TFSI met een lekkere chiptune gaat al snel zat, vind ik.
Gio zegt
ja zeker … kweetnie. Veel geld en we zitten op plaatsen waar het veel regend… toch nie. Is het mooi ? Mja, coupé is véél mooier. Wie is hier de doelgroep ?
WieAndersDasAuto zegt
Hij is wat aan de prijzige kant, dat maakt overigens niet uit! Hij ziet er netjes uit, niet te schreeuwerig, gewoon strak. Kortom: weer een geslaagd model!
NuttelozeBPM zegt
Nederlandse prijzen…Wat zijn de Belgische (normalere) prijzen?
RenesisHP zegt
@TJ.
Mwah, ik zie dat net anders.
Je betaald voor een totaal andere motor+karakter. Dat gaat net even verder dan 54pk meer.
Jan Rap zegt
Ik ga toch voor de Coupé.
Gio zegt
Alé komaan, 53.000 en dit zonder opties hé. Welke zot koopt dit voor 60k ? Ik dacht het ook … niet veel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5: mee eens.
@ algemeen: mooie auto! Blijft er tenminste nog 1 echte Cabrio in deze klasse over, naast de Saab natuurlijk.
Dik de 2 mooisten t.o.v. de dikke-billen-cc-brigade!
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
Daar heb je een goed punt. “Echte” cabrio’s beginnen zeldzaam te worden.
Luc zegt
Veel geld voor deze cabrio, voor dat geld heb je even leuke cabrio’s
PCCB zegt
Erg mooie wagen. Maar geef mij maar de coupé!
BmwMPower zegt
Ik denk dat je voor de S5 al gauw 90k, 110k kwijt bent..?
Windhoos zegt
@Laurens,
Daar kan ik stellig NEE opzeggen. De A5C gaat de A4C vervangen
@Gio,
Ik denk dat jij je er nog welleens sterk in kan vergissen. Zal ongetwijfelt minder gewild zijn als de coupé, maar hij zal zeker wel gekocht worden hoor. Daar hoeft men echt niet bang voor te zijn ;-)
Windhoos zegt
@BmwMPower,
Instapprijs voor de S5 was zo’n 76k, maar is met de slurptax geloof ik zo’n 6á7k bovenop gekomen. Met alle opties erop (al is dat met een S5 niet echt nodig) zit je idd zo op zo’n 110k
jack zegt
Ik wil niemand boos maken, maar idd het is veel geld, leg er de prijzen van een CLK cabrio en een 6 serie cabrio eens naast
Windhoos zegt
Daar maak je mij niet boos mee hoor, heb voor alle drie het geld niet. En toch wordt het wel verkocht ;-)
lincoln zegt
waarom zal je iets “duur” vinden .. als je het toch niet koopt ..
heeft toch geen nut ??
Windhoos zegt
Idd Lincoln, zoiets wordt vaak gekocht met het hart. Als iedereen hun verstand laat spreken dan zou vanaf vandaag iedereen in een boodschappenwagentje rijden. Of een 1.6 station met net genoeg ruimte om alle spulletjes in kwijt te kunnen….
G. de Groot zegt
Duur? Even leuke cabrio’s voor hetzelfde geld?
Ik heb even specs opgezocht, en kan geen enkele vierzits cabrio vinden die sneller is voor ongeveer die prijs (Wel tweezits, Lotus Elise, Porsche Boxster en Nissan 350Z, maar die hebben dus 2 stoelen/stoeltjes minder).
G. de Groot zegt
Ah, schrap dat.
Bmw 3 series cabrio is 0,1 seconde sneller bij de 100 en heeft een gunstiger verbruik, lagere uitstoot en meer pk’s. Het valt me ook nu pas op dat de A5 een voorwielaandrijver is, schandalig.
Dus, als je een leuke vierzits cabrio met een vanafprijs van rond de 60000 zoekt, kies de BMW 330i Cabrio, en zeker NIET de A5.
N.B.: BMW 135i Cabrio is nog sneller met z’n turbo, en heeft een vergelijkbare vanafprijs, maar daar wil vast niemand in rondrijden :P.
b0z4 zegt
Heel leuk voor audi fan boys , maar rij toch liever in een BMW 335i net dat extra wat deze audi mist ;)
Bert zegt
Wat een lompe badkuip zeg vergeleken met de gewone A5.
De A4 cabriolet is echt 10X mooier en in verhouding.
Behoorlijke nutteloze aanvulling wat mij betreft en voor het rijgenot zeker niet aan te raden. Denk dat de BMW’s wel wat meer in huis hebben op cabriogebied.
Of gaat de A4 cabriolet nu niet meer komen?
Windhoos zegt
@Bert,
Ik deel je mening niet, de A5C is imho 10x zo mooi als een A4C. De A5C komt de A4C trouwens idd vervangen……
Dirk zegt
@G de Groot
Voorwielaandrijving is veel beter dan achterwielaandrijving.
Bij supersportwagens kan het mischien leuker zijn met achterwielaandrijving maar om aan 120 per uur te toeren in een cabrio ????
Mijn Peugeot 407 coupé 2.7 hdi heeft 204 pk en 440Nm en dat wordt probleemloos op de voorwielen losgelaten zonder overmatige wielspin.
Mijn vorige wagen een BMW 525 d had achterwielaandrijving en daar is niets mis mee tot dat het sneeuwt en men bergop moet.
Ik heb een proefrit gedaan met de Audi a5 2.7 tdi en bij fel optrekken kun je wel wat koppelreacties voelen in het stuur maar het blijft allemaal binnen de perken. de Peugeot had de beste motor en de beste afwerking en geluidsissolatie en dat gaf de doorslag om de Peugeot te kiezen.
Bert zegt
@ Windhoos,
dan moet ik een gedeelte terugnemen als dit de vervanger voor de A4 is.
Dacht even dat dit weer het zoveelste opvulgaatje in het gamma was.
Dat over die badkuip is geen mening alleen,
Het IS een karakterloze badkuip :)
Maar met kap dicht is ie best te pruimen, en zo zal die meestal te zien zijn.
Acwe zegt
@ G. de Groot
Wat vergelijk je nu precies?
A5C 2.0 TFSI (€52.750) vs 320 Ci (€ 51.830)? of 325 Ci (59.085)?
of vergelijk je de 3.0 FSI vs 330?
in dat eerste geval wil ik wel wat kwijt:
Audi’s 2.0 maakt gehakt van BMW 2.0 (zelfs onvergelijkbaar, een 2.0 TFSI kun je vergelijken met een 325 (das een 3 liter overigens)). Ik neem aan dat iedereen op dit forum dat wel weet. turbo 211 pk 350 nm en een A label tegen 170 pk 210 nm en een B label. Kijken we naar fabrieksopgaven, moet ik even bij de dichte varianten kijken, aangezien ik nog geen off opgaven van de A5C kan vinden. Audi: 6.6 liter, 154 gram en 6,9 naar 100. BMW 6,3 liter, 151 gram en 8.1 naar 100.
Die eerste 2 aspecten, fabrieksverbruik en fabrieksuitstoot zeggen in mijn ogen niet heel veel. Vooral BMW overdrijft met deze waarden (komt ook in andere topics naar voren) en zijn in de praktijk niet haalbaar.
Bij benadering kun je dus zeggen dat verbruik en uitstoot dicht bij elkaar liggen, terwijl de audi objectief veel sterker en sneller is.
Ow ja: waarom heeft audi met 154 gram een A-label en BMW met 151 een B-label? Tja, vraag dat maar aan de bedenker van dat vreemde nederlandse score systeem…
Tip, de audi heeft net wat meer auto-oppervlakte…
G. de Groot zegt
Ik geef uiteraard toe dat onder sommige omstandigheden, zoals sneeuw, voorwielaandrijving inderdaad stukken beter presteert dan achterwiel aandrijving, maar niet beter dan vierwielaandrijving, die ik toch eigenlijk zou verwachten op een Audi in die prijsklasse (Quattro-systeem), vandaar dat ik schande erover sprak.
Windhoos zegt
@Bert,
En dat heb jij fout, het is wel degelijk alleen een mening en een mening alleen. Denk dat velen er iig net zo over denken, maar er zijn ook velen (waaronder ik) die dit een prachtbak vinden. Zo ben IK bv ook van mening dat hij met de kap open mooier is ;-)
david zegt
[img]http://www.speedheads.de/artikelbilder/2007/AudiA3Cabrio1.jpg[/img]
[img]http://www.speedheads.de/artikelbilder/2007/AudiA3Cabrio2.jpg[/img]
Zoek de verschillen…
wat een nutteloos model
pvkampen zegt
Beetje overkill dit….
De TT Cabrio, de A3 Cabrio, de A4 Cabrio en nu de A5 Cabrio!
Wie koopt dat allemaal?
Windhoos zegt
Zucht, lezen valt niet mee. Da A5 cabrio gaat de A4 cabrio vervangen
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Erg mooie auto. Mooi dat Audi vasthoudt aan een stoffen dak. Heb zelf een tijdje een A4 3.0 benzine met multitronic gehad. Deze was stiller dan de Peugeot met hard top. Een hard top is voor constructeurs die een soft top niet 100% strak en stil krijgen zoals bijvoorbeeld Peugeot. De motor: in een cabrio hoort een benzine. Vrijwel alleen Nederlanders rijden een diesel cabrio. Wie wil er nu dat rot geluid horen met het dak open? Ik niet. Dus 3.2 benzine. Ik hoop echter wel de ze ooit nog met een 5 in lijn komen… Die durf ik blind te bestellen…
G. de Groot zegt
@ david
39 centimeter
Rob USA zegt
Idd plaatje van een auto en zeker één van de mooiere cabrio’s in deze prijsklasse en ik vind deze Audi een stuk mooier en met veel meer klasse als de 3er cabrio.
Windhoos zegt
Daar kan ik alleen maar in meegaan Rob, bij de A3C lijken de verhoudingen volledig zoek en hier lijkt het allemaal perfect te passen. Ik denk dat hij het succes van de Audi Cabrio (Audi 80 Cabrio bestaat officieel niet) gaat overklassen
martincb zegt
Normaliter heeft de 2.0T met 211pk een b-label. De 180pk 2.0T (zoals uit de a4) heeft een a-label. Moest het gewoon ff kwijt :p
555 zegt
ik denk niet dat we zon auto kunnen gebruiken met dit nederlands weer
Bert zegt
@ windhoos,
je bevestigd met het niet begrijpen van mijn toch wel flauwe grap dat de meeste Audi-isten / Audisten / Audioten / Audianen ???
Net als de constructeurs van je geliefde merk niet zo heel veel humor hebben :)
De verhoudingen kloppen gewoon op een of andere manier niet, alsof ie voor obesitas patienten is gemaakt ofzo…kan het niet precies uitleggen, maar de A4 cabrio was gewoon mooier in verhouding. Deze komt iets te log en geforceerd over, denk dat dit model veel sneller een gedateerd uiterlijk zal hebben als de Audi 80 en A4.
David Polak zegt
Ik vraag me eigenlijk af wat lekkerder rijdt, een multitronic of een s-tronic? Iemand ervaring?
Joerek zegt
Leg mij eens uit wat het voordeel voor de leaser is van een A-label… Enige voordeel is, is dat de auto goedkoper is en daarmee de bijtelling fractioneel lager is.
Windhoos zegt
@Bert,
Ik snapte het perfect, en daar ben ik het dus niet mee eens. A5C is IMHO (In My Humble Oppinion) veer mooier dan de A4C
Rob USA zegt
@Windhoos: Ik bedoelde eigenlijk de 3er cabrio van bmw. :)
Windhoos zegt
Ow, de 3 serie. Tja, ben het er eigenlijk wel mee eens, al moet ik er wel bij zeggen dat ik de 3 serie cabrio ook absoluut niet lelijk vind
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Het vergelijk met de 3-serie: dat is GEEN Cabriolet maar een CC!!
Zullen zelden vergeleken worden aangezien de doelgroepen compleet anders zijn. De CC wordt gekocht door trendvolgers die er 3x per jaar open mee gaan rijden (en dan nog met windscherm, anders waait het zo…) en Cabrio’s worden gekocht door mensen die van the real thing houden: zo veel mogelijk open, lekker genieten van het geluid, wind, etc.
Conclusie: CC’s zijn voor wannabee’s…
:D
Windhoos zegt
Ik prefereer ook echte cabrio’s, maar laten we wel zijn, ze zijn (helaas) wel met uitsterven bedreigd :-(
HH zegt
Erg complete auto, echter trekt de TT mij toch meer en met deze prijzen
zal de TT nog goedkoper uitkomen ook. Alleen geen achterbank
natuurlijk.
japp zegt
tja.. lease is denk ik vrij onaantrekkelijk voor zon type auto.. omdat je toch in de levensloop van zo een auto mee moet tellen dat ie een aantal winters gaat meemaken.. en cabrio en winter is een zeer koude auto bij het instappen..
denk niet dat veel mensen daarop zitten te wachten.. maarja..
gr. japp
TT man zegt
En hier de video van een rijdende A5 cabrio:
http://www.youtube.com/watch?v=GFr24K4Q9GM&eurl=http://www.audiblog.nl/?p=11997