De prijsverschillen van laadpalen zijn veel te groot, aldus de consumentenbond.
Het voordeel van een elektrische auto is natuurlijk dat je heel erg milieuvriendelijk bezig bent. Daarbij zijn er enkele financiële prikkels. Zo hoef je – ondanks het extreem hoge gewicht – geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Ook kun je iets bijtelling besparen en als je particulier er eentje koopt, kun je ook een financiële hoedtik van moedertje staat tegemoet zien.
Ook het laden was altijd goedkoop, maar daar is nu wel verandering in gekomen. Maar het probleem gaat veel verder dan dat. De prijsverschillen van laadpalen zijn namelijk compleet onoverzichtelijk.
Nu zijn er veel manieren om te laden. Naast een verschil in locatie, is er ook verschil qua laadpaal. De ene kan sneller laden dan de andere. Op zich niet vreemd dat je bij zo’n supersnelle laadpaal meer betaalt dan de druppellader naast snackbar De Lange Lummel.
Prijsverschillen laadpalen
In dit geval focussen wij ons eventjes op de openbare laadpaal. Nou ja, ‘wij’, de Consumentenbond heeft onderzoek gedaan en wij delen wat interessante bevindingen met jou, beste lezer. Een doorn in het oog van de ‘bond is dat de verschillen zo groot zijn, zonder duidelijke reden.
In sommige gevallen scheelt het in sommige straten tot 0,28 per kWh, zonder dat het duidelijk is van te voren wat de prijs gaat zijn. Een ongeveer even groot verschil zien we ook in verschillende steden. In Amsterdam kun je al laden vanaf €0,33 per kWh, maar in Almere kan dat zo €0,61 per kWh zijn.
De uitbaters van de palen zijn verplicht om de prijzen te vermelden, maar dat doen ze dus niet altijd. In plaats van gigantische borden moet je met een QR-code scannen en die doen het geregeld niet. Daardoor is het laadtarief altijd een verrassing.
Uitbaters
Tot slot is er een probleem met de uitbaters. Naïeve gemeenten in de race naar duurzame suprematie en automotive inclusief deugen hebben in sommige gevallen iets te gemakkelijk een order weggegeven om laadpalen te plaatsen. Lees: aan één aanbieder.
Het nadeel hiervan is dat deze nu een monopoly-positie heeft en in principe kan vragen wat deze wenst. Tja, je kan het die toko’s ook niet kwalijk nemen als er kippen die gouden eieren leggen naar je toe worden gesmeten.
Overigens kreeg onze éminence grise Wouter lucht van het nieuws en hij kon het al vrij snel relativieren na het voltanken van zijn Porsche. Er zijn natuurlijk ook enorme verschillen qua benzineprijzen. Ook daar zien we variatie in prijs qua locatie, tijd en soort. Dus zó vreemd is het niet.
Alleen is de transparantie wel een doorn in het oog. En als een gemeente vol zou staan met Tango tankstations, zou de gemeenteraad daar ook wel wat van vinden. Al is het maar omdat je je burgers zo een grotere kans hebben om Jack Plooij in het echt te ontmoeten. En dat gebeurt nooit bij een laadpaal.
Check hieronder onze grote snellaadltest:
Meer lezen? Cabrio’s nu ook verboden in Harderwijk!
steephh zegt
Yep, aan transparantie mag wel wat worden gewerkt. Of gewoon een werkend systeem. Of standaardisatie van die laadpalen. En wat kost nou een klein schermpje in zo’n laadpaal die wat info weergeeft.
Aan de andere kant denk ik wel dat je je beter druk kan maken over hoe ver je moet lopen, dan om de prijs. Want zó vol staat het nog niet met laadpalen dat je gemakkelijk wisselt. Zie het als 1925 met een benzineauto waarbij je nog niet op 3 plaatsen in je kleine dorp langs het tankstation kan gaan.
Ondertussen vandaag: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vandaag-gratis-laden-bij-tesla-superchargers/ En dan nu de vraag: wanneer heb jij voor het laatst gratis mogen tanken? Was dat bij de jubileum van Shell, Texaco, Total, BP, Esso of Tinq?
Allison Burgers zegt
En het is vaak niet eens een kwestie van naar een andere paal gaan. Zelfs bij die ene paal heb je tientallen verschillende prijsopties. :|
1000bochten zegt
Helemaal mee eens. En de verschillen zijn echt gigantisch. Niet zoals de ‘grote verschillen’ in benzineprijzen, want die zijn in werkelijkheid helemaal niet zo groot. Als er op € 1,82 per liter een andere aanbieder is voor € 2,00 per liter dan vinden we die € 0,18 een groot verschil. Het gaat echter maar om 10% extra. Bij het laden ken ik palen waar je met de juiste laadpas € 0,34 per kWh betaalt, maar met een bekende veelgebruikte laadpas € 0,55 per kWh betaalt. Bij dezelfde paal, dus dezelfde stroom! Dat is weliswaar ook € 0,19 verschil en je zou kunnen redeneren dat het niet veel verschilt ten opzichte van het voorbeeld van benzine. Procentueel betaal je echter 56% extra! Om het even in euro’s te zeggen: een tank van € 100 kost je € 110 bij een dure pomp, maar bij het dure laden zou een laadsessie van € 100 je dan € 156 kosten! Nu weet ik ook wel dat je gelukkig wel 3x keer je auto kan opladen voor € 100 omdat een EV veel voordeliger rijdt en er in de accu’s minder energie kan dan in een brandstoftank. Maar toch. Echt een boel geld verschil.
mashell zegt
De prijsverschillen zouden niet zo erg zijn als je het van te voren zou weten. Dan zouden de dure palen gewoon niet gebruikt worden (alhoewel, het dure Albert Heijn is in Nederland ook nog altijd de grootste supermarkt keten). Bij mij staan er drie palen van drie aanbieders en de prijzen die ze aan mijn laadpas rekenen zijn respectievelijk €0,33, €0,55 of €0,70 per kWh. Dat is gewoon een absurd verschil voor standaard 11kW palen.
pomoek zegt
Dank voor je tip ;-)
kniesoor zegt
Gisteren nog.
steephh zegt
@amghans Hehe, maar daarmee bedoel ik dus geen tankpas van de zaak. En ook niet aanrijden zonder te betalen. :-)
kilum zegt
Dat ligt wel aan waar je woont. Bij mij in de straat zijn er al 5 laadpaal plekken. En ik kreeg vorige week een brief in de bus dat er nog 3 bij komen net om de hoek.
RAW zegt
Is toch eigenlijk van de gekke dat je vooraf niet weet wat je moet betalen per kWh? Alsof ik naar een normaal tankstation ga, de auto vol met benzine gooi en er via mijn bankrekening achter moet komen wat het gekost heeft. Dat zou niemand accepteren. Maar bij een laadpaal kan dat dus wel. Toen de prijzen voor stroom nog laag waren maakte niemand zich er natuurlijk druk om, daarom zijn al die verschillende aanbieders er ook mee weg gekomen. Blijkbaar zijn bij het uitdelen van de consessies weinig eisen meegegeven, zal ook wel te maken hebben met het versnipperde landschap (rijksoverheid, provincies en gemeentes).
Allison Burgers zegt
Het is inderdaad voor heel veel aanbieders een schimmige melkkoe, zowel AC als DC. Wisselende kWh-prijzen en extra kosten per X-periode of als starttarief.
Regel gewoon dat het met een bankpas kan. Boter bij de vis.
pomoek zegt
Als recent elektrisch rijder ben ik nu volop in het leerproces van het elektrische laden. En het is inderdaad niet zo eenvoudig als ik dacht. Palen die het niet doen en waar geen instructie op staat, geen idee wat de tarieven zijn, en blijkbaar mag je met een laadpas niet overal laden.
Dus eigenlijk zouden er drie dingen moeten gebeuren: Tarieven zouden duidelijk moeten zijn, palen zouden alle laadpassen moeten accepteren inclusief betaalpassen (wat we in Europa vanaf 2027 gaan doen) en laat de laadpaalklevers betalen voor het onnodig bezet houden van een laadpaal.
Harmonisatie van prijzen zou natuurlijk helemaal tof zijn, maar ik begrijp ook wel dat de kosten om een laadpaal te plaatsen afhankelijk is van heel veel factoren. De stroom uit een laadpaal op een “moeilijke” plek kost dan uiteraard meer dan een laadpaal op een “eenvoudige” plek. Daarnaast is de snelheid van laden natuurlijk ook van invloed op de prijs.
mashell zegt
Waarom kost de stroom op de laadpaal op een moeilijke plek meer dan op een lastige plek? Dat maakt een klein beetje aan kosten uit bij het plaatsen van de laadpaal maar als de stekker er eenmaal inzit niet meer. Je kunt je zelfs afvragen waarom DC laden per kW duurder is dan AC laden? De stroom is dezelfde, alleen de laadpalen zijn duurder, de aansluiting moet een hogere aansluitcapaciteit hebben en de locaties zijn vaak duurder maar dat zou op al die verkochte kWh niet eens veel mogen uitmaken.
Flutterbear zegt
Meeste duo palen zitten op 3x25A net als thuis, kost geen drol over een paar honderd kWh. De prijzen van 3x35A zijn al 800 euro per jaar hoger dus als meer dan 2 euro per laadbeurt.
De standaard prijzen gaan maar tot 3x80A en kom je uit op meer dan 3000 per jaar (3×25 is 300), daarboven ga je met capaciteit tarieven werken en betaal je niet naar theoretische max maar praktijk en afhankelijk van het tijdstip. Met 3x80A heb je misschien op een zonnige dag net genoeg voor één 50 kW lader, oftewel ruim 4 euro per laadbeurt aan vastrecht bij 2 laadsessies per dag.
Daar komt nog bovenop dat je voor zulke aansluitingen ook dynamische prijzen krijgt van -20 ct/kWh tot 80 ct/kWh.
Robert zegt
Kijk, als je zakelijk elektrisch rijdt en de laadpas(sen) van de zaak hebt, zal je die stroomprijzen waarschijnlijk allemaal worst wezen. Maar dit soort ondoorzichtigheden maken het er vooral voor de particulier niet makkelijker op om over te stappen.
Allison Burgers zegt
Klopt. In zakelijk Nederland meestal geen probleem. Op vakantie was het wel elke keer een verrassing welk bedrag er uiteindelijk op de afrekening kwam te staan.
flatsix010 zegt
Ben me compleet niet bewust wat ik betaal, gelukkig betaald de baas het…
De beste oplossing zou in mijn ogen een landelijke standaard zijn op openbare plekken: een dynamisch energietarief (zoals bij de meeste slimme mensen thuis) + een bedrag per kWh afhankelijk van soort lader.
Enige probleem hieraan is dat mensen alvast de paal bezet houden en wachten met laden totdat het tarief laag is. Voor de rest is het zeer transparant, goed voor het netwerk en aanbieders weten waar ze aan toe zijn.
Flutterbear zegt
Hier in de wijk 31ct, wijk verderop 66ct. De verschillen kunnen enorm zijn en het is ook lang niet altijd makkelijk om van te voren de prijs te achterhalen.
Gelukkig heb ik zelf de luxe dat ik alleen elders laad wanneer het nodig is. Beschikbaarheid is voor mij belangrijker en zie later wel wat er afgeschreven wordt. Ben al blij als ik niet hoef te wachten en betaal daar graag 5 euro extra voor. Zakelijke rijders zijn nog erger.
karhengst zegt
Hebben we een vrije markt in een vrij land is het weer niet goed voor autoblog. Make up your mind jongens.
mashell zegt
Maar het is geen vrije markt. De gemeenten bepalen waar de laadpalen komen en wie ze mag neerzetten.
In een vrije markt zouden de laadpalen boeren zelf de palen plaatsen daar waar ze denken dat er behoefte aan is. Wordt hun laadpaal niet voldoende gebruikt zouden ze een lager tarief rekenen.
MarcoM zegt
Zal wel 5 jaar duren voordat alles op 1 lijn zit en de uitbaters maar binnenharken.
banderas zegt
Erger me ook al aan die onduidelijkheid. Bij tanken is het direct zichtbaar. Ik wil graag weer EV rijden maar waar ik woon nu veel te duur.
mashell zegt
Laadpalen moeten geijkt zijn en de prijs op de display of een sticker hebben en meerdere vormen van betaling accepteren, laadpassen, PNC, bankpasjes en creditcards (ik mats ze door geen contant geld te vereisen). Dat is allemaal niet zo moeilijk.
Dat je met een Shell laadpas een paar cent korting krijgt bij een Shell laadpaal, dat is nog uit te leggen. Maar dat je met een Shell laadpas bij een Vattenval paal een ander tarief betaald van bij een EV net laadpaal dat is onbegrijpelijk.
Dit is iets wat de landelijke overheid gewoon in een wet moet vastleggen, typisch iets voor het ministerie van economische zaken.
Flutterbear zegt
Bij tanken betaal je ook verschillende prijzen per station en tankpas… Sommige geven korting, andere niet. Waarom denk je dat er mensen nog langs de snelweg tanken? Met de juiste tankpas maakt het helemaal niet uit.
mashell zegt
Precies. Een paar cent korting geven is in orde, maar zeggen met jouw pas kost het €0,55 maar voor jou kost het €0,70 dat is onvoorspelbaar en gewoonweg verkeerd.
Flutterbear zegt
De marge op brandstof is veel lager dan op energie. Logisch dat meer marge meer korting mogelijk maakt.
mashell zegt
Brandstof is natuurlijk ook energie. Total noemt zichzelf al “Total Energies”. Als je de winstcijfers van Shell en Fastned vergelijkt dan is wel duidelijk waar de marges zitten.
Maar daar gaat het niet om, het gaat er omdat dat met kaart A prijs X geldt en met kaart B geldt prijs Y, terwijl gewoon met kaart A en B gewoon allebei gewoon de gepubliceerde prijs X zou moeten gelden met hooguit een korting als je kaart van het goede merk is.
Flutterbear zegt
Liever een miljoen keer een cent dan tien keer een euro.. Ik zie geen verschil in de scenario’s die je schetst. Die korting maakt de prijs Y.
Flutterbear zegt
Beetje ouderwets om een betaalautomaat te vereisen. Een simpele QR code en webshop voldoet ook. Dat schermpje hebben we toch allemaal al op zak.
mashell zegt
Dat vereist dat je de telefoon bij je hebt, dat die vol geladen is en dat je een bankierenapp hebt, dat is gewoon moeilijk doen terwijl het ook met een bankpasje kan.
Ik bankier niet op de telefoon, het idee dat ik onderweg toegang heb tot al mijn spaargeld is me een gruwel.
Flutterbear zegt
Jou bankpasje is maar een dom plastic pasje zonder de achterliggende infrastructuur. Waarom zouden we laadpalen duurder maken om dat mogelijk te maken? Afrekenen via een website is flexibel. Creditcard, iDeal, PayPal of gewoon via een koppeling met een laadpas aanbieder. Nog mooier als ze CCS AutoCharge activeren maar dat zie je met name bij snelladers (FastNed).
Overigens vind ik persoonlijk bankieren veiliger op mijn telefoon dan mijn laptop. Windows is mij veel te kwetsbaar.
mashell zegt
Ik vind windows veel veiliger omdat daar de updates compact en gericht zijn en geen grote blob met ook nieuwe features (en dus mogelijk nieuwe lekken) zoals op de mobiele telefoons gebruikelijk is.
Een laadpaal heeft nu een paslezer en een backend connectie. Als die paslezer ook credit cards en bankpasjes contactloos kan lezen (dus ietsjes beter beveiligde pasjes dan de MiFare classic die in mijn laadpas zit) dan ben je al klaar en heb je geen circus met een website en IDEAL koppelingen nodig, hoef je geen gegevens meer in te vullen (Rabobank bijvoorbeeld heeft de creditcard betalingen zo veilig maar ook zo onhandig geïmplementeerd dat je naast de CVC code ook nog een link in een apart browser venster moet openen, je een vijfcijferig getal moet overnemen en dan met de random reader ook meer getallen moet invullen, terwijl de CVC volgens de creditcard maatschappij al afdoende tweede factor is).
Nee gewoon je pasje voor de lezer is gewoon betaal verkeer zoals ook bij een onbemand tankstation, lekker gemakkelijk.
Laten we wegblijven van het “gemak” met mobieltjes, je hebt van de laadpalen die je met een telefoon app kunt starten maar dat werkt zo onhandig, dat is alleen voor masochisten.
Flutterbear zegt
Dat is een RFID lezer, volgens mij zijn laadpassen nog niet over op NFC zoals je bankpas. Verder is een webshop véél eenvoudiger dan bankpas transacties verwerken..
Wat mij betreft liever het betaald parkeren model ook uitbreiden met laadpassen. Code inkloppen en gaan. Open API’s en ieder kan zijn eigen provider kiezen.
Flutterbear zegt
Overigens wel eens voor pinpas automaten op snelladers (meer dan 100 kW), alleen op AC palen is financieel niet haalbaar.
mashell zegt
Hmm. Dat betoog van de consumentenbond lijkt wel heel erg op het betoog dat ik hier een tijdje geleden ergens heb neergezet. Dank consumentenbond voor het groter onder de aandacht brengen, hier passen kamervragen en wetgeving.
pomoek zegt
Niet vergeten dat de ondergrond in Nederland kapotvol zit met kabels en leidingen en rioolbuizen.
Het kan dus zomaar zijn dat een paal op de ene plek plaatsen relatief eenvoudig is, en een paal op een locatie vlakbij enorm ingewikkeld is.
rogerzz zegt
Laatst bij het ziekenhuis even ingeplugd, deels omdat de ‘normale’ plekken vol waren en de laadplekken leeg, en ik was ook redelijk leeg. Dat was 0.55 euro per kWh + starttarief. En dat was dan nog eens exclusief BTW. Shell recharge, dus netto 0.67 euro per kWh, echt bizar. In de straat is het 0.39 euro inclusief BTW bij een Vattenfall paal.
Overigens gaat Vanderbron kosten in rekening brengen bij zonnepaneel-houders, omdat teruglevertarieven met veel zon negatief zijn. Zijn er dan ook dynamische prijzen bij bepaalde laadpaal-aanbieders die negatieve kosten doorrekenen als de zon veel schijnt? Ik denk dat ik een retorische vraag stel en het antwoord dan ook ‘ja dat willen we allemaal wel’ zou zijn.
flyerbunch zegt
Europa had de kans om alles in 1 keer goed te doen vanaf 2027, maar helaas gaat het dus enkel om de laadpalen boven 59kW. Zou wenselijk zijn geweest als ze alles hetzelfde hadden gedaan. Beetje zoals vandaag tanken enkel met speciale tankkaart in de steden of gemeenten en bij de tankstations langs de snelwegen kun je wel met betaalpas betalen!?