We weten wat de prijs van de Volkswagen Arteon eHybrid is. Jij straks ook.
Het is bijna niet te bevatten, maar de heisa omtrent de Volvo V60 D6 en Mitsubishi Outlander PHEV dateert alweer van 2013. Alweer acht jaar gelden, dus. Tegenwoordig krijg je bij een elektrische auto een beetje gunstige bijtelling en een paar voordeeltjes. Acht jaar geleden was je gek als je níet in zo’n PHEV ging rijden: geen bijtelling en afkortingen als MIA en KIA maakten ondernemers helemaal gek.
PHEV
Tegenwoordig is de PHEV meer de enige manier om een verbrandingsmotor onder de kap te kunnen hebben, zonder dat je er financieel op leeg loopt. De Volkswagen Arteon eHybrid is dus eigenlijk de meest interessante manier om zo’n sexy Passat te kunnen rijden.
Cijfers Volkswagen Arteon eHybrid
De Arteon eHybrid verzet op papier geen bakens, maar de cijfers zijn zeker niet onaardig. We beginnen met het vermogen en koppel: de 1.4 TSI met elektromotor levert 218 pk en 400 Nm. Een DSG-automaat is standaard. Van 0-100 km/u accelereren duurt 7,8 seconden en voluit kun je 222 km/u halen op de Autobahn. Op de accu kun je 61 km rijden, volgens de WLTP. Deze accu kun je in zo’n 3,5 uur weer helemaal opladen. Ook handig, er kan een trekhaak op. Het maximum trekgewicht (geremd) is 1.600 kg. Dat is een flinke caravan.
Prijs Volkswagen Arteon eHybrid
De prijs van de Volkswagen Arteon eHybrid bedraagt 48.990 euro. Dat is de prijs voor de liftback-versie. De prijs van de volkswagen Arteon eHybrid Shooting Brake is 49.690 euro. Dat zijn redelijk stevige prijzen, maar onthoud dat er geen kale instapper is. De basis-uitvoering is meteen de topuitvoering: de R-Line Business+. Dan heb je het R-Line interieur- en exterieurpakket met 18 inch lichtmetalen velgen en privacy-glas. Daarnaast heb je een groot navigatiesysteem (Discover Media) en alles wat je mag verwachten voor 50 mille.
Concurrenten:
Nu de prijs van de Volkswagen Arteon eHybrid bekend is gemaakt, kunnen we de balans opmaken en ‘m vergelijken met de concurrentie. Om maar met de deur in huis te vallen, het is een goede aanbieding. De Skoda is weliswaar ruimer dan de Arteon, maar is iets minder goed aangekleed. Ook heeft de Arteon een hoogwaardiger interieur. De BMW komt in de buurt, maar is aanzienlijk kaler uitgerust. De Peugeot 508 lijkt de meest directe concurrent te zijn. Als je de uitrusting gelijk trekt, al helemaal. De Volvo biedt 100 pk meer dan de concurrentie, een tijdloze uitstraling voor slechts 53 mille. Ook een goede aanbieding, die Zweed. De DS 9 is aanzienlijk langer en luxer, dus ook wat prijziger.
- Skoda Superb 1.4 TSI PHEV Sportline | € 41.990
- Peugeot 508 GT HYbrid 225 | € 50.660
- BMW 320e Business Line Plus M Sport | € 55.945 euro
- Volkswagen Passat GTE | € 48.000
- Volkswagen Arteon eHybrid R-Line Business+ | € 48.990
- Mercedes-Benz C300e | € 52.936
- Volvo S60 T6 Recharge R-Design | € 52.995
- DS 9 E-Tense 225 Performance Line+ | € 57.890
Nu de prijs van de Volkswagen Arteon eHybrid bekend is, is deze per direct te bestellen.
spidermann zegt
Waarom niet vergelijken met de Volvo V60 T8 Business Pro, kost ongeveer hetzelfde als de T6 inscription en heeft 390 pk.
willeme zegt
@spidermann: We pakken de versies die zich het beste met elkaar laten vergelijken. Een kalere Volvo met meer vermogen is niet echt goed vergelijkbaar ;-)
thjvanvlerken zegt
Ik zou ze even aankleden met de juiste opties als je ze wilt vergelijken. Geen idee maar als ze dezelfde opties ongeveer hebben dan is ie toch wel aan de prijs.
tjorque zegt
Een beetje te laat voor de BE markt… hybrides zijn hier inmiddels weer wat minder interessant.
Mijn Octavia moet nog 2 jaar dienen, als er dan interessante EV’s zijn dan komt er hier ineens een EV ipv de hybride die ik als tussenstap wilde kopen.
narcotic zegt
@tjorque: verklaar je nader waarom een hybride minder interessant zou zijn. Als je het over de BIV en jaarlijkse taks hebt, moet je’t daar niet voor laten.
tjorque zegt
Ja idd, maar het verschil met een EV is heel erg klein aan het worden. Zeker voor mensen die heel weinig rijden (zoals ik) lijkt een hybride dan geen zinvolle keuze meer.
De enige rit waarbij de hybride misschien nog iets gemakkelijker is zijn de vakantie ritten. Maar ook dat argument brokkelt af…
Werner zegt
@tjorque: het scheelt voor de leaserijders vooral in de fiscale waarde. Waar een kale 1.5 met 150 pk nu hetzelfde kost als hetzelfde model vol in de opties met 225 pk.. bij zo’n beetje alle merken gaat dit op tegenwoordig.