Meer actieradius voor de Passat GTE, dit gaat dat kosten.
Je kunt voortaan meer elektrische kilometers maken met deze voormalige leaselieveling. Enkele jaren terug genoot men nog zeven procent bijtelling met dit soort auto’s en plots regende het Passat GTE’s op de Nederlandse wegen. Die tijden liggen achter ons en een onlangs geregistreerde Passat GTE spotten is lastiger dan voorheen.
Dit betekent niet dat plug-in hybrides onnodig zijn geworden, integendeel. De wereld draait meer om bijtelling en voordeeltjes. Bedrijven willen het wagenpark vergroenen en naast EV’s zijn plug-in hybrides nog steeds relevant.
Volkswagen stelt met de vernieuwde Passat GTE meer luxe te bieden in vergelijking met zijn voorganger. Bovendien is de actieradius verbeterd. Met een 13 kWh batterij is de accu 31 procent groter in vergelijking met de voorgaande Passat GTE. De actieradius bedraagt nu 54 kilometer voor de Variant en 56 kilometer voor de Limousine. Voor velen voldoende om woon-werk verkeer volledig elektrisch af te leggen. De CO2-uitstoot ligt op 34 g/km voor de limo, de Variant heeft een uitstoot van 37 g/km.
De vernieuwde Volkswagen Passat GTE heeft een TSI benzinemotor met 156 pk en krijgt daarbij hulp van een elektromotor. In de GTE-modus ligt het systeemvermogen op 218 pk en 440 Nm koppel. De topsnelheid bedraagt 222 km/u.
Prijzen beginnen bij 48.440 euro. De aangeklede Variant GTE Business (met onder andere navi, een panoramadak en een achteruitrijcamera) is er vanaf 49.820 euro. De fiscale bijtelling begint bij 329 euro per maand. Full operational lease is er vanaf 759 euro euro per maand.
FiXeR zegt
Jammer dat door alle belastingregels zo’n GTE zakelijk niet meer interessant is. Ik rij zelf zo’n 7% Passat GTE bijtellingknaller maar ik stekker nog braaf op het werk waardoor ik eigenlijk praktisch alle korte ritjes elektrisch rijdt, terwijl vaak die ritjes hard in je benzinevebruik hakken. Het is echt een ideale wereld tussen beide werelden (EV & Benzine).
Daarnaast is de GTE aandrijflijn echt een hele fijne, meer dan voldoende power, veel koppel en relatief zuinig voor z’n omvang.
Ot92 zegt
@fixer: hebben ze ondertussen het probleem van motor direct uit al opgelost? Dan was je bijv. in Duitsland lekker een stukje aan het gassen, liet je het gas los en direct ging je brandstof motor uit.
Er zijn daar heel wat turbo’s door gesneuveld.
sjonniedeluxe zegt
@ot92: ik weet niet hoe het bij de passat zit maar een Mercedes c350e zet je dan in sport en dan gaat motor niet uit
simonferrari zegt
@ot92: Met mijn GTE van 2016 daar nog nooit last van gehad. Enkel bij het afremmen naar bijna stilstand gaat de auto over op elektrisch.
Overigens deel ik de mening van bovenstaande. Bij correct gebruik (voldoende opladen) is dit een erg zuinige en fijne auto.
lekkerlinksrijden zegt
De Passat zie ik zelden, 20 jaar geleden was het ongeveer de lease topper van Nederland
willeme zegt
@lekkerlinksrijden: Ze rijden nog voldoende rond, hoor. Het is ook maar net waar je woont en werkt. Zo goed als 20 jaar geleden verkoopt de Passat in NL niet meer, maar dat geldt eigenlijk voor elke auto tegenwoordig op een paar uitzonderingen na. In zijn segment is het nog altijd de klasse-leider, wat meer zegt over de klasse (d-segment) dan de Passat.
E550 zegt
@lekkerlinksrijden: de sedan zie ik niet zo vaak. De station veel vaker.
Dutchdriftking zegt
Een prima auto voor velen, maar door geen bijtellingsvoordeel gewoon niet interessant.
Stefje zegt
Iemand die in de 329€ bijtelling valt verdient jaarlijks minder dan de aanschafprijs van de kale auto. Lijkt me niet de bedoeling haha.
Rick-dos zegt
Heb het idee dat het uit de gratie raken van de Passat niet zozeer aan de bijtellingsregeling ligt. Denk dat het gewoon geen aansprekend model is en dat men dus eerder bij de concurrent kijkt. Daarnaast heeft de Tesla ook op dit segment er ingehakt. En SUV’s zijn nu meer in trek dan sedans. Wellicht dat de voormalige Passat rijders nu overgestapt zijn naar de Tiguans en dat soort auto’s van deze wereld.
mashell zegt
@rick-dos: inderdaad, Model3 of Tiguan of Kodiac is waar de voormalige Passat liefhebbers nu voor gaan.
20klepper zegt
Blijft een chique wagen, helemaal met 218pk, veel ruimte en prima opties.
Jammer van die 22% maar ach
ozzytrk zegt
Passat is altijd wel een geslaagde auto. Lekker ruim en comfortabel leuke auto’s
waterisnat zegt
Zeg dan gewoon dat de passat een update heeft gekregen om binnen de Duitse subsidie regeltjes te vallen.
invictus66 zegt
@waterisnat: En de Belgische. In België is het met grotere batterij nog steeds een fiscaal interessante auto.
Hier in België is de prijs al een maand beschikbaar.
simonferrari zegt
@waterisnat: Moeten in DE de PHEV’s niet minimaal 75 km elektrisch kunnen rijden om in aanmerking te komen voor de voordelen?