Wat zijn de prijzen van de vernieuwde Mercedes-AMG E53, E63 of zelfs de E63 S? Trek uw portemonnee maar voor deze kanonnen. En dit doet zijn concurrent, de vernieuwde BMW M5.
Werp een blik naar buiten en je beseft maar al te goed dat we ons in het najaar begeven. Dat betekent ook dat er facelifts en updates op het programma staan. BMW heeft bijvoorbeeld de 5 Serie LCI en M5 LCI, maar ook uit de koker van Mercedes en AMG valt er op dit vlak nieuws te melden in vorm van de E63, E63 en E63 S prijzen.
In september heeft Mercedes de E-klasse facelift voorgesteld. Inmiddels zijn de prijskaartjes officieel en aanspreekbaar op de site van Mercedes. De dikste kanonnen zijn de Mercedes-AMG E53, E63 en de E63 S, maar hoe zit het met de prijzen? Laten we maar met de voordeligste beginnen. De E53 heeft een geblazen zescilinder turbomotor, wat met 435 pk echt niet lullig is. Het is duidelijk de goedkoopste E-klasse AMG met een prijskaartje van 119.248 euro voor de sedan en 123.058 euro voor de estate.
Duidelijk zeggen we, want de stap naar de E63 is fors. Niet alleen qua vermogen, maar ook qua prijskaartje. De Mercedes-AMG E63 met 571 pk is er vanaf 168.730 euro. Als station mag je er 173.356 voor neertellen. Het topmodel is de E63 S met maar liefst 612 pk. De facelift kost je 176.488 euro voor de sedan of 180.706 euro voor de estate. Pittige prijzen voor een pittige bolide.
Concurrentie
Maar wat gaat die BMW M5 LCI dan doen hoor ik je denken. De link naar de prijslijst op de website van BMW had er vanmorgen geen zin in. Gelukkig is er altijd nog de configurator. De BMW M5 LCI begint bij 159.016 euro. Het model is er enkel en alleen als sedan, dus daar kan de vergelijking met de E63 ook meteen mee stoppen. Daarmee is de heetste 5 Serie fors goedkoper in vergelijking met zijn directe concurrent. Bovendien heb je geen 571, maar 600 pk in de M5 LCI.
Robert zegt
Een prijsvergelijking tussen € 168.730 en € 159.016 is “fors goedkoper” als in: 6,1%. In deze prijsklasse is dat verwaarloosbaar. Wat eveneens zal gelden voor het verschil in performance tussen 571 en 600 pk.
por100 zegt
Nou dat weet ik nog niet hoor. Zijn waarschijnlijk behoorlijk oppervlakkige types die vandaag de dag voor deze auto’s in de markt zijn :p
dromedaris zegt
@por100: oppervlakkige types kopen een SUV.
reactief zegt
Ja, en opties zijn extreem bepalend in de uiteindelijke prijs. De M5 is mogelijk ook minder luxe aangekleed in de basisversie…
fernie zegt
@RRRobert: inderdaad verschil van niets. En deze auto’s koop je ook met een hoop korting…
kareljansen zegt
@RRRobert: Maar zou je op basis van vermogen dan niet de AMG-s tegenover de M5 moeten zetten? Dan zit je rond de 17k verschil, ofwel 10%.
Marc zegt
Beauties. Nadeel is dat je elke 380 km bij de tank staat als je n paar uurtjes tussen de 180 en 250 kruist.
scrmeagle zegt
@Marc: wat maakt dat nu uit, als je zo’n wagen kan kopen
bitd zegt
@scrmeagle: tijd is geld…
Ik irriteer me daar ook aan.
bitd zegt
@scrmeagle: tijd is geld…
Ik irriteer me daar ook aan dat tanken.
opa4auto zegt
Jup. Daarom ook nog steeds lekker dieselen!
Zo jammer dat BMW gestopt is met de quad-turbo diesel!
unknown32 zegt
@scrmeagle: Dat tanken is behoorlijk irritant en smerig. Ik mijd het zo vaak ik kan maar sta er helaas soms meerdere keren per week (ik doe veel kilometers).
Ik reed vroeger met een 760Li van de baas en dat was soms 2x per dag 98 tanken:-(
karhengst zegt
Als dat een regelmatige toestand is ben je met een E400d natuurlijk ook goed bediend.
Overigens zou ik met dergelijke pegels de E63 laten staan en een fraaie CLS 53 halen. Geen taxigrappen en net wat ingetogener, maar niet minder indrukwekkend. Dat ding heeft echt een fraai geluid.
kennone zegt
@karhengst: waarom dan niet de CLS 63?
berlinetta zegt
Omdat die niet bestaat. CLS53 is het topmodel.
opa4auto zegt
Hebben jullie het wellicht over verschillende generaties CLS-sen?
Zie bijvoorbeeld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-video-mercedes-cls-63-amg-shooting-brake-70616
katoenboer zegt
@karhengst: mee eens dat het een hele mooie auto is, maar ook wel echt een pooier bak.
karhengst zegt
Niks wat een fatsoenlijke kleur als mooi rood, statig blauw of klassiek zilver niet op kan lossen.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een fors verschil, ook in percentage, maar laten we eerlijk zijn, je koopt in dit segment een Mercedes, een BMW of een Audi omdat je die wilt. Niet de goedkoopste is, of welke de journalist het beste vind.
En dan zijn er natuurlijk nog mensen met een afwijkende mening of smaak. Deze gaan voor een Alpina B5, een snelle Lexus, of doe eens gek, een Cadillac.
sntial zegt
@RubenPriest Soms zijn Excel-tabellen handig om prijsvergelijkingen te maken :)
Variomatic zegt
Juist ja… in dit segment is het onderhand vrij informatief om er even bij te vermelden hoeveel BPM er onderdeel is van die nieuwprijzen. In het geval van de E63 maar liefst 50 (!?) mille.. ‘omdat milieu’..
Resumé: even jaartje wachten en dan als Jahreswagen met forse BPM korting importeren, want dit soort overheidsbemoeienis slaat kant noch wal.
Variomatic zegt
@variomatic: raakt kant noch wal, pardon
993carrera4s zegt
@variomatic: Pre facelift modellen van 2018 beginnen bij 65K op mobile. Komt misschien nog 20 bpm bij. Ik zou het ook wel weten.
Rick-dos zegt
Je hebt toch de M5 en M5 competition? Die kun je toch vergelijken met E63 en E63S?
poeperman zegt
Ik zou de 5-serie kopen omdat alles wat tegenwoordig uit Muchen komt gehakt maakt van de concurrentie. Ff Carwow filmpjes bekijken en je gaat zelfs niets meer uit Zuffenhausen of Ingolstadt overwegen