Is Audi nu meer premium dan Porsche? De prijs van de vernieuwde e-tron GT ligt boven die van Porsche.
Een tijdje geleden kon collega @RubenPriest jullie op hoogte brengen van de facelift voor de Audi e-tron GT. Audi’s sportieve sportsedan was nog niet enorm verouderd, maar de Ingolstadters vonden het de hoogste tijd voor een update. Mede ook doordat het zustermodel – de Porsche Taycan – een tijdje geleden onder het mes ging.
Ruben – wat is het toch een fijne jongen – kon alles al vertellen, behalve de prijs van de vernieuwde e-tron GT. Nou, die is ook nu bekend gemaakt door Audi Nederland! De Audi e-tron GT is er vanaf… 129.990 euro. Als we even snel naar de website van Porsche gaan, zien we dat de Taycan er al vanaf 107.000 euro is. Dat is dus 23 mille meer!
Grote verschillen met Taycan
En het wordt alleen maar erger, want de instapper is 129.900 euro. Voor dat geld heb je de Audi S e-tron GT. Ja, Audi noemt de instapper nu ‘S’. Daarboven staat de Audi RS e-tron GT – die 151.990 euro kost – en het topmodel is de Audi RS e-tron GT performance, die de importeur voor 164.990 op gele platen voor je zet.
Maar is Audi nu compleet verrückt im Kopf? Nein! Ondanks dat Porsche hoger op de maatschappelijke ladder staat, is de Audi RS e-tron GT gewoon dikker en beter. Want kijk, voor die 107.000 euro krijg je een Porsche Taycan met alleen achterwielaandrijving, een vermogen van slechts 408 pk en een range van slechts 590 km.
De Audi S e-tron GT zit een beetje tussen de Taycan 4S (544 pk) enerzijds en de Taycan Turbo (884 pk) anderzijds in. De Audi RS e-tron GT (857 pk) en Turbo laten elkaar ook goed vergelijken. De ‘RS e-tron GT performance’ (serieus, wie bedenkt die namen???) met 925 pk is een beetje het alternatief voor de Taycan Turbo GT (die 1.034 pk heeft). Ook hier zijn de vermogens dus kunstmatig aangepast zodat Porsche alsnog superieur is.
En de rest van de concurrentie dan?
Dan nog eventjes een vergelijk met de rest van de concurrenten:
- Tesla Model S Plaid | € 108.990*
- BMW i5 M60 xDrive | € 108.420
- Mercedes-Benz EQS450 4Matic AMG Line | € 119.980
- Mercedes-AMG EQE53 4Matic | € 128.612
- BMW i7 eDrive50 M Sport | € 130.461
- Lotus Emeya S | € 130.585
- Lucid Air Grand Touring | € 132.000
Hierbij vallen een paar dingen op. De keuze voor een elektrosedan rond de 130 mille is reuze. De Tesla is de Impreza GT Turbo 555 van deze tijd: heel veel power voor weinig geld, maar verder een kale, plastiekerige en goedkoop aandoende auto in dit gezelschap. Stiekem is de Lotus de een topaanbieding, zeker omdat je ook voor een ‘non-S’ kunt kiezen. Die heeft voor 30 mille minder alsnog 608 pk, verdere verschillen tussen de ‘basis’ en ‘S” kan @banderas vast wel aan ons uitleggen. Ook bleek tijdens het WK-snelladen dat de sportsedan van Lotus goed scoort!
Bekijk hieronder naar het roze shirt van Wouter in de vernieuwde e-tron GT:
* Ten tijde van het schrijven van dit artikel heeft de Model S twee prijsaanpassingen gehad. Oh, wacht, drie!
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
bitd zegt
Beetje flauw om een goedrijdende racy Subaru te vergelijken met een niet remmende en soms zelfs gevaarlijk apparaat als de Tesla.
nicolasr zegt
Beetje flauw om een razendsnel kwaliteitsproduct als de Tesla Model S weg te zetten als niet goed remmend en soms zelfs gevaarlijk apparaat. Meehuilen met de wolven in het bos, waarschijnlijk nog nooit een meter met een S gereden en vooringenomen negatief jegens de vernieuwing. Bah.
(Benieuwd naar de boze reacties, dat Tesla kut is (is ook wel een beetje zo, maar dat hoeven zij niet te weten) en dat ik niet weet waar ik over praat. Smullen!)
rismo zegt
Smakeloze reactie :-)
a_buis zegt
Heb je al een plaid intussen?
degrotemuis zegt
@nicolasr Het wil nog niet echt he? Ik help wel even. Jij weet niet waar je over praat. Tesla is kut, kwaliteitsloze zouteloze (om in het thema flauw te blijven) budget batterij zooi met goede marketing. Inferieure materialen die in de jaren ’70 standaard uitrusting in budget auto’s was, gemaakt van dode dinos vegan noemen en als premium verkopen en mensen fors laten betalen voor de belofte van een goed werkende FSD autopilot bijvoorbeeld.
Graag gedaan! ;-)
Op zich is Tesla niet zo slecht, al vind ik Vision only nog steeds een domme keus, net als richtingaanwijzers op het stuur en het weglaten van de regensensor. Zelf alleen in een gewone S gereden en daar voldoen de remmen prima. Verder ook een prima auto, zij het wat stevig geprijsd nieuw en als je online kijkt, nog steeds niet met heel veel liefde in elkaar geschroefd in Fremont. Ook bij voorstanders als Ove Kroger zie je missers die niet horen bij een auto van een ton. Dat doen Berlijn en Shanghai beter.
Maar er zal vast een reden zijn dat zoveel mensen met een plaid gaan voor het track pack vanwege de remmen, of een alternatieve rem upgrade doen. Daar lijken de remmen dus toch wel wat onderbemeten.
Meer ontopic, zit een deel van het prijsverschil tussen Audi en Porsche hier ook niet weer verstopt in de uitrusting en optielijst? Bij de vorige generatie ging t echt flink harder bij Porsche dan bij Audi zodra je de optielijst indook.
718s zegt
Duidelijk spreek je niet uit ervaring. Ik heb de 2024 model s plaid gereden, en de remmen zijn gewoon goed…
Sterker nog, carwow heeft een test gedaan met een model ’s plaid incl track pack VS een bugatti chiron sport van 4 miljoen eur en op 160km naa 0 wint de tesla met een neuslengte voorsprong.
Ook in alle acceleratie tests tegen de bugatti wint de tesla alles… Zoek maar op yt.
En mischa choueadin rijdt een model ’s plaid met track pack (kost 20k) op de nordschleife en die is lovende over de remmen, luchtvering en balans van de tesla….
Dus kap is met onzin te verspreiden wat gewon niet waar is.
lekkaah zegt
150k voor een accu met wielen. Hoeveel verkopen ze er eigenlijk van?
Specht zegt
Koop je de goedkoopste Porsche Taycan dan denkt alsnog iedere nitwit dat je een snellere cq betere auto hebt dan dat je de duurste en snellere Audi e-tron GT koopt.
kilum zegt
Er komt vast nog wel een nieuwe instap e-tron GT. De niet S, die qua prijs net onder de instapprijs van de Taycan duikt.
mashell zegt
Hoeveel PK’s heeft die Audi S e-tron GT dan?
Stay Positive zegt
679pk
ghost zegt
Eigenlijk is dit nu de Taycan GTS, die Porsche er bijzonder genoeg heeft uitgehaald.
Marco Pachen zegt
Ja dat is erg jammer want was / is in mijn ogen de mooiste van het stel. Ik zou sowieso altijd de Taycan boven de etron verkiezen. Ik vind het lijnenspel van etron als ook alle lampjes en toeters en bellen te druk. De Taycan is dan, in mijn ogen, wat eleganter en minder druk.
Overigens is die van binnen gewoon een echte Porsche!
Marco Pachen zegt
Ja dat is erg jammer want was / is in mijn ogen de mooiste van het stel. Ik zou sowieso altijd de Taycan boven de etron verkiezen. Ik vind het lijnenspel van etron als ook alle lampjes en toeters en bellen te druk. De Taycan is dan, in mijn ogen, wat eleganter en minder druk.
Overigens is die van binnen gewoon een echte Porsche!
willemveenstra zegt
https://www.focus.de/auto/news/autoabsatz/e-auto-unverkaeuflich-jetzt-ziehen-haendler-die-elektroauto-notbremse_id_260139787.html