Eind juni van dit jaar kon je bij ons al lezen dat de olieprijs extreem zou dalen. Binnen 30 dagen zou de prijs kelderen naar 60 à 70 dollar. Toen in juli voor een vat ruwe olie 155 dollar moest worden afgerekend, begonnen we ons ernstig af te vragen of deze voorspelling ooit bewaarheid zou worden. Het heeft iets langer geduurd, maar de prijs voor een vat ruwe olie kostte gisteren net geen 70 dollar.
Op het hoogtepunt moesten wij gemiddeld 1,692 euro afrekenen voor een liter Euro95 en toen de olieprijs weer begon te zakken duurde het even voordat we dat terug zagen aan de pomp. Vandaag kost een liter Euro95 gemiddeld 1,418 euro dus het gaat de goede kant op.
Dat geldt iets minder voor onze Belgische buren. Die prezen zich nog gelukkig toen hun overheid de accijnzen verlaagden toen de brandstofprijs bleef stijgen, maar de adder komt nu onder het gras vandaan, want de overheid pikt de helft van de prijsdaling in door de accijns te verhogen. De Belgische regering was dit alleen even vergeten te vermelden tijdens de presentatie van de begroting. Staatssecretaris voor Financiën Bernard Clerfayt geeft toe dat hij het voornemen over het hoofd had gezien tijdens de presentatie. Belgische automobilisten noemen het een stiekeme belastingverhoging.
190d zegt
smerig gewoon, altijd dezelfde pesten
smeck zegt
tja, op zich een schande dat ze het zijn “vergeten” te melden, maar niet geheel oneerlijk omdat ze eerst ook de belasting hebben verlaagd om de burgers tegemoet te komen.
Belg zegt
Ik geef er eigenlijk niet om dat de brandstof in België iets duurder is dan in Nederland! Ik woon net over de grens en de voorbije weken, toen de brandstof in België goedkoper was, stonden er files (tot een heel eind om de baan!) van wagens met nederlandse nummerplaten aan de tankstations in m’n buurt. Jullie hebben geluk dat belgen niet zo ‘dom’ (niet slecht bedoeld) zijn om kilometers om te rijden voor een paar cent uit te sparen of jullie wegennet zat nu verstropt! Een rij van 20 tot 30 auto’s voor een tankstation tijdens de spits was echt dagelijkse kost voor mij. Ik wil gerust een paar cent per liter meer betalen als ik dan ’s avonds na m’n werk vlot naar huis kan rijden hoor.
GregBem zegt
@ Belg: Een paar cent goedkoper bij ons? Zeg maar een pak goedkoper!
Bij ons hier aan de A12 in Antwerpen staat de 95 aan 1,20€/l! Is wel een heel pak goedkoper dan in NL… (0,2€/l x 50l = 10€! ga ik wel even voor aanschuiven…)
En de Diesel staat hier aan 1,05€/l…
Blijft wel smerig van de overheid… Nu we eindelijk eens betaalbare brandstofprijzen hebben/gaan krijgen…
Escher zegt
De Nederlandse prijs verschilt héél erg van de Belgische: een liter diesel kost 1.20 in Nederland en 1.02 net over de grens!
Niko zegt
Benzine in Belgie is altijd nog een heel stuk goedkoper dan in Nederland.
Net over de grens tank ik Diesel voor €1.06 bij 4 grote stations, en de EURO95 voor €1.24, daar kan ik in Nederland nog steeds niet voor tanken, ondanks de olie prijs fors naar beneden is.
trommelt zegt
België = Absurdistan.
We hebben haast de hoogste belastingsgraad van de wereld (!!!) en nog krijgen ze de begroting niet rond ! Ze klooien rustig voort in Brussel.
Tijd voor een nieuwe golf van zwartwerk, ontduiking en andere louche praktijken. We stelen het gewoon terug.
AVO zegt
Diesel v.d. week net ingekocht 40m³, voor €89,05 das dan zonder btw, accijns en meer van die troep.
Ik tank nog altijd aan de zaak, alla zwart geld, dus niks geen rekening, scheelt me toch weer 20 cent per liter diesel. :mrgreen:
paulo zegt
Ze moeten die regering afschieten!! We zijn er niets mee!! Als het zo verder gaat draait Belgie beter en met winst zonder regering!!
EL Loco zegt
*Googlet AVO
*Mailt printscreen naar de Belastingdienst
Tijn zegt
“de prijs voor een vat ruwe olie kostte gisteren net geen 70 dollar. ”
Dat is best een dure prijs ;-)
Tijn zegt
“Het heeft iets langer geduurd, maar de prijs voor een vat ruwe olie was gisteren net geen 70 dollar. ”
of
“Het heeft iets langer geduurd, maar een vat ruwe olie kostte gisteren net geen 70 dollar. ”
zou misschien beter zijn
Junkreader zegt
@trommelt: je bent een debiel jongen, het enige wat ik aan jouw post goed vind is dat je ten minste het lef hebt om te zeggen wat zwartwerk eigenlijk is, namelijk diefstal, pure diefstal … Ik hoop met heel mijn hart dat jij als eerste “gepakt” wordt door de strengere controles die er komen op zwartwerk, met vooral lekker hoge boetes en inbeslagname van alles mogelijk als je “onvermogendheid” zou opvoeren om eronderuit te komen…voor mijn part gaan die accijnzen nog een hele grote hap omhoog ipv omlaag, gebruik hoort belast/ontmoedigd te worden.
Tombnolz zegt
En het argument slaat alles: het is ook beter voor het mileu! En dat terwijl onze regering er alles wilt aan doen opdat onze koopkracht weer toeneemt! Echte klootzakken zijn ’t.
Laue zegt
toen de olie duurder werd ging de aczijnen omlaag.
nu de olie goedkoper word stijgen de aczijnen weer.
ligt het nu aan mij of worden de prijs op deze manier constant gehouden?
(opzich vrij redelijk)
AVO zegt
LOL @ El Loco…
Sorcerer zegt
Mja, eerst hebben ze effectief een belastingverlaging en -voordeel gehad. Nu betalen ze die lening terug…
Beetje lullig trouwens dat ik veel meer moest rijden toen het zo duur was. Maak deze maand bijna geen kilometers… bah :P
kadett rijdt beter zegt
Iemand een idee wat een prijsdaling van 155 naar 70 dollar zou MOETEN doen met de benzineprijs?
Zo rond de 1 euro? Of nog minder?
Bart Van Boeckhout zegt
@ AVO
40m³ voor €89,05??? waar waar waar, da wil ook, dat is gvd 40 000 liter
jamesBROWN zegt
tja, op zich een schande dat ze het zijn “vergeten” te melden, maar niet geheel oneerlijk omdat ze eerst ook de belasting hebben verlaagd om de burgers tegemoet te komen.
Maar het feit dat ze de belasting eerder hebben verlaagd betekent niet dat ze hem stiekem ook weer kunnen verhogen. Als politicus kun je het niet maken om zoiets niet te vermelden, voor mijn part wordt Bernard op straat gezet.
Ach ja, die belgische regering… Een grotere bende knoeiers is moeilijk te vinden.
Alexis @ Gent zegt
Cliquetsysteem = pure diefstal. In tijden van dalende koopkracht, beurscrashes en algemene economische malaise vindt de overheid het blijkbaar een goed idee om de automobilist nog wat te jennen door de welkome daling van de brandstifprijzen voor de helft in te pikken.
En let wel: eens de prijzen weer stijgen blijven de accijzen dezelfde! Het werkt dus enkel in ons nadeel.
Vandaag nog gelezen in de krant: nog een poging om het gat in de begroting te dichten door de burger te naaien.. Elke vlucht vanuit België naar Europa = 10€ ‘vliegtaks’ (graai graai), elke vlucht buiten Europa = 40 tot 50€ vliegtaks… Er gaan banen sneuvelen in Zaventem en Charleroi, zeg dat ik het gezegd heb!
vla zegt
’t Zijn echte lullen bij ons. Keek ik laatst nog bij de pomp, vroeg ik me af wanneer de benzineprijs eindelijk mee zal zakken, blijkt dit gebeurt te zijn. This makes me very angry.
Eric zegt
Brandstof is in België goedkoper dan in Nederland. Zo ook de huizen en de auto’s maar de lonen liggen in Nederland wel hoger dan in België!!!!
Maar ja, we worden weer kaal geplukt in den belgiek.
dekster zegt
2miljard vinden op 1 nacht, dat kn je niet zonder valsspelen.
clijde zegt
@de Vlaeminck
Het zal ook nog wel meer zakken met de benzine. De vooraad van de ruwe olie is toch al ingekocht per hoeveelheden. Maar het moet eerst verwerkt worden tot brandstof, en verkocht worden. Dus die daling is langzamer als een ruw vat olie.
clijde zegt
@eric
Zekerweten, in den belgiek staat men meer dan de helft aan loonbelasting af! Ik dacht zelfs rond 70%
SamSam zegt
Correctie: juli koste een vat olie 147.27 dollar!
Tombnolz zegt
Dat al die auto-haters nu eens écht stoppen met rijden, dan daalt de vraag en zal de prijs ook wel zakken.
Danny zegt
Het is tijd voor een fenomeen uit de jaren 80 (de bende van …) en het belgenland (verder) destabiliseren ! Welle zitten hier me politiekers die een lesje moeten geleerd worden van den eerste tot de laatste verdomme.
Maar loontje komt om zijn boontje wees gerust.
vla zegt
@ eric
Diesel moet ook geraffineerd worden, en die zakt wel.
vØlvØ frǽk zegt
in belgië duurder dan in nederland?
hoe kan het dan dat ik gisteren voor 1euro en 25 cent in belgië heb getankd en vandaag zelfs voor 1 euro en 19 cent!
Junkreader zegt
@Danny= de tweede dwaas die onder zijn steen uitgekropen is
…tss tss…VB stemmer zeker? Allemaal tegen de muur en afknallen die idioten, het wordt hoog tijd dat deze mensonwaardige/iq-loze creaturen uit de genenpoel verwijderd worden…kan alleen aar goed zijn voor héél België en omringende landen…
Zoeleken zegt
En opnieuw is de auto de nationale melkkoe. Belasting op alles in verband met auto’s heffen kan ik begrijpen, maar spendeer dan ook eens een beetje aan het verkeer, zeker als je de staat van onze wegen ziet. (ja ik ben een Belg) Anderzijds vraag ik mij af of wij echt zo te klagen hebben, ok, tegen de vs is het verschil enorm, maar toch lijken sommige andere EU landen mij duurder. Of vergis ik mij nu?
SyriX zegt
Lekker goedkoop.. vandaag nog 1,295 gezien.
tuur zegt
in Belgie zitten allen maar profiteurs en zakken vullers aan de macht.zolang je betaalt(hoge belastingen) ben je een goei je bent beter buitenlander dan heb je meer voordelen in dit klein landje en dit is niet rascistis bedoeld. sorry
Rick dos zegt
“Belgische automobilisten noemen het een stiekeme belastingverhoging.”
Tja, daar zie je gelijk het verschil tussen Belgen en Nederlanders, want wij noemen het gewoon een goede Belgenmop! Badabing!
Junkreader zegt
Tuur, de profiteurs en zakkenvullers zitten niet enkel aan de top, daartoe behoren ook alle zwartwerkers en de “for life” steuntrekkenden die zich wentelen in onze comfortabele sociale hangmat…
Rick dos, ik(Belg) zie het niet als een stiekeme belastingsverhoging, wel als wat voor het accijnsverlagend systeem (cliquet of zoiets) perfect is uitgelegd, nu doet iedere idioot alsof ie niet weet wat er met dat systeem bedoeld werd, dom imo… het is bedoeld om de scherpe kantjes van de stijgende en dalende olieprijs af te halen maar het is altijd een probleem als er moet gedokt worden hier(België) en daar word ik zooo moe van hé…wel kunnen rekenen op de ongelooflijk comfortabele en brede sociale voorzieningen maar er niet aan willen bijdragen is asociaal en laakbaar imo…dit is dus geen mop maar een trieste, intrieste gedachtengang om zo te denken…
Alexis @ Gent zegt
@ Junkreader..
Persoonlijk heb ik liever de actuele prijs te betalen van brandstof (naargelang schommelingen van de prijs van ruwe olie) + vaste accijnzen, en zo de goede tijden samen met de slechte te nemen, dan steevast meer accijnzen te moeten betalen als de brandstofprijs zakt. Jan met de pet is blij als de brandstofprijs daalt, en heeft niet door dat de helft van de daling in accijnzen verdwijnt; en als de brandstofprijs terug stijgt, weet de regering natuurlijk van niets: “het is door de speling van de markt en de stijging van de prijs voor ruwe olie!” …
Toch wel een mooie constructie om belastingsverhoging zo onzichtbaar en onvoelbaar mogelijk te maken.
andy_son zegt
Werken aan onze eigen ondergang.
trommelt zegt
@junkreader (linkse rakker)
Voor het geval U dit nog leest. Dank voor uw fijnzinnige opmerking. Ik werkte 10 jaar als zelfstandige en betaalde 70% af aan soc. lasten en belastingen. Uit eerlijke armoede ben ik ermee gestopt en ga nu braafjes voor een baas werken en verdien dubbel zoveel met veel minder uurtjes. De staat melkt de goed bedoelende actieve mens leeg. Ons belastingsgraad maakt de creatie mogelijk van een Monaco aan de Noorzee, zelfs voor steuntrekkers.
Vriendelijke groeten,
een bourgondier.
Wimpie25 zegt
Op dit moment betaal je aan de pomp voor super 95 1,22 à 1,25 euro. Dat is goedkoper dan in Nederland neem ik aan.