Zo’n elektrisch vlaggenschip is niet goedkoop…
Naar een nieuwe Passat sedan kun je tevergeefs zoeken in de Volkswagen-showroom, maar niet getreurd: er is nu de ID.7. Dit elektrische vlaggenschip moet de Volkswagen Passat doen vergeten. Naast de term vlaggenschip is de term slagschip trouwens ook wel op zijn plaats, want de ID.7 is bijna 5 meter lang.
Prijs Volkswagen ID.7
De ID.7 werd onthuld in april en zou in de herfst zijn opwachting maken in Nederland. Inmiddels is het bijna zover, dus Volkswagen maakt nu de prijzen van de ID.7 bekend. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Volkswagen ID.7 heeft een vanafprijs van €63.990.
Ja, dat is even schrikken. Een paar jaar geleden had je nog voor de helft van dit geld een Volkswagen Passat. Maar goed, tijden veranderen. En de Volkswagen ID.7 is wel een klap groter dan de Passat.
Voor €63.990 heb je geen kale instapper, want het gaat om een dikke introductie-uitvoering: de Pro Business. Je kunt er dus op rekenen dat er later nog goedkopere (lees: minder dure) uitvoeringen volgen.
De ID.7 Pro Business heeft het 77 kWh accupakket, waarmee je een meer dan acceptabele range van 599 km hebt. De accu is ook vrij vlot weer vol te laden, want snelladen kan met 175 kW.
De elektromotor levert 286 pk (dat wisten we al) en 545 Nm aan koppel (dat wisten we nog niet). Daarmee zit je vanuit stilstand in 6,5 seconde op 100 km/u. Daarmee ga je Tesla Model 3’s niet bijhouden, maar het is vlot genoeg.
Met de ID.7 Pro Business hoef je verder niet al te veel te spenderen aan opties, wat alles zit er wel zo’n beetje op. Je krijgt onder meer 20 inch lichtmetalen velgen, LED Matrix-koplampen, Keyless Acces, een head-up display en een audiosysteem met 9 speakers.
De ID.7 komt er ook nog als Pro S met een 86 kWh-accupakket. In dat geval heb je maar liefst 700 km range, waarmee Volkswagen zich in de voorhoede van de EV-industrie begeeft. Wat die versie moet kosten? Dat weten we helaas nog niet.
Concurrentie ID.7
Dan is het nu tijd om de concurrentie er even bij te halen. We kwamen uit op het volgende rijtje:
- Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh (229 pk, 614 km range): €50.895
- Tesla Model 3 Long Range (498 pk, 629 km range): €50.990
- Nio ET5 (490 pk, 456 km range): €61.700
- BMW i4 eDrive40 (340 pk, 590 km range): €62.992
- Volkswagen ID.7 Pro Business (285 pk, 599 km range): €63.990
- Mercedes EQE 300 (245 pk, 606 km range): €69.928
De Volkswagen ID.7 is duidelijk niet de goedkoopste optie. Sterker nog: een i4 met bijna dezelfde range en meer vermogen is goedkoper. De Tesla Model 3 Long Range is zelfs €13.000 (!) goedkoper en dan heb je een auto die aanzienlijk sneller is.
We moeten er wel bij zeggen dat deze vergelijkingen niet helemaal eerlijk zijn. De ID.7 is echt een slag groter dan een Model 3 of een i4. Qua formaat en binnenruimte is de ID.7 meer een concurrent van de i5. Daarnaast is de Pro Business dus een rijk uitgeruste versie, terwijl je bij de andere auto’s de opties nog moet aanvinken. Wat niet wegneemt dat €63.990 een hoop geld is voor Volkswagen.
erics zegt
Pfoe…. dat is nogal wat. Flinke jongen met fraaie looks ook erg mooi interieur. Wat mag hij trekken? (heb een caravan..)
machielvdd zegt
1.000 kg
p993 zegt
Doe dan toch de passat station maar aub…
DeWitteCondor zegt
Fraaie looks? Smaken verschillen. Ik vind dit eruit zien als een Aziatische Arkana. Zit echt helemaal niks bij. Ik vind overigens al die ID modellen niks. Wel een plusje dat ze niet zo geforceerd futuristisch willen doen, zoals de EV6 en Ioniq. Dat is helemaal afgrijselijk.
Kan me niet voorstellen dat je hier effectief meer bagageruimte hebt dan in de passat combi, lekker recht doorstapelen. Hier zit je alweer met de aflopende daklijn.
Kortom, een beetje te duur voor wat je krijgt. Maar dat is het nieuwe normaal.
minimoke1984 zegt
Er komt toch ook een stationwagenmodel van de ID7 (tourer) uit? Dus dat recht doorstapelen komt wel goed…
mashell zegt
De Passat was altijd ruimer en toch goedkoper dan de BMW 3 serie. Je zou dus mogen verwachten dat een ID7 zowel ruimer als goedkoper is dan de i4. Bij de latere niet “full options introduction edition” versies moet er dus wel nog minstens €4000 van de prijs af. De vraag is dus, zit er voor €4000 aan overbodige opties op?
lekkerlinksrijden zegt
De I4 is kaal 1000 Euries goedkoper, maar zoals je weet gaat de teller dan pas tikken. Reken maar op 8000 erbij voor je er leuk bij staat.
denx zegt
In het artikel staat dat de ID7 een concurrent is voor de i5 en niet de i4.
Dakhaas zegt
Dat staat er volgens mij niet op die manier. Enkele als verwijzing naar het formaat. Een i5 en id.7 kun je behalve formaat echt niet met elkaar vergelijken…
mashell zegt
En? De Passat was qua ruimte ook meer een 5 serie concurrent dan een 3 serie concurrent. Dat was juist het punt waarop Passat en Superb de klanten trokken, veel auto voor je geld. De ID.7 is een heel nette auto maar het is wel een ID serie Volkswagen en dus geen echte concurrent van een EQE of ID.5, dat zijn veel verfijndere wagens.
str8six zegt
Hm ben wel benieuwd wie voor de VW zou gaan voor die prijs als je het lijstje met concurrenten ziet.
waterisnat zegt
Meest relevante is toch in NL wat de leaseprijs is tov de concurrentie? Dus wat ze als afschrijving schatten. Die paar die prive worden gekocht gaan het verschil niet maken, want de pensionados willen dit ook niet.
Dutchdriftking zegt
Dit voorspelt toch weinig goeds voor de nieuwe Passat…
maxidyne zegt
Wat zijn die dashboards van tegenwoordig toch verschrikkelijk, geen enkel design. Gewoon een plank met zo’n goedkoop scherm. Wat mis ik de tijd van fraaie analoge instrumentariums, en mooi ontworpen dashboards met mooie details.
mashell zegt
Hmm. Die analoge meters waren elke kilometer hetzelfde, zo saai als maar kan, een display biedt veel mee variatie om naar te kijken. Zo’n analoog dashboard uit bijvoorbeeld de jaren 2000 was vaak een stuk opgeschuimd zwart plastic met daaronder allerlei losse doosjes voor audio, klimaat en knoppen. De dashboards van nu zijn strak en een stuk fraaier.
maxidyne zegt
Dat vind jij. Ik niet.
p993 zegt
Ik heb de klokken in mn 911sc nooit saai gevonden. Zakelijk, dat wel. Maar als je een rechte plank met kleurenpixeltjes spannender vindt, dan mag dat.
Andere generatie, andere waardepatronen, denk ik.
rollingstoned zegt
“Die analoge meters waren elke kilometer hetzelfde, zo saai als maar kan, een display biedt veel mee variatie om naar te kijken.”
Alleen zit je niet in een auto om naar displays te kijken…
ghini zegt
Design ziet er nu al oud uit
vopo zegt
Ik vind de vergelijking met Tesla model 3 niet opgaan. Dat is bijna hetzelfde als de Tesla model S te duur vinden ten opzichte van VW iD4.
rbou zegt
Ontwerp helpt ook niet echt mee; voor die raamlijn boven het achterwiel pff
mashell zegt
Die raamlijn is gewoon een mooie klassieke 5 deurs liftback vorm (de liftback is helaas verloren gegaan aan de populariteit van de stationcar…). Dat dak is eigenlijk net wat te hoog om fraai te kunnen zijn.
Dakhaas zegt
Ai ai. Playmobil plastic ‘vervoersmiddel’ voor mensen die slecht zicht of een slechte smaak hebben.
Roskampies zegt
Intens lelijke designs die ids brrr
MarcoM zegt
Waarom een kopie van de ID3, 4, etc. Ontwerp toch eens iets moois om de verkoop op te schroeven.
robertvanheerde zegt
Nu meerdere keren digitaal voorbij zien komen en vind het nog steeds een vreemd ogende auto. Hij klopt gewoon niet helemaal
potenza zegt
In Duitsland al tijdje te configureren. Vanaf 56K.
sanki zegt
Range van een EV is over het algemeen de KW van het pakket x5. Dus deze zal realistisch gezien 385km op het pakket doen.
De WLTP waarde zien je alleen staan bij aflevering bij de dealer. Daarna raak je nooit meer in de buurt…
vondick zegt
Ik wel
minimoke1984 zegt
Wat is jouw ervaring met EV rijden? Heb nu mijn 2e en vindt t allemaal wel mee vallen.. eerst een Hyundai Kona 64kwh. Wltp 484. Werkelijk ca 400-450 in NL bij 100km/u. Bij kou 350. Bij warm weer 90-110 km/u ca 475-500. Já meer dan de wltp. Nu een Model S LR-plus. Wltp 640. Werkelijk bij 120-130 km/u ca 500. Ofwel non-stop naar Parijs. Daar laden, lunch en weer door na ca 40 min. 400km. Verder nog een keer laden en wat Drinken en daarna vaak voor de spaanse grens slapen (na 1250km) in 13 uur 10 minuten en bij hotel snachts gratis laden om de volgende dag de resterende 1150 km naar de Algarve in Portugal af te leggen. Totalen reisduur 25 uur 15 min. Totale kosten ca 100 euro. Met mijn benzine /diesel was ik een veelvoud kwijt en een uurtje sneller.. dus tja.. belangrijk is je laadsnelheid (250kwh heb ik nu ipv 80) daar zit t verschil in.. en die Wltp.. so be it..
e1000bmw zegt
Prijs: Passat + “een beetje”…of: Phaeton – een beetje…
W115 zegt
Duur maar wel chique. Een arteon maar dan elektrisch.
dolledries zegt
Zo. Dat is veel geld voor niks interessants.
fioravanti zegt
Hoe kunnen we blij zijn met een elektrische auto waarmee je in 6.5 sec 2000 kg naar de 100 kunt knallen. Hoe is dit milieuvriendelijk te noemen…we zijn compleet doorgeslagen….wanneer worden de overheden wakker dat dit niet de manier is om het milieu te redden.
p993 zegt
Wat zeg je daar nou? Ga je mond spoelen!
😄
(Doe gewoon lekker mee met het complot en profiteer van de subsidiekraan! De planeet dat zien we later wel…)
Jurgen zegt
Een Volkswagen zal niet snel een serieuze concurrent zijn voor een BMW i5, lijkt me toch een ander publiek
LoutervanPlezier zegt
Als zo’n 600km acceptabel is voor dik €60.000,- dan snap je niet wat de bedoeling is. Al die curiousiteit om electrisch auto’s, wat ook nog een allemaal, ja allemaal, lelijke hokken zijn, ik snap het niet. Het zal nooit aan mij besteedt zijn.
Den zegt
Met andere woorden we gaan weinig ID7s zien. Deze auto is niet leuk voor de bijtelling. En voor niet lease rijders denk ik te duur voor wat deze auto biedt qua specs.